Constănțeanul supărat Situație disperată în compania de transport a municipiului - „Domnilor edili, simplii muncitori nu gestionează activitatea CT BUS – de ce să sufere doar ei?”
Constănțeanul supărat: Situație disperată în compania de transport a municipiului - „Domnilor edili, simplii
15 Jun, 2025 11:19
ZIUA de Constanta
983
Marime text



- Situație alarmantă în care la CT BUS SA, ca urmare a unor măsuri defavorabile, adoptate într-o manieră vădit arbitrară și profund lipsită de profesionalism de către conducerea executivă a municipiului Constanța
Reprezentanții Sindicatului Profesional al Transportatorilor și Activităților Conexe (SPTAC), sindicat reprezentativ al CT Bus, au trimis o scrisoare deschisă Primarului Municipiului Constanța și Consiliul Local prin care le aduce la cunoștință situația alarmantă în care se află compania de transport public a municipiului Constanța.
Sindicatul Profesional al Transportatorilor și Activităților Conexe este sindicatul reprezentativ la nivelul societății CT BUS SA Constanța și este reprezentant prin președinte Gheorghe Radu Bogdan.
Redăm în continuare scrisoarea angajaților CT BUS SA, membri în cadrul Sindicatului Profesional al Transportatorilor și Activităților Conexe:
„Imediat după alegerile locale, administrația publică locală a adoptat o serie de măsuri etapizate, care au avut drept consecință directă perturbarea gravă a activității curente a societății.
Una dintre primele măsuri a fost reducerea substanțială a numărului de curse zilnice, măsură ce a determinat o creștere considerabilă a timpilor de succesiune între autobuze și, implicit, supraaglomerarea mijloacelor de transport.
Aceste efecte afectează grav condițiile de muncă ale șoferilor, tensionează relația acestora cu publicul călător – adesea nemulțumit și indus în eroare – și compromit imaginea generală a serviciului de transport public.
O decizie de-a dreptul distructivă, ce poate conduce la falimentul operatorului, este reducerea prețului pe kilometru, adoptată într-un context complet nefavorabil: prețurile la combustibil și piese de schimb au crescut, costurile de întreținere s-au majorat, iar auditul utilizat drept temei pentru această ajustare este aferent anului 2023 – în condițiile în care contractul de delegare a gestiunii impune efectuarea anuală a unui audit, obligație ignorată în mod repetat. Întârzierea auditului aferent anului 2024 produce pierderi semnificative și nejustificate societății CT BUS.
Este de necontestat că orice societate comercială trebuie să aplice politici de eficientizare și optimizare, însă astfel de măsuri nu pot fi adoptate în detrimentul unui serviciu public esențial – precum transportul public urban – și nici nu pot fi fundamentate pe rațiuni pur contabile care ignoră realitatea de pe teren, gradul de adresabilitate și rolul social al transportului public în dinamica unui oraș care pretinde că promovează mobilitatea urbană durabilă.
Domnule Primar, Domnilor Viceprimari, Domnilor Consilieri Locali, vă atragem atenția că o eventuală reducere de personal, prezentată drept soluție de eficientizare, nu ar face decât să adâncească sincopele deja existente. Cu un personal oricum insuficient, o reducere masivă a numărului de angajați ar periclita grav funcționarea minimă a serviciului public și ar genera un dezechilibru structural în capacitatea operațională a companiei.
Mai mult decât atât, imposibilitatea de a negocia un nou contract colectiv de muncă, în temeiul restricțiilor impuse de OUG nr. 156/2024, precum și reducerea drastică a bugetului pentru piese de schimb și reparații, au condus la imobilizarea zilnică a unui număr semnificativ de autobuze, cu impact direct asupra capacității de transport. Mulți șoferi nu își pot desfășura activitatea, iar traseele CT BUS sunt sever afectate, generând frustrare în rândul călătorilor, care – nemulțumiți – își varsă nemulțumirile pe salariați.
Factual, precizăm că măsurile adoptate – reducerea prețului/km și diminuarea numărului de autobuze aflate în trafic – nu au nicio legătură cu principiile de eficiență economică și rentabilizare, ci mai degrabă contravin acestora.
Rezultatul: o suprasolicitare a șoferilor, o relație tensionată cu publicul călător, disfuncționalități evidente în transportul de persoane și o degradare accelerată a serviciului.
Este deja de notorietate faptul că administrația locală a promovat, la nivel declarativ, politici de încurajare a transportului public și a declarat ca obiectiv reducerea drastică a utilizării autoturismului personal până în anul 2030.
Din păcate, măsurile administrative concrete adoptate contrazic flagrant aceste declarații și compromit grav orice tentativă de construcție a unei mobilități urbane reale și funcționale.
În aceste condiții, devine lipsită de credibilitate orice tentativă a administrației locale de a stimula mobilitatea urbană și de a convinge cetățenii să renunțe la autoturismele proprii în favoarea transportului public, în condițiile în care autobuzele circulă la intervale chiar și de peste 30 de minute, sunt supraaglomerate, iar riscul de infecții virale sau boli transmisibile în rândul călătorilor este semnificativ accentuat.
Considerăm că măsurile recente adoptate subminează funcționarea sistemului de transport public local și generează un climat profesional ostil pentru angajații care interacționează direct cu publicul.
Măsurile adoptate nu doar că nu își ating scopul declarat, dar sunt, în realitate, contrare interesului public, contrare sustenabilității serviciului și contrare promisiunilor făcute publicului.
Domnule Primar, Domnilor Viceprimari, Domnilor Consilieri, vă transmitem această petiție în speranța că veți înțelege rolul și importanța strategică a CT BUS SA în cadrul serviciilor publice ale municipiului Constanța.
Modul haotic, lipsit de previziune și logică în care este gestionat în prezent acest serviciu afectează nu doar orașul, ci și localitățile din zona metropolitană, fluxurile de navetă și fluxul turistic din sezonul estival.
Atragem atenția că aceste măsuri restrictive, adoptate în mod succesiv și fără viziune, au destabilizat grav indicatorii economico-financiari ai societății și au pus-o în imposibilitatea de a funcționa în parametri minimi de rentabilitate și eficiență.
Afectarea indicatorilor de performanță și diminuarea resurselor esențiale conduc inevitabil către faliment operațional, iar responsabilitatea aparține în mod direct autorităților locale.
Domnule Primar, Domnilor Viceprimari, Domnilor Consilieri, noi, angajații CT BUS SA, depunem eforturi constante pentru a menține un standard rezonabil de calitate a serviciului, în ciuda condițiilor grele de muncă, a lipsei resurselor și a unui climat general ostil.
Ne desfășurăm activitatea indiferent de anotimp, indiferent de zilele săptămânii, inclusiv în zilele de sărbătoare legală, cu respect față de cetățeni și față de datoria profesională.
Vă rugăm să analizați cu responsabilitate situația în care ne aflăm și să dispuneți măsuri urgente, corective și adaptate realității, în sprijinul relansării serviciului public de transport urban, în beneficiul direct al constănțenilor și al celor care tranzitează municipiul.
În final, vă transmitem că din punctul nostru de vedere, este inacceptabilă maniera în care au fost adoptate aceste măsuri – fără consultare reală, fără analiză de impact și fără o strategie coerentă. Solicităm revenirea la un climat de normalitate administrativă, în care mobilitatea urbană să fie tratată cu seriozitatea pe care o presupune statutul municipiului Constanța.
Domnule Primar, de la dumneavoastră și până la nivelul angajaților de execuție – membri AGA, CA, Directorat, consilieri, viceprimari – fiecare ar trebui să își asume partea de responsabilitate pentru situația actuală.
Din păcate, măsurile austere au afectat în mod direct doar pe cei mai puțin vinovați – salariații de execuție, simplii muncitori ai societății, în timp ce responsabilitățile de management nu au fost nici evaluate, nici asumate.
Domnilor edili, simplii muncitori nu gestionează activitatea CT BUS – de ce să sufere doar ei?
Sperăm într-o reacție promptă, responsabilă și coerentă din partea administrației publice locale și în implementarea unor politici reale și sustenabile de mobilitate urbană și de sprijinire a transportului public civilizat, eficient și sigur”, se arată în scrisoarea deschisă a angajaților CT BUS către autorități.
CT BUS, în derivă?!
Pe 20 mai a.c., Consiliul Local a adoptat bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2025 al societăţii CT BUS SA, unul restrictiv.
Veniturile totale sunt estimate în 2025 la 123.829.000 milioane lei, din care, venituri din compensații – 89.443.000 milioane, din care ,38.443.000 milioane lei din facilitati / bugetate până la rectificarea din trimestrul II; servicii prestate și vânzări tichete călătorie- 30 807.000 milioane; venituri chirii - 204.000 lei și alte venituri din publicitate și refacturare utilităti aferente chiriilor -1.406.000 lei.
Cheltuieli totale pentru 2025 sunt de 123.822.000 lei, din care 28.205.000 lei – alocate pentru cheltuieli de bunuri și servicii; 1.742.000 lei – alocați pentru impozite, taxe si vărsăminte și redevență; 89.553.000 milioane - cheltuielile de personal 734 de salariați – urmează alte rectificări bugetare în semestrul II; 4.322.000 lei – cheltuieli exploatare și un profit bun la final de an de 7.000 lei.
Deși prețul tichetelor de călătorie s-au majorat, costul pe km a scăzut de la 13.76 lei la 11.76 pe km în urma unui audit făcut de specialiști.
Indemnizația celor doi directori conform contractului de mandat este de 27.000 lei brut. CT BUS mai are alți doi directori, angajați cu contract de muncă care au salarii mai mici.
Până anul trecut societatea a avut 921 de angajați, iar după adoptarea noii organigrame de la finalul anul trecut au rămas 811 angajați.
Peste 50 de autobuze din flota societății sunt trase pe dreapta, deoarece nu există bani pentru reparații.
Mai mult, CT BUS analizează posibilitatea unei noi organigrame iar unele posturi se vor desființa.
În acest context, și noul contract colectiv de muncă urma să fie epurat de orice beneficiu pentru angajați.
Acesta esta considerentul pentru care sindicaliștii sunt de luni de zile nemulțumiți.
Primarul Chițac a recunoscut în ședința de CLM în care a fost aprobat bugetul companiei, că ar fi avut discuții tensionate cu reprezentanții societății și cu cei ai sindicatelor, dar la finalul acestora le-a transmis să restructureze compania.
CT BUS are director interimar după demisia lui Sorin Țuțuianu
Reamintim, Consiliul de Administrație al CT BUS întrunit pe 29 mai 2025 a luat act de demisia din funcția de director general al lui Sorin Țuțuianu.
Președintele CA-ului, Adrian Dugăiașu a declarat pentru ZIUA de Constanta că CA-ul a desemnat un director interimar începând cu 5 iunie a.c. în persoana directorului de exploatare Fănel Popa.
Amintim că Fănel Popa a mai îndeplinit funcția de director interimar al CT BUS în anul 2023.
Ulterior, urmează ca municipiul Constanța, asociatul CT Bus să reglementeze și situația din CA, prin completarea acestuia, urmare a demisiei lui Țuțuianu și din calitatea de administrator.
În momentul în care Consiliul de Administrație va fi completat va declanșa procedura de selecție a unui director general pentru 4 ani.
Tot astăzi este programată o întâlnire sindicaliștii din cadrul companiei cu care au demarat negocierile pentru semnarea unui contract colectiv de muncă.
PRECIZĂRI
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii