Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
11:10 28 11 2021 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Declarații Oleg Danovski jr. și Ministerul Culturii Tragedie în trei acte la Teatrul de Operă și Balet Constanța. Se cere schimbarea numelui instituției

ro

01 Oct, 2021 00:00 2254 Marime text
  • Oleg Danovski jr., fiul ilustrului balerin Oleg Danovski dorește retragerea titulaturii acordată Teatrului de Operă și Balet de la Constanța
  • Săptămâna trecută a fost transmis un memoriu către Ministerul Culturii
  • Zilele trecute, Oleg Danovski jr. s-a întânit cu secretarul de stat din Ministerul Culturii, Andras Demeter
  • În concluzie, Oleg Danoski jr. va acționa în instanță
 
Fiul ilustrului balerin Oleg Danovksi a trimis un memoriu la Ministerul Culturii pentru a cere retragerea numelui tatăl său din titulatura Teatrului Național de Operă și Balet Oleg Danovski Constanța.
 
Oleg Danovski jr. s-a întâlnit cu secretarul de stat Andraș Demeter pentru a discuta despre acest aspect. Contactați telefonic, cele două părți au povestit redacției ZIUA de Constanța despre delicata problemă, iar ministerul i-a oferit soluții lui Oleg Danovski jr. pentru a rezolva problema.
 
Până la momentul redactării acestui material, cotidianul ZIUA de Constanța nu a putut obține un punct de vedere de la managerul Daniela Vlădescu, de la TNOB Constanța. Dacă acesta va fi transmis ulterior, îl vom publica.
 
Redăm o parte din memoriul transmis – „Datorită acestui fapt în momentul în care am solicitat o relație contractuală pentru întreținerea celor două lucrări care mai rămăseseră în repertoriu, feedback-ul instituției a fost că nu este dispusă să îmi remunereze această muncă.Ținând cont că, din punct de vedere contractual, eram singurul abilitat la întreținerea celor două lucrări, am fost forțat să retrag motivul sus menționat. Din acest moment, a apărut întrebarea: daca instituția ce poartă numele OLEG DANOVSKI mă determină să retrag ultimele două lucrări ce purtau numele OLEG DANOVSKI, care ar mai fi justificarea prezentei acestui nume pe frontispiciul Teatrului de Operă și Balet Oleg Danovski ?”
 
Scrisoarea completă este următoarea:


 

„Ce a făcut tatăl meu a fost ceva extraordinar”

 
Oleg Danovski jr. a povestit despre cum a decurs acordarea titulaturii teatrului de la malul mării și cum s-a ajuns la memoriul și discuția pe care a purtat-o cu reprezentanții Ministerului Culturii. „Am depus un memoriu în urmă cu o săptămână, să zic așa, la Ministerul Culturii, prin care am solicitat retragerea titulaturii cu numele tatălui meu de la Teatrul de Operă și Balet Constanța. Impresia mea este, ca să fiu sincer, că este o batistă pe țambal. Aveam de gând mai de mult să acționez clar pentru a fi retrasă titulatura... Am cedat să dau numele. E clar că ceea ce a făcut tatăl meu a fost ceva extraordinar. A clădit un repertoriu demne de talie mondială. Să vă spun... când am dat numele am schimbat contractul de drepturi de autor. Atunci era director Răsvan Cernat. Cu el se mai putea vorbi. Ulterior, a apărut Daniela Vlădescu, prin vectorul Mădălin Voicu. Se bucura atunci de popularitate, ca să zic așa. Nicușor (n.r. Nicușor Dan Constantinescu, fost președinte CJC) a vrut să închidă teatrul. Daniela Vlădescu s-a mișcat atunci la Ministerul Culturii și nu s-a mai ajuns la situația închiderii.
 
În 2008, a venit Vlădescu la mine și cum am făcut 50 de ani mi-a spus să îmi iau dosarul și să mă pregătesc de pensionare. Știți povestea, am mers în instanță și am primit salariul pe șase luni și daune morale. Numai eu mă puteam ocupa de lucrările tatălui meu. Și am propus o formă de colaborare, ceva... și am primit un răspuns pe care nu am să îl uit niciodată. A spus că într-adevăr este stipulat că dumneavoastră trebuie să vă ocupați de lucrări, dar nu este stipulat să vă plătesc. Și atunci am zis gata. De atunci am ajuns la momentul actual, căci nu se mai poate.

 
Am discutat la minister, cu domnul secretar de stat Andraș. Mi-a expus niște soluții, și am cam ajuns la concluzia că singura șansă este instanță. O să discut la o casă de avocatură și cel mai probabil vom începe procedurile”, a declarat pentru ZIUA de Constanța Oleg Danovski.
 

Ce i-a răspuns Ministerul Culturii

 
Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu, este plecat la Madrid, unde pe 1 octombrie, la Museo Arqueológico Nacional de España vor fi expuse 835 de artefacte deosebit de valoroase din colecțiile Muzeul Național de Istorie a României  și a altor 38 de muzee din țară, printre care și Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța. Exponantele vor putea fi vizionate până spre finele lui februarie.
 
Așadar, discuția purtată de Oleg Danovski jr. a fost cu secretarul de stat Andraș Demeter. Contactat telefonic, secretarul de stat a spus că a înțeles situația prezentată de către fiul ilustrului balerin și i-a expus câteva soluții. „Domnia sa este moștenitor, iar în calitate de moștenitor are drepturi asupra numelui, fiind vorba de niște argumente pe care nu le contestă nimeni. Pe fond, Ministerul Culturii nu are nicio pârghie administrativă, iar orice ar face nu se poate substitui persoanei juridice TNOB Oleg Danovski Constanța, care are reprezentanți legali prin consiliul de administrație și conducere.
 
La nivelul conducerii se poate efectua o analiză, care presupun că a și fost făcută, dar din varii motive nu au ajuns să extragă concluzii. Datorită raționamentelor pe care doar teatrul le știe, se ferește să concluzioneze cererea domnului Danovski. Ministerul Culturii și teatrul nu au marjă de manevră și e bine că nu se ia nicio decizie. Ne rămâne, așadar, doar soluția de a acționa în instanță. Astfel, domnul Danovski poate să meargă să deschidă acțiune în constatare și judecătorii să se pronunțe în acel drept și să oblige părțile – Ministerul Culturii și Teatrul Național de Operă și Balet Oleg Danovski vor fi obligate să modifice hotărârea de guvern cu privire la titulatura instituției”, a spus Andraș Demeter, secretar de stat în Ministerul Culturii.
 
El a mai spus că încearcă să aducă la aceeași masă reprezentanții teatrului și pe cei ai administrației publice locală pentru a găsi soluție și la celelalte probleme cu care se confruntă instituția culturală.
 
 

Despre Oleg Danovski



 
Născut pe 9 februarie 1917, în Vosnesensk, Ucraina, cel ce avea să devină peste ani „Sfinxul Slav” - ilustru balerin, coregraf și regizor familiarizat cu toate marile scene ale lumii – a marcat definitiv școala românească de dans, fiind fondatorul primului teatru de balet din țară.
 
Oleg Danovski rămâne o legendă, un geniu creator care a îmbogățit patrimoniul cultural al orașului de la malul mării.
 
Plecat de-acasă încă de la 14 ani, Oleg Danovski se angaja ca balerin, la Teatrul Cărăbuș din București, apoi la Compania de revistă Alhambra, unde devenea prim dansator și ulterior maestru de balet. În 1943, era angajat de Opera Română, unde a urma să fie și director artistic al baletului, montând spectacole memorabile.
 
După o activitate remarcabilă ca balerin și coregraf în capitală, unde înființează, în 1949, Academia de Balet, Oleg Danovski poposește în Constanța, în anul 1978, unde directorul de atunci al Teatrului de revistă Fantasio, Aurel Manolache, îi propune o colaborare. Astfel se înființează „Ansamblul de balet clasic și contemporan” - constituit inițial din tineri absolvenți ai liceelor de coregrafie din București și Cluj – care avea să se transforme, în 1990, în Teatrul de Balet Oleg Danovski (TBOD) – o instituție desființată în 1996, odată cu nefericita „reorganizare prin absorbție” a instituțiilor de spectacol constănțene.
 
În orice caz, Ansamblul alcătuit de maestru în cadrul Teatrului Fantasio a fost prima filă din istoria bogată a baletului modern, născut la Constanța. Primul spectacol montat, „Chopiniana”, a fost urmat de succese răsunătoare cu „Lacul lebedelor”, „Frumoasa din pădurea adormită”, „Spărgătorul de nuci”, „Cenușăreasa”, „Giselle” sau „Rapsodia de Enescu”. Renumele balerinilor români a depășit rapid granițele țării, iar turneul anual în Germania al Teatrului de Balet din Constanța a ajuns o tradiție care continuă și astăzi.
 
Ultimul spectacol al maestrului, creat cu puțin înainte de dispariție, în 1996, a fost „Crăiasa zăpezilor”, pe care Oleg Danovski l-a montat în doar două săptămâni, presimțindu-și sfârșitul aproape.
 
În 2012, scriitoarea Doina Jela a publicat monografia Oleg Danovski – omul, artistul, legenda, o carte-document care realizează portretul complex al coregrafului și omului Oleg Danovski, cel care a vegheat baletul Operei Române vreme de aproape 40 de ani (1941-1977), a înființat aproape din nimic la Constanța unul dintre cele mai performante ansambluri de balet din Europa (1978-1996), și s-a impus pe scenele marilor teatre ale lumii, stând cu demnitate alături de adevărați monştri sacri ai dansului.
 

Citește și

Școala coregrafică românească și geniul creator al lui Oleg Danovski

Apel umanitar! O artistă de la Teatrul „Oleg Danovski” din Constanța are nevoie de sânge

Ti-a placut articolul?

Comentarii