04:43 25 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

23 septembrie 1846 – Este descoperită planeta Neptun

23 Sep, 2020 00:00 1968 Marime text
  • La data de 23 septembrie 1846, astronomul francez Urbain Le Verrier și astronomul britanic John Couch Adams descoperă planeta Neptun; descoperirea este confirmată de astronomul german Johann Gottfried Galle.

Neptun este a opta și cea mai îndepărtată planetă de Soare din sistemul solar. Numită după zeul roman al mării, este a patra planetă după diametru și a treia după masă, potrivit wikipedia.org.

Neptun are o masă de 17 ori mai mare decât cea a Pământului și puțin mai mare decât masa lui Uranus, care este de 15 ori mai greu decât Pământul, dar nu la fel de dens. Neptun orbitează în jurul Soarelui la o distanță de 30,1 unități astronomice, ceea ce înseamnă că orbita sa este de aproximativ 30 de ori mai mare decât orbita Pământului. Simbolul astronomic al lui Neptun este ♆, o variantă modificată a tridentului zeului Neptun.

Existenta lui Neptun a fost stabilita prin calcule matematice de către astronomul francez Urbain-Jean-Joseph Le Verrier. Tot el a calculat pozitia aproximativa a planetei urmarind perturbarile gravitationale din preajma astrului si i-a spus colegului sau german, Johann Gottfried Galle, in ce loc poate sa descopere Neptunul. In Observatorul din Berlin, Galle si asistentul sau, Heinrich Louis d’Arrest, au reusit sa vada planeta. Planeta are opt luni, cea mai mare fiind Triton. Culoarea albastra se datoreaza in mare parte metanului ce absoarbe lumina rosie de la Soare, dar si altor substante, inca neidentificate. Neptun este inconjurat de un set subtire de inele, relevat de sonda spatiala Voyager 2 in 1989, in timpul singurei “vizite” a omului pe indepartatul astru.

Sursă foto: ro.wikipedia.org