Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
18:08 07 07 2020 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Tribunalul Constanța, explicație tranșantă Faleza și plaja din zona Cazino Sud Mamaia nu aparțin Primăriei Constanța

ro

18 May, 2020 00:00 4393 Marime text

O suprafață de 537 mp de faleză din Mamaia – zona Cazino Sud a fost trecută, prin hotărâri de consiliu local, din domeniul public al statului în cel privat al Municipiului Constanța. A fost nevoie de o hotărâre a Tribunalului Constanța pentru ca lucrurile să redevină cum erau. Hotărârea poate fi, însă, atacată în apel.
„Probele administrate în cauză, analizate în precedent, dovedesc pe deplin că terenul revendicat aparține domeniului public al statului, astfel cum pretind reclamanții (nr., ANAR-ABADL), iar includerea imobilelor în domeniul privat al unității administrativ teritoriale s-a făcut abuziv, prin preluarea bunului fără un temei legal de la adevăratul proprietar, în baza unui titlu care nu justifică dobândirea legală a dreptului de proprietate privată de către această localitate“, se arată în Hotărârea nr. 734/2020 a Tribunalului Constanța, pronunțată la data de 14 aprilie 2020 de către judecătorii Secției I Civile a instanței și citată pe Jurindex.
Decizia a fost pronunțată în dosarul cu numărul 24802/212/2017 și poate fi atacată la instanța superioară. Pe de altă parte, este de menționat că acesta nu este singurul litigiu în care Administrația Națională Apele Române prin Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral a revendicat diferite suprafețe de plajă ori faleză trecute în proprietatea Primăriei Constanța. Multe astfel de cazuri se află încă pe rolul instanțelor constănțene.

HCL 109/2005 și HCL 314/2005


Pentru a reveni la cazul concret cuprins în dosarul cu numărul 24802/212/2017, suprafața de 537 mp de faleză revendicată de ANAR-ABADL a fost trecută în domeniul privat al Municipiului Constanța în baza hotărârilor de consiliu local nr. 109/28.02.2005 și 314/25.05.2005.
Judecătorii constănțeni au precizat însă, legat de cele două HCL contestate de ANAR-ABADL, că „nu sunt menționate documentele ce au stat la baza trecerii terenurilor în domeniul privat al mun. Constanța, nici avizul comisiei de specialitate care să releve necesitatea de completare a domeniului public al UAT Constanța, în privința terenului litigios, iar  anexa întocmită identifica mai multe imobile prin coordonate ale amplasamentului fără o descriere corespunzătoare  și o prezentare a situației juridice a fiecărui teren în parte“, potrivit www.rolii.ro.
Judecătoriei Secției I Civile au arătat în aceeași hotărâre că „în cauză, prin adoptarea HCLM nr. 109/28.02.2005 și HCLM nr. 314/25.05.2005 ale Consiliului Local al Municipiului Constanța, autoritatea deliberativă a municipiului Constanța a nesocotit prescripțiile legale atât sub aspectul cerințelor de fond impuse pentru validitate, cât și a celor de procedură“.
În acest sens, instanța a subliniat că „se observă că în cuprinsul actelor administrative nu este indicat modul în care unitatea administrativ teritorială a dobândit terenul în litigiu pentru care s-a atestat apartenența la domeniul privat“. „De asemenea, nu s-a prezentat un proces verbal de inventariere a imobilelor - terenuri, întocmit cu respectarea dispozițiilor pct.6 (1) din Anexa 1 din Ordinul Ministerului Finanțelor Publice nr.1753/2004 potrivit cărora, inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii se efectuează de către comisii de inventariere, că în decizia de numire a comisiilor se menționează în mod obligatoriu componența acestora, modul de efectuare a inventarierii, metoda de inventariere utilizată, data începerii și terminării operațiunilor“.

„Schimbarea nelegală a regimului juridic“


În același context, instanța a vorbit și despre „motivul de nelegalitate ce vizează împrejurarea că prin hotărârile de consiliu local criticate, terenuri din domeniul public al statului român au fost incluse în domeniul privat al mun. Constanța prin schimbarea nelegală a regimului juridic“.
„Tribunalul constată că în speță nu a fost respectată procedura prev. de Legea nr. 213/1998, astfel că HCLM nr.109/28.02.2005 și HCLM nr. 314/25.05.2005 ale Consiliului Local al Municipiului Constanța, în privința terenului litigios în suprafață de 537 mp, au fost emise cu depășirea competenței materiale stabilite de Legea nr. 215/2001 și prin nerespectarea dispozițiilor din Legea nr. 213/1998, motiv pentru care actele administrative nu sunt legale“, se arată în Hotărârea Tribunalului nr. 734/2020, citată pe Portalul Jurisprudenței.
Foarte interesant, se mai arată în decizia instanței că „potrivit concluziilor prezentate în cuprinsul raportului de expertiză, toată suprafața  de teren revendicată  având nr. cadastral 242048 în suprafață de 537 mp, situată în Stațiunea Mamaia  reprezintă conform legii plaja litoralului românesc și a Mării Negre, teren care face obiectul exclusiv al  proprietății publice a Statului Român“.
„Probele administrate în cauză, analizate în precedent, dovedesc pe deplin că terenul revendicat aparține domeniului public al statului, astfel cum pretind reclamanții (nr., ANAR-ABADL), iar includerea imobilelor în domeniul privat al unității administrativ teritoriale s-a făcut abuziv, prin preluarea bunului fără un temei legal de la adevăratul proprietar, în baza unui titlu care nu justifică dobândirea legală a dreptului de proprietate privată de către această localitate“, au arătat judecătorii constănțeni.
Mai departe, aceștia au amintit Constituția României, dar și Legea privind proprietatea publică pentru a sublinia că, potrivit legii, faleza și plaja aparțin domeniului public al statului.

„Hotărâre de consiliu ce nu ține seama de dispozițiile constituționale“


Magistrații au spus că „titlul prezentat de pârâtă (nr., cele două hotărâri de consiliu local) nu este legal, nefiind administrate dovezi din care să rezulte dobândirea terenului în condițiile legii, printr-un act de trecere din domeniul public al statului, în domeniul public sau privat al unității administrativ teritoriale“.
„Simpla inventariere a terenului în domeniul privat al unității administrativ teritoriale, realizată printr-o hotărâre de consiliu local care nu ține seama de dispozițiile constituționale și legale amintite în precedent, de afectațiunea de uz public, nu poate justifica apartenența acestuia la domeniul privat al mun. Constanța, acest bun fiind inalienabil ca urmare a utilității publice, aspect care a caracterizat permanent acest imobil și care lovește de nulitate absolută orice act care ar avea ca scop scoaterea sa din domeniul public, întocmit într-o altă procedură decât aceea prevăzută de lege, respectiv de art. 10 alin.2 din Legea nr. 213/1998, prin hotărâre de guvern“, au arătat magistrații Secției civile.

„Cum în speță nu există o hotărâre a Guvernului care să dispună trecerea bunului din domeniul public al statului în domeniul public/privat al unității administrativ teritoriale, HCLM nr.109/28.02.2005 și HCLM nr. 314/25.05.2005 sunt nelegale în ceea ce privește terenul litigioase, conform art. 11 alin.2 din Legea nr. 213/1998, neputând avea  efectul constitutiv al dreptului de proprietate, afirmat de către pârâtă“, potrivit deciziei instanței, citată pe www.rolii.ro.
În acest context, așa cum arătam în edițiile anterioare, instanța a admis excepțiile de nelegalitate invocate de către ANAR-ABADL pentru cele două hotărâri de consiliu local din speța de față. Pe cale de consecință, a fost admisă acțiunea intentată de Statul Român prin Ministerul Finanțelor Publice și Administrația Națională Apele Române prin Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral, iar cei 537 mp de faleză s-au întors în proprietatea statului.
Decizia Tribunalului poate fi atacată în apel, în termen de 30 de zile de la comunicarea sa.

Citește și:

ABADL, primă victorie în instanță Municipiul Constanța a „pierdut“ o parte din plaja din Mamaia. Decizia nu este definitivă

 

Ti-a placut articolul?

Comentarii