Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
11:48 29 11 2020 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

79 de ani de la scufundarea puitorului de mine Carol I

ro

11 Oct, 2020 15:15 725 Marime text


În 1941, nava SMR Regele Carol I, ce executa curse de pasageri între Constanța și Istanbul, a fost rechiziționată și transformată în puitor de mine, dat fiind că puntea sa principală permitea această operațiune.

Anul acesta, se împlinesc 79 de ani de când vasul a fost scufundat, în apropiere de Varna, după ce a lovit o mină.

Potrivit wikipedia.org, în perioada 16-19 iunie 1941, NMS Regele Carol I a executat un baraj de mine în largul litoralului românesc, între Capul Midia şi Tuzla, alături de NMS Amiral Murgescu.

Barajele din faţa oraşului Constanţa şi-au arătat eficienţa pe 26 Iunie 1941, provocând scufundarea distrugătorului „Moscova” şi avarierea crucişătorului „Vorosilov”.

În ziua de 6 octombrie 1941, comandat de locotenent-comandorul Florian Popescu, Regele Carol I a executat o acţiune de minare antisubmarin în partea de sud a barajului Midia-Tuzla, alături de puitoarele de mine NMS „Amiral Murgescu” şi NMS „Dacia” în cadrul „Operaţiunii Varna”.

Pe 9 octombrie 1941, Regele Carol I a minat zona sud-vest de capul Caliacra.

La 10 octombrie 1941, orele 11.50, după ce părăsise portul Varna cu o nouă încărcătură de mine, NMS Regele Carol I a lovit o mină la 2 mile marine distanţă de farul Galata Burnu, după care s-a scufundat în 13 minute.

Mina făcea parte dintr-un baraj realizat cu aproximativ o lună în urmă de submarinul sovietic „L-4”.

Un subofiţer şi 20 de marinari şi-au pierdut viaţa, restul echipajului fiind recuperat de torpilorul „Smeul”, care asigura protecţia operaţiunii de minare.

Epava navei SMR Regele Carol I se află la adâncimea de 23 m, la sud de Varna, aproape de localitatea Byala.

Sursa foto: wikipedia.org

Ti-a placut articolul?

Comentarii