Proiect Digitalizarea Notariatului în România, în dezbatere publică la Ministerul Justiției (DOCUMENT)
Proiect: Digitalizarea Notariatului în România, în dezbatere publică la Ministerul Justiției (DOCUMENT)
22 Sep, 2024 11:02
ZIUA de Constanta
360
Marime text
În temeiul art. 7 din Legea 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, republicată, cu modificările ulterioare, Ministerul Justiţiei supune dezbaterii publice proiectul de Lege privind activitatea notarială electronică, însoțit de Expunerea de motive.
Această inițiativă vine ca o reacție la neajunsurile Legii nr. 589/2004 privind regimul juridic al activității electronice notariale, care, deși a reprezentat un pas important la momentul adoptării, nu a reușit să se adapteze realităților actuale.
„Actul sau procedura notarială se întocmește de către notarul public fie pe suport hârtie, fie în formă electronică”, prevede proiectul, actul în format electronic producând aceleași efecte juridice ca actul juridic în format letric.
Legea propusă stabilește regimul juridic al actelor și procedurilor notariale efectuate electronic, utilizând platforma Top-not, care va asigura securitatea și integritatea datelor, platformă prin care notarii vor putea chiar interacționa cu instituțiile publice. De notat că notarii publici vor putea alege să opereze atât pe suport hârtie, cât și electronic, nefiind, așadar, obligați să treacă forțat la digitalizare. Însă cei care optează pentru varianta digitală vor trebui să obțină o autorizație din partea Uniunii Naționale a Notarilor Publici. E destul de clar însă că cei care optează pentru digitalizare vor avea un avantaj major în piață.
Proiectul de lege stipulează însă că actele ori procedurile notariale se pot desfășura electronic doar la sediul notarului, în prezența fizică a părților, care vor semna cu semnătură electronică calificată. De asemenea, se prevede posibilitatea ca anumite acte sau proceduri să fie efectuate fără prezența părților, precum consultațiile juridice scrise cu caracter notarial sau transmiterea cererilor către diverse instituții, darea de dată certă unor înscrisuri sau legalizarea semnăturilor, anumite operațiuni ce țin de succesiuni ș.a. menționate în proiect.
O noutate adusă de proiectul de lege este instituirea conceptului de „E-duplicat”, care permite eliberarea unui duplicat electronic al unui act notarial original pe suport hârtie. Acest proces va simplifica accesul la documentele notariale pentru cei care au nevoie de ele. Totodată, proiectul abordează și procedura de eliberare a copiilor legalizate, stabilind că notarul poate oferi copii electronice ale înscrisurilor originale, dar și invers, asigurând astfel o mai bună integrare a formatelor electronice în activitatea notarială. De asemenea, pentru a asigura conformitatea cu noile reglementări, proiectul de lege introduce și abateri disciplinare specifice pentru notarii care nu respectă prevederile legale.
Proiectul de lege poate fi consultat în secțiunea „Documente”
Citește și
Cine plătește concediul de maternitate?
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii