Primarul din Cernavodă, Liviu Negoiță, contestație la Curtea de Apel, după prima condamnare primită la Tribunalul Constanța! Pentru ce fapte este acuzat (RECHIZITORIU)
Primarul din Cernavodă, Liviu Negoiță, contestație la Curtea de Apel, după prima condamnare primită la Tribunalul


Contestația lui Liviu Cristian Negoiță, primarul orașului Cernavodă, condamnat la 4 ani de închisoare, în primă instanță, a va fi pusă în dezbatere la Curtea de Apel Constanța, la finalul lunii octombrie a acestui an!
Acesta a fost trimis în judecată pentru fapte de corupție, iar cotidianul Ziua de Constanța vă prezintă, cu această ocazie, date din rechizitoriul prin care edilul din orașul Cernavodă a fost deferit justiției!
Ce acuzații revin în sarcina lui Liviu Cristian Negoiță – date din rechizitoriu
ConLa data de 02.10.2019, organele de cercetare penală din cadrul Poliției Cernavodă s-au sesizat din oficiu cu privire la faptul că în perioada iunie – iulie 2019, Camera de Conturi Constanța a efectuat un control la Primăria orașului Cernavodă și a constatat că UAT acordase în mod ilegal suma de aproximativ 3.000.000 euro către Clubul Sportiv (.....) Cernavodă.
În acest sens, s-a arătat că, potrivit raportului de control nr. (.....)30.08.2009 al Camerei de Conturi Constanța cu privire la plățile nelegale efectuate în perioada 2016-2019 de către UATO Cernavodă către Clubul Sportiv Asociația (.....) Sport Cernavodă a fost creat un prejudiciu în valoare de 11.730.774 lei, respectiv 2.381.302 euro.
(.....)
La data de 24.03.2017, Consiliul Local Cernavodă a adoptat Hotărârea nr.83/24.03.2017 pentru aprobarea Ghidului privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes local, din cuprinsul căruia rezultă fără echivoc că autoritatea deliberativă a aprobat procedura de atribuire a contractelor de finanțare nerambursabilă din fonduri publice exclusiv pe baza selecției publice de proiecte, procedură care trebuia organizată de autoritatea executivă - Orașul Cernavoda, prin primar, în baza unui program anual propriu aprobat de Consiliul Local Cernavoda, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, în cel mult 30 de zile de la aprobarea bugetului propriu al autorității finanțatoare.
(.....)
„Rezultă fără echivoc că, cel puțin începând cu 24.03.2017, inculpatul Negoiță Liviu Cristian a cunoscut că finanțarea clubului sportiv nu mai putea fi efectuată decât în conformitate cu prevederile Legii nr. 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general și ale Ordinului nr.130 din 28 martie 2006 privind finanţarea nerambursabilă din fonduri publice a proiectelor cluburilor sportive de drept privat şi ale asociaţiilor pe ramură de sport județene şi ale municipiului Bucureşti, exclusiv pe baza selecției publice de proiecte, procedură organizată de Orașul Cernavoda prin primar, în baza unui program anual propriu aprobat de Consiliul Local Cernavoda, care ar fi trebuit publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, în cel mult 30 de zile de la aprobarea bugetului propriu al autorității finanțatoare”, au arătat procurorii în actul de sesizare.
Autoritățile finanțatoare erau obligate să stabilească un program anual propriu pentru acordarea de finanțări nerambursabile, în condițiile Legii nr.340/2005, care trebuia publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, în cel mult 30 de zile de la aprobarea bugetului propriu al autorității finanțatoare.
Cu toate acestea, autoritatea executivă, Orașul Cernavoda, reprezentată de inculpatul Negoiță Liviu Cristian, în vederea aducerii la îndeplinire a HCL nr.83/24.03.2017 pentru aprobarea Ghidului privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes local:
- nu a întocmit programul anual propriu pentru acordarea de finanțări nerambursabile, în condițiile prevăzute de Legea nr. 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general prezentei legi, care să fi fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, în termenul prevăzut de lege;
- nu a organizat nicio sesiune de selecție publică de proiecte sportive în vederea atribuirii contractelor de finanțare nerambursabile, procedură care să permită atribuirea unui contract de finanțare nerambursabilă din fonduri publice, prin selectarea acestuia de către o comisie, cu respectarea principiilor prevăzute de art.4 din lege.
De altfel, procurorii spun că inculpatul Negoiță Liviu Cristian nu a aplicat niciodată ghidul privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes local, aprobat prin HCL Cernavoda nr.83/24.03.2017, ghid care a fost întocmit formal, în scopul de a da o tentă de legalitate finanțării activității sportive desfășurate de Clubul Sportiv „Asociația (.....) Sport Cernavoda”, în lipsă unui angajament legal (contract de finanțare), prevăzut de Legea nr.273/2006 privind finanțele publice locale, contract care să fi fost atribuit în condițiile Legii nr. 350/2005, în bază un proiect sportiv care să fi parcurs o procedură de selecție publică de proiecte și care să fi fost organizată de autoritatea executivă în urma unei proceduri de atribuire aprobată de autoritatea deliberativă, cu toate că respectiva hotărâre de consiliu local fusese adoptată la ințiativa sa și în baza expunerii sale de motive.
(.....)
În anul 2017, proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al UAT Cernavoda a fost aprobat prin HCL nr.84/24.03.2017, rectificată în 02.08.2017, ultima rectificare fiind aprobată prin HCL nr. 384/20.12.2017.
În acest an, structura sportivă de drept privat, denumită Clubul Sportiv Asociația (.....) Sport Cernavoda a fost finanțată din fonduri publice de la bugetul UAT Cernavoda cu suma de 3.067.976 lei, fără a avea la bază un program sportiv care să fi fost supus dezbaterii și aprobării de Consiliul Local Cernavoda și fără a avea la bază un contract încheiat între structura sportivă respectivă și organele administrației publice locale, care să fi fost atribuit în baza unei proceduri aprobată prin hotărâre de consiliu local.
UAT Cernavodă a acordat direct, fără vreo justificare, un avantaj financiar, în cuantum de 3.067.976 lei, în favoarea clubului, cu încălcarea prevederilor în vigoare privind legislația naţională şi comunitară din domeniul ajutorului de stat, fără a avea la bază un proiect/program care să fi fost aprobat de autoritatea deliberativă, fără a avea la bază un contract care să fi fost atribuit printr-o procedură de selecție publică, cu încălcarea prevederilor art.5 din Legea nr.350/2005, precum și cu încălcarea prevederilor art. 181 alin.1, art.181 alin.2 lit.b și ale art.69 din Legea educației fizice şi sportului nr. 69/2000.
În anul 2018, proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al UAT Cernavoda a fost aprobat prin HCL nr. 30/28.02.2018, rectificată în 02.08.2017, ultima rectificare fiind aprobată prin HCL nr. 321/12.12.2018.
În acest an, UAT Cernavoda a acordat direct, fără nicio procedură de selecție publică și fără vreo justificare, un avantaj financiar în cuantum de 4.100.000 lei, în favoarea unui clubului sportiv de drept privat, cu încălcarea prevederilor în vigoare privind legislația naţională şi comunitară din domeniul ajutorului de stat.
Suma respectivă a fost plătită clubului, fără a avea la bază un proiect/program care să fi fost aprobat de autoritatea deliberativă, fără a avea la bază un contract care să fi fost atribuit printr-o procedură de selecție publică de proiecte, cu încălcarea prevederilor art.5 din Legea nr.350/2005, precum și cu încălcarea prevederilor art.181 alin.1, art.181 alin.2 lit.b și ale art.69 din Legea educației fizice şi sportului nr. 69/2000.
În anul 2019, proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al U.A.T. Oraș Cernavoda a fost aprobat prin HCL nr. 74/18.04.2019.
Începând cu 01.01.2019, a intrat în vigoare Ordinul nr.664/2018 privind finanţarea din fonduri publice a proiectelor şi programelor sportive, potrivit cărora finanțarea proiectelor sportive inițiate de către structurile sportive de drept privat din cadrul programelor sportive de utilitate publică, se efectuează prin finanţare nerambursabilă, în conformitate cu prevederile Legii nr.350/2005, cu dispoziţiile acestui ordin şi cu celelalte dispoziții legale în materie, iar finanţarea programelor sportive, inițiate de către organizaţiile sportive așa cum sunt enumerate la art.181 alin.2 din Legea nr. 69/2000, cu modificările şi completările ulterioare, se acordă în baza unei proceduri aprobate prin hotărâre a autorităţilor deliberative în conformitate cu dispoziţiile art. 671 alin.3 din Legea nr. 69/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
În acest an, UAT Cernavoda a acordat direct, fără procedură de selecție publică și fără vreo justificare, un avantaj financiar în cuantum de 2.680.316 lei, în favoarea clubului sportiv, cu încălcarea prevederilor în vigoare privind finanţarea din fonduri publice a proiectelor şi programelor sportive.
Astfel, suma respectivă a fost plătită de la bugetul local fără a avea la bază un proiect/program care să fi fost aprobat de autoritatea deliberativă, fără a avea la bază un contract care să fi fost atribuit printr-o procedură de selecție publică de proiecte aprobată prin hotărâre a consiliului local, cu încălcarea prevederilor art.5 din Legea nr.350/2005, precum și cu încălcarea prevederilor art.181 alin.1, art.181 alin.2 lit.b și ale art.69 din Legea educației fizice şi sportului nr. 69/2000.
Astfel, pe baza rechizitoriului întocmit de Structura Teritorială Constanța a Direcției Naționale Anticorupție, Negoiță a fost trimis în judecată sub acuzația de abuz în serviciu (33 de acte materiale).
Reamintim că Judecătoria Constanța a dictat, la data de 07.02.2025, o pedeapsă de 4 ani de închisoare pe numele primarului din Cernavodă, Liviu Cristian Negoiță.
MINUTA
Soluția pe scurt: In baza art. 132 din Legea nr.78/2000 raportat la art.297 alin.1 C.pen. şi art.309 C.pen., cu aplicarea art.35 alin.1 C.pen.(33 acte materiale) condamnă pe inculpatul Negoiță Liviu Cristian -..............., pentru infractiunea de abuz in serviciu in formă continuată, la pedeapsa de 4 ani închisoare și 4 ani pedeapsa complementară a interzicerii drepturilor prevazute de art. 66 lit.a,b C.penal(dreptul de a fi ales in autoritățile publice sau in orice alte functii publice și dreptul de a ocupa o funcție ce implică exercițiul autorității de stat). Pedeapsa principală se va executa in regim de detenție, potrivit art. 60 C.penal . In baza art. 65alin.1 C.penal aplică inculpatului Negoiță Liviu Cristian, pedeapsa accesorie a interzicerii drepturilor prevăzute de art. 66 al.1 lit. a, b C.penal (dreptul de a fi ales in autoritățile publice sau in orice alte functii publice și dreptul de a ocupa o funcție ce implică exercițiul autorității de stat), pe durata executarii pedepsei principale. Ia act că, UAT Cernavoda nu s-a constituit parte civila in procesul penal, intrucat prin HCL nr.309/22.10.2022, Consiliul Local Cernavoda nu a aprobat constituirea de parte civila. In baza art.112 lit.e C.penal dispune confiscarea sumei de 9.307.790 lei in folosul statului, de la inculpatul Negoiță Liviu Cristian, bani dobanditi prin comiterea infractiunii de catre altul, intrucat nu sunt restuituiţi persoanei vatamate si nu servesc la despăgubirea acesteia. Menține masura sechestrului asigurator instituit prin ordonanța nr.152/P/2019 din data 17.19.2022 a DNA-Serviciul Teritorial Constanta asupra bunurilor inculpatului Negoiță Liviu Cristian, până la concurenta sumei de 9.307.790 lei, masura ce se va mentine pana la momentul punerii in executare a dispozitiei privind confiscarea acesteia in folosul statului. In baza art. 274 alin.1 C.p.p. obliga inculpatul Negoiță Liviu Cristian la plata sumei de 12.000 lei, cheltuieli judiciare avansate de stat, atat din faza de urmarire penala, cat si din faţa instantei. Cu drept de apel in termen de 10 zile de la comunicare. Pronuntata in sedinta publică, azi, 7.02.2025.
Document: Hotarâre 77/2025 07.02.2025
Potrivit Portalul instanțelor de judecată, edilul a contestat decizia Tribunalului, iar astfel cauza a intrat în atenția Curții de Apel Constanța, care la termenul din 19 iunie, anul curent, a amânat cauza până la finalul lunii octombrie 2025.
Oricare va fi decizia instanței, va rămâne definitivă!

În secțiunea Document poate fi consultat rechizitoriul.
Facem precizarea că această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale și trimiterea rechizitoriului la instanță spre judecare, situație care nu poate să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție“, potrivit DNA.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Facem precizarea că pe parcursul întregului proces penal, persoanele cercetate beneficiază de drepturile și garanțiile procesuale prevăzute de Codul de procedură penală, precum și de prezumția de nevinovăție.
Citește și:
Contestația lui Liviu Cristian Negoiță, primarul din Cernavodă, înregistrată la Curtea de Apel Constanța! Când ar putea primi decizia finală în cazul condamnării primite
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp