Pentru perioada Paştelui
informaţii utile, tradiţii, program magazine
12:54 29 05 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Legea serviciului de transport public de călători este în dezbatere publică Amenzi majorate pentru călători şi operatori (document)

ro

20 Oct, 2015 00:00 668 Marime text


Pe site-ul Ministerului Dezvoltării şi Administraţiei Publice a fost postat de curând un proiect legislativ. Intitulat „Legea serviciului de transport public de călători“, proiectul legislativ va fi în dezbatere publică până în data de 13 noiembrie. Normativul ar urma să intre în vigoare în doi ani de la data publicării în Monitorul Oficial al României. Excepţie de la data intrării în vigoare fac câteva alineate - alin. (1) al art. 60., alin. (1), (4) şi (5) ale art. 61 - care vor fi puse în practică la data publicării.
 
Printre prevederile care ar urma să intre în vigoare „în avans“ se numără şi cea conform căreia: „Operatorii din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale organizaţi ca regii autonome vor fi reorganizaţi ca societăţi comerciale, în baza prevederilor Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare“.

Prevederi pentru administraţia locală

În proiectul de lege s-a stipulat, printre altele, că autorităţile administraţiei publice locale au calitatea de autorităţi locale competente şi că au competenţele exclusive cu privire la elaborarea şi adoptarea politicilor şi strategiilor locale de dezvoltare a serviciului, a programelor de transport public. Practic, primăriile au „dreptul exclusiv de a înfiinţa, organiza, coordona, monitoriza şi controla serviciul de transport public de călători la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi de a înfiinţa, dezvolta, moderniza, administra şi exploata sistemele publice de transport. De asemenea, autorităţile locale competente au dreptul de a verifica şi aproba modul de stabilire, ajustare sau modificare, după caz, a tarifelor/taxelor speciale propuse de operatori, pentru prestarea serviciului“.
 
Referitor la reglementarea, monitorizarea şi controlul serviciului de transport public de călători - local, metropolitan sau judeţean -, autorităţile administraţiei publice locale „au competenţe partajate cu autorităţile administraţiei publice centrale, cu autoritatea de reglementare şi cu autorităţile de licenţiere/autorizare competente“.
 
Nu în ultimul rând, se propune „desfiinţarea comisiilor paritare de la nivel judeţean al căror rol în atribuirea contractelor de delegare a gestiunii este, potrivit reglementărilor în vigoare, pur formal“.
 
În privinţa modalităţilor de gestiune a serviciului de transport public de călători, primăriile sau consiliile judeţene vor putea opta pentru: gestiunea directă - „realizată prin servicii publice de interes local sau judeţean, specializate, cu personalitate juridică, subordonate direct autorităţilor administraţiei publice locale, înfiinţate în cadrul aparatului de specialitate al primarului sau în cadrul consiliului judeţean prin hotărâri ale consiliilor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau ale consiliilor judeţene, după caz, în baza unei hotărâri de dare în administrare a serviciului şi a infrastructurii de transport aferente“ sau gestiunea delegată - „realizată prin societăţi comerciale cu capital social integral al unităţilor administrativ-teritoriale, înfiinţate prin hotărâri ale autorităţilor deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale sau prin societăţi comerciale cu capital privat ori mixt, în baza unui contract de delegare a gestiunii şi a unei hotărâri de atribuire. Gestiunea delegată presupune concesionarea către operatori a infrastructurii publice aferente serviciului delegat, precum şi dreptul şi obligaţia operatorilor de administrare şi exploatare a acesteia“.
 
Totodată, pentru zonele metropolitane, proiectul propune „înfiinţarea unor asociaţii de dezvoltare intercomunitară având ca obiect de activitate serviciul de transport public de călători, denumite asociaţii metropolitane de transport public“.

Sancţiunile nu lipsesc

Inevitabil, din proiectul de lege nu puteau lipsi răspunderile şi sancţiunile. În acest capitol au fost prevăzute amenzi între 100 şi 500 de lei pentru călătorii fără bilet, cei care refuză să prezinte biletul controlorului, au un  comportament inadecvat sau deteriorează mijloacele de transport. Sancţiuni între 1.000 şi 10.000 de lei pot primi şi funcţionarii publici care săvârşesc o serie de fapte.
 
Amenzile nu-i ocolesc nici pe operatori sau pe conducătorii auto. Primii riscă penalizări între 1.000 şi 3.000 de lei dacă nu au inscripţionat corespunzător mijloacele de transport folosite pentru prestarea acestui serviciu, dar şi de 10.000 - 30.000 de lei pentru alte fapte. Ceilalţi pot fi sancţionaţi la fel dacă săvârşesc anumite fapte printre care nerespectarea punctelor de îmbarcare/debarcare a călătorilor.
 
Trebuie spus că, potrivit proiectului de lege, cuantumul amenzilor va fi actualizat periodic prin hotărâre de Guvern, iar sancţiunile aplicate operatorilor „pot ajunge până la suspendarea sau retragerea licenţelor comunitare, a licenţelor/autorizaţiilor de transport, respectiv a licenţelor de traseu“.

Ti-a placut articolul?

Comentarii