Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
14:25 18 06 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

DOCUMENT Iată ce conține proiectul ordonanței de Guvern pentru viitoarele buletine electronice. Condiții speciale pentru minorii sub 12 ani

ro

10 Jan, 2023 13:18 1755 Marime text
Astăzi, 9 ianuarie 2023, Ministerul Afacerilor Interne a publicat în transparență decizională Proiectul ordonanței Guvernului pentru modificarea și completarea unor acte normative care cuprind dispoziții privind evidența persoanelor și cartea electronică de identitate.

Măsurile și obiectivele urmărite prin Planul Național de Redresare și Reziliență al României, Componenta C7 - Transformare Digitală, Investiția 8 - Carte de identitate electronică și semnătura digitală calificată. Obiectivul investiției este atingerea numărului de 8.500.000 cetățeni pentru care se eliberează cartea de identitate electronică. Prin Planul Național de Redresare și Reziliență, în vederea stimulării adoptării voluntare a cărții de identitate electronice cu semnătură digitală calificată, pentru Investiția 8 - Carte de identitate electronică și semnătura digitală au fost alocate 200 mil. euro.

În prezent regimul juridic al Cărții Electronice de Identitate (CEI) este stabilit prin dispozițiile Ordonanței Guvernului nr.69/2002 privind unele măsuri pentru operaționalizarea sistemului informatic de emitere și punere în circulație a documentelor electronice de identitate, republicată, cu modificările și completările ulterioare, respectiv prin dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr.97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

În considerarea aspectelor precizate mai sus, intervenția normativă vizează:

– art. I pct. 1 - la art. 3 completarea alin. (1) este necesară pentru asigurarea reglementării într-un mod unitar a tuturor categoriilor de acte de identitate eliberate cetățenilor și a căror evidență este administrată de D.G.E.P.;
  •  textul propus are în vedere introducerea expresiilor carte de identitate simplă și dovada de reședință, în scopul asigurării corelării cu dispozițiile art.12 alin. (3) și art.33 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.97/2005, republicată;reformularea alin.(3) a fost necesară pentru a fi asigurată corelarea cu dispozițiile Legii nr.119/1996, republicată, avându-se în vedere în special că emiterea și evidența actelor de stare civilă este realizată prin intermediul S.I.I.E.A.S.C.
– art. I pct. 2, 3 și 4 - la art.6 introducerea textului alin. (11 ) este necesară pentru a fi asigurată corelarea cu dispozițiile Legii nr.119/1996, republicată, în special în ceea ce privește generarea Codului Numeric Personal care se va realiza prin intermediul S.I.I.E.A.S.C.; în același context a fost necesară și reformularea textelor alin. (3) și (4), dar și abrogarea alin.(5) și (6);

– art. I pct. 5 - reformularea art. 9 alin. (3) este necesară în scopul stabilirii interoperabilității sistemelor informatice ca modalitate principală de actualizarea a datelor persoanei, urmând ca obligația sau, după caz, posibilitatea prezentării unor documente de către persoana interesată sau comunicările clasice între autorități să rămână doar ca posibilități opționale;
  • spre exemplu, persoana interesată poate prezenta documente care emană de la autorități străine despre existența cărora o autoritate națională nu are cum să aibă informații;
 – art. I pct. 6 - introducerea textului unui nou alineat este necesară pentru a fi flexibilizată posibilitatea de a fi stabilite noi sisteme informatice interoperabile;
  • pe măsură ce acestea vor fi dezvoltate și vor fi operaționale, în scopul simplificării procedurilor pentru cetățean și eliminarea birocrației;
 – art. I pct. 7 - introducerea textului unui nou alineat (31 ) este necesară pentru a stabili ca principiu doar comunicarea prin sisteme informatice a informațiilor necesare actualizării Registrului Național pentru Evidența Persoanelor începând cu momentul în care va fi posibil din punct de vedere tehnic;

 – art. I pct. 8 și 9 - reformularea textului art. 11 alin. (2) este necesară având în vedere, pe de o parte, inexistența unor acte normative prin care să se stabilească cuantumul taxei de furnizare date și, pe de altă parte, necesitatea ca norma de nivel superior să stabilească nu numai existența unei taxe dar și mecanismul de stabilire a cuantumului taxei, în acest sens fiind formulat textul art. 111

 – art. I pct. 9 - textul art. 112 are ca obiect reglementarea furnizării datelor statistice, în contextul în care datele statistice nu există ca atare, acestea fiind extrase prin intermediul unor proceduri și rutine informatice create de către personalul D.G.E.P.;

– art. I pct. 10 - textul art. 122 este reformulat în considerarea dispozițiilor Regulamentului (UE) 2019/1157 care stabilește expres forma și conținutul documentului de identitate care poate avea și funcția de document de călătorie la nivelul statelor membre în Uniunea Europeană;
  • în aceste condiții, pentru categoria de vârstă 0-14, neexistând obligația de obținere actului de identitate, urmează să se elibereze doar carte de identitate electronică

Având în vedere faptul că pentru eliberarea CEI este necesară prelucrarea datelor biometrice, acest act de identitate nu poate fi eliberat decât după ce se formulează o cerere la un serviciu public comunitar de evidență a persoanelor sau la nivelul misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare de carieră ale României din străinătate.

- art. I pct. 43 – reglementarea este necesară în scopul creării cadrului necesar pentru implementarea măsurilor și îndeplinirea obiectivelor urmărite prin Planul Național de Redresare și Reziliență al României, Componenta C7 - Transformare Digitală, Investiția 8 - Carte de identitate electronică și semnătura digitală calificată. Obiectivul investiției este atingerea numărului de 8.500.000 cetățeni pentru care se eliberează CEI; Prin Planul Național de Redresare și Reziliență, în vederea stimulării adoptării voluntare a cărții de identitate electronice cu semnătură digitală calificată, pentru Investiția 8 - Carte de identitate electronică și semnătura digitală au fost alocate 200 mil. euro.


De la data realizării condițiilor tehnice pentru eliberarea cărții electronice de identitate, cartea de identitate simplă și cartea electronică de identitate se eliberează:

a) cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0-2 ani;
b) cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 2 și 14 ani;
c) cu valabilitate de 5 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani;
d) cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;
e) cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani.

Până la împlinirea vârstei de 14 ani, cartea electronică de identitate, solicitată în condițiile art. 121 , se eliberează astfel:

a) pentru minorii cu vârsta de la 0 până la 12 ani fără imaginile impresiunilor papilare (amprente);
b) începând cu vârsta de 12 ani, minorilor li se eliberează cărți electronice de identitate cu imaginile impresiunilor papilare.

Iată cum va arăta noul document:

Față:

a) denumirea statului emitent;
b) tipul documentului;
c) numele de familie;
d) prenumele;
e) genul titularului, F/M
f) cetățenia;
g) data nașterii;
h) codul numeric personal
i) numărul documentului;
j) data expirării valabilității;
k) semnătura olografă a titularului;
l) fotografia titularului.

Verso

a) domiciliul;
b) data emiterii și autoritatea emitentă;
c) zona de citire automată cu caractere identificabile optic
d) Zonă Cip.


În secțiunea „Documente” puteți vizualiza ordonanța și nota de fundamentare descărcate de pe portalul MAI
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii