Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
01:02 14 12 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Constanta.ro Cine a declanşat greva de la RATC şi cine a încercat să o spargă

ro

17 Sep, 2013 09:26 2587 Marime text
Ziua de 16 septembrie trebuia să umple ziarele de știri legate de începutul anului școlar, dar n-a fost să fie așa. Încă de la primele ore ale dimineții, mass-media locală titra pe primele pagini situația de la R.A.T.C, unde șoferii au refuzat să mai iasă la muncă, paralizând în acest fel întreg orașul. Oamenii s-au înghesuit în microbuze, în taxiuri sau în propriile autovehicule, provocând haos în Constanța. Polițiștii au profitat de ocazie, amendând la sânge operatorii de transport în comun privat care încercând să profite de situație au încărcat microbuzele cu pasageri, până la refuz. În tot acest timp, vizibil iritat de situația creată, primarul Radu Mazăre a convocat în ședință toți factorii decizionali, legat de această problemă, pentru a debloca situația.

Ce solicită greviștii?

Încă de la primele ore ale dimineții, echipa Constanta.ro a stat printre greviștii R.A.T.C, în încercarea de a afla care sunt doleanțele acestora. Dacă reprezentanții administrației constănțene invocă faptul că șoferii nu mai pot fura motorină, după ce au fost luate măsuri în acest sens, cei acuzați spun pe bună dreptate că nu mai pot lucra în actualele condiții de muncă. Programul lor începe undeva în jurul orei 5, dar sunt nevoiți să se trezească cu mult mai devreme pentru a se pregăti. Lucrul se termină de cele mai multe ori după miezul nopții, obligându-i pe șoferi la foarte puțină odihnă. Și toate astea pentru un salariu de aproximativ 1200 de lei, cu care nicio bancă nu-i primește la discuții despre un posibil credit. Pe lângă faptul că sunt condamnați la o muncă grea ce impune o atenție sporită, greviștii spun că sunt amenințați frecvent de conducere cu pierderea locurilor de muncă. Pentru munca pe care o prestează, șoferii de autobuz solicită un salariu de 2000 de lei lunar și tichete de masă. Marian Simion, unul dintre liderii autoproclamați ai grevei din această dimineață, ne-a explicat că în sezonul estival, munca lor devine incredibil de grea, fără a fi remunerată în consecință. Trebuie menționat că greva nu a fost decisă de liderul de sindicat, acesta fiind în concediu de odihnă dar și un susținător al actualei administrații, după cum spun colegii săi. Ca un fapt amuzant, în această dimineață a existat și un spărgător de grevă, poreclit ”Alintatu” de către colegi, pentru că e un protejat al directorului. Acesta a ieșit cu autobuzul la muncă la primele ore ale dimineții, dar a renunțat la idee atunci când și-a dat seama că de unul singur nu ar face față valului de pasageri. Alintatu a adus într-un final autobuzul în garaj dar a fost nevoit să sară gardul și să fugă pentru a scăpa de furia colegilor lui greviști.

Întrebați ce vor face dacă primarul nu va dori să stea de vorbă cu ei, șoferii au declarat că nu vor renunța la forma lor de protest. ”Radu Mazăre a venit ieri și a folosit 11 autobuze ca să ducă pensionarii să mănânce în Mamaia. Cine a plătit pentru motorina consumată? Cu ce drept se folosește de autobuzele R.A.T.C pentru manevrele sale electorale? Când are nevoie de noi pentru asemenea evenimente știe să ne caute, dar acum nu vine să stea de vorbă cu noi? Noi nu vom renunța, sperăm să fie el mai inteligent și să cedeze primul”, ne-a declarat Marian Simion. La acea oră însă, greviștii nici nu bănuiau că primarul Radu Mazăre se afla deja într-o ședință, în urma căreia a pus la cale un plan prin care a scos din schema total rolul șoferilor greviști în transportul în comun din oraș.

Consiliul local a decis: operatorii privați iau locul autobuzelor R.A.T.C

mazareImediat după ce a aflat despre greva șoferilor, primarul Radu Mazăre a convocat o ședință la care au luat parte împreună cu el și cei doi viceprimari, directorul Primăriei Marcela Frigioiu dar și directorul R.A.T.C, Ovidiu Tănase. În urma discuțiilor s-a luat decizia ca o comisie formată din cinci greviști să fie chemată la primărie pentru a analiza solicitările acestora. În acest sens, Ovidiu Tănase a luat legătura cu Florin Chelu, șeful autobazei, care a transmis după aproximativ 15 minute că protestanții refuză să se deplaseze, solicitând ca primarul să vină între ei. Enervat la culme, Radu Mazăre a hotărât convocarea unei ședințe extraordinare de consiliu local, prin care să înlocuiască autobuzele cu operatori privați.

”Conform legii, pe durata valabilității unui contract colectiv de muncă, angajații nu pot declanșa o grevă. Chiar admițând că nu ar fi avut acest contract, ei trebuiau să anunțe în scris intenția lor. Așa stând lucrurile, greva de astăzi e ilegală. Domnii șoferi cer mărirea salariilor, în contractul colectiv de muncă scrie că sistemul de salarizare rămâne neschimbat. Mai mult decât atât, în conformitate cu legea bugetului nu avem voie să mărim salariile dacă societatea e pe pierdere. Conform legii trebuia asigurată minim o treime, nu ai voie să oprești activitatea total, dar ei ne șantajează. Au ales prima zi de școală ca să ne dea o lovitură. R.A.T.C are toate autobuzele plătite de Primărie și le mai dăm și cinci milioane de euro subvenție anual. Directorul a fost astăzi la mine, a atacat în instanță această grevă, se va judeca în regim de urgență, poate chiar astăzi”, a declarat Primarul Radu Mazăre, în fața consilierilor locali.

Edilul Constanței a supus la vot o hotărâre prin care se abilitează executivul să elibereze  avize de traseu altor operatori autorizați pe traseele RATC până la soluționarea conflictului de muncă, urmând ca aceștia să pună la dispoziție microbuze și pe cinci dintre cele mai uzitate linii de transport, chiar autocare, care vor purta însemnele liniilor RATC și vor folosi aceleași prețuri de maxim 1.5 lei. De asemenea, Radu Mazăre a declarat că pierderile suferite de regie, calculate la aproximativ 15.000 de euro zilnic, din cauza grevei ilegale, vor fi suportate de către șoferi.

Și uite așa, cei care au refuzat să iasă la lucru au fost scoși total din calcul, singurii care vor avea de suferit în aceste zile fiind posesorii de abonamente. Acestora li se va prelungi însă valabilitatea tichetului cu numărul de zile de grevă, pentru a fi recompensați.

Se poate spune că, prin această decizie, se naște privatizarea R.A.T.C, chiar dacă discutăm de o naștere ce are loc prin ”cezariană”.

Sursa: Constanta.ro

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • mafia autobuzelor 17 Sep, 2013 15:57 au fost cumparate prin dunarea leasing cu 200 mii euro din bielarus desi au costat 60 mii euro-nu puteau fi inscrise in circulatie ptr ca erau euro 2-a dat in ultima zi aprobare ministrul