Modificări importante propuse în Codul rutier Oprirea pe trotuar permisă în anumite condiții și noi drepturi pentru motocicliști și bicicliști
Modificări importante propuse în Codul rutier: Oprirea pe trotuar permisă în anumite condiții și noi drepturi

Un nou proiect legislativ depus recent la Senat propune modificări esențiale ale Codului rutier, vizând, printre altele, introducerea unor excepții care să permită oprirea pe trotuar pentru anumite categorii de vehicule, precum și reglementări suplimentare pentru siguranța și mobilitatea vehiculelor pe două roți. Proiectul se află în fază incipientă, urmând să parcurgă toate etapele procedurii legislative – dezbaterea și votul în Parlament, promulgarea de către președinte și publicarea în Monitorul Oficial – înainte de a intra în vigoare.
Oprirea pe trotuar, permisă în anumite condiții
Una dintre cele mai importante prevederi ale proiectului este introducerea posibilității de a opri pe trotuar pentru următoarele categorii de vehicule:
-
autovehiculele persoanelor cu dizabilități sau ale însoțitorilor și asistenților personali ai acestora;
-
vehiculele utilizate pentru transportul bolnavilor;
-
bicicletele, motocicletele fără ataș și mopedele.
Pentru a preveni blocarea circulației pietonale, oprirea pe trotuar ar urma să fie permisă doar dacă se asigură o lățime liberă de cel puțin un metru pentru circulația pietonilor. În plus, vehiculele trebuie parcate paralel cu axa drumului și cât mai aproape de marginea carosabilului, respectând indicatoarele sau marcajele existente.
Siguranță sporită pentru motociclete și mopede
Proiectul introduce și noțiunea de „spațiu de siguranță pentru motociclete și mopede”, definit ca fiind zona special marcată înainte de intersecții, treceri pentru pietoni și treceri la nivel cu calea ferată. Acest spațiu va avea o lungime de 3 metri și va permite poziționarea în siguranță a motocicletelor și mopedelor înaintea celorlalte vehicule, contribuind astfel la reducerea riscului de accidente.
Tot în scopul creșterii siguranței în trafic, conducătorii de motociclete și mopede, precum și pasagerii acestora, vor avea obligația de a purta cască de protecție omologată, special concepută pentru tipul de vehicul utilizat, cu sistemele de prindere fixate corespunzător.
Acces pe banda de transport public și „strecurarea” între coloane oprite
O altă noutate importantă o reprezintă modificarea articolului 43 din Codul rutier, care ar permite motocicletelor și mopedelor să circule pe benzile destinate exclusiv transportului public, o măsură ce ar putea contribui la fluidizarea traficului.
În plus, se propune introducerea unei excepții de la interdicția depășirii coloanelor oprite la semafor sau la trecerile la nivel cu calea ferată. Astfel, bicicliștii, motocicliștii fără ataș și conducătorii de mopede ar putea avansa printre vehiculele oprite, fără a risca sancțiuni, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
-
există o distanță laterală suficientă pentru efectuarea manevrei;
-
manevra nu stânjenește celelalte vehicule;
-
viteza de deplasare nu depășește 20 km/h.
Totodată, dacă o motocicletă sau un moped evită un obstacol ori avansează față de un alt vehicul fără a schimba banda de circulație și fără a trece peste marcajele rutiere, această acțiune nu va mai fi considerată depășire.
Scopul modificărilor: reducerea poluării și a aglomerației
Potrivit inițiatorilor, proiectul legislativ vine ca răspuns la problemele tot mai grave generate de congestia rutieră în marile orașe. Bucureștiul, de exemplu, ocupă locul patru în Europa în clasamentul celor mai aglomerate orașe, șoferii petrecând anual peste 150 de ore blocați în trafic. Aceste blocaje conduc la un consum crescut de combustibil și la creșterea nivelului de poluare, în special a particulelor fine în suspensie, care afectează grav sănătatea publică.
Promovarea vehiculelor alternative – precum bicicletele, mopedele și motocicletele – este considerată o soluție eficientă pentru reducerea aglomerației, însă, în lipsa unor reglementări clare, aceste mijloace de transport nu pot fi utilizate în deplină siguranță și eficiență. Modificările propuse urmăresc tocmai crearea unui cadru legal adaptat realităților actuale din trafic.
Citește și
Permis auto și moto mai ușor de obținut Deputații au aprobat eliminarea probei teoretice pentru anumite categorii
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp