Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
01:51 12 07 2020 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#ConstantaEsteBine Ministerul Justiției, anunț important! Cum se vor desfășura ședințele de judecată după data de 15 mai, inclusiv la Constanța

ro

07 May, 2020 00:00 931 Marime text

Cotidianul ZIUA de Constanța susține comunitatea și vine în sprijinul cetățenilor pentru o informare corectă și amplă asupra efectelor pandemiei noului coronavirus SARS-Cov-2. La nivel național, au fost impuse măsuri și au fost înainte recomandări societăților și populației pentru a preveni răspândirea virusului. Astfel, dorim să venim cu informații pozitive în rândul comunității locale prin difuzarea de materiale informative cu privire la măsurile luate de societăți și instituții constănțene sau care își desfășoară activitatea pe raza județului Constanța pentru a ține angajații și pe rudele acestora în siguranță. O comunitate unită, o societate bazată pe siguranță, încredere și comuniune înseamnă o comunitate sănătoasă. Este o perioadă în care măsurile luate la timp au ca scop stingerea problemelor de mâine. Donațiile, oamenii care se implică activ în rândul comunității formează un întreg, iar orice susținere a unei mici comunități face parte dintr-un mecanism de reîntregire și restartare a vieții de zi cu zi.
 
Având în vedere preconizata reluare a activității complete a instanțelor de judecată și parchetelor după data de 15 mai, și odată cu încetarea stării de urgență declarată de Președintele României, Ministerul Justiției a elaborat o serie de recomandări menite a veni în sprijinul magistraților, grefierilor, personalului de specialitate din instanțe și parchete și nu în ultimul rând, cetățenilor care intersectează sediile instanțelor și parchetelor.
 
Astfel, potrivit unei informări oficiale venite din partea Ministerului Justiției, se va continua aprovizionarea instanțelor de judecată și a Consiliului Superior al Magistraturii cu echipamente de protecție așa cum a procedat recent, distribuind acestor instituții măști și mănuși chirurgicale, ochelari de protecție sanitară și chiar combinezoane de protecție sanitară.
 
Conform datelor oficiale, pezentele recomandări ale Ministerului Justiției pleacă de la premisa că managementul instanțelor și parchetelor deține și va menține un grad de cunoaștere în detaliu a tuturor prevederile și normelor în vigoare privind protecția sanitară, cuprinse în legi și norme secundare, inclusiv în hotărârile Comitetului Național de Situații Speciale de Urgență în vigoare și implicit care vor fi adoptate în viitor.
 
Ministerul Justiției subliniază necesitatea reluării activităților de urmărire penală și de judecată, context în care apreciază că o serie de reguli cu caracter general se impun a fi respectate în continuare, acestea putând fi centrate într-o serie de recomandări, precum:
 
1. Respectarea distanței sociale (minimum 1,5m), cu referire inclusiv la personalul instanțelor/parchetelor, respectiv evitarea unor contacte directe care nu respectă distanțarea socială pentru o perioadă mai mare de 15 minute, recomandare care se poate implementa prin luarea unor măsuri în funcție de specificul fiecărei organizații judiciare, structura personalului, infrastructura proprie, calitatea managementului judiciar și juridic, sens în care exemplificăm: 
 
Desfășurarea activității în intervale orare diferite, utilizând chiar și ziua de sâmbătă, după caz.
 
Limitarea accesului publicului în sala de judecată, chiar dacă ședințele rămân publice, astfel încât să poată fi respectate regulile de distanțare socială.
 
Limitarea numărului de cauze pe ședința de judecată, prin planificarea ședințelor de judecată la intervale mai scurte de timp în raport cu uzanțele de până la ivirea situației de urgență.
 
Citarea părților/participanților la procedurile judiciare la intervale de timp prestabilite și informarea prin orice mijloace a cetățenilor în legătură cu necesitatea observării intervalului orar consemnat în cuprinsul citației, fapt ce presupune un studiu al ședințelor de judecată, respectiv al activităților de urmărire penală sau a altor activități conexe, aprofundat, de natură a permite planificarea la intervale de timp diferite a cauzelor judiciare în funcție de complexitatea probatoriului, numărul martorilor, experților, numărul participanților, inculpaților, suspecților, reclamanților, pârâților, avocaților etc., magistrații putând lua măsuri care să permită respectarea programării cauzelor și a timpului alocat fiecărei cauze, exersând un management juridic și judiciar de calitate; 
 
Prioritizarea soluționării cauzelor care se judecă fără citarea părților (și, eventual, a celor prevăzute de Hot. CSM nr. 417 și 707/2020), inclusiv intercalarea acestor cauze între cele “comune” aflate pe lista de ședință, pentru descongestionarea spațiilor din timp în timp, respectiv în mod regulat.
 
Prioritizarea cauzelor judiciare/reducerea numărului cauzelor de pe rolul instanțelor, cu respectarea/observarea principiilor care guvernează procesul penal și procesul civil, respectiv a principiului celerității tragerii la răspundere penală, principiului soluționării cauzelor într-un termen rezonabil, principiului soluționării „de urgență și cu precădere” a cauzelor al căror obiect sau a căror natură a fost evaluată, ca atare, de către legiuitor, respectiv de către judecătorul cauzei (ex. cauzele din materia dreptului familiei), exigențe impuse, deopotrivă, de normele constituționale și convenționale (art. 6 CEDO).
 
Utilizarea sistemului de videoconferință, dacă acesta este tehnic posibil și în măsura în care natura, obiectul cauzei judiciare sunt compatibile cu acest sistem, care presupune sacrificarea principiului nemijlocirii, extrem de important în faza administrării probelor.
 
Impunerea portului de măști/mănuși/echipamente de unică folosință și folosirea de biocide și produse dezinfectante pentru personalul din cadrul instanțelor și parchetelor.
 
Încurajarea celor care pot lucra de acasă să rămână acasă, în măsura· în care pot efectua o parte din activitate în acest mod.
 
Instituirea obligativității de a purta echipament de protecție și/sau· montarea de panouri despărțitoare din plexiglas în ipoteza în care distanța socială nu poate fi asigurată (măsura se poate institui în birourile în care funcționează mai multe persoane și nu există posibilitatea relocării acestora în alte spații, precum și în boxele amenajate pentru persoanele aflate în stare de reținere sau arestare preventivă).
 
De asemenea, panourile de plastic pot fi imaginate și pentru momentul nepublic al deliberării în situația completelor colegiale.
 
Obligativitatea purtării de măști/mănuși de protecție în interiorul instituțiilor judiciare.
 
Suspendarea activităților la anumite intervale de timp pentru aerisirea sau dezinfectarea spațiilor de lucru/săli de ședință, săli de audiere etc.
 
Plasarea serviciilor care deservesc publicul în spații mai mari decât cele obișnuite de lucru (ex. o registratură mutată într-o sală de judecată, în funcție de infrastructura instanțelor/parchetelor).
 
2. Identificarea persoanelor vulnerabile din fiecare colectiv (persoanele cu afecțiuni medicale, atestate de către medic) și utilizarea acestor persoane în activități individuale/independente sau în regim de telemuncă.
 
3. Autoizolarea la domiciliu a persoanelor care prezintă simptome de îmbolnăvire (febră, tuse ș.a.m.d.) până la clarificarea stării de sănătate și diseminarea acestor informații în colectivul de muncă.
 
4. Relativ la accesul în sediile instanțelor/parchetelor se impun măsuri, precum:  interzicerea accesului persoanelor care au simptome de COVID-19 sau care au fost în contact cu un bolnav de COVID-19 în ultimele 14 zile, sens în care se poate imagina un chestionar de completat la intrarea în instituție, cu întrebări clare și simple.
 
Delimitarea în pardoseli cu benzi colorate vizibil a sensurilor de intrare și de ieșire, iar, corelativ, crearea unor așa numite sensuri unice, în măsura în care este posibil;  delimitarea în pardoseli cu benzi colorate vizibil a distanței de 1,5m care trebuie respectată pentru accesul la serviciile care deservesc publicul (arhivă, registratură) și stabilirea de reguli de acces clare, putându-se avea în vedere pentru început, inclusiv, prelungirea programului de lucru cu publicul.
 
Interzicerea accesului în birourile instanțelor/parchetelor a· persoanelor din afara instituțiilor, dacă nu există permisiunea personalului și dacă interesul vizitelor nu se justifică pe chestiuni de interes profesional. Limitarea în timp a prezenței justițiabililor în sediul instanțelor/parchetelor după finalizarea dosarului/operațiunii care a necesitat prezența lor în acel loc, respectiv impunerea părăsirii în cel mai scurt timp a sediului instituției;  utilizarea termoscannerelor la intrarea în instituțiile judiciare cu trafic mare de persoane. 
 
Instalarea la instanțele/parchetele cu trafic mare de tuneluri de dezinfectare, creșterea frecvenței la care se desfășoară igienizarea și aerisire spațiilor de desfășurare a activității.
 
În materie penală, în continuare, se impun restricții în legătură cu transportul la instanțe al deținuților, acesta urmând a fi autorizat doar pentru cazuri bine justificate, transportul de loturi mari de persoane impunându-se a fi evitat, sistemul de videoconferință fiind cel indicat în astfel de cazuri.
 
Comunicarea actelor de procedură pe cale electronică, sens în care participanților la procedurile judiciare li se vor solicita adrese de email/whatsapp etc.
 
5. Amânarea stagiilor de practică sau a internshipurilor atât la instanțe, cât și la parchete.
 
Este de menționat că la data de 15 aprilie, Ministerul Justiției a transmis instanțelor judecătorești (Curți de Apel, Tribunale, Judecătorii) o adresă prin care s-a solicitat acestora comunicarea, centralizată pe Curți de Apel, a necesarului de echipamente de protecție ce trebuie achiziționate în completarea stocurilor necesare instanțelor, în scopul asigurării stocurilor necesare instanțelor pentru desfășurarea activității în siguranță în sălile de ședință pentru următoarele 30 de zile.
 
Citește și:
 
Armata a preluat paza tuturor magistraților din Constanța! Ce alte schimbări au mai avut loc

 

Ti-a placut articolul?

Comentarii