Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
04:27 12 05 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

In memoriam Constantin Dinischiotu, regizorul care și-a pus amprenta și pe spectacolele din Constanța

ro

11 May, 2025 10:47 322 Marime text


Într-o zi de 11 mai 1927, la București, se năștea Constantin Dinischiotu, un regizor de seamă peste ani al Teatrului de Stat Constanța, dar și al Teatrului Fantasio.
 
După cum îl descrie fostul secretar literar, Jean Badea, în volumul „Dulcea povară”, Constantin Dinischiotu a fost un atotștiutor al teatrului, cum puține persoane au mai fost înaintea lui. 
 
El a absolvit Liceul Gheorghe Șincai din Capitală, iar studiile superioare le-a urmat la Facultatea de Litere, dar și la Facultatea de Drept a Universității București, între anii 1945 – 1949.
 
În timpul facultății, mai precis între 1947 – 1948, Constantin Dinischiotu a fost regizor tehnic la Teatrul Sărindar al Mariei Filotti și asistent de regie la Facultățile artistice ale Armatei.
 
Timp de un an (1950 – 1951), Constantin Dinischiotu a urmat cursuri de perfecționare la Institutul de Artă Cinematografică București.
 
În continuare, drumul profesional l-a purtat la: Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași (asistent regie între 1952 – 1953), Teatrul „Alexandru Davila” Pitești (regizor și director între anii 1953 – 1958; 1967 – 1974), Teatrul Valea Jiului Petroșani (1958 – 1959), Teatrul de Stat Constanța (1959 – 1967), Teatrul „Mihai Eminescu” Botoșani (1974 – 1977), Teatrul Fantasio Constanța (1991 – 1994), Teatrul „Fani Tardini” Galați (1995 – 1996), Teatrul „G.A. Petculescu” Reșița (1996 – 1997) și Teatrul „G. Bacovia” Bacău (1999 – 2000).
 
El a lucrat și în afara teatrelor, ca regizor artistic, la Radioteleviziunea Română, vreme de 17 ani (1977 – 1994).

 
Redăm o parte din spectacolele pe care le-a regizat la Constanța: „A doua dragoste”, „Cercul pătrat”, „Chirița în provincie”, „Câinele grădinarului”, „Clipa”, „Credința”, „Doi pe un balansoar”, „Don Juan”, „Fântâna Blanduziei”, „Io, Mircea Voevod”, „Pălăria Florentină”, „Miorița”, „Nunta din Perugia”, „ Slugă la doi stăpâni”, „Strigoii”, „Topaze”, „Vicleniile lui Scapin”, „Vlaicu Vodă”, „Căruța cu paiațe”, „Don Carlos”, „Ecaterina Teodoroiu”, „Scrisoare către meșterul Manole”, „Patima roșie”, „Peripețiile bravului soldat Svejk”, „ Piatră la rinichi”, „Scaunul”, „Viforul”, „Visul unei nopți de iarnă”, „ Femeia cezarului”, „Încurcă lume”, „Funcționarul de la domenii”.
 
A pus în scenă piese de Lope de Vega, Carlo Goldoni, Moliere, Vasile Alecsandri, Alexandru Davila, Bogdan Petriceicu Hașdeu, Ion Luca Caragiale, Mihail Sorbul, Camil Petrescu, Gib Mihăescu, Tudor Mușatescu, Mihail Sebastian, Valeriu Anania, Aurel Baranga, Eugen Barbu, Ion Băieșu, Dina Cocea, Ion Coja, Radu Cosașu, Mihail Davidoglu, Paul Everac, Mihnea Gheorghiu, Cezar Ivănescu etc.
 
Sub regia sa au debutat actori ca: Liliana Tomescu, Constantin Codrescu, Ileana Predescu, Ștefan Iordache, Melania Cârje, Daniela Anencov, Radu Panamarenco, Anca Pandrea, Adina Popescu, Alexandru Georgescu, Nicolae Călugărița, Sorin Medeleni sau Geo Popa.
 
Iată cum descria Jean Badea modul de lucru al lui Constantin Dinischiotu:
„Nu era prea iubit de o parte dintre actori, mașiniști sau funcționari, știa acest lucru, dar nu se sensibiliza peste măsură. Pe cârcotași îi promova, acordându-le șansa să se afirme în... câmpia muncii, ca să nu mai aibă timp de bârfe prin culise sau bodegi. Era adeptul ferm al slujirii publicului cu orice preț, planifica spectacole și în seara de Revelion, deplasări în orașe și comune, pe orice vreme, pe caniculă, pe ger, pe ploaie, cerând actorilor să-și poarte crucea cu fruntea sus, fără crâcnire. Cred că este singurul regizor pe care l-am cunoscut capabil să fixeze și să respecte data premierei, anunțată din prima zi de repetiție.
Chiar dacă – pentru aceasta – atelierele de croitorie sau tâmplărie erau nevoite să muncească 10 – 12 ore zilnic, iar actorii veneau la repetiții și în timpul nopții...”.
 

În anul 2002, Constantin Dinischiotu și-a publicat volumul „L-a așteptat pe Moliere la gară” la Editura „Vergului” din București.
 
El a plecat dintre noi la vârsta de 81 de ani, într-o zi de 19 iunie 2008.
 
Sursă text: Dicționar de personalități dobrogene vol. IV, „Dulcea povară” de Jean Badea
 
Citește și:
Personalitate a Teatrului de Stat ConstanțaAlexandru Mereuță, exemplu de dedicare și pasiune pentru meseria de actor
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii