Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
11:53 11 12 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Directorul general al Portului Constanţa se retrage. Cine doreşte conducerea CNAPMC S-a temut Lucian Băluţ?

ro

22 Aug, 2013 00:00 3725 Marime text
Lucian Băluţ, directorul general al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CNAPMC), şi-a depus, ieri dimineaţă, cererea de încetare a contractului de mandat. Solicitarea sa va fi discutată în cadrul şedinţei de vineri a Consiliului de Administraţie al CNAPMC.
Potrivit unor surse, liberalii visează ca acest post să revină, din nou, în ograda lor.
 
Surpriză de proporţii la conducerea Portului Constanţa. Lucian Băluţ nu mai vrea să fie directorul general al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa. În acest sens, Băluţ şi-a înaintat, ieri dimineaţă, cererea de încetare a contractului de mandat, care urmează să fie discutată în şedinţa de vineri a Consiliului de Administraţie.
Amintim că Lucian Băluţ fusese selectat de Pricewaterhouse Coopers pentru postul de CEO al Portului Constanţa şi semnase contractul de mandat în luna martie a acestui an. Anterior, el demisionase din funcţia de preşedinte al Organizaţiei Municipale a PSD Constanţa pentru ca, potrivit declaraţiilor sale de la acea vreme, calitatea sa politică să nu fie speculată.
 
Nu poate renunţa la cariera universitară?
 

Directori din cadrul CNAPMC susţineau, ieri, că la baza retragerii lui Băluţ de la conducerea Portului ar sta faptul că, potrivit unor modificări ale legislaţiei în vigoare, ar risca o situaţie de incompatibilitate, în sensul în care păstrarea mandatului de CEO ar presupune renunţarea la catedră. Amintim că Lucian Băluţ este profesor universitar doctor la Universitatea Maritimă Constanţa.

Interesant, la momentul preluării funcţiei de conducere a Portului Constanţa această problemă nu exista. Şi mai interesant, dacă această modificare a legii, invocată de directorii din Port, ar fi reală, sute de parlamentari, directori de companii şi autorităţi naţionale ar risca incompatibilitatea, de vreme ce mulţi dintre ei ţin cursuri în unităţile de învăţământ superior, fie ele private, fie de stat.
Conform unor surse bine informate, motivul invocat cu privire la retragerea lui Lucian Băluţ este doar un pretext. Renunţarea lui Băluţ ar veni, se pare, ca urmare a faptului că altcineva din anturajul administraţiei PSD Constanţa şi-ar dori postul. Aceleaşi surse susţin că relaţia tensionată dintre conducerea Portului Constanţa şi Ministerul Transporturilor ar fi cântărit în luarea deciziei fostului social democrat.
 
Relaţia CNAPMC - Ministerul Transporturilor

 
Amintim că, potrivit unui raport întocmit de Corpul de Control al Ministerului Transporturilor, conducerea Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa a încheiat, pe data de 1 februarie, două contracte considerate păguboase pentru stat privind investiţia „Prelungirea digului de larg din Portul Constanţa”. Băluţ a preluat însă conducerea companiei în martie.
Unul dintre contracte, în valoare de 420,4 milioane de lei, fără TVA, a fost încheiat cu firma olandeză Van Oord Dredging and Marine Contractors pentru efectuarea lucrărilor. Al doilea contract, încheiat tot cu o firmă olandeză, anume Royal Haskoning, a fost încheiat pentru servicii de consultanţă. Corpul de Control al Ministerului Transporturilor susţine că ambele acorduri contractuale ar fi fost modificate după adjudecare, în favoarea firmelor olandeze şi în dauna statului. Menţionăm că olandezii de la Van Oord au contrazis cu vehemenţă acuzaţiile Ministerului Transporturilor.
Controlul Corpului de Control a avut loc în perioada 27 mai 2013 - 11 iunie 2013, scopul fiind acela de a verifica activitatea Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa din ianuarie 2010 şi până în iunie 2013. Nu trebuie omis faptul că, în perioada desfăşurării controlului, ministru al Transporturilor era încă liberalul Relu Fenechiu, ulterior condamnat în dosarul „Transformatorul”.

Reamintim, în acest context, că Portul Constanţa era un subiect delicat pentru Fenechiu, fiindcă acesta din urmă nu era de acord cu transferarea acţiunilor Portului către autorităţile locale. Acest aspect a condus, nu o dată, la schimburi de replici dure între Relu Fenechiu şi Radu Mazăre, unul dintre promotorii proiectului privind trecerea acţiunilor Portului sub „umbrela” municipalităţii constănţene. „Eu n-am vorbit cu niciun Fenechiu, pe mine nu mă interesează Fenechiu. Eu am discutat cu Ponta despre Port. Fenechiu, Menechiu... ce zile el. Oricum, nu ştie despre Port nimic, că-i moldovean şi la Moldova nu sunt porturi”, spunea Mazăre în luna martie a acestui an.
 
Liberalii şi Portul Constanţa. Adio, dar rămân cu tine
 
Sursele menţionate mai spun şi că, dată fiind demisia neaşteptată a lui Lucian Băluţ, nu este deloc exclus ca liberalii să pună din nou mâna pe conducerea CNAPMC. Asta ar presupune, desigur, o serie de noi negocieri între partidele de la guvernare. Va fi un proces interesant de urmărit, mai ales dacă ţinem cont de faptul că, la împărţirea iniţială a companiilor şi autorităţilor naţionale şi a deconcentratelor, Portul Constanţa a revenit PNL-ului. La momentul respectiv, numele care s-a vehiculat pentru CNAPMC a fost al liberalului Constantin Matei, actual subsecretar de stat în Ministerul Transporturilor. Matei a mai fost director general al Portului Constanţa în timpul guvernării PNL.
În aceeaşi ordine de idei însă ne putem aştepta ca social democraţii constănţeni să scoată rapid un nou „iepuraş” din joben, în sensul unei noi propuneri în locul lui Băluţ. Precizăm că numirea directorului general al Portului Constanţa se face în baza Ordonanţei 109 din 2011.
Precizăm că Lucian Băluţ nu a putut fi contactat pentru un punct de vedere. În cazul în care va transmite unul, acesta va fi ulterior publicat.

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • ilarie 22 Aug, 2013 12:47 aiurea,ar fi frumos sa vina inapoi popa director . hihihi