Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
11:49 19 05 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Consideraţii privind situaţia Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa în anul 2014

ro

12 Feb, 2015 15:04 2010 Marime text
Activitatea desfăşurată de procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa în cursul anului 2014 se integrează în linia şi viziunea Ministerului Public în ceea ce priveşte continuarea reformei în justiţie, a strategiei locale de combatere a fenomenului privind mica corupţie, evaziunea fiscală şi contrabanda.

Procurorii au înţeles importanţa contribuţiei lor la îndeplinirea condiţionalităţilor din Mecanismul de cooperare şi verificare ca prioritate a Ministerului Public, dar şi necesitatea consolidării tendinţelor pozitive indicate în Raportul pe justiţie al Comisiei Europene.

Activitatea desfăşurată s-a circumscris principiilor legalităţii, responsabilităţii şi controlului ierarhic, dispoziţiilor din Legile nr.303/2004 şi nr.304/2004, din Regulamentul de Ordine Interioară a Parchetelor şi din celelalte ordine ale Procurorului General ce reglementează activitatea procurorilor, dar şi normelor de competenţă materială şi teritorială.

De asemenea, anul 2015 poate fi comparat cu o explorare judiciară în contextul modificării în tot a prevederilor ce guvernează Codul penal şi Codul de procedură penală.

În contextul evoluţiei geo-politice mondiale, anul 2014 a evidenţiat o nouă provocare pentru Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa şi anume explozia fenomenului migraţiei dinspre Asia către Europa pe culoarul Balcanic de nord, împrejurare ce a determinat o reacţie promptă a procurorilor, pe măsura dimensiunii vulnerabilităţii ce s-ar fi putut crea.

Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa este una dintre cele mai mari unităţi din ţară, atât sub aspectul volumului de activitate cât şi sub cel al schemei de personal.

Atributele care au caracterizat permanent activitatea procurorilor din parchetele constănţene au fost complexitatea, diversitatea, dar şi volumul. Toate acestea au fost determinate şi de poziţia geografică a judeţului Constanţa.

Caracteristic pentru acest judeţ este că are cea mai mare întindere a frontierei din ţară, frontieră atât terestră cât şi maritimă, dar specificul însă îl conferă portul Constanţa, care se situează în primele zece porturi europene, importanţa sa fiind pusă în evidenţă de conexitatea cu două coridoare Pan-Europene de transport:
- coridorul VII – Dunărea (fluvial)
- coridorul IV – rutier şi feroviar

Este unul dintre principalele centre de distribuţie care deservesc regiunea Europei Centrale şi de Est, oferind o serie de avantaje, dar ridicând şi o varietate de probleme.

Tot pe raza judeţului Constanţa se mai găsesc şi cele două porturi satelit Midia şi Mangalia.

Judeţul Constanţa deţine, de asemenea, cea mai mare pondere turistică din România şi se mai caracterizează şi printr-o diversitate a etniilor care îl populează (turci, tătari, greci, armeni, lipoveni, bulgari, rromi etc.)

Este judeţul cel mai urbanizat din România, din cei 684.082 locuitori, un procent de 70% fiind stabilit la oraşe. Există 3 municipii (Constanţa, Medgidia, Mangalia) şi 9 oraşe (Cernavodă, Hârşova, Năvodari, Negru Vodă, Ovidiu, Murfatlar, Techirghiol, Eforie, Băneasa) şi 58 de comune cu 189 de sate.

Toate aceste aspecte relevă volumul şi importanţa deosebită a activităţii desfăşurate de procurori din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa.
 

  
CAPITOLUL I
 
SECŢIUNEA 1
ACTIVITATEA PARCHETULUI
 
1.1. Volumul de activitate la nivelul parchetului şi pe structuri specializate din cadrul acestuia
 
Anul 2014 poate fi caracterizat ca un an de prospecţiune judiciară, un an în care toţi procurorii au fost nevoiţi să pună în practică pentru prima dată prevederile noilor coduri – penal şi de procedură penală.
Este un an care nu poate fi uitat niciodată şi care va contribui în mod evident la desăvârşirea experienţei profesionale a tuturor practicienilor.
Din punct de vedere al activităţii se constată o creştere a numărului cauzelor de soluţionat, de la un număr de 5215 în anul 2013, din care 961 la urmărirea penală proprie şi 4254 la supravegherea cercetărilor penale, la un număr de 5372 în anul 2014, din care 763 la urmărire proprie şi 4609 la supraveghere.
La Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa numărul cauzelor soluţionate a crescut de la 1796 la 2232, procentul de creştere fiind de 24,27%.
La unităţile locale s-au înregistrat scăderi uşoare, scăderi determinate însă de perioada evidentă de debut în aplicarea noilor coduri, dar şi de fluctuaţia de personal, cum este cazul, în special, la Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanţa, unde pe parcursul anului 11 procurori, dintre care 8 în prima parte, s-au transferat, au promovat ori au optat pentru a lucra în cadrul altor unităţi.
 
UNITATEA ANUL 2013 ANUL 2014 DIFERENŢA
+/-
DIFERENŢA
%
 
P.T. Constanta 1796 2232 +436 +19,53%
P.J. Constanta 16551 14792 -1759 -10,63%
P.J. Medgidia 4404 4315 -89 -2,06%
P.J. Mangalia 3054 3181 +127 +3,99%
P.J. Hârşova 1267 1261 -6 -0,47%
TOTAL P.T.C. 26968  25781 -1187 -4,60%
 
 
Ceea ce trebuie însă remarcat este concentrarea procurorilor pe creşterea eficienţei urmăririi penale.
Ca şi în ultimii doi ani, Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa a înregistrat cel mai mare număr de rechizitorii din ţară – 311, pe aceeaşi poziţie situându-se şi Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanţa, care a întocmit 918 rechizitorii. Ceea ce conferă o mai mare valoare acestor cifre este faptul că, în comparaţie cu unităţile situate pe poziţia a doua la fiecare nivel, creşterea în ambele situaţii este de circa 50%.
Procentul cel mai ridicat al numărului de rechizitorii din totalul cauzelor soluţionate se înregistrează, ca de fiecare dată, la Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa – 14%.
 
UNITATEA ANUL
2013
ANUL
2014
DIFERENŢA
+/-
Eficienţa urmăririi penale
2013 2014
P.T. Constanta 348 311 -37 19,37% 14%
P.J. Constanţa 1033 918 -115 6,28% 6,2%
P.J. Medgidia 423 324 -99 9,60% 7,5%
P.J. Mangalia 182 116 -66 5,95% 3,65%
P.J. Hârşova 129 73 -56 10,18% 5,79%
TOTAL P.T.C. 1604  1742 -373 7% 6,76%
 
 
 
Examinând volumul de activitate şi media naţională pe procuror la nivelul parchetelor de pe lângă tribunale în anul 2014 remarcăm următoarele valori:
 
  Media de lucrări de soluţionat pe procuror Media de dosare de soluţionat pe procuror Media de dosare soluţionate pe procuror Media de trimiteri în judecată pe procuror
Media naţională 668 164 74,06 7,59
Media Parchet Tribunalul Constanţa 921 283 117,47 16,37
 
 
 
Observăm, aşadar, activitatea intensă care se desfăşoară în mod regulat la Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa, activitate ce şi-a păstrat constanţa de-a lungul timpului.
 
Activitatea de urmărire penală
 
În anul 2014 s-a înregistrat o uşoară scădere a numărului de cauze soluţionate la urmărire penală proprie, aceasta însă în condiţiile în care modificările legislative intervenite prin noul Cod de procedură penală au diminuat categoria infracţiunilor pentru care procurorii au obligativitatea de a efectua urmărirea penală proprie.
Scăderea este de 107 dosare, raportată la toate unităţile, de la 570 la 463.
 
UNITATEA ANUL 2013/
rechizitorii
ANUL 2014/
rechizitorii
DIFERENŢA
+/-/ rechizitorii
P.T. Constanta 432/73 340/56 -92/-17
P.J. Constanta 99/24 63/15 -36/-9
P.J. Medgidia 30/10 42/9 +12/-1
P.J. Mangalia 10/2 11/1 +1/-1
P.J. Hârşova 11/3 7/2 -4/-1
TOTAL P.T.C. 570/112 463/83 -7/-29
 
 
Trebuie avută însă în vedere şi complexitatea deosebită a unor cauze instrumentate, caracteristică ce decurge din modalitatea de săvârşire a infracţiunilor, persoana infractorilor, numărul mare de inculpaţi cercetaţi în aceeaşi cauză, mijloacele folosite pentru administrarea probelor.
Exemplificăm în acest sens următoarele cauze ce s-au remarcat printr-un puternic impact social şi mediatic:
- dosarul penal nr. …, în care, la data de 17.10.2014, s-a dispus trimiterea în judecata a inculpatului STOICA ŞTEFAN ALEXANDRU, pentru săvârşirea unui triplu asasinat şi a unei tâlhării calificate.
Ca stare de fapt s-a reţinut că, la data de 23.07.2014, le-a aplicat mai multe lovituri cu un cuţit şi apoi cu un ciocan bunicii, nepotului şi mătuşii sale, leziunile provocate cauzând decesul acestora. După uciderea victimelor, inculpatul a sustras o sumă de bani din locuinţă şi a plecat din localitate, activităţile desfăşurate de procuror şi lucrătorii de poliţie pentru inculparea sa fiind extrem de laborioase.
- dosarul penal nr. …, în care, la data de 26.11.2014, s-a dispus trimiterea în judecată a inculpatului STAN EDUARD, pentru săvârşirea infracţiunii de omor.
Ca stare de fapt s-a reţinut că, la data de 30 octombrie 2014, în jurul orelor 2300, inculpatul a ucis-o cu intenţie pe victima A.I.M., în vârstă de 39 de ani, pe care în propria ei locuinţă a înjunghiat-o în mod repetat cu un cuţit la nivel cervical bilateral, frontal stânga, al ambelor antebraţe şi al mâinii drepte şi i-a provocat şapte plăgi înţepate-tăiate, dintre care una profundă lateralo-cervicală dreaptă, ce i-a secţionat artera carotidă şi vena jugulară drepte, cu consecinţa unei hemoragii externe grave, incompatibile cu viaţa.
 
Activitatea de supraveghere a urmăririi penale
 
În prima jumătate a anului 2014, activitatea de supraveghere a cercetărilor penale a fost realizată de un număr de 8 procurori şi de procurorul şef secţie urmărire penală. Această situaţie a impus repartizarea şi către ceilalţi procurori a unor unităţi de poliţie sau lucrători în vederea coordonării activităţii acestora.
Din totalul cauzelor penale înregistrate atât la Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa, cât şi la parchetele de pe lângă judecătorii, urmărirea penală s-a finalizat într-un număr de 25.392 cauze, faţă de 26.502 cauze în anul 2013, înregistrându-se în general o scădere cu 1.110 cauze, corespunzătoare unui procent de 4,37 %.  Diferenţe semnificative au fost înregistrate la Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa, care a avut o creştere de 528 cauze, dar şi la PJ Constanţa, unde s-a constatat o reducere de 1.759 cauze.
 
UNITATEA ANUL 2013 ANUL 2014 DIFERENŢA
+/-
P.T. Constanta 1364 1892 +528
P.J. Constanta 16447 14792 -1759
P.J. Medgidia 4394 4273 -121
P.J. Mangalia 3041 3181 +140
P.J. Hârşova 1256 1254 -2
TOTAL P.T.C.   26502   25392 -1110
 
 
Se observă, totodată, şi scăderea numărului de rechizitorii de la 2.018 în anul 2013, la 1.658 în anul 2014, procentul fiind de 17,83%.
La Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanţa scăderea este explicată şi prin fluctuaţia mai mare de personal existentă în anul 2014, faţă de anul 2013, ceea ce a generat desemnarea unui număr mai mic de procurori în activitatea de supraveghere a urmăririi penale, cu consecinţa directă a scăderii numărului de dosare soluţionate, inclusiv a rechizitoriilor.
În plus, în anul 2013 şi conducerea Parchetului de pe lângă Judecătoria Constanţa s-a implicat, inclusiv în activitatea de execuţie, prin soluţionarea a 2.060  de cauze, faţă de anul 2014, când a soluţionat doar 262, preocupându-se în special de realizarea atribuţiilor de management judiciar.
 
UNITATEA ANUL 2013 ANUL 2014
(din care acorduri de recunoaştere a vinovăţiei)
DIFERENŢA
+/-
 
PROCENT
P.T. Constanta 275 255 (5) -20 -7,8%
P.J. Constanta 1009 918 (2) -106 -11,73%
P.J. Medgidia 423 317 (4) -106 - 33,43%
P.J. Mangalia 182 115 (12) -67 - 58,26%
P.J. Hârşova 129 68 (3) -61 - 89,70%
TOTAL P.T.C.   2018 1658 (36) - 360 -17,83%
 
 
O importanţă deosebită în cadrul activităţii de supraveghere a cercetărilor penale a fost acordată diminuării numărului de dosare mai vechi de cinci ani de la data sesizării. Din acest punct de vedere s-a urmărit asigurarea continuităţii în efectuarea activităţii de supraveghere a cercetărilor penale de către acelaşi procuror, de la data înregistrării cauzei şi până la momentul finalizării urmăririi penale, astfel încât procurorul să cunoască dosarul, să aibă în vederea modalitatea de administrare a tuturor mijloacelor de probă, să formuleze dispoziţii scrise pertinente şi utile cauzei şi să poată verifica respectarea tuturor dispoziţiilor sale.
În raportul Inspecţiei judiciare având ca obiect verificarea măsurilor luate de procurori şi conducerile parchetelor din cadrul Ministerului Public în vederea soluţionării dosarelor penale mai vechi de cinci ani de la data sesizării, întocmit în luna ianuarie 2015, s-a precizat faptul că procurorii, atât cei cu funcţie de conducere cât şi cei cu funcţie de execuţie, s-au implicat efectiv şi eficient în luarea unor măsuri de monitorizare şi urgentare a soluţionării cauzelor vechi, exercitând în acest sens un control operativ curent sistematic, efectuând controale tematice periodice, organizând întâlniri de lucru cu lucrătorii din structurile poliţiei judiciare şi exercitând o supraveghere corespunzătoare a urmăririi penale.
Deşi remarcăm în general creşterea complexităţii modalităţilor de săvârşire a infracţiunilor şi specializarea infractorilor, concentrarea activităţii  procurorilor spre o eficienţă a urmăririi penale relevă răspunsul ferm al acestora la manifestările ilicite ale persoanelor predispuse să încalce normele penale.
Referitor la activitatea desfăşurată de parchetele de pe lângă judecătoriile din judeţul Constanţa aş dori să remarc cifrele înregistrate la Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanţa.
 
  Media naţională Media la Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanţa
Media de lucrări de soluţionat pe procuror 2238 3987
Media de dosare de soluţionat pe procuror 1552 2971
Media de lucrări soluţionate pe procuror 1202 1628
Media de dosare soluţionate pe procuror 545 643
Media de trimiteri în judecată pe procuror 27 40
 
 
 
 
1.2. Încărcătura pe procuror
 
În anul 2014, la Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa s-a constatat soluţionarea următorului număr de dosare:
 
Dosare de
soluţionat
Dosare
soluţionate
Rechizitorii
 3.334 2.232 306
 
 
Este remarcabil volumul de activitate desfăşurat de procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa, care au instrumentat un număr important de cauze penale, atât la urmărire penală proprie cât şi în sectorul supravegherii cercetărilor penale, însă cifrele prezentate nu reflectă în totalitate efortul depus.
Cauzele au fost distribuite de primul procuror, în funcţie de dispoziţiile de repartizare a activităţii de supraveghere pe lucrătorii de poliţie.
Volumul dosarelor repartizate şi soluţionate a fost influenţat de numărul de dosare preluate de la parchetele locale, în special de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanţa, în temeiul dispoziţiilor art.325 alin.1 Cod procedură penală, numărul total al acestor dosare fiind de 1.108, în creştere faţă de anul 2013,  când au fost preluate 851 de cauze. Şi în această privinţă s-a urmărit acordarea unui sprijin real parchetelor de pe lângă judecătorii, dar în special Parchetului de pe lângă Judecătoria Constanţa, prin preluarea doar a cauzelor complexe, vechi sau a celor cu un puternic impact mediatic.
 
Instrumentarea cauzelor având ca obiect infracţiuni de corupţie
 
În cadrul activităţii de urmărire penală proprie s-a urmărit specializarea procurorilor în instrumentarea dosarelor având ca obiect infracţiuni de corupţie, infracţiuni asimilate celor de corupţie şi infracţiuni săvârşite în legătură cu cele de corupţie incriminate atât de Codul penal cât şi de Legea nr. 78/2000.
În anul 2014 au fost soluţionate 74 de dosare, din care în 10 cauze au fost întocmite rechizitorii, spre deosebire de anul 2013, când s-au înregistrat 90 de dosare, cu 14 rechizitorii. Şi în această materie activitatea probatorie desfăşurată de procurori a fost în unele situaţii extrem de complexă, datorită în primul rând specificului infracţiunilor cercetate.
Soluţiile dispuse în dosarele în care au fost instrumentate fapte de corupţie    au fost înaintate la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanţa, în conformitate cu Ordinul nr.331/2008 pentru monitorizarea de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a modului în care este implementată strategia la nivelul fiecărui parchet de pe lângă tribunal.
Rămân ca obiective prioritare în activitatea viitoare descoperirea, instrumentarea şi soluţionarea cauzelor având ca obiect infracţiunile de corupţie, existenţa unui probatoriu solid care să fundamenteze decizia procurorului,  precum şi modalitatea fermă de acţiune în astfel de situaţii.
Exemplificăm în acest sens o cauză complexă, prin modul de săvârşire, amploarea fenomenului şi consecinţele create:
Dosarul penal nr….  privind pe cinci lucrători de poliţie cercetaţi pentru comiterea în total a 52 de acte materiale de luare de mită, folosirea de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii şi contrabandă, constând în aceea că au primit sume de bani, bunuri şi alte foloase, au furnizat informaţii despre controalele pe care urmau să le efectueze, în scopul permiterii desfăşurării de operaţiuni nelegale cu produse petroliere. În aceeaşi cauză au mai fost trimise în judecată alte 9 persoane, printre care şi o societate comercială.
 
 
 
 
Infracţiuni de evaziune fiscală şi contrabandă
 
Una dintre priorităţile activităţii desfăşurate de procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa în anul 2014 a reprezentat-o supravegherea cercetărilor penale efectuate de lucrătorii de poliţie judiciară, dar şi finalizarea urmăririi penale în cauze având ca obiect infracţiuni de evaziune fiscală şi   de contrabandă.
În anul 2014 au fost soluţionate un număr de 433 de astfel de cauze, fiind întocmite 50 de rechizitorii, spre deosebire de anul 2013, când au fost dispuse 312 soluţii, din care 51 de rechizitorii.
Exemplificăm în acest sens o cauză complexă, prin modul de săvârşire, amploarea fenomenului şi consecinţele create:
Dosarul penal nr…., privind săvârşirea de către 32 de inculpaţi, persoane fizice şi juridice, a infracţiunilor de evaziune fiscală şi de spălare de bani, constând în aceea că, în perioada 2012 – 2014, în relaţia cu S.C. Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A., nu au evidenţiat sau au înregistrat operaţiuni nereale, cauzând un prejudiciu de aproximativ 9.500.000 de lei. La data de 23.09.2014 a fost întocmit rechizitoriu, dispunându-se trimiterea în judecată a tuturor inculpaţilor.
 
Infracţiunea de trafic de migranţi
 
În anul 2014, Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa s-a confruntat în premieră cu un fenomen social cu tangenţe penale determinat de motive economico-financiare, dar şi de apărare a vieţii: traficul de migranţi proveniţi din mai multe ţări asiatice.
În mai multe rânduri, lucrătorii Gărzii de Coastă au depistat în Marea Neagră, în apele teritoriale, vase, de regulă sub pavilion turcesc, pline cu zeci şi sute de cetăţeni afgani, iranieni, irakieni, sirieni, care au cerut azil în România.
Având în vedere pericolul la care este expusă România la acest fenomen, pericol generat de lipsa oricăror altor informaţii cu privire la persoanele respective (de natură medicală, potenţialul infracţional etc.), Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa a luat măsuri ferme de natură a descuraja transportul migranţilor. De fiecare dată, au fost reţinuţi autorii infracţiunii de trafic de migranţi, s-a propus luarea măsurii arestării preventive, a fost luată măsura sechestrului asupra mijloacelor de transport.
Astfel, în anul 2014, la Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa au fost soluţionate un număr de 8 de astfel de cauze, fiind întocmite 6 rechizitorii, cu 11 inculpaţi, din care 10 în stare de arest preventiv.
Putem exemplifica dosarul nr…., privind pe inculpaţii ILMAZ RAMAZAN, ALI ILKIZ şi CETIN SAKER, care la data de 15.09.2014, în jurul orelor 1200 au fost depistaţi de către lucrătorii din cadrul Gărzii de Coastă în marea teritorială a României, după ce au intrat ilegal în ţară prin trecerea frauduloasă a frontierei de stat din direcţia Turcia cu o ambarcaţiune fără pavilion arborat, fără nume şi număr de înmatriculare, cu o lungime de aproximativ 20 metri şi lăţime 6 metri, în care se aflau un număr de 129 migranti de diferite naţionalităţi, conducând nava fără a deţine un brevet sau certificat de capacitate corespunzător şi fără ca ambarcaţiunea să fie echipată cu mijloace de salvare colective. S-a reţinut în sarcina acestora săvârşirea infracţiunilor de trafic de migranţi, trecerea frauduloasă a frontierei de stat şi conducerea unei nave de către o persoana fără brevet sau certificat de capacitate corespunzător.
 
I.3.  Operativitatea pe parchet, pe structuri specializate şi pe procuror
 
În ceea ce priveşte operativitatea, la nivelul Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa se remarcă o medie de 66,94%, care poate fi apreciată ca semnificativă, în condiţiile numărului ridicat de cauze soluţionate, dar şi complexităţii acestora.
 
 
 
I.4. Managementul parchetului şi al resurselor umane
 
În anul 2014 a existat o relativă stabilitate atât în ceea ce priveşte managementul Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa, cât şi cel al parchetelor de pe lângă judecătorii. Singurele excepţii au constituit-o funcţiile de prim procuror şi de prim procuror adjunct la Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanţa. Prima a rămas vacantă ca urmare a delegării la Direcţia de Investigare a Criminalităţii Organizate şi Terorism, a domnişoarei procuror HIRA CAMELIA MĂDĂLINA şi, ca urmare a propunerii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanţa, la data de 15.09.2014 a fost delegat în această funcţie domnul procuror GRIGORE-IACOBICI GILL-JULIEN.
Funcţia de prim procuror adjunct la Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanţa a fost ocupată, prin delegare, de doamna procuror PĂUN JULIETA VIOLETA până la 14 ianuarie 2014, iar de la data de 23.04.2014 a fost delegată domnişoara procuror VASILE ANDRA.
În desfăşurarea activităţii de management s-a pornit de la ideea justiţiei ca serviciu public, fiind astfel mai uşor de înţeles preocupările oamenilor pentru calitatea actului de justiţie şi pentru cheltuielile pe care acesta le presupune.
Managementul calităţii la nivelul Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa a avut în vedere atribuţiile legate de rolul activ al procurorului şi care sunt cele prin care se poate contribui la creşterea calităţii actului de justiţie, la îmbunătăţirea imaginii justiţiei şi la apropierea de aşteptările justiţiabilului.
Managementul judiciar la nivelul Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa s-a realizat de prim procuror, de prim procurorul adjunct şi colegiul de conducere, în conformitate cu dispoziţiile Legii de organizare judiciară, ale Legii privind statutul judecătorului şi al procurorului şi ale Regulamentului de ordine interioară privind organizarea şi funcţionarea parchetelor.
Pentru buna desfăşurare a activităţii s-a procedat la delegarea atribuţiilor de conducere către procurorii şefi de secţie, în ceea ce priveşte organizarea activităţii specifice fiecărei secţii, verificarea modului de aducere la îndeplinire a atribuţiilor de către fiecare procuror din cadrul secţiilor, precum şi cu privire la deciziile referitoare la acţiuni specifice secţiilor.
S-a urmărit realizarea unei comunicări corespunzătoare atât în cadrul instituţiei, între procurorii cu funcţii de conducere şi procurorii de caz, cât şi între procuror şi personalul auxiliar de specialitate şi personalul administrativ.
S-a avut în vedere, de asemenea, realizarea unei colaborări eficiente la nivel instituţional în relaţiile cu celelalte autorităţi implicate în realizarea actului de justiţie.
Sub aspectul managementului de timp s-a urmărit planificarea judicioasă a timpului de lucru a personalului auxiliar de specialitate, prin repartizarea fiecărui grefier la un număr de procurori care să permită redactarea lucrărilor în condiţii de operativitate şi de calitate. Totodată, s-a urmărit maximizarea specializării procurorilor, aceştia fiind repartizaţi în primul rând pe secţii şi apoi pe domenii de activitate, în scopul eficientizării activităţii şi combaterii cu succes a fenomenului infracţional.
În conformitate cu dispoziţiile Legii nr.567/2004, caracteristicile managementului referitoare la organizarea şi controlul activităţii au fost delegate către grefierii şef de secţie din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa cu privire la organizarea şi controlul activităţii grefierilor.
În ceea ce priveşte managementul economico-financiar, precizăm că în  funcţia de manager economic a fost numită în funcţie doamna Ş.S.
Referitor la fluctuaţia de personal, la Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa, în anul 2014 trebuie menţionat mai întâi că, în ceea ce priveşte conducerea, a existat o stabilitate, funcţiile de prim procuror şi prim procuror adjunct fiind ocupate de ŞTEFAN VALENTIN, şi, respectiv, MERGEANE MIHAELA ELENA. Funcţiile de procuror şef secţie urmărire penală şi procuror şef secţie judiciară au fost ocupate de către doamnele BELU LAURA şi STOICESCU CAMELIA MANUELA, care au fost numite de Consiliul Superior al Magistraturii în luna iunie 2013, în cel de câte al doilea mandat.
Nu acelaşi lucru se poate afirma cu privire la funcţiile de execuţie. Astfel, în prima jumătate a anului 2014 şi-au desfăşurat efectiv activitatea un număr de 13 procurori cu funcţii de execuţie. Aceasta deoarece un procuror s-a pensionat la sfârşitul primului trimestru, iar unul a fost delegat la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanţa, până la 01.11.2014, când a promovat efectiv.
De asemenea, un procuror a fost delegat în tot cursul anului de la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanţa la Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa.
La data de 01 iulie 2014 au promovat de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanţa trei procurori, astfel că numărul procurorilor cu funcţie de execuţie a urcat la 16. Cu toate că la acelaşi concurs a promovat şi un al patrulea procuror, acesta a fost delegat la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti.
La data de 15 octombrie 2014, un procuror din cadrul Direcţiei de Investigare a Criminalităţii Organizate şi Terorism, Structura Centrală a fost delegat la Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa.
Mai trebuie precizat faptul că în primăvara anului trecut, un procuror de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa a fost delegat la Direcţia Naţională Anticorupţie, Structura Centrală, unde a şi fost numit la data de 22.09.2014.
Dintre parchetele locale aş menţiona Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanţa, unde, ca în fiecare an, se înregistrează cea mai intensă fluctuaţie de personal. Această fluctuaţie, manifestată prin plecarea şi venirea la intervale scurte de timp a procurorilor, a creat vulnerabilităţi din punct de vedere al stabilităţii resurselor umane şi a continuităţii efectuării actelor de urmărire penală în dosarele repartizate spre soluţionare ori a celor aflate în supraveghere.
În ceea ce priveşte personalul auxiliar de specialitate, schema de 10 posturi a fost ocupată pe tot parcursul anului, singura precizare fiind în legătură cu promovarea de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanţa a unei grefiere şi ocuparea de către aceasta, în luna mai, a funcţiei de prim grefier.
 
 
 
SECŢIUNEA A 2–A
 
INFRASTRUCTURA ŞI CAPACITATEA INSTITUŢIONALĂ
A PARCHETULUI
 
Întrucât sediul Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa a prezentat o stare avansată de degradare din punct de vedere fizic, a fost necesară demararea acţiunii de consolidare şi repararea a acestuia, având în vedere că arhitectura imobilului nu mai corespundea cerinţelor profesionale şi standardelor europene.
Totodată, s-a constatat uzura reţelei electrice, care nu mai permitea instalarea unei reţele informatice moderne, nefiind posibilă nici o repartizare ergonomică a spaţiului de lucru, cu consecinţa unor mari dificultăţi în desfăşurarea activităţii, precum şi în raporturile cu justiţiabilii şi cu alte instituţii cu care procurorii sunt determinaţi să stabilească raporturi profesionale.
În aceste condiţii, prin grija Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, care are în permanenţă în atenţie ca sediile parchetelor să constituie clădiri impunătoare, menite să sublinieze calitatea de putere a statului care revine justiţiei şi să întărească încrederea cetăţeanului că în aceste instituţii vor găsi adresabilitatea necesară, în anul 2009 au fost alocate fonduri băneşti pentru efectuarea reparaţiei capitale a sediului Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa.
Începând cu luna iulie 2009 Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa îşi desfăşoară activitatea într-o altă clădire, închiriată, întrucât au început lucrările la vechiul sediu.
Întrucât au existat neînţelegeri în cursul derulării contractului între conducerea Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa şi constructor, în sensul că acesta din urmă solicita în mod curent plata unor sume mult mai mari decât cele licitate, în luna iunie 2012 contractul a fost reziliat. S-a trecut apoi la organizarea unei noi proceduri de licitaţie şi a fost semnat un alt contract de execuţie în luna februarie 2013.
În prezent lucrările se încadrează în graficul de execuţie, nefiind înregistrate întârzieri, însă datorită bugetului insuficient termenul de finalizare a fost prelungit până la finalul anului 2015.
Din punct de vedere logistic au fost utilizate dotările puse la dispoziţie de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constând în calculatoare, imprimante, video proiector, cameră de luat vederi, aparat de fotografiat performant.
Pentru securizarea spaţiului în care parchetul îşi desfăşoară activitatea şi a vecinătăţilor acestuia, unitatea de jandarmi care asigură paza instituţiei a solicitat şi a achiziţionat un sistem video de supraveghere, care permite vizualizarea holului de la intrare şi a spaţiului exterior din imediata apropiere a parchetului.
 
 
 
SECŢIUNEA A 3–A
 
CALITATEA ACTULUI DE JUSTIŢIE
 
3.1.  Accesul la justiţie
În considerarea dispoziţiilor art.6 din C.E.D.O., în cursul anului 2014 s-a urmărit asigurarea pentru toţi cetăţenii a respectării dreptului la un proces echitabil şi prin aceasta s-a urmărit îmbunătăţirea liberului acces la justiţie.
S-a asigurat respectarea drepturilor victimelor infracţiunilor, drepturi prevăzute de Legea nr. 211/2004, acestora aducându-li-se la cunoştinţă faptul că au dreptul la apărare, la consiliere psihologică şi la obţinerea de recompense materiale ca urmare a suferinţelor la care au fost expuse prin săvârşirea de infracţiuni.
S-a aflat în permanenta atenţie a procurorilor respectarea dispoziţiilor Legii nr. 211/2004 în toate situaţiile, în practică fiind întâlnite asemenea situaţii, mai ales în cazul infracţiunilor de viol.
Procurorii au urmărit soluţionarea operativă a sesizărilor penale prin îndrumarea autorilor acestora în ceea ce priveşte redactarea acestor sesizări şi a indicării infracţiunilor ce solicitau să fie cercetate pentru ca organele de cercetare penală în special, să identifice cu mai multă uşurinţă obiectul sesizării şi persoana împotriva căreia a fost formulată.
Soluţiile dispuse au fost comunicate părţilor, iar zilnic procurorii cu funcţii  de conducere au asigurat programul de audienţe.
Justiţiabilii au fost îndrumaţi la cerere, să se adreseze Consiliului Superior al Magistraturii în situaţiile în care aceştia au solicitat declanşarea procedurilor administrative pentru nerespectarea dispoziţiilor legale de către magistraţi.
 
 
 
3.2. Ponderea cauzelor restituite de către instanţele de judecată în vederea refacerii urmăririi penale, din totalul trimiterilor în judecată. Ponderea achitărilor din totalul trimiterilor în judecată. Ponderea cauzelor în care a fost respins acordul de recunoaştere a vinovăţiei din totalul acordurilor înaintate instanţei de judecată. Ponderea hotărârilor pronunţate de instanţă, conform prevederilor art.278 ind.1 C.pr.pen., defalcat pe soluţii de admitere/respingere, din totalul dosarelor  finalizate cu soluţii de netrimitere în judecată.
 
În cursul anului 2014 la Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa au fost înregistrate 22 de cauze cu 40 de inculpaţi achitaţi, din care 3 arestaţi preventiv,.
Dintre aceştia 6 inculpaţi au fost achitaţi în baza art.10 lit.b C.pr.pen., 23 de inculpaţi achitaţi în baza art.10 lit.d C.pr.pen., 1 inculpat achitat în baza art.10 lit.a C.pr.pen., 1 inculpat achitat în baza art.16 lit.a C.pr.pen., 10 inculpaţi achitaţi în baza art.10 lit.c C.pr.pen. şi 16 inculpaţi achitaţi în baza art.16 lit.c C.pr.pen.
Referitor la achitările înregistrate la Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa în anul 2014, se observă o creştere a numărului acestora la toate unităţile de parchet, multe achitări fiind rezultatul modificărilor legislative din luna februarie 2014, fapt ce a dus la dezincriminarea mai multor fapte sau la interpretări diferite a materialului probator administrat în cauză.
Pe unităţi, situaţia se prezintă astfel:
 
UNITATEA 2013 2014
Inculpaţi achitaţi Inculpaţi achitaţi în alte temeiuri Inculpaţi achitaţi Inculpaţi achitaţi în alte temeiuri
P.T. Constanta 6 6 40 40
P.J. Constanta 19 6 18 16
P.J. Medgidia 4 3 24 14
P.J. Mangalia 3 3 1 1
P.J. Hârşova 2 - - -
TOTAL P.T.C. 34 18  83  71
 
 
Ponderea acestora din totalul trimiterilor în judecată, de 451 de inculpaţi,  la Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa, este de 8,86 %, însă trebuie precizat faptul că nicio achitare nu a fost reţinută ca imputabilă.
Am exemplificat în continuare două cauze:
1. Prin rechizitoriul  nr…. din data 27.10.2010 al Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa, s-a dispus trimiterea în judecată a inculpaţilor CATI HRISTU sub aspectul săvârşirii  infracţiunilor de instigare publică şi apologia infracţiunilor prev de art.324 alin.1,2,3 C.pen, asociere pentru săvârşirea de infracţiuni prev. de art.323 alin.1,2 C.pen., ultraj prev. de art.239 alin.1,2 C.pen. şi ultraj contra bunelor moravuri şi tulburarea ordinii şi liniştii publice prev. de art.321 alin.1,2 C.pen. şi DORE MIHAI, DORE NICOLAE, COMAN ILIE, CORNEA DANIEL, COPILESCU PAVEL, LENU MITICĂ şi BARBU FLORIAN sub aspectul săvârşirii  infracţiunii de asociere pentru săvârşirea de infracţiuni prev. de art.323 alin.1,2 C.pen. şi ultraj contra bunelor moravuri şi tulburarea ordinii şi liniştii publice prev. de art.321 alin.1,2 C.pen.
În fapt, s-a reţinut în sarcina inculpatului CATI HRISTU că în calitate de primar al comunei Cogealac, la data de 26.07.2010, a îndemnat în mod repetat publicul să săvârşească acte infracţionale contra ordinii şi liniştii publice, a iniţiat constituirea unei asocieri în scopul săvârşirii infracţiunilor la care a instigat, iniţiere urmată de săvârşirea de infracţiuni, tulburând totodată ordinea şi liniştea publică, ameninţând şi bruscând un lucrător de poliţie aflat în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu.
În sarcina inculpaţilor DORE MIHAI, DORE NICOLAE, COMAN ILIE, CORNEA DANIEL, COPILESCU PAVEL, LENU MITICĂ şi BARBU FLORIAN s-a reţinut faptul că, la data de 26.07.2010 au sprijinit prin acte materiale concrete şi efective asocierea infracţională iniţiată de primarul CATI HRISTU tulburând grav ordinea şi liniştea publică în comuna Cogealac şi în spaţiul public.
Judecătoria Constanţa, prin sentinţa penală nr…. din 22.11.2012, pronunţată în dosarul penal nr…., în baza art.11 pct.2 lit.a C.pr.pen. rap la art.10 lit.d C.pr.pen. achită pe inculpatul CATI HRISTU pentru săvârşirea infracţiunii prev. de art.323 alin.1,2 C.pen. şi art.321 alin.1,2 C.pen.; în baza art. art.324 alin.1,2, condamnă pe inculpatul CATI HRISTU  la pedeapsa de 2 ani închisoare şi în baza art.239 alin.1,2 C.pen. condamnă pe acelaşi inculpat la pedeapsa de 1 (un) an închisoare, în baza art.33 lit.a C.pen. inculpatul urmând să execute pedeapsa cea mai grea de 2 ani închisoare cu aplic. art.861 C.pen. privind suspendarea executării pedepsei sub supraveghere.
Totodată, inculpaţii DORE MIHAI, DORE NICOLAE, COMAN ILIE, CORNEA DANIEL, COPILESCU PAVEL, LENU MITICĂ şi BARBU FLORIAN au fost achitaţi în baza art.11 pct.2 lit.a C.pr.pen. rap la art.10 lit.d C.pr.pen. sub aspectul săvârşirii  infracţiunii de asociere pentru săvârşirea de infracţiuni, prev. de art.323 alin.1,2 C.pen. şi ultraj contra bunelor moravuri şi tulburarea ordinii şi liniştii publice prev. de art.321 alin.1,2 C.pen.
Curtea de Apel Constanţa, prin decizia penală nr…. din 04.07.2014 a respins apelul declarat de Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa şi a admis apelul declarat de inculpatul CATI HRISTU  dispunând, în baza art.16 lit.b C.pr.pen. achitarea acestuia pentru săvârşirea infracţiunii prev. de art.324 alin.1,2 C.pen. şi în baza art.16 lit.c C.pr.pen. pentru săvârşirea infracţiunii prev. de art.239 alin.1,2 C.pen.
A menţinut celelalte dispoziţii ale sentinţei penale susmenţionate.
Pentru a dispune în acest sens, instanţa a reţinut faptul că manifestările de violenţă din ziua re4spectivă nu s-au desfăşurat într-un loc public, deşi acţiunea a fost iniţiată pe şoseaua ce leagă Constanţa de Cogealac şi continuată pe o proprietate îngrădită, iar toţi participanţii, înarmaţi cu diverse obiecte contondente, nu erau constituiţi într-un grup organizat.
2.          Prin rechizitoriul nr…. din data de 11.05.2011 al Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa, s-a dispus trimiterea în judecată a inculpaţilor CONSTANTIN IULIAN MIREL, ANTON MARIAN VASILICĂ, CRIVĂŢ CLAUDIU MARIAN, DEACONU NICOLAE, şi punerea în mişcare a acţiunii penale şi trimiterea în judecată a inculpaţilor CIOBANU ILIE, CHIRIŢOIU CRISTIAN, CRĂCIUN NICOLAE, PASCU DRAGOŞ CONSTANTIN şi POL MARIAN, pentru săvârşirea infracţiunii prev. de art. 25 Cod penal rap. la art.208 alin.1 – 209 alin.1 lit.a,g,i Cod penal (pentru inculpatul DEACONU NICOLAE) şi de art.208 alin.1 – 209 alin.1 lit.a,g,i Cod penal (pentru ceilalţi inculpaţi).
S-a reţinut în sarcina inculpaţilor că, în data de 27.04.2011, după o înţelegere prealabilă, au sustras pe timp de noapte îngrăşământ chimic deversat anterior pe terasamentul căii ferate din trenul de marfă nr.2966-1 înainte de intrarea în staţia Palas de către persoane necunoscute, după ce acestea au înfrânat trenul.
Prin sentinţa penală nr…. din 27.11.2012 pronunţată în dosarul penal nr. … a Tribunalului Constanţa, definitivă prin decizia penală nr. … a de Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie s-a dispus:
- schimbarea încadrării juridice a faptei reţinute în sarcina inculpatului DEACONU NICOLAE din infracţiunea prev. de art.25 Cod penal rap. la art.208 alin.1 – 209 alin.1 lit.a,g,i Cod penal în infracţiunea prev. de art.25 Cod penal rap. la art.208 alin.1 – 209 alin.1 lit.a şi g Cod penal precum şi a faptei reţinute în sarcina inculpaţilor CONSTANTIN IULIAN MIREL, ANTON MARIAN VASILICĂ, CRIVĂŢ CLAUDIU MARIAN, CIOBANU ILIE, CHIRIŢOIU CRISTIAN, CRĂCIU NICOLAE, PASCU DRAGOŞ CONSTANTIN şi POL MARIAN din infracţiunea prev. de art.208 alin.1 – 209 alin.1 lit.a,g,i Cod penal în infracţiunea prev. de art.208 alin.1 – 209 alin.1 lit.a şi g Cod penal.
- în baza art.11 pct.2 lit.a Cod procedură penală rap la art.10 lit.d Cod procedură penală achită pe inculpatul DEACONU NICOLAE pentru săvârşirea infracţiunii prev. de art.25 CONSTANTIN IULIAN MIREL, ANTON MARIAN VASILICĂ, CRIVĂŢ CLAUDIU MARIAN, CIOBANU ILIE, CHIRIŢOIU CRISTIAN, CRĂCIU NICOLAE, PASCU DRAGOŞ CONSTANTIN şi POL MARIAN pentru săvârşirea infracţiuni
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii