Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
21:25 11 12 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Asociaţia Ovidiu Rom şi GlaxoSmithKline (GSK) România lansează componenta de sănătate a programului Fiecare Copil în Grădiniţă în 20 de comunităţi foarte sărace din România

ro

23 Apr, 2012 22:15 476 Marime text
  • Proiectul se va desfăşura pe o perioadă de 3 ani, iar grant-ul oferit de GSK România se ridică la peste 150.000 de euro;
  • Comunităţile care fac parte din programul Fiecare Copil în Grădiniţă vor avea ocazia să implementeze câte un proiect de sănătate şi educaţie în sănătate în interesul comunităţii, al copiilor şi familiilor foarte sărace ce fac parte din program;
  • Prin aceste proiecte, comunităţile vor putea să dezvolte activităţi în care să includă

controale medicale periodice, vaccinările obligatorii, sprijinirea părinţilor în achiziţionarea de medicamente, facilitarea activităţii mediatorului sanitar, realizarea de programe de educaţie pentru sănătate, igienă, consiliere familială;

  • Nevoia pentru acest proiect este uriaşă, în condiţiile în care îmbolnăvirile dese reprezintă principalul motiv pentru care copiii din aceste comunităţi foarte sărace lipsesc frecvent de la grădiniţă.

dottedline_orange-small


Reprezentanţii Asociaţiei Ovidiu Rom şi cei ai GlaxoSmithKline (GSK) România au anunţat astăzi, în comuna Tărlungeni (judeţul Braşov), lansarea componentei de sănătate a proiectului Fiecare Copil în Grădiniţă, care va permite dezvoltarea, de către comunităţile locale, a unor proiecte de sănătate şi educaţie în sănătate, arii critice ce pot duce la îmbunătăţirea stării de sănătate a copiilor proveniţi din familii foarte sărace.

Prin programul Fiecare Copil în Grădiniţă, lansat de Asociaţia Ovidiu Rom şi Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului în anul şcolar 2010-2011 - 1.400 de copii dezavantajaţi merg grădiniţă în fiecare zi în 38 de grădiniţe din 20 de comunităţi sărace, din 12 judeţe. Succesul proiectului se datorează unui instrument inovativ - tichetele sociale de 50 de lei pe lună pe care le primesc părinţii copiilor din program şi care sunt condiţionate de prezenţa zilnică a copiilor la grădiniţă.

Înainte de demararea programului, copiii mergeau la grădiniţă în salturi, nu ajungeau niciodată să aibă acelaşi nivel de pregătire şi nu acumulau suficiente cunoştinţe pentru a face faţă, ulterior, anilor de şcoală primară. O dată cu programul Fiecare Copil în Grădiniţă, prezenţa zilnică a tuturor copiilor din program a crescut spectaculos: în februarie şi martie 2012 a fost de 85% şi 86%, iar în decembrie 2012 a atins un record de 89%.

Această nouă componentă de sănătate a proiectului se va desfăşura pe o perioadă de 3 ani în aceleaşi 20 de comunităţi foarte sărace din România în care Asociaţia Ovidiu Rom derulează deja programul Fiecare Copil în Grădiniţă. Grant-ul oferit de compania farmaceutică GlaxoSmithKline (GSK) România se ridică la peste 150.000 de euro şi va permite dezvoltarea unor proiecte locale ce vor viza controale medicale periodice, realizarea vaccinărilor obligatorii, sprijinirea părinţilor pentru a cumpăra medicamente pentru copii, facilitarea activităţii mediatorului sanitar, programe de educaţie pentru sănătate şi igienă cu copiii şi părinţii lor, precum şi consiliere pentru planificare familială în rândul mamelor sărace.

Nevoia unei astfel de componente este uriaşă în aceste comunităţi foarte sărace în condiţiile în care îmbolnăvirile dese reprezintă principalul motiv pentru care copiii lipsesc frecvent de la grădiniţă. Condiţiile improprii în care locuiesc mulţi dintre ei, nutriţia săracă în vitamine şi proteine, lipsa apei curente şi a unor norme minime de igienă duc la o imunitate scăzută a acestor copii şi la transmiterea facilă a bolilor infecţioase. De asemenea, toate aceste probleme afectează puterea de concentrare a copiilor şi capacitatea lor de a avea succes la şcoală.

„Prin programul Fiecare Copil în Grădiniţă am arătat că părinţii săraci îşi doresc să-şi educe copiii, chiar foarte mult! Trebuie însă să le oferim sprijin şi încurajare, iar adăugarea unei componente de sănătate în proiect este foarte importantă: copiii nu pot învăţa dacă sunt bolnavi". a declarat Leslie Hawke, cofondatoare, Asociaţia Ovidiu Rom.

Proiectul lansat astăzi în România face parte dintr-un program mai amplu, finanţat prin European Community Partnerships - un program european al GSK ce oferă suport pentru iniţiative locale de sănătate şi infrastructură în sănătate. România împreună cu Bulgaria, Ungaria şi Slovacia - aflate printre ţările din Europa cu cele mai numeroase rrome - au început, prin acest proiect, un angajament de 3 ani cu scopul de a îmbunătăţi starea de sănătate a copiilor şi părinţilor acestora şi de a asigura şi pentru viitor infrastrucura necesară pentru menţinerea acesteia. Grant-urile oferite la nivel regional de compania farmaceutică GSK se ridică la peste 500.000 de euro, din care mai mult de 150.000 de euro au fost acordate României, prin Asociaţia Ovidiu Rom.

Ne implicăm în proiecte ce îşi propun să îmbunăţească starea de sănătate şi calitatea vieţii românilor, de unde şi dorinţa noastră de a susţine proiecte în sănătate şi educaţie în sănătate. Acest lucru înseamnă de cele mai multe ori să ajungem în zonele cele mai izolate sau sărace ale ţării, acolo unde este o mare nevoie de ajutor - aşa cum este şi comunitatea din Tărlungeni, unde lansăm astăzi, alături de Asociaţia Ovidiu Rom, componenta de sănătate a proiectului Fiecare Copil în Grădiniţă. Existenţa acestui pilon de sănătate este esenţială - în lipsa educaţiei adecvate nu putem avea o stare de sănătate bună, iar fără sănătate nu putem ajunge la un nivel adecvat de educaţie, a declarat Andreia Cucu, Communication Manager GSK România.

Comunităţile Tărlungeni şi Zizin (două sate aflate în comuna Tărlungeni din judeţul Braşov) sunt numai două dintre cele 20 de comunităţi incluse în programul Fiecare Copil în Grădiniţă, selectate în urma unui concurs naţional la care au fost invitate să participe toate primăriile din ţară. Programul aduce zilnic la grădiniţă 78 de copii în Tărlungeni şi 55 în Zizin: în prima jumătate a anului şcolar actual, media lunară a prezenţei zilnice a copiilor la grădiniţă a crescut de la 64% în septembrie 2011 la 94% în martie 2012 în grădiniţa din Tărlungeni, unde 80% dintre copiii care învaţă acolo au fost incluşi în program. În acelaşi timp, în gradiniţa din Zizin, prezenţa zilnică la grădiniţă a copiilor s-a ridicat la 85% în luna martie a acestui an.

„Sănătatea copiilor este la fel de importantă ca şi educaţia lor, de aceea, împreună cu GSK, am decis să integrăm şi o componentă medicală care va creşte valoarea proiectului nostru" a declarat Maria Gheorghiu, cofondatoare, Asociaţia Ovidiu Rom.

Pentru ca aceşti copii să meargă zilnic la grădiniţă este nevoie de efort atât din partea Asociaţiei Ovidiu Rom şi a partenerilor, dar mai ales din partea comunităţii locale. Prin Fiecare Copil în Grădiniţă, părinţii copiilor din program primesc lunar un stimulent financiar sub formă de tichete sociale în valoare de 50 de lei pentru fiecare copil care are prezenţă zilnică la grădiniţă în luna respectivă. Tichetele asigură costurile alimentelor, iar cadrele didactice primesc de la Ovidiu Rom o sumă anuală de 60 de lei de copil pentru rechizite și alte materiale educaţionale. De asemenea, Consiliile Locale asigură costurile pentru îmbrăcăminte şi încălţăminte. Iar în Zizin de exemplu, acolo unde, datorită programului, spaţiul grădiniţei - aflat în mansarda unei biserici - a devenit insuficient, autorităţile locale au amenajat o grădiniţă în satul vecin, Cărpiniş, în clădirea unei şcoli nefolosite. Cheltuielile pentru noua locaţie şi transportul sunt suportate de primăria din comună astfel că, în fiecare zi, trei microbuze şcolare îi transportă pe copiii din Zizin la Cărpiniş, iar uneori, când şoferul unuia dintre ele nu este disponibil, chiar directoarea grădiniţei conduce microbuzul.

***

Asociaţia Ovidiu Rom - a fost fondată în anul 2004, de către Leslie Hawke și Maria Gheorghiu care, încă din 2001, au dezvoltat programe de sprijinire a copiilor dezavantajaţi în scopul prevenirii abandonului școlar. Pe termen lung, asociaţia își propune să facă din educaţia timpurie o politică publică pentru că existenţa unei forţe de muncă educate este esenţială pentru viitorul economic al ţării. Altfel, cei care care deţin un loc de muncă vor susţine în viitor şi generaţiile de pensionari, dar şi pe cei care sunt sau vor fi şomeri. Mai multe detalii pe www.ovid.ro.

GlaxoSmithKline - este una dintre cele mai mari companii farmaceutice din lume, al carei portofoliu are la bază o substanţială activitate de cercetare şi dezvoltare. GlaxoSmithKline se dedică îmbunătăţirii calităţii vieţii oamenilor, ajutându-i pe aceştia să realizeze mai multe, să se simtă mai bine şi să traiască mai mult. Pentru mai multe informaţii despre GlaxoSmithKline vizitaţi www.gsk.com si www.gsk.ro

Pentru mai multe informaţii:

Oana Livadaru, Responsabil Comunicare Asociaţia Ovidiu Rom 0722 715 843 oana.livadariu@ovid.ro

Adelina Nedelcu, Brand PR Executive GSK România 0732.307.274 adelina.e.nedelcu@gsk.com

Ti-a placut articolul?

Comentarii