De ce s-a oprit greva CT BUS? Două procese deschise la Tribunalul Constanța
De ce s-a oprit greva CT BUS? Două procese deschise la Tribunalul Constanța
494
Marime text
Greva angajaților CT BUS, care a paralizat transportul public din Constanța timp de mai multe zile, s-a oprit brusc, mașinile ieșind înapoi pe traseu pe 19 decembrie 2025. Iată că înainte cu o zi au fost făcute demersuri juridice rapide de către conducerea societății. În data de 18 decembrie 2025, CT BUS SA a deschis două acțiuni distincte la Tribunalul Constanța, ambele având ca scop suspendarea imediată a grevei.
Este vorba despre:
-
o acțiune în suspendarea grevei (dosar nr. 6571/118/2025);
-
și o ordonanță președințială conexă (dosar nr. 6572/118/2025), formulată în regim de urgență, tocmai pentru a obține o soluție rapidă din partea instanței.
Ambele cauze se judecă pe fond la Secția I civilă – litigii de muncă a Tribunalului Constanța.
Peste 630 de angajați, chemați în instanță
Un element fără precedent în acest conflict de muncă îl reprezintă numărul extrem de mare al pârâților. În cele două dosare, peste 630 de angajați ai CT BUS figurează ca pârâți, alături de lideri sindicali și membri ai structurilor de reprezentare a salariaților. Lista completă a părților poate fi consultată în secțiunea „Documente”.
Acțiunile au fost formulate împotriva angajaților care au participat la protest, inclusiv prin intermediul:
-
Sindicatului Profesional al Transportatorilor,
-
Sindicatului Liber Transport în Comun, precum și a liderilor acestora.
Ce este ordonanța președințială și de ce a contat decisiv
Ordonanța președințială este o procedură specială, extrem de rapidă, folosită atunci când există:
-
urgență,
-
risc de prejudiciu major,
-
necesitatea unei măsuri provizorii până la soluționarea fondului.
Prin această cale, CT BUS a solicitat oprirea imediată a grevei, invocând caracterul esențial al serviciului public de transport și impactul major asupra populației municipiului Constanța.
Acțiunea în suspendarea grevei, miza de fond
În paralel, dosarul principal privind suspendarea grevei urmărește stabilirea legalității protestului. În cazul în care instanța va constata că greva nu a respectat condițiile legale (proceduri, notificări, caracterul serviciului public), aceasta poate fi suspendată sau anulată.
Transportul a fost reluat, conflictul rămâne deschis
Deși circulația autobuzelor a fost reluată, conflictul de muncă dintre angajați și conducerea CT BUS nu este închis. Procesele se află în continuare pe rolul Tribunalului Constanța, iar soluțiile care vor fi pronunțate pot crea un precedent important pentru modul în care sunt gestionate grevele în serviciile publice esențiale.
Pentru constănțeni, reluarea transportului a adus o gură de aer după o săptămână tensionată. Pentru angajați și sindicate, însă, lupta se mută din stradă în sala de judecată.
Despre CT BUS SA
CT BUS SA Constanța, operatorul principal de transport public local din municipiu, are o vechime de 34 de ani, fiind înființată pe 5 februarie 1991. În ultimii ani, compania a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri, care a atins 159.398.314 lei în 2024, înregistrând un avans de 13% față de anul precedent. În același timp, profitul net a scăzut cu 26%, ajungând la 4.883.724 lei, ceea ce reflectă provocările financiare generate de cheltuielile operaționale și de menținerea serviciilor publice esențiale. CT BUS are un număr mediu de 755 angajați, în creștere cu 2% față de 2023, iar datoriile companiei se ridică la aproximativ 29 milioane lei, indicând un grad moderat de îndatorare în contextul activității de transport public.
Societatea își are sediul social pe Strada Industrială, nr. 8, Constanța, și dispune de două puncte de lucru permanente pe aceeași arteră, utilizate pentru operarea și întreținerea flotei. În ceea ce privește structura acționariatului, Municipiul Constanța deține 100% din capitalul social, ceea ce transformă CT BUS într-o companie publică, cu misiune de furnizare a serviciilor esențiale pentru locuitorii municipiului.
Conducerea companiei este asigurată de un Consiliu de Administrație divers politic, cu membri neafiliați, precum și reprezentanți ai principalelor partide locale: Iorgu Paraschiv – președinte, Adrian-Dan Dugăiașu (PNL), Anton Lavinia (neafiliat politic), Adrian Gorcea (USR) și Costela Vlahbei (AUR, mandat provizoriu). Managementul executiv include următorii directori: Fănel Popa – Director General, Sorin Petrică Țuțuianu – Director General (mandat încetat), Inna Mihaela Bela – Director Financiar-Economic, Aristide-Cătălin Dumitrache – Director Tehnic (mandat provizoriu), Fănel Popa – Director adjunct exploatare (mandat provizoriu), Fănel Popa – Director General provizoriu (mandat încetat) și Fănel Popa – Director Tehnic provizoriu (mandat încetat), reflectând o rotație relativ frecventă în pozițiile de conducere și o strategie de management adaptivă.
Pe lângă activitatea de transport, administratorii și membrii consiliului de administrație sunt implicați în mai multe firme locale, fie ca asociați, administratori sau auditori, inclusiv în domeniul transporturilor, consultanței și contabilității, ceea ce subliniază interconectarea CT BUS cu economia locală.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi


