De-ale iernii
Evenimentele iernii in Constanta
06:10 22 01 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Ştiaţi că...? Henri Coandă, un savant cu pregătire polivalentă, a murit într-o zi de 25 noiembrie

ro

25 Nov, 2015 00:00 971 Marime text
 

Henri Coandă, pionier al aviaţiei, academician şi inventator, s-a stins din viaţă în urmă cu 43 de ani. Coandă a decedat la Bucureşti, la vârsta de 86 de ani. După moartea lui, familia sa a hotărât să lase statului român bunuri precum brevete, machete, medalii, fotografii, scrisori sau tablouri.
 
Henri Coandă a fost un savant cu pregătire polivalentă, iar descoperirile sale sunt în varii domenii: aeronautică, construcţii, transporturi, industrie, medicină, biologie, protecţia mediului.

Născut într-o familie numeroasă, încă din copilărie, Henri Coandă a fost fascinat de ideea de a zbura. Deoarece tatăl său dorea pentru el o carieră în domeniul militar, termină, în 1903, Liceul Militar din Iaşi. Primeşte gradul de sergent major şi continuă studiile la Şcoala de ofiţeri de artilerie, geniu şi marină din Bucureşti. Ulterior, construieşte un avion-rachetă pentru armata română. Datorită spiritului său inventiv, care nu se potrivea cu o carieră militară, părăseşte armata şi pleacă într-o călătorie prin Teheran şi Tibet.
 
La Paris, Henri Coandă a absolvit Şcoala Superioară de Aeronautică şi Construcţii Mecanice, unde a fost şef de promoţie. Tot la Paris, a testat primul avion cu reacţie, fără elice, numit "Coandă-1910", care a fost prezentat în cadrul celui de-al doilea Salon Internaţional Aeronautic.
 
Multe dintre cele 250 de invenţii certificate prin 707 brevete internaţionale stau la baza unor sisteme, maşini şi unelte care se folosesc şi în prezent. De exemplu, Efectul Coandă, pe care savantul l-a identificat chiar cu ocazia testării avionului cu reacţie, are aplicaţii la ventilatoare, aspiratoare, pompe de vid, sisteme de propulsie, compresoare. De asemenea, are aplicaţii în domeniul medical, în crearea inimii artificiale. Printre invenţiile sale se mai numără un aparat de zbor cu două motoare cuplate, care acţionau cu o singură elice, diferite aeronave, precum "Coandă-1916", un dispozitiv care detectează lichidele din sol şi un rezervor din beton subacvatic pentru depozitarea petrolului.
 
Pe lângă toate acestea, Coandă a fost şi un artist talentat şi prieten al lui Brâncuşi, cu care a colaborat în artă şi ştiinţă.

Sursa foto: jurnalul.ro

Ti-a placut articolul?

Comentarii