Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
21:03 25 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Măsură contestată. Curtea de Conturi solicită Consiliului Județean să implementeze guvernanța corporativă la nivelul Regiei Județene de Drumuri și Poduri Constanța (DOCUMENTE)

ro

16 Nov, 2022 00:00 2143 Marime text
  • Litigiul vizează implementarea guvernanței corporative la nivelul instituțiilor subordonate, pentru care conducerea administrației județene vrea să meargă și în instanță
  • Președintele Mihai Lupu vrea același regim și pentru Regia Județeană de Apă, însă acest lucru nu este posibil, dat fiind că, la RAJA, autoritate tutelară este ADI Apă Canal și nu Consiliul Județean
  • O altă contestația făcută de conducerea CJC vizează abaterea Curții de Conturi cu privire la un concurs promovare pe postul de şef serviciu Serviciul Resurse Umane organizat de administrația județeană
  • Cele două contestații se află în atenția Curții de Conturi, care nu a formulat încă rezoluții asupra acestora
 
 
Consiliul Județean Constanța a contestat parțial la Curtea de Conturi a României, decizia nr.31 din 17.10.2022 emisă de către directorul Camerei de Conturi a județului Constanța, după raportul de audit financiar nr.32733 din 29.07.2022.

Pe 17 octombrie, raportul de audit și înscrisurile aferente a primit număr de înregistrare oficial de la secretariatul administrației județene, vezi secțiunea „documente”. La doar câteva zile, două dintre abaterile constate de inspectorii Camerei de Conturi Constanța cu termen de îndeplinire 2023 au fost contestate de conducerea CJC la Curtea de Conturi a României.


 
Abaterile rezultate în urma controlului Camerei de Conturi
 
În urma raportului de audit efectuat de inspectorii Camerei de Conturi la nivelul Consiliului Județean Constanța s-au constatat următoarele:

1.1.Neîntocmirea documentelor de prezenţă care să ateste activitatea prestată de director/managerul Muzeului de Artă Constanţa, neîntocmirea declarației cu privire la funcţia de bază şi nestabilirea programului de lucru inegal în cadrul săptămânii de lucru de 40 de ore (abaterea nr.12 din PVC pp.42-44).

2. Nerespectarea prevederilor Legii nr. 205 din 26 mai 2094, privind protecţia animalelor, deoarece nu au fost asigurate serviciile publice de adăpostire a animalelor, cu sau fără stăpân, aflate în pericol, ce fac obiect al ordinelor de plasare în adăpost (abaterea nr.11 din PVC pg.37-41).

3. Nerespeclarea regulilor de publicare pe pagina de internet a UATJ Constanţa a informaţiilor publice stabilite prin Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice loc(abaterea nr.3 din PVC pg.7-9).

4. Nerespectarea regulilor privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice stabilite OUG nr. 109/2011 (abaterea nr.5 din PVC pg.13-22).
Guvernanţa corporativă implică echilibrarea intereselor tuturor părţilor interesate dintr-o companie, cum ar fi acţionarii, conducerea, clienţii, furnizorii, finanţatorii, şi comunitatea în care îşi destăşoară activitatea și oferă, de asemenea cadrul legal pentru atingerea obiectivelor unei companii.

Astfel, se notează în raportul de audit: „nu se cunosc care sunt aşteptările financiare şi nonfinanciare ale CJC în calitate de autoritate publică tutelară în raport cu capitalul social al întreprinderilor publice şi strategia guvernamentală şi locală în sectoarele în care acţionează întreprinderile publice la care judeţul deţine participaţii, precum şi politica fiscal-bugetară”.





În urma auditului, Camera de Conturi a dictat următoarea măsură: „Ordonatorul principal de credite, respectiv CJC va întreprinde toate măsurile necesare pentru analizarea cadrului legal şi crearea unei structurii de guvernanţă corporativă în cadrul CJC Constanţa, cu atribuţii de coordonare doar a întreprinderilor publice pentru care îndeplineşte rolul de autoritate publică tutelară, respectiv faţă de Regia Autonomă Județeană de Drumuri și Poduri Constanţa. Termen de implementare: 31.08.2023”.

Facem precizare că în raportul de audit se mai arată că în 22.06.2022,  consilierii județeni au adoptat un proiect de hotărâre privind demararea procedurilor de înființare prin reorganizare a Regiei Autonome Județene de Drumuri și Poduri Constanța în societate comercială pe acțiuni. Ori în calitate de Autoritate tutelară, Consiliul Județean Constanța ar fi putut demara aplicarea OUG109/2011 privind guvernanța corporativă în acest caz.

O altă neregulă găsită în cadrul auditului este neaprobarea prin Hotărâre de Consiliu Județean a drepturilor angajaţilor nominalizați în echipele de implementare a proiectelor finanțate din fonduri europene, de a beneficia de salarii de bază mărite, în conformitate cu prevederile legale(abaterea nr.2 din PVC pg.5-7), altele decât cele stabilite inițial de către angajator prin Hotărâre de Consiliu Județean pentru anul 2021.
 
O altă abatere vizează neactualizarea fișelor de post pentru angajatii nominalizați în echipele de implementare a proiectelor finanțate din fonduri europene (abaterea nr.8 din PVC pg.26-28).
 
Abaterea cu nr.7 face referire la întocmirea necorespunzătoare a documentelor, de către comisia de concurs organizat de promovare pe post, prin neprecizarea tuturor elementelor prevăzute de lege(abaterea nr.9 din PVC pg.29-34).

În raport este dat exemplu, concursul pentru ocuparea postului de Șef serviciu audit - Serviciul resurse umane.

O altă abatere privește derularea gestionării patrimoniului Consiliului Județean Constanța prin forma de delegare directă, prin intermediul Regiei Autonome Județene de Drumuri și Poduri Constanța, fără respectarea prevederilor legale, deoarece aceasta este organizată distinct de Consiliul Județean(abaterea nr.10 din PVC pg.34-37).

O ultimă abatere, vizează prevederile din Regulamentul de organizare și functionare al entității aprobat în anul 2017 care nu a fost actualizat cu modificările survenite în organigrama CJC aprobate şi în corelare cu cadrul legal(abaterea nr.7 din PVC pg.24-26). Se preciează că ultimele modificări aprobate asupra Organigramei entității au fost operate în anul 2019.
 
Consiliul Județean a contestat două abateri cu măsuri de remediere stabilite de Camere de Conturi
 
Prima măsură are legătură cu abaterea cu pribire la nerespectarea regulilor privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice stabilite prin OUG nr.109/2011.

În contestația depusă la Curtea de Conturi, președintele CJC, Mihai Lupu a formulat o serie de obiecțiuni.

„Un prim aspect asupra căruia formulăm obiecţiuni este dubla măsură a analizei, diferenţiat pentru RAJDP şi RAJA, în sensul constituirii unei structuri interne de coordonare numai a RAJDP (unde CJC are rol de autoritate tutelară) şi nu şi a RAJA (unde CJC a delegat anumite drepturi speciale în favoarea ADI Apă Canal Constanţa dar, şi-a păstrat influenţa dominantă în calitate de acţionar majoritar), aspect care contravine raţionamentului profesional al auditorilor publici extemi conform căruia CJC trebuie să îşi formuleze şi să îşi urmărească aşteptările financiare în raport cu contribuţia la capitalul social (şi nu numai existând şi alte categorii de plăţi pe care CJC le efectuează ex: contribuţia de 2% cofinanţare în proiectele cu fmanţare europeană ale RAJA SA) al întreprinderilor publice pe care le are în subordine”, se arată în contestația depusă la Curtea de Conturi.

Mai departe, conducerea CJC, explică faptul că în cazul ambelor societăți comerciale, administrația județeană este acționar majoritar şi semniticativ în aceiaşi timp (n.r.deține mai mult de 50% din numărul total de actiuni) iar prevederile Legii nr.31/1990 art.136/1 obligă acționarii să-şi exercite drepturi/e cu bună credinţă, cu respectarea drepturi/or şi intereselor legitime ale societății comerciale și ale celorlalţi asociaţi.
„În concluzie, considerăm că recomandarea formulată de auditorii publici exterm nu poate direcţionată către o anumită întreprindere publică ci trebuie să vizeze crearea unei structuri de guvernanţă corporativă care să asigure eficiența tuturor operatorilor economici la care CJ Constanţa este acționar majoritar”, mai susține conducerea CJC în contestație.

Cea de-a doua contestație vizează abaterea din raportul de audit, cu privire nerespectarea modalității de organizare și derulare a unui concurs de promovare pe postul de şef serviciu Serviciul Resurse Umane.

„Salarizarea s-a realizat cu respectarea prevederilor HG nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici , conform documentelor aflate la dosarul de concurs şi a tuturor documentelor care au fost publicate, conform cerinţelor Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici (ANFP), atât pe portalul ANFP cât şi pe pagina de internet a Consiliului Judeţean Constanţa la rubrica concursuri.

Un al doilea aspect asupra căruia formulăm obiecţiuni priveşte recomandarea auditorilor publici externi de consemnare a celor întâmplate în sala de examen într-un document ce va fi anexat la dosarul de concurs. În fapt, auditorii publici externi au considerat că în procesul verbal întocmit de comisia de concurs în baza căruia s-a anulat lucrarea, nu s-au consemnat cele întâmplate. Ne menţinem punctul de vedere prezentat şi în timpul şedinţei de conciliere, conform căruia, prin procesul verbal încheiat, comisia de concurs a constatat încălcarea de către candidat a prevederilor legale menţionate la art. 53, alin. 7 din HG nr. 611/2008, fapt ce a condus la eliminarea candidatului şi înscrierea menţiunii „anulat pe lucrare””, se mai arată în contestația depusă.

Cele două contestații se află în atenția Curții de Conturi care nu a formulat încă rezoluții asupra acestora.

Președintele CJ, Mihai Lupu a spus public că va merge în instanță cu aceste contestații, dacă litigiul nu se va soluționa amiabil.
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și:

Auditul nu a fost făcut public. Președintele Consiliului Județean Constanța contestă măsurile dictate de Curtea de Conturi și spune că va merge chiar și în instanță! (DOCUMENTE)

 
 

Tags: Mihai Lupu


Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii