Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
00:20 27 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Cadrul legal al vânzărilor de bunuri către consumatori se modifică. Garanția legală va fi extinsă (document)

ro

04 Sep, 2020 00:00 1584 Marime text
  • Din 2022 ne-am putea bucura de o garanție extinsă pentru produsele luate
  • Pe lângă aceasta, vânzătorul va putea să efectueze reparația sau înlocuirea unui bun în cel mult 15 zile
Proiectul de lege privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri a fost publicat de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului în dezbatere publică. Trebuie să se îndeplinescă și termenul de 1 ianuarie 2022, acea dată fiind stabilită în cuprinsul proiectului pentru intrarea în vigoare.

Garanția legală de conformitate va fi extinsă considerabil

Orice produs vândut de un profesionist unui consumator trebuie să îndeplinească anumite cerințe de conformitate, conform Legii nr. 449/2003. În vederea asigurării conformării cu obligațiile legale, vânzătorul este obligat să ofere o garanție de conformitate consumatorului.
Noua lege va duce la o extindere a perioadei în care vânzătorul este obligat să remedieze neconformitatea, dacă este ivită în termen de doi ani, la o obligație de remediere, dacă neconformitatea va apărea în cinci ani. Această prevedere se va aplica și bunurilor cu elemente digitale.
Vor exista, însă, și două excepții de la termenul de cinci ani:
  • strict în ceea ce privește conținutul/serviciul digital, pentru bunuri cu conținut digital integrat sau interconectate la acesta, se va putea depăși termenul de cinci ani, atunci când, conform contractului, perioada de furnizare a conținutului/serviciului digital respectiv va depăși cinci ani;
  • dacă vor fi vândute produse second-hand, va fi posibilă reducerea termenului de reparare a neconformității, dar nu mai puțin de un an.
Perioada în care se consideră că bunul livrat a fost neconform de la livrare va fi extinsă și ea. La acest moment, dacă neconformitatea apare în termen de șase luni de la momentul livrării, există o prezumție (se consideră) că acea neconformitate a existat la momentul livrării bunului. Bineînțeles, vânzătorul poate să demonstreze contrariul, prin probe. Singura excepție e incompatibilitatea prezumției cu natura produsului sau a lipsei de conformitate.
Din 2022, însă, această prezumție va fi extinsă la doi ani. Excepția de mai sus va fi păstrată, însă va mai fi introdusă o excepție - pentru produsele cu conținut/servicii digitale, unde vânzătorul promite furnizarea de asemenea conținut/servicii pentru o perioadă fixă, prezumția durează atât timp cât este promisă furnizarea.
Vânzătorul va putea să efectueze reparația sau înlocuirea bunului neconform, în baza garanției comerciale, în cel mult 15 zile. Acest termen de 15 zile va curge de la momentul în care vânzătorul va fi informat de către consumator cu privire la neconformitate.
La acest moment, nu există un termen în care vânzătorul să trebuiască să repare/înlocuiască bunul, dacă o face în temeiul garanției comerciale și nu a celei legale (care e de 15 zile și va rămâne la fel și din 2022).

Extinderea criteriilor de conformitate a unui produs

O primă schimbare este introducerea criteriilor compatibilității și a interoperabilității produselor ca cerințe de conformitate, dacă ele vor fi prevăzute ca fiind compatibile cu anumite suporturi sau produse/tehnologii sau nu sau vor fi prevăzute ca având un anumit grad de interoperabilitate.
Compatibilitatea și interoperabilitatea sunt două criterii foarte importante, în prezent, pentru multe produse cumpărate (mai ales dacă se bazează pe suport software, de exemplu), diferența dintre un produs blocat doar la anumite suporturi, tehnologii și unul cu o arie largă de interoperabilitate fiind foarte mare (despre importanța interoperabilității în domeniul medical, de exemplu, pot fi citite mai multe, aici).
Tot cu relevanță în aria produselor cu suport software, noua lege prevede, printre elementele conformității, și situația bunurilor ce presupun actualizare constantă (de exemplu, având un soft instalat, cum sunt telefoanele inteligente).
Conținutul digital și serviciile digitale nu vor fi acoperite de noua lege. La acest moment, Legea nr. 449/2003 nu conține nicio prevedere cu privire la asemenea bunuri/servicii, însă proiectul menționat mai sus le va exclude expres din sfera legii.
Excepțional, cum am anticipat deja anumite produse vor fi intra sub incidența legii (propunerii, la acest moment): e vorba de acele bunuri care vor avea încorporate conținut digital sau servicii digitale sau care vor fi interconectate cu astfel de tehnologii (produsul neputându-și îndeplini funcțiile altcumva). De exemplu, va fi vorba, aici, de bunuri care s-ar conecta la internet pentru colectarea de date în vederea funcționării.
 
Astfel, s-ar putea ca, în viitor, această excepție să reprezinte, de fapt, una din categoriile principale de bunuri vândute și acoperite de prevederile viitoarei legi.
Este păstrată excluderea bunurilor adjudecate la licitații din sfera de acoperire a legii, însă participanții vor trebui informați expres că protecțiile viitorului act normativ nu li se vor aplica. La acest moment, în afară de a exclude bunurile adjudecate la licitații publice, Legea nr. 449/2003 nu prevede informarea obligatorie a consumatorului că prevederile acesteia nu se aplică în situații precum cele de mai sus.
Prevederi detaliate cu privire la obligația de actualizare a bunurilor, cu elemente detaliate și clarificarea situațiilor de răspundere. Proiectul de lege prevede situațiile în care vânzătorul va avea obligația de a furniza actualizări și frecvența acestora.
De asemenea este stabilit faptul că vânzătorul nu va răspunde pentru lipsa de conformitate dacă, ulterior actualizării și informării despre aceasta, consumatorul nu instalează actualizările sau le instalează greșit, contrar instrucțiunilor de instalare (care nu vor prezenta deficiențe).
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii