Pentru perioada Paştelui
informaţii utile, tradiţii, program magazine
14:41 29 05 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Editorial Maşina electrică, un succes la orizontul anilor 2030

ro

28 May, 2015 00:00 1137 Marime text


Din ce în ce mai mult se creionează o concurenţă pe piaţa maşinilor electrice. După Tesla, se bagă pe interes şi Google, Apple, BMW sau orice alt brand de fabricat aspiratoare, frigidere sau telefoane mobile. Bine, ultimele precizate încă nu, dar asta doar ca să existe şi surprize.

Guvernul doreşte să ofere un bonus de 20.000 de lei celor care vor cumpăra maşini electrice, un supliment care poate ajunge la aproximativ 6.700 de euro în programul Rabla 2015. La noi, maşinile electrice sunt încă o raritate, iar Ministerul Mediului doreşte să impulsioneze cumpărarea lor prin bonusuri atractive, ceea ce ar trezi interesul românilor pentru astfel de maşini, care, altfel, ar fi prea scumpe.
Dar ca să te bucuri de o maşină electrică, îţi trebuie neapărat o priză accesibilă în locul de parcare, deci trebuie să locuieşti la curte, îţi mai trebuie o limită de 100-150 de km pe zi, întrucât autonomia diferă în funcţie de maşina aleasă, şi mai trebuie să fii dispus să-ţi asumi devalorizarea dramatică a maşinii după doar doi ani de folosire, pentru că autonomia maşinilor electrice se dublează la fiecare circa trei ani. Desigur, trebuie să mai ai şi o altă maşină pentru familie, pentru că nu vei regăsi niciun fel de staţii de reîncărcare în România!
 
Bonusurile acestea considerabile le primesc doar cei care cumpără maşinile electrice, cu emisii zero de CO2. Persoanele care vor o maşină hibrid plug-in, adică, potrivit site-urilor de specialitate, acele maşini cu motor pe combustie internă combinat cu motor sau motoare electrice, cu acumulatori ce pot fi încărcaţi de la priză, nu beneficiază decât de un bonus mult mai mic, mai exact, de 3.250 de lei.
Dacă totuşi stai la curte, poţi încărca maşina de la priză, ai bani şi vrei să salvezi planeta, primeşti 100 - 150 de kilometri autonomie. Practic, suficient să mergi la serviciu, dar insuficient să vii la mare sau să pleci la munte.
Modelele de maşini electrice şi mai ales de tip hibrid plug-in au apărut ca ciupercile după ploaie şi o să îţi fie greu să spui că nu este niciun model pe placul tău. Ba chiar sunt adaptate şi după stilul de condus al şoferului: calm, relaxat sau bestii feroce.
Ca orice alt lucru, maşinile cu propulsie electrică sau de tip hibrid plug-in au plusuri şi minusuri. Au un demaraj uluitor, iar depăşirile se produc deosebit de rapid graţie cuplului disponibil integral instantaneu în modul electric. Pluteşti deasupra asfaltului, iar sunetul electric e şi el sexy în stilul lui. Chiar dacă nu salvezi încă planeta, nu poluezi oraşul, iar sistemele de încălzire merg imediat, întrucât nu depind de încălzirea motorului. Probabil că o maşină electrică va fi tot timpul distractivă.
 
Dar, pentru că întotdeauna există un dar..., maşinile acestea speciale îşi pierd din valoare într-un timp foarte scurt, pentru că se învechesc tare, de la an la an. Sunt rigide, au un spaţiu interior mic şi, în plus, îşi trebuie un automobil „de rezervă“, deoarece autonomia maşinilor electrice e încă scăzută.
Dacă va prinde sau nu maşina electrică în România depinde doar de răspunsurile pe care ţi le dai când te întrebi de ce ai avea nevoie de ea, şi nu de una normală. La orizontul anilor 2030, vom mai putea discuta despre maşinile electrice drept soluţia general acceptată în România. Mai e puţin!
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii