Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
06:28 20 10 2021 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Accident feroviar la Fetești. Mecanicul era băut. Ministerul Transporturilor dorește modificarea legislației (document)

ro

07 Sep, 2021 00:00 1266 Marime text
  • Modificări în legislația feroviară
  • Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii privind măsuri pentru sancţionarea personalului feroviar cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei pentru nerespectarea unor reglementări specifice domeniului feroviar se află în transparență decizională
  • Totul a pornit de la accidentul feroviar de la Fetești, pe ruta București-Constanța, din această vară
 
Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii privind măsuri pentru sancţionarea personalului feroviar cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei pentru nerespectarea unor reglementări specifice domeniului feroviar a fost publicat recent în transparență decizională, pe portalul Ministerului Transporturilor.
 
Prin acest ordin, care poate fi consultat și în secțiunea „Documente”, mecanicii de locomotive vor fi trași la răspundere pentru nerespectarea unor reglementări specifice domeniului feroviar. Mai exact, pentru a înțelege în mare vom elabora câteva exemple, extrase din proiect:
  • suspendarea permisului de mecanic de locomotivă pentru o perioadă de 6 luni, pentru depăşirea serviciului maxim admis pe locomotivă cu 2 până la 6 ore; dacă această abatere este repetată într-o perioadă de un an de la expirarea suspendării precedente, permisul de mecanic de locomotivă se retrage pentru o perioadă de 12 luni
  • suspendarea pentru o perioadă de 6 luni a autorizaţiei pentru exercitarea funcţiei sau a permisului de mecanic de locomotivă, pentru personalul care exercită serviciul sub influenţa consumului de băuturi alcoolice, constatat cu o concentraţie alcoolică de până la 0,5 mg/l alcool pur în aerul expirat; dacă această abatere este repetată într-o perioadă de un an de la expirarea perioadei de suspendare precedentă, autorizaţia pentru exercitarea funcţiei sau permisul de mecanic de locomotivă se retrage pentru o perioadă de 12 luni
  • retragerea pentru o perioadă de 12 luni a autorizaţiei pentru exercitarea funcţiei sau a permisului de mecanic de locomotivă pentru personalul care exercită serviciul sub influenţa consumului de băuturi alcoolice, constatat cu o concentraţie alcoolică mai mare sau egală cu 0,5 mg/l alcool pur în aerul expirat, sau a substanţelor stupefiante, ori a medicamentelor şi/sau substanţelor care pot diminua capacitatea mecanicului de conducere a locomotivei; dacă această abatere este repetată într-o perioadă de doi ani de la expirarea perioadei de suspendare precedentă, autorizaţia pentru exercitarea funcţiei sau permisul de mecanic de locomotivă se retrage pentru o perioadă de 36 luni
 
 Mai multe sancțiuni puteți consulta în secțiunea „Documente”
 

A pornit de la accidentul de la Fetești

 
La data de 28.07.2021, orele 23:20, s-a produs un accident feroviar pe raza de activitate a Sucursalei Regionala CF Constanța, secția de circulație București - Constanța (linie dublă electrificată), în stația CFR Fetești, capătul X, linia II directa firului I, prin ajungerea din urmă și tamponarea trenului de marfă nr.50790-1 (aparținând operatorului de transport feroviar SC Express Forwarding SRL), de către trenul de marfă nr. 60514-1 (aparținând operatorului de transport feroviar SC Tim Rail Cargo SRL).
 
Urmare a producerii acestui accident feroviar, respectiv în urma tamponării, 4 vagoane din compunerea primului tren de marfă au deraiat, iar din cel de-al doilea tren au deraiat 14 vagoane şi locomotiva s-a răsturnat, au existat pagube materiale însemnate la materialul rulant şi la infrastructura feroviară administrată de Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” – SA.
 
Din cauza acestui accident feroviar traficul feroviar pe raza stației CFR Fetești, atât spre Bărăganu, cât și spre Movila, a fost blocat, aducând pagube indirecte asupra circulaţiei trenurilor de călători şi de marfă pe secţia de circulaţie Bucureşti – Constanţa.
 
Primele cauze stabilite iniţial au constat în depăşirea semnalului de intrare în staţia CFR Feteşti care avea indicaţia de OPRIRE, trenul în circulaţie intrând pe o linie ocupată cu alt tren de marfă.
 
Urmare a verificărilor preliminare, efectuate de către comisia de investigare, constituită în conformitate cu dispozițiile legale aplicabile, s-au constatat următoarele:
 
  • faptul că mecanicul de locomotivă depăşise serviciul maxim admis pe locomotivă;
  • faptul că instalațiile INDUSI și DSV ale locomotivei erau izolate;
  • la verificarea prin testare alcoolscop, efectuată de către organele abilitate, s-a constatat faptul că mecanicul de locomotivă consumase băuturi alcoolice.
 

Reglementările specifice actuale pentru domeniul feroviar cuprind prevederi asupra interdicţiei de a se executa anumite operaţiuni la instalaţiile de siguranţă şi de vigilenţă de pe locomotivă, de a se depăşi serviciul maxim admis pe locomotivă şi de a exercita serviciul sub influenţa consumului de băuturi alcoolice sau a substanţelor halucinogene.
 
Aceste reglementări specifice nu cuprind însă şi sancţiuni dacă nu sunt respectate aceste interdicţii sau nerespectări ale acestor prevederi.
 
Din analiza rapoartelor de investigare a accidentelor şi incidentelor feroviare produse în perioada 1998 – 2020 s-a constatat faptul că o serie de astfel de evenimente feroviare au avut drept cauză aceleaşi tipuri de abateri.
 
Exemple de evenimente feroviare produse urmare consumului de alcool, scoaterii nejustificate din funcţie a instalaţiilor de siguranţă şi vigilenţă sau a instalaţiei de control automat al vitezei trenului ori efectuării unor parcursuri eronate:
 
- incidentul feroviar produs la data de 16.09.2020, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale de Căi Ferate București, în  stația  București  Sud,  prin  depășirea  semaforului  de  intrare  F1/2  de  către  trenul  L  59503 (locomotivă  izolată  DHC  873, aparținând operatorului de transport feroviar SC Express – Forwarding  SRL) – „locomotiva circula cu INDUSI şi DSV scoase din funcţiune”;
 
- accidentul feroviar produs în data de 17.02.2020, în jurul orei ora 02:30, pe Sucursala Regională CF Craiova, secția de circulație Roșiori Nord-Caracal (linie dublă electrificată), firul II de circulație, între halta de mișcare  Fărcașele  și  stația  CFR  Drăgănești  Olt,  prin  deraierea  a 13 vagoane din compunerea  trenului  nr.34372, aparţinând operatorului de transport feroviar Constantin Grup – „mecanicul […] după producerea accidentului a repus în funcțiune din punct de vedere pneumatic instalația INDUSI dar nu a putut motiva această acțiune a sa; […] a utilizat mai multe foi de parcurs la acest tren pentru a da impresia că este respectată durata serviciului maxim admis pe locomotivă.” - În urma producerii acestui accident feroviar au fost închise ambele fire de circulație, astfel: - firul I, până în data de 20.02.2020, ora 22:27 (3 zile); - firul II, până în data de 09.03.2020, ora 17:08;
 
- accidentul feroviar grav produs la data de 18.12.2019, ora 15:35, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF București, în stația CFR Ploiești Triaj, în zona schimbătorilor de cale nr.62-76/84, în circulația trenului de marfă nr. 30558-1 (aparținând operatorului de transport feroviar DEUTSCHE BAHN CARGO ROMANIA SRL) și a trenului de călători nr. 5008 (aparținând operatorului de transport feroviar SNTFC „CFR Călători” SA), prin tamponarea frontală a locomotivelor de remorcare ale trenurilor – „Raportarea neconformă a garării trenului de marfă de către IDM exterior cap X, fapt care a indus IDM dispozitor ideea că trenul a oprit.”;
 
- incidentul feroviar produs la data de 16.04.2019 în staţia CFR Milova prin depăşirea de către trenul de marfă nr.70940-1 a semnalului luminos de ieşire X III – „după producerea frânării de urgenţă dar mecanicul de locomotivă a acţionat butonul “Rearmare” al instalaţiei de control punctual a vitezei INDUSI în acelaşi timp realimentând conducta generală a trenului, a manipulat controlerul pe poziţiile de tracţiune, după care trenul s-a pus în mişcare”;
 
- incidentul feroviar produs la data de 04.01.2019 în staţia CFR Vlăduleni prin depăşirea mărcii de siguranţă şi talonarea macazului schimbătorului de cale nr.4 de către trenul de marfă nr.51703 – „Depăşirea serviciului maxim admis pe locomotivă, efectuat de personalul care conduce şi/sau deserveste locomotive în sistem echipă completă cu 3 ore şi 45 minute”, „locomotiva a circulat cu instalaţia INDUSI izolată”;
 
- accidentul feroviar grav produs la data de 12.08.2018, ora 08:17, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF Craiova, secția de circulație Caracal-Craiova, pe linia curentă firul I dintre haltele de mișcare Malu Mare - Banu Mărăcine, pe viaductul Cârcea aflat la km 200+306, în circulația trenului de marfă nr.80315 (aparținând operatorului de transport feroviar de marfă SC GRUP FEROVIAR ROMÂN SA),  prin deraierea locomotivei de remorcare seria BB 25200 nr.208 și a primelor 10 vagoane din compunerea trenului, având drept consecințe căderea tablierului metalic al primei deschideri a viaductului și a 7 vagoane (vagoanele 2 ÷ 8 de la locomotivă) – „În urma investigației desfășurate comisia de investigare a stabilit că accidentul feroviar grav s-a produs ca urmare a unor erori umane generate de starea fizică a personalului de locomotivă care era afectată de consumul de băuturi alcoolice și oboseala acumulată ca urmare a depășirii duratei serviciului continuu maxim admis pe locomotivă precum și străpungerea barierei tehnice reprezentată de instalația de control automat a vitezei trenului (INDUSI).” - circulația feroviară, pe firul II de circulație între haltele de mișcare Malu Mare - Banu Mărăcine a fost închisă până la data de 04.09.2018 (23 zile), firul I fiind închis şi în prezent.
 
Se constată că, în situaţia cumulului de factori – instalaţii de siguranţă dezactivate, depăşirea serviciului maxim admis, consum de alcool – evenimentele se înscriu în categoria accidentelor grave, provocând pagube materiale însemnate şi întreruperea traficului feroviar pe perioade mari de timp.
 
Având în vedere cele prezentate, a fost elaborat proiectul de Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii privind măsuri pentru sancţionarea personalului feroviar cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei pentru nerespectarea unor reglementări specifice domeniului feroviar, care stabileşte o serie de măsuri imediate pentru sancţionarea personalului feroviar cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei care nu respectă anumite prevederi specifice reieşite din reglementările domeniului feroviar, sancţiuni care se referă la suspendarea/retragerea unor documente specifice pentru exercitarea unor funcţii, pe perioade de timp limitate, atât pentru personalul feroviar, pe care îl supunem spre aprobare.
 
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii