Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
07:35 28 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

România riscă să piardă zeci de mil. euro de la UE pentru digul din portul Constanţa

ro

26 Oct, 2010 22:03 911 Marime text

România riscă să piardă fondurile europene destinate extinderii digului de larg al portului Constanţa, lucrări estimate la aproape 118 milioane euro, din cauza numeroaselor litigii legate de licitaţia pentru desemnarea constructorului, informează http://www.evz.ro/. Banii alocaţi de Uniunea Europeană, reprezentând 75% din valoarea proiectului, trebuie cheltuiţi până în primăvara lui 2013, însă deocamdată situaţia s-a blocat în tribunale.

Proiectul de extindere a digului de larg al portului Constanţa cu 1.050 metri a fost evaluat la circa 117,9 milioane euro, cu o durată de execuţie de 36 luni. Ulterior, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime (CN APM), beneficiarul proiectului, care trebuie să suporte restul de 25% din costurile lui, a redus termenul la 24 de luni. Criteriile de calificare incluse în caietul de sarcini au fost: oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, experienţa similară, cu obligaţia de a exemplifica cu un proiect în valoare de minimum 55 milioane euro, lucrări similare executate în ultimii cinci ani, o cifră de afaceri de minimum 125 milioane euro în medie pe ultimii trei ani, precum şi necondiţionarea ofertei. În luna martie a acestui an, comisia de evaluare a atribuit proiectul firmei Josef Mobius Bau AG, din grupul Strabag, care s-a angajat să realizeze proiectul în 18 luni, cu 80,5 milioane euro. Pe următoarele două locuri s-au aflat compania Van Oord (Olanda) şi consorţiul Grup Servicii Petroliere (GSP) - Jan de Nul, care au făcut oferte de aproape 100 milioane euro şi timp de realizare de 23, respectiv 24 luni. Ambele firme au contestat decizia la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor şi la Curtea de Apel Constanţa. GSP-Jan de Nul, de pildă, a motivat că firma Mobius nu are experienţă în astfel de lucrări, aşa cum cerea caietul de sarcini. Printre proiectele la care a lucrat Mobius se află şi cel de realizare a canalului Bâstroe. După ce oferta Mobius a fost declarată şi a doua oară câştigătoare, ulterior, în urma contestaţiilor, a venit rândul să urce pe primul loc firmei Van Oord Dredging and Marine Contractors, însă şi aceasta a fost apoi descalificată, pentru ca în luna august să fie declarată câştigătoare oferta consorţiului GSP-Jan de Nul, decizie contestată, la rândul ei, de ceilalţi participanţi. Până acum, în jur de 18 litigii legate de acest proiect sunt pe rolul instanţelor, spun reprezentanţii GSP.Pe de altă parte, deşi Curtea de Apel Constanţa a stabilit, prin hotărâre irevocabilă, exluderea ofertei Mobius Bau AG, atât firma germană, cât şi CN APM au făcut recurs la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (IICJ), care l-a admis şi a trimis cauza la Curtea de Apel Bucureşti, au declarat astăzi, într-o conferinţă de presă, reprezentanţii GSP.Potrivit acesteia, în cel mai bun scenariu, rezolvarea situaţiei ar avea loc în şase luni. "Procesele pot dura şi până după 2013", a completat aceasta. La rândul său, Koen de Bisschop, Area Manager al companiei belgiene Jan de Nul, susţine că proiectul din Constanţa nu e unul uşor, din cauza condiţiilor climaterice de la Marea Neagră, care nu permit lucrări tot timpul anului, a adâncimii ridicate a apei la care trebuie să se lucreze, dar şi din cauza condiţiilor tehnice ale proiectului, care necesită utilaje de foarte mari dimensiuni.

Sursa: http://www.evz.ro/

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii