Modificări în legislația privind persoanele cu dizabilități. Ce trebuie să știe angajatorii
Modificări în legislația privind persoanele cu dizabilități. Ce trebuie să știe angajatorii
24 Oct, 2022 16:30
ZIUA de Constanta
1514
Marime text
Ministerul Muncii a publicat un proiect de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. Programul de lucru se va putea reduce cu cel mult patru ore, în cazul handicapului grav, și cu cel mult două ore, în cazul handicapului accentuat. Legea 448/2006 stabilește acum “posibilitatea de a lucra mai puțin de 8 ore pe zi, în condițiile legii, în cazul în care beneficiază de recomandarea comisiei de evaluare în acest sens”.
În contextul celor de mai sus și în scopul îmbunătățirii cadrului legal, proiectul de lege aduce o serie de modificări și completări. Se impune modificarea art. 2 pentru a elimina limitarea acordării drepturilor prevăzute de lege precum și extinderea asigurării acestora inclusiv pe perioada în care persoanele cu handicap urmează programe educaționale, de îngrijire a sănătății sau de recuperare, în alte localități din țară sau din străinătate. În plus, prin această modificare se asigură corelarea cu art. 86 alin.(2) din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Pentru armonizarea cu terminologia specifică dizabilității de la nivel internațional și european, pentru a corespunde abordării corecte a dizabilității promovate de Clasificarea internațională a funcționării, dizabilității și sănătății, adoptată și aprobată de Organizația Mondială a Sănătății, precum și pentru eliminarea unor eventuale abuzuri se impune clarificarea sau, după caz, reformularea unor termeni prevăzuți la art. 5 din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu privire la: asistentul personal al persoanei cu handicap grav, asistentul personal profesionist, bugetul personal complementar, loc de muncă protejat, plan individual de servicii, unitate protejată autorizată, evaluare, reevaluare.
Luând în considerare ratificarea Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități prin Legea nr. 221/2010, cu modificările și completările ulterioare, dezvoltarea legislației europene precum: Pilonul european al drepturilor sociale, Strategia UE privind drepturile persoanelor cu dizabilități ,,Uniunea egalității’’ 2021-2030, alte documente programatice, se impun schimbări care se referă la:
a) eliminarea confuziilor existente între termenii referitori la evaluare în scopul realizării unității de concordanță în cadrul procesului de evaluare:
(i) evaluarea în vederea încadrării în grad de handicap;
(ii) o nouă evaluare sau repetarea evaluării la solicitarea persoanei atunci când s-au modificat condițiile de încadrare în grad de handicap din punct de vedere medical și social;
(iii) reevaluare, dispusă în condițiile legii;
b) identificarea corectă a ordinii structurilor care intervin în promovarea și respectarea drepturilor, în scopul respectării principiului subsidiarității;
c) eliminarea obligației în sarcina autorităților publice de a înfiinţa centre de reabilitare specializate pe tipuri de handicap, dat fiind faptul că ar crea segregare față de populația generală;
d) reglementarea Cardului European pentru dizabilitate, în acord cu măsura prevăzută în Programul de guvernare 2021—2024 Coaliția pentru reziliență, dezvoltare și prosperitate;
e) simplificarea mecanismului de decontare a carburantului necesar deplasării persoanelor cu handicap, cu autoturismul, prin
eliminarea raportării decontării carburantului la valoarea transportului pe calea ferată, în vederea aplicării unitare a dreptului persoan elor cu handicap la transport;
f) reglementarea:
i) acordării de credit pentru adaptarea autovehiculului;
ii) majorării valorii creditului până la 18.000 sau 25.000 euro, menținând aceleași condiții de returnare;
iii) posibilitatea de a beneficia de un nou credit cu condiția returnării creditului anterior;
iv) extinderea tipologiei de instituții care pot acorda credit și la instituțiile financiar nebancare;
g) clarificarea acordării dreptului la rovinietă pentru însoțitorii persoanelor încadrate în oricare dintre gradele de handicap;
h) reglementarea posibilității persoanelor cu handicap de a beneficia, în baza evaluării nevilor individuale, de servicii sociale specifice în complementaritate și cumulativ cu alte tipuri de servicii, având în vedere importanța și necesitatea prevenirii instituționalizării;
i) extinderea acordării dreptului de indemnizație lunară acordată în locul asistentului personal al persoanei cu handicap grav, prin includerea persoanelor cu handicap arestate la domiciliu;
j) reglementarea obligației asigurării salariului asistentului personal al persoanei cu handicap grav sau plata indemnizației lunare în cazul în care persoana cu handicap grav sau reprezentantul ei legal a optat pentru aceasta, inclusiv în situația în care persoana cu handicap grav urmează programe educaționale, de îngrijire a sănătății sau de recuperare, în alte localități din țară sau din străinătate;
k) extinderea categoriei de prestații sociale care nu se iau în calcul la stabilirea altor drepturi și obligații, prin includerea indemnizației lunare în cadrul acestei categorii;
l) reglementarea obligației autorităților publice de a contribui la elaborarea/completarea de standarde privind accesibilizarea spațiului și a infrastructurii aferente locurilor de joacă, în vederea utilizării acestora de către persoanele cu handicap;
m) reglementarea dreptului persoanelor cu handicap de a beneficia de subvenții necesare în accesarea și utilizarea de tehnologii și dispozitive asistive și tehnologii de acces, altele decât cele finanțate prin Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, din fonduri externe nerambursabile și stabilirea modalității de acordare a acestor subvenții prin ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități;
n) reglementarea asigurării stabilității locului de muncă protejat, care nu poate fi supus reorganizării;
o) eliminarea posibilității înfiinţării de complexe de servicii, formate din unităţi protejate autorizate şi locuinţe protejate, având în vedere faptul că acestea susțin segregarea;
p) extinderea domeniilor în care 75% din profitul obţinut de unitățile protejate autorizate poate fi reinvestit, prin completarea programelor de integrare socioprofesională pentru persoanele cu handicap din unitățile protejate respective, cu adaptarea locurilor de muncă sau dezvoltarea propriei afaceri în scopul angajării persoanelor cu handicap;
q) reglementarea ca sancțiune a nerespectării condițiilor de autorizare pe întreaga perioadă de valabilitate a autorizației de funcționare ca unitate protejată;
r) reglementarea dreptului persoanelor cu dizabilități de a lucra mai puțin de 8 ore/zi, cu menținerea salariului pentru programul normal de lucru, în acord cu Strategia națională 2022-2027 și reglementarea sursei de finanțare precum și stabilirea modalității de acordare a acestui drept;
s) eliminarea art. 75 alin.(2) lit. d) având în vedere faptul că încurajează segregarea persoanelor cu handicap și vine în contradicție cu lit. c).
t) creearea premiselor pentru creșterea gradului de accesibilitate a programelor de internship pentru persoanele cu dizabilități;
u) salarizarea angajaților unei unități protejate autorizate potrivit principiului echității sociale;
v) completarea specialităților componenţei comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, cu specialitatea medicină fizică şi de reabilitare, în vederea creşterii competenţelor şi abilităţilor profesionale ale membrilor acestor echipe, în acord cu Strategia națională 2022-2027;
w) includerea secretariatului comisiilor de evaluare și al Comisiei superioare ca beneficiar al indemnizației de ședință și stabilirea cuantumului acestei indemnizații, având în vedere atribuțiile acestora în activitatea de evaluare;
x) aprobarea regulamentului de organizare și funcționare a Comisiei superioare de evaluare a persoanelor adulte cu handicap prin Ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități;
y) reglementarea, prin instrucțiune a Comisiei superioare aprobată de președintele Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, a situațiilor în care Comisia de evaluare stabilește un termen permanent de valabilitate a certificatului;
z) stabilirea, prin ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, a acțiunilor de control în urma cărora se stabilește reevaluarea persoanelor cu handicap;
aa) introducerea obligativității autorităților administrației publice centrale și locale de a utiliza permanent sistemul național de management privind dizabilitatea, pentru o evidență în timp real a situației persoanelor cu handicap;
bb) întărirea capacității Consiliului de analiză a problemelor persoanelor cu handicap, prin includerea în componența acestuia a unui reprezentant al Asociației naționale a direcțiilor generale de asistență socială si protecția copilului și suplimentarea atribuțiilor acestuia în sensul stabilirii, în vederea fundamentării sumelor necesare, pentru anul următor, priorități, măsuri și activități care pot face obiectul finanțărilor organizațiilor neguvernamentale ale persoanelor cu handicap acordate în acord cu art. 99 din Legea nr. 448/2006 republicată, cu modificările și completările ulterioare’’; stabilirea regulamentului de organizare și funcționare al Consiliului de analiză prin ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități.
cc) introducerea unei noi profesii specifice, cea de evaluator în accesibilitate, pentru îndeplinirea cerințelor de accesibilitate a produselor și serviciilor prevăzute în Legea nr. 232/2022 privind cerinţele de accesibilitate aplicabile produselor şi serviciilor, precum și a celor privind accesibilizarea mediului fizic, informațional și comunicațional.
În ceea ce privește răspunderea juridică, se reglementează:
dd) constatarea contravenţiilor privind încadrarea în grad şi tip de handicap a unei persoane, cu încălcarea criteriilor medico-psihosociale, de către Comisia Superioară, iar aplicarea amenzilor contravenţionale se face de către corpul de control al Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, la propunerea acesteia.
ee) nerespectarea obligației autorităților administrației publice centrale și locale de a utiliza permanent sistemul național de management privind dizabilitatea constituie contravenție care se sancționează cu amendă de la 2.000 la 5.000 lei, constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor fiind în sarcina personalului Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, împuternicit în acest sens.
În contextul celor de mai sus și în scopul îmbunătățirii cadrului legal, proiectul de lege aduce o serie de modificări și completări. Se impune modificarea art. 2 pentru a elimina limitarea acordării drepturilor prevăzute de lege precum și extinderea asigurării acestora inclusiv pe perioada în care persoanele cu handicap urmează programe educaționale, de îngrijire a sănătății sau de recuperare, în alte localități din țară sau din străinătate. În plus, prin această modificare se asigură corelarea cu art. 86 alin.(2) din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Pentru armonizarea cu terminologia specifică dizabilității de la nivel internațional și european, pentru a corespunde abordării corecte a dizabilității promovate de Clasificarea internațională a funcționării, dizabilității și sănătății, adoptată și aprobată de Organizația Mondială a Sănătății, precum și pentru eliminarea unor eventuale abuzuri se impune clarificarea sau, după caz, reformularea unor termeni prevăzuți la art. 5 din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu privire la: asistentul personal al persoanei cu handicap grav, asistentul personal profesionist, bugetul personal complementar, loc de muncă protejat, plan individual de servicii, unitate protejată autorizată, evaluare, reevaluare.
Luând în considerare ratificarea Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități prin Legea nr. 221/2010, cu modificările și completările ulterioare, dezvoltarea legislației europene precum: Pilonul european al drepturilor sociale, Strategia UE privind drepturile persoanelor cu dizabilități ,,Uniunea egalității’’ 2021-2030, alte documente programatice, se impun schimbări care se referă la:
a) eliminarea confuziilor existente între termenii referitori la evaluare în scopul realizării unității de concordanță în cadrul procesului de evaluare:
(i) evaluarea în vederea încadrării în grad de handicap;
(ii) o nouă evaluare sau repetarea evaluării la solicitarea persoanei atunci când s-au modificat condițiile de încadrare în grad de handicap din punct de vedere medical și social;
(iii) reevaluare, dispusă în condițiile legii;
b) identificarea corectă a ordinii structurilor care intervin în promovarea și respectarea drepturilor, în scopul respectării principiului subsidiarității;
c) eliminarea obligației în sarcina autorităților publice de a înfiinţa centre de reabilitare specializate pe tipuri de handicap, dat fiind faptul că ar crea segregare față de populația generală;
d) reglementarea Cardului European pentru dizabilitate, în acord cu măsura prevăzută în Programul de guvernare 2021—2024 Coaliția pentru reziliență, dezvoltare și prosperitate;
e) simplificarea mecanismului de decontare a carburantului necesar deplasării persoanelor cu handicap, cu autoturismul, prin
eliminarea raportării decontării carburantului la valoarea transportului pe calea ferată, în vederea aplicării unitare a dreptului persoan elor cu handicap la transport;
f) reglementarea:
i) acordării de credit pentru adaptarea autovehiculului;
ii) majorării valorii creditului până la 18.000 sau 25.000 euro, menținând aceleași condiții de returnare;
iii) posibilitatea de a beneficia de un nou credit cu condiția returnării creditului anterior;
iv) extinderea tipologiei de instituții care pot acorda credit și la instituțiile financiar nebancare;
g) clarificarea acordării dreptului la rovinietă pentru însoțitorii persoanelor încadrate în oricare dintre gradele de handicap;
h) reglementarea posibilității persoanelor cu handicap de a beneficia, în baza evaluării nevilor individuale, de servicii sociale specifice în complementaritate și cumulativ cu alte tipuri de servicii, având în vedere importanța și necesitatea prevenirii instituționalizării;
i) extinderea acordării dreptului de indemnizație lunară acordată în locul asistentului personal al persoanei cu handicap grav, prin includerea persoanelor cu handicap arestate la domiciliu;
j) reglementarea obligației asigurării salariului asistentului personal al persoanei cu handicap grav sau plata indemnizației lunare în cazul în care persoana cu handicap grav sau reprezentantul ei legal a optat pentru aceasta, inclusiv în situația în care persoana cu handicap grav urmează programe educaționale, de îngrijire a sănătății sau de recuperare, în alte localități din țară sau din străinătate;
k) extinderea categoriei de prestații sociale care nu se iau în calcul la stabilirea altor drepturi și obligații, prin includerea indemnizației lunare în cadrul acestei categorii;
l) reglementarea obligației autorităților publice de a contribui la elaborarea/completarea de standarde privind accesibilizarea spațiului și a infrastructurii aferente locurilor de joacă, în vederea utilizării acestora de către persoanele cu handicap;
m) reglementarea dreptului persoanelor cu handicap de a beneficia de subvenții necesare în accesarea și utilizarea de tehnologii și dispozitive asistive și tehnologii de acces, altele decât cele finanțate prin Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, din fonduri externe nerambursabile și stabilirea modalității de acordare a acestor subvenții prin ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități;
n) reglementarea asigurării stabilității locului de muncă protejat, care nu poate fi supus reorganizării;
o) eliminarea posibilității înfiinţării de complexe de servicii, formate din unităţi protejate autorizate şi locuinţe protejate, având în vedere faptul că acestea susțin segregarea;
p) extinderea domeniilor în care 75% din profitul obţinut de unitățile protejate autorizate poate fi reinvestit, prin completarea programelor de integrare socioprofesională pentru persoanele cu handicap din unitățile protejate respective, cu adaptarea locurilor de muncă sau dezvoltarea propriei afaceri în scopul angajării persoanelor cu handicap;
q) reglementarea ca sancțiune a nerespectării condițiilor de autorizare pe întreaga perioadă de valabilitate a autorizației de funcționare ca unitate protejată;
r) reglementarea dreptului persoanelor cu dizabilități de a lucra mai puțin de 8 ore/zi, cu menținerea salariului pentru programul normal de lucru, în acord cu Strategia națională 2022-2027 și reglementarea sursei de finanțare precum și stabilirea modalității de acordare a acestui drept;
s) eliminarea art. 75 alin.(2) lit. d) având în vedere faptul că încurajează segregarea persoanelor cu handicap și vine în contradicție cu lit. c).
t) creearea premiselor pentru creșterea gradului de accesibilitate a programelor de internship pentru persoanele cu dizabilități;
u) salarizarea angajaților unei unități protejate autorizate potrivit principiului echității sociale;
v) completarea specialităților componenţei comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, cu specialitatea medicină fizică şi de reabilitare, în vederea creşterii competenţelor şi abilităţilor profesionale ale membrilor acestor echipe, în acord cu Strategia națională 2022-2027;
w) includerea secretariatului comisiilor de evaluare și al Comisiei superioare ca beneficiar al indemnizației de ședință și stabilirea cuantumului acestei indemnizații, având în vedere atribuțiile acestora în activitatea de evaluare;
x) aprobarea regulamentului de organizare și funcționare a Comisiei superioare de evaluare a persoanelor adulte cu handicap prin Ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități;
y) reglementarea, prin instrucțiune a Comisiei superioare aprobată de președintele Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, a situațiilor în care Comisia de evaluare stabilește un termen permanent de valabilitate a certificatului;
z) stabilirea, prin ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, a acțiunilor de control în urma cărora se stabilește reevaluarea persoanelor cu handicap;
aa) introducerea obligativității autorităților administrației publice centrale și locale de a utiliza permanent sistemul național de management privind dizabilitatea, pentru o evidență în timp real a situației persoanelor cu handicap;
bb) întărirea capacității Consiliului de analiză a problemelor persoanelor cu handicap, prin includerea în componența acestuia a unui reprezentant al Asociației naționale a direcțiilor generale de asistență socială si protecția copilului și suplimentarea atribuțiilor acestuia în sensul stabilirii, în vederea fundamentării sumelor necesare, pentru anul următor, priorități, măsuri și activități care pot face obiectul finanțărilor organizațiilor neguvernamentale ale persoanelor cu handicap acordate în acord cu art. 99 din Legea nr. 448/2006 republicată, cu modificările și completările ulterioare’’; stabilirea regulamentului de organizare și funcționare al Consiliului de analiză prin ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități.
cc) introducerea unei noi profesii specifice, cea de evaluator în accesibilitate, pentru îndeplinirea cerințelor de accesibilitate a produselor și serviciilor prevăzute în Legea nr. 232/2022 privind cerinţele de accesibilitate aplicabile produselor şi serviciilor, precum și a celor privind accesibilizarea mediului fizic, informațional și comunicațional.
În ceea ce privește răspunderea juridică, se reglementează:
dd) constatarea contravenţiilor privind încadrarea în grad şi tip de handicap a unei persoane, cu încălcarea criteriilor medico-psihosociale, de către Comisia Superioară, iar aplicarea amenzilor contravenţionale se face de către corpul de control al Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, la propunerea acesteia.
ee) nerespectarea obligației autorităților administrației publice centrale și locale de a utiliza permanent sistemul național de management privind dizabilitatea constituie contravenție care se sancționează cu amendă de la 2.000 la 5.000 lei, constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor fiind în sarcina personalului Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, împuternicit în acest sens.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii