Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
21:28 20 01 2022 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

UPDATE Ministrul Culturii cere organismelor să publice documente privind banii colectaţi şi nedistribuiţi pentru drepturile de autor

ro

19 Nov, 2021 16:14 637 Marime text
  • Acesta spune că legislația va stimula organismele „să își facă treaba”
Bogdan Gheorghiu, ministrul Culturii, cere organismelor de gestiune colectivă să publice documente privind banii colectaţi şi nedistribuiţi, dar şi artiştilor şi autorilor să declare public ce probleme au întâmpinat cu astfel de organisme.

„Organismele de Gestiune Colectivă (OGC) își uită cam des misiunea.

În loc să fie mandatarele artiștilor, iar banii pe care îi încasează în numele lor să fie corect și transparent distribuiți, ajung să fie negociați la mica înțelegere sau chiar, mai grav, să nu mai fie distribuiți.

De ce? Pentru că actuala lege spune că după 3 ani, dacă sumele sunt nerevendicate, acestea revin Organismului de Gestiune Colectivă care îi folosește conform statutului. În realitate, banii aceștia ajung să fie gestionați în interesul personal al reprezentanților organismelor. 

Vă dau un exemplu: unul dintre organismele de gestiune colectivă a avut, în ultimii 4 ani, nu mai puțin de 49 de milioane de lei, sumă
nerepartizată, sumă care ar fi trebuit să revină titularilor de drepturi, în numele cărora i-a colectat.

Un alt exemplu ne spune că un organism de gestiune colectivă nu a distribuit 23% din suma colectată, adică 11,6 mil lei. Vorbim de milioane de euro care ar fi revenit artiștilor și autorilor.

Stimați reprezentanți ai Organismelor de Gestiune Colectivă, vă provoc să mă contraziceți și să publicați următoarele informații: 

  • Formulele de calcul pe care le folosiți pentru distribuirea sumelor către titularii de drepturi
  • Situația ultimilor 5 ani privind sumele nerevendicate, ce ați făcut cu fiecare leu, plus procentul acestora din sumele total colectate.
  • Situația ultimilor 5 ani cu privire la indemnizația/veniturile pe care membrii consiliului director o/le primesc.


Totodată, invit toți artiștii din România să vină public și să își spună povestea legată de Organismele de Gestiune Colectivă. Nu fiți doar martori, acum este momentul în care putem să transparentizăm acest mecanism.

Spuneți-vă experiența personală pentru ca realitatea să fie cunoscută publicului!


Stimați utilizatori, vă invit și pe voi să ne împărtășiți care este relația pe care o aveți cu Organismele de Gestiune Colectivă și de câte ori nu v-ați întrebat unde se duc banii pe care aceștia îi colectează!

Mai fac o completare, amendamentul propus de către Alina Gorghiu și Lucian Romașcanu a fost votat în unanimitate de toate partidele politice în Comisia pentru Cultură și Media a Senatului, pentru că au existat de-a lungul timpului foarte multe plângeri legate de abuzurile Organismelor de Gestiune Colectivă.

Acesta este motivul pentru care insist ca toți cei care au fost victimele acestor abuzuri să iasă public. 


De asemenea, acesta spune că legislația va stimula organismele „să își facă treaba” și să distribuie corect și transparent banii colectați în numele artiștilor și titularilor. 

„Astfel, cea mai bună soluție este ca sumele prescrise după 3 ani să revină titularilor de drepturi - 30% în mod egal pentru fiecare membru al Organismului de Gestiune Colectivă și 70% către cea mai importantă formă de sprijin pentru artiști, Fondul Cultural Național - și fiecare organism să își publice formulele de calcul folosite.

Legislația va stimula organismele să își facă treaba și să distribuie corect și transparent, cu riscul de a mă repeta, banii colectați în numele artiștilor și titularilor"

UPDATE 20.11.2021

Prezentăm mai jos punctul de vedere al Asociației MUZE transmis pe adresa de mail a redacției:

 
Razvan Ailenei,Presedinte MUZE:Opinia unanimă a artiștilor este că această propunere este neconstituțională și nu îi ajuta cu nimic, ba chiar îi lasă fără bani! Va invit sa cititi Manifestul artistilor si compozitorilor
 

Manifestul titularilor de drepturi de autor referitor la amendamentele de modificare a art. 169 alin. 3 din legea 8/1996 (legea dreptului de autor si a drepturilor conexe)
Spre atenția tuturor decidenților:

  • Aceste amendamente propun ca banii colectați de către organismele de gestiune colectivă (mediu privat) pentru titularii de drepturi de autor să ajungă în proprietatea AFCN (statul român)
  • Organismele de gestiune colectivă sunt entități private, asociații (UCMR-ADA, CREDIDAM, UNART, UPFR, etc) care colectează bani din mediul privat (televiziuni, radiouri, utilizatori din ambiental, etc) pentru titularii de drepturi care le-au mandatat, de altfel, entități private (compozitori, artiști interpreți, scriitori, regizori, etc)
  • Dacă banii titularilor de drepturi ajung în AFCN, aceștia nu vor mai ajunge la titulari de drepturi, ci la (aceleași!) ONG-uri (unele cu aceiași membri) care depun proiecte la AFCN – practic, luăm bani de la autori și artisti și îi oferim acestor entități
  • Efortul colectării acestor sume pentru titularii de drepturi de autor se face tot pe cheltuiala titularilor de drepturi de autor, nicidecum de către AFCN
  • Aceste două amendamente nu au trecut prin niciun fel de consultare publică
  • Aceste două amendamente sunt neconstituționale, mai exact, încalcă articolul 44 (pct. 3, 4 și 8) din Constituția României
  • Aceste sume nerevendicate timp de 3 ani ajung, în cele din urmă, conform cu legea actuală, tot în proprietatea titularilor de drepturi de autor, așadar aceste două amendamente în discuție ar păgubi titularii români de o parte importantă a veniturilor lor
  • Din păcate, ne aflăm în situația în care statul nu a reușit, după aproape 2 ani de pandemie, să asiste cu șomaj tehnic nici măcar 15% din artiștii activi (care produc bani la bugetul de stat) ai țării, din motive cum ar fi lipsa unui statut al artistului, lipsa unei cartografieri a categoriilor de artiști, sistemul birocratic neperformant, lipsa unei înțelegeri asupra contractelor în baza cărora funcționează domeniul artistic, etc. În atare situație, nu putem considera că un aparat de stat va putea gestiona mai bine aceste drepturi de autor în numele nostru, decât asociațiile în viața cărora suntem prezenți permanent
  • În susținerea acestui argument, vă propunem să solicitați AFCN o situație care să răspundă la întrebarea: Câți titulari de drepturi de autor (artiști, creatori) a susținut Fondul Cultural National într-un an de exercițiu? Se apropie oare numărul acestora, măcar la nivel de ordin de mărime, de cel al titularilor de drepturi de autor plătiți prin organismele de gestiune colectivă? Dacă studiați site-ul AFCN, nu cred că veți număra mai mult de 100-200 de beneficiari distincți: https://www.afcn.ro/finantari/proiecte-culturale.html Dacă studiați numărul de titulari de drepturi de autor, care încasează bani prin organismele de gestiune colectivă, veți ajunge la o suma de aproximativ 30.000 de beneficiari, însă.
  • De altfel, e foarte important de înțeles de ce reprezentanții AFCN nu au exprimat public niciun fel de dorință de a ajunge acești bani în proprietatea lor. Și-i doresc? Își doresc să îi gestioneze? Le sunt necesari? Poate ar fi firesc să vedem și noi fișa proiectului prin care urmează a fi gestionați acești bani, exact ca atunci când aplicăm pentru un proiect AFCN
  • La nivel și mai uman, nu putem să nu întrebăm: la câte spectacole AFCN ați participat ca spectatori și la câte spectacole private? Este AFCN furnizorul principal pentru consumul autohton de cultură?
  • Extrem de important este și că drepturile de autor reprezintă principala sursă de venit a artiștilor și creatorilor din România, întrucât industria noastră e închisă de aproape 2 ani de zile!

În concret, vă propunem respingerea acestor amendamente și vă rugăm să ne invitați la prima ședință a camerei pentru a argumenta cât de dăunătoare pot fi acestea întregii industrii!
Context:
A fost publicat raportul suplimentar al Comisiei pentru Cultură și Media asupra Proiectului de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe. Proiectul de lege elaborat vizează transpunerea Directivei (UE) 2019/789 și a Directivei (UE) 2019/790 în legislația națională. Proiectul inițial, împreună cu amendamentele acestuia, a fost retrimis spre dezbatere și aprobare în Comisia de Cultură și Media, intervenind modificarea unui amendament. Proiectul a fost aprobat și va fi supus la vot în Camera Deputaților în perioada următoare. La acest proiect, au fost aduse amendamente din partea doamnei senator Alina Ştefania Gorghiu, precum și din partea domnului senator Lucian Romașcanu.
https://www.senat.ro/legis/PDF/2021/21L412S1.PDF
Principalele amendamente aduse, care nu se referă la transpunerea Directivelor Europene și care vizează în mod direct autorii, artiștii interpreți/executanți și titularii de drepturi în genere, sunt următoarele:
• Amendamentul care a ridicat cele mai multe discuții se referă la sumele aferente neidentificatelor, păstrate de organismele de gestiune colectivă într-un cont distinct timp de 3 ani și al căror termen de prescripție s-a împlinit. În termen de 90 de zile de la prescrierea sumelor, organismele de gestiune colectivă au obligația să împartă acele sume, după următoarele procente: 30% din sume se repartizează în mod egal membrilor OGC-urilor, iar 70% din sume vor fi virate la Fondul Cultural Naţional, cu precizarea că accesul la fondul special creat în acest sens va fi permis categoriei de titulari de drepturi reprezentată de organismul de gestiune colectivă. Amendamentul inițial prevedea ca sumele prescrise să ajungă în procent de 100% la Fondul Cultural Național.
• În cazul decesului unui autor, dacă acesta nu are moștenitori, exercițiul drepturilor prevăzute la art. 10 lit. a), b) şi d), precum și la art. 13 și 24 NU mai revine organismelor de gestiune colectivă;
Poziția Asociației MUZE cu privire la amendamentele aduse este de profundă dezaprobare, neexistând o consultare anterioară asupra formei actuale. O parte din acestea sunt extrase dintr-un context mult mai amplu și mai cuprinzător, cealaltă parte nefiind adusă la cunoștința publică sau a celor ce au luat parte în grupul de lucru pentru modificarea Legii nr. 8/1996 până la votarea acesteia în Senat. Chiar de considerați că măsura ne va fi benefică, vă rugăm să nu ne faceți bine cu forța, întrucât nu am fost consultați.
Răzvan-Adrian Ailenei – Președinte al Comisiei de Lobby & Negociere
Mike Săvuică – Președinte al Comisiei de Teatru
Nicolae Avram – Vicepreședinte al Comisiei de Film
Adi Cristescu – Președinte al Comisiei de Muzică
Bogdan Zamfir – Președinte al Comisiei de Dans
Claudiu Cîrțînă – Președinte al Comisiei de Voice-over
Alexandru Minculescu – Președinte al Comisiei de Stand-up
Iuliana Ghemuș – Președinte al Comisiei de Modeling
Mihai Pocorschi – Comisia de Lobby & Negociere
Andreea Buteică – Comisia de Lobby & Negociere
Alex Nagy – Comisia de Teatru
Florin Frățilă – Comisia de Teatru
Ciprian Chiricheș – Comisia de Teatru
Radu Mateucă – Comisia de Teatru
Cosmin Dobrescu – Comisia de Muzică
Adrian Barangă – Comisia de Dans
Cornel Tătaru – Comisia de Dans
Oana Holban – Comisia de Voice-over
Iulian Damaschin – Comisia de Modeling

 


Sursă foto: Facebook.com/ Bogdan Gheorghiu

Ti-a placut articolul?

Comentarii