Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
16:41 23 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

EXCLUSIVITATE. Curtea de Conturi sesizează din nou organele de urmărire penală după controlul efectuat în 2014 la CJC

ro

14 Feb, 2015 00:00 4579 Marime text


Anul trecut, Camera de Conturi Constanţa a efectuat o acţiune amplă de control în perioada 5 mai - 27 iunie 2014 la Consiliul Judeţean Constanţa. Potrivit unui răspuns al Curţii de Conturi a României remis cotidianului ZIUA de Constanţa ca urmare a unei solicitări pe Legea 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, în intervalul menţionat, auditorii au avut în vedere „misiunea de audit financiar asupra conturilor anuale de execuţie bugetară ale Unităţii Administrativ Teritoriale a Judeţului (UATJ) Constanţa“. 

 
Potrivit documentului la care facem referire, „în cazul actului de control încheiat la UATJ Constanţa, au fost consemnate fapte pentru care există indicii că au fost săvârşite cu încălcarea legii penale, motiv pentru care au fost sesizate organele de urmărire penală pentru asigurarea valorificării constatărilor, potrivit prevederilor care reglementează cadrul necesar sesizării organelor în drept competente, aşa cum sunt stipulate de Regulamentul privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor specifice Curţii de Conturi, precum şi valorificarea actelor rezultate din aceste activităţi, în baza Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată“.
 
Controlul a scos la iveală o serie de abateri pe care le vom prezenta în rândurile de mai jos.
 
În urma acţiunilor de verificare, Curtea de Conturi menţionează că a purces la sesizarea unor instituţii specializate ale statului, după cum urmează:
La Consiliul Judeţean Constanţa s-a solicitat un control de specialitate către Direcţia Generală Antifraudă Fiscală în ce priveşte relaţia contractuală a Consiliului Judeţean Constanţa, pentru achiziţia de rechizite şcolare în cadrul Programului Rechizite şcolare pentru şcolari şi preşcolari 2009-2013.
 
Mai mult, în raportul Curţii de Conturi, se menţionează că au fost constatate „abateri în valoare de 76.077.000 de lei, cele mai întâlnite fiind nereguli privind modul în care a fost întocmit şi aprobat bugetul de venituri şi cheltuieli“. Acest lucru înseamnă, în accepţiunea Curţii de Conturi, „supraevaluarea veniturilor estimate, prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat iniţial şi în cel aprobat definitiv, cu suma de 75.040.000, abatere constatată la Consiliul Judeţean Constanţa“.
 
În raportul Curţii de Conturi se mai arată: „Ca urmare a nerespectării prevederilor legale în vigoare la entităţile verificate, s-au constatat abateri financiar-contabile cu privire la modul de înregistrare a veniturilor, a cheltuielilor, a bunurilor din patrimoniu, la modul de constituire a provizioanelor etc. în sumă de peste 68.928.000 de lei, care au influenţat exactitatea şi realitatea datelor reflectate în situaţiile financiare.
 
De asemenea, Curtea de Conturi a stabilit şi abateri de natura nestabilirii, neurmăririi şi neîncasării unor venituri în sumă estimată de 1.327 mii lei, provenind din redevenţe şi/sau chirii pentru concesiunea şi/sau închirierea unor bunuri/servicii. Dintre acestea, „la Consiliul Judeţean Constanţa s-a constatat nestabilirea şi neurmărirea cotei de 50% din veniturile din chirii, încasate, ca urmare a închirierii bunurilor din domeniul public aflate în administrare la Spitalul Clinic de Urgenţă «Sf. Apostol Andrei» şi Fundaţia «Fantasio» (care deţin în administrare spaţii aflate în proprietatea Consiliului Judeţean Constanta şi din cadrul cărora administratorii au încheiat la rândul lor contracte de închiriere cu diverse persoane), stabilindu-se venituri suplimentare neîncasate în sumă de 588.000 de lei, precum şi
diverse alte venituri stabilite suplimentar în sumă estimată de 1.894 mii lei după cum urmează: la Consiliul Judeţean Constanţa nu a fost începută executarea silită a creanţelor deoarece nu au fost predate la executare silită hotărârile judecătoreşti definitive şi irevocabile din perioada 2009 - 2011, având drept consecinţă prescrierea unor debite, în sumă totală estimativă de 1.359.000 de lei“, se arată în raportul Curţii de Conturi întocmit pe anul 2014 în urma acţiunii de control al Consiliul Judeţean Constanţa.
 
În ceea ce priveşte calitatea gestiunii economico-financiare, auditorii de conturi au stabilit că, „urmare a nerespectării prevederilor legale în vigoare la entităţile verificate, s-au constatat plăţi nelegale estimate în sumă totală de 186.158.000 de lei şi abateri financiar-contabile în sumă de 93.904 mii lei, după cum urmează:

e.1) efectuarea nelegală a unor plăţi pentru drepturi de personal, în sumă de 7.072 mii lei, cele mai reprezentative fiind următoarele: la Consiliul Judeţean Constanţa - 118 mii lei (indemnizaţii pentru pensionare, căsătorie, naştere, deces etc.) Unele dintre plăţile nelegale reprezentând drepturi de natură salarială care exced prevederilor legale intră sub incidenţa prevederilor art. 2 din Legea nr. 124 din 23 septembrie 2014 privind unele măsuri referitoare la veniturile de natură salarială ale personalului plătit din fonduri publice potrivit cărora: «Se aprobă exonerarea de la plată pentru sumele reprezentând venituri de natură salarială, pe care personalul prevăzut la art. 1 trebuie să le restituie drept consecinţă a constatării de către Curtea de Conturi sau alte instituţii cu atribuţii de control a unor prejudicii»“.


 
Totodată, Camera de Conturi a judeţului Constanţa a stabilit „efectuarea nelegală a unor plăţi pentru achiziţia de bunuri, servicii şi lucrări, în sumă estimată de 179.086.000 de lei“, dintre care cele mai reprezentative sunt:
„La Unitatea Administrativ-Teritorială Judeţul Constanţa s-au efectuat plăţi nelegale estimate în sumă de 38.945 mii lei, determinate în principal de:
  • Efectuarea, în perioada august-decembrie 2013, de plăţi necuvenite cu titlul de subvenţie către RAJDP Constanţa, în sumă estimată de 11.761 mii lei, la care se adaugă majorări de întârziere aferente în sumă de 1.882 mii lei, fără a exista solicitări din partea RAJDP C-ţa privind necesitatea acestei subvenţii aşa cum prevede art. 9 din Legea nr. 15/1990;
  • Efectuarea de plăţi fără bază legală în sumă estimată de 10.453 mii lei, la care se adaugă majorări de întârziere aferente în sumă de 496 mii lei, reprezentând finanţări nerambursabile din fonduri publice, către asociaţii şi cluburi sportive, finanţarea şi plăţile fiind efectuate de către Consiliul Judeţean Constanţa numai în baza Hotărârilor Consiliului Judeţean Constanţa;
  • Efectuarea de plăţi nelegale în sumă estimată de 4.080 mii lei, la care se adaugă majorări de întârziere aferente în sumă de 617 mii lei reprezentând achiziţie de bunuri imobile (un număr de 25 apartamente situate în staţiunea Mamaia, pentru medicii care au fost transferaţi din altă localitate la Spitalul Judeţean de Urgenţă Constanţa) fără ca entitatea să îşi poată exercita dreptul de folosinţă asupra respectivelor imobile, aşa cum a reieşit din documentele încheiate între vânzător şi cumpărător;
  • Efectuarea de plăţi nelegale în sumă estimată de 2.283 mii lei, la care se adaugă majorări de întârziere aferente în sumă de 366 mii lei, reprezentând finanţări nerambursabile pentru acţiuni culturale acordate unor asociaţii şi fundaţii numai în baza Hotărârilor Consiliului Judeţean;
  • Efectuarea către RAJDP Constanţa de plăţi nelegale în sumă de 915 mii lei la care se adaugă majorări de întârziere aferente în sumă de 177 mii lei, reprezentând „cercetare şi refacere a plantaţiilor de pomi fructiferi“, fără a exista documente justificative în acest sens, respectiv documente de intrare, documente prin care să se confirme realitatea efectuării lucrării, precum şi alte documente din care să reiasă realizarea activităţii de cercetare şi refacere a plantaţiilor de pomi fructiferi în vederea atingerii scopului programului;
  • Efectuarea către SC Domeniul Public şi Privat SRL Constanţa de plăţi nelegale estimate în sumă de 627 mii lei, la care se adaugă majorări de întârziere aferente în sumă de 101 mii lei, reprezentând închirierea unui număr de 11 autoturisme necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu de către personalul entităţii, cu încălcarea normativului stabilit prin O.G. nr. 80/2001 privind dotarea cu autoturisme;
  • Efectuarea de plăţi nelegale în sumă estimativă de 373 mii lei, la care se adaugă majorări de întârziere aferente în sumă de 60 mii lei, reprezentând rechizite şcolare recepţionate şi nedistribuite din perioada 2011-2013;
  • Efectuarea de plăţi nelegale în sumă estimată de 405 mii lei, reprezentând amortizare decontată nelegal către SC Domeniul Public Şi Privat Judeţean (DPPJ) SRL Constanţa pentru activele corporale preluate de către SC DPPJ SRL în vederea efectuării de reparaţii capitale sau modernizări urmând ca, la terminarea lucrărilor, acestea să fie cedate proprietarilor de drept (unităţilor administrativ-teritoriale de la care imobilele au fost preluate în baza hotărârilor de consiliu şi a protocoalelor de predare-primire);
  • Efectuarea către RAJDP Constanţa de plăţi nelegale în sumă estimată de 258 mii lei, la care se adaugă majorări de întârziere aferente în sumă de 83 mii lei pentru programul „Caravana estivală“, reprezentând cheltuieli de achiziţionare sisteme de irigat ce nu fac parte din obiectul acestui program şi cu depăşirea creditelor bugetare afectate acestei destinaţii;
  • Efectuarea către RAJDP Constanţa de plăţi nelegale în sumă estimată de 256 mii lei, la care se adaugă majorări de întârziere aferente în sumă de 48 mii lei reprezentând servicii de proiectare privind amenajare obor tradiţional în localităţile Cobadin, Negru Vodă şi General Scărişoreanu, facturate şi decontate dublu;
  • Efectuarea de plăţi nelegale în sumă estimată de 232 mii lei reprezentând servicii de monitorizare a informaţiilor difuzate de televiziuni cu privire la activitatea instituţiei, monitorizarea fiind efectuată şi de către un angajat din cadrul compartimentului de comunicare al instituţiei, potrivit atribuţiilor din fişa postului;
  • Efectuarea de plăţi nelegale în sumă estimată de 3.077 mii lei, la care se adaugă majorări de întârziere aferente în sumă de 395 mii lei, reprezentând cheltuieli cu reclama şi publicitatea unor informaţii care nu fac parte din categoria informaţiilor de interes public, pentru care, potrivit prevederilor legale, există obligativitatea comunicării din oficiu“.
Alte abateri în ceea ce priveşte calitatea gestiunii economico-financiare care nu au creat prejudicii, sesizate de auditorii Curţii de Conturi, se referă la „abateri de natură financiar-contabilă, în sumă totală estimată de 93.904 mii lei, cele mai reprezentative de la Unitatea Administrativ Teritorială Judeţul Constanţa - în sumă de 3.675 mii lei - determinate în principal de:
  • Nerespectarea principiului bunei gestiuni în ce priveşte angajarea de cheltuieli: derularea Programului „rechizite şcolare“ în afara perioadei de derulare şi pentru cheltuieli ce nu sunt cuprinse în program au condus la efectuarea de cheltuieli neeconomicoase estimate în sumă de 3.128 mii lei;
  • Efectuarea de cheltuieli neeconomicoase în sumă de 547 mii lei, reprezentând cheltuieli cu prestări servicii de consultanta, în condiţiile nerespectării principiului bunei gestiuni“, după cum se arată în documentul citat.
Cotidianul ZIUA de Constanţa va prezenta, în ediţiile viitoare, în detaliu, aspectele pe care le-au constatat auditorii din cadrul Curţii de Conturi a României şi cei ai Camerei de Conturi Constanţa, în urma acţiunilor de control desfăşurate în anul 2014 la Consiliul Judeţean Constanţa (Unitatea Administrativ Teritorială Judeţul Constanţa) şi la instituţiile subordonate.
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii