Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
06:10 19 04 2019 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#citeșteDobrogea Conf. dr. Marin Vlada - „Prof. univ. dr. Garabet Kümbetlian, un pionier al liceelor industriale și un călăuzitor pentru tinerii cercetători“ (galerie foto+document)

ro

23 Mar, 2019 00:00 770 Marime text
Motto: „Cunoașterea este puntea care ne conectează cu toți cei care au trăit vreodată înaintea noastră. De la civilizație la civilizație și de la viață la viață, contribuim cu poveștile individuale care devin istoria noastră colectivă. Indiferent cât de bine păstrăm informațiile despre trecut, cuvintele din aceste povestiri nu sunt decât «informații» până la momentul în care le dăm un înțeles. Modul în care aplicăm ceea ce știm despre trecutul nostru devine înțelepciunea prezentului”. (Gregg Braden)
 

 
Conf. dr. Marin Vlada (CV integral în secțiunea Documente), universitar la Facultatea de Matematică și informatică din cadrul Universității din București, membru titular al Comitetului Român de Istoria și Filosofia Științei și Tehnicii (CRIFST), Academia Română, i-a fost elev profesorului Garabet Kumbetlian la Liceul Energetic din Constanța.
 
Un profesor trăiește atâta timp cât ultimii lui elevi și/sau studenți sunt încă în viață” (Garabet Kümbetlian, 2016).
În această «existență» am cunoscut persoane și personalități pe care le admir din ce în ce mai mult, pe măsura trecerii timpului; pe acestea le-am evocat în primul rând. Am fost apoi implicat în «construcția», înființarea și edificarea unor instituții …”, scrie profesorul Garabet Kümbetlian (1936-2018) în prefață la cartea „Amintiri și povestiri”, Ed. AGIR, 2016.
 
Prin evocarea personalității profesorului Garabet Kümbetlian - în ortografia turcă-arabă „kara-bet” are semnificația de „călăuzitor” sau „față neagră”, prin bronzul facial al călăuzelor, explică profesorul în povestirile sale - mi-am amintit de anii de liceu și am încercat să înțeleg fenomenele pe care le-am parcurs în formarea mea profesională și în activitatea profesională. Viața omului este rezultatul gândirii sale, iar gândirea se formează și se adaptează prin procesul învățării, în cadrul conviețuirii în societate, în familie, în școală etc. „Învățarea este evoluția cunoașterii peste timp” spune Roger Bohn. În SUA – la New York, există chiar un institut al învățării - International Institute for Learning (IIL), https://www.iil.com/.
 
Până acum, învățământul românesc a trecut prin mai multe reforme de îmbunătățire și eficiență: Reforma lui Spiru Haret - numit organizatorul învățământului modern românesc; Reforma învățământului din anul 1948 - învățământul românesc subordonat regimului totalitar; reforme după anul 1989 - tranziție începută cu Legea învățământului Nr.84/1995, și continuată cu diverse incertitudini și încercări prin influența celor 26 de miniștri ai Educației, în cei 30 de ani de la revoluție.
 
În toate aceste etape, rolul cel mai important – poate ca în generarea legislației privind învățământul, nu se proiectează corect și eficient viziunea cadrelor didactice, îl are comunitatea cadrelor didactice, care trebuie să se implice pentru a utiliza noi paradigme în procesul de predare-învățare.
 
Știu – și mi-am dat seama de acest lucru în timp, că o influență asupra alegerii profesiei mele, au avut-o matematicianul Grigore C. Moisil –considerat fondatorul informaticii românești, ale căror tablete le citeam în fiecare vineri din revista „Contemporanul” – în anii de liceu, profesorul de matematică Andrei Gheorghe ce, cu sinceritate, mi-a oferit toată disponibilitatea pentru dialogurile privind rezolvarea problemelor și teoriile din matematică, profesorul de rezistența materialelor ing. Garabet Kümbetlian, ce m-a îndrumat să public primul meu articol științific în revista „Învățământul Profesional și Tehnic”, și profesoara de Limba română Ileana Jean, ce mi-a oferit posibilitatea de a înțelege rolul comunicării și al limbajelor în formarea personalității unui om.
 
Garabet Kümbetlian, profesor, cercetător, pedagog și un om deosebit, fiind iubitor de cunoaștere și de oameni [1-8].
 
1. Participarea la înființarea Liceului Industrial Energetic Constanța (azi, Colegiul Tehnic Energetic). Prof. Ing. Garabet Kümbetlian a fost primul director al noului înființat Liceu Industrial Energetic, în perioada 1966-1973, fiind un pionier al liceelor industriale. În anul 1966 a fost promulgată “Legea nr. 2, privind înființarea, organizarea și funcționarea liceelor de specialitate”. Liceele urmau să funcționeze sub o dublă subordonare: Ministerul Învățământului (MI), responsabil cu procesul de învățământ propriu-zis și câte un Minister Economic de Ramură, care era responsabil cu baza și susținerea materială a noilor școli și cu selecționarea directorilor și profesorilor de specialitate, prin intermediul unor Întreprinderi locale din subordinea Ministerelor Economice. În 6 orașe din țară: București, Câmpina, Cluj, Constanța, Craiova și Iași se înființau “Licee Industriale Energetice” (LIE) subordonate MI și Ministerului Energiei Electrice (MEE), cu concursul unor Întreprinderi locale din subordinea acestui Minister. Liceele Industriale Energetice urmau să școlarizeze elevi în specializările Mecanoenergetică (ME) și Electroenergetică (EE), prin învățământ de zi și seral. Liceul Industrial Energetic (LIE) din Constanța era tutelat, din punct de vedere profesional și material, de “Întreprinderea Electrocentrale Constanța” (IEC-Cța.). În zilele de 16-17 ianuarie 1970 Liceul Industrial Energetic din Constanța a fost gazda “CONSFĂTUIRII CADRELOR DE CONDUCERE DIN ȘCOLILE ȘI ÎNTREPRINDERILE TUTELARE DE ȘCOLI ALE MINISTERULUI ENERGIEI ELECTRICE”, consfătuire organizată sub patronajul MI și MEE.
 
 
2. Adaptarea conținutului disciplinei de specialitate “Rezistența Materialelor” (pentru anii I și II) la nivelul înțelegerii elevilor. Demonstrațiile, precum și justificarea metodelor de calcul ar fi impus folosirea calculului diferențial și integral, iar analiza matematică era prevăzută a se preda abia în clasele a XI-a (anul III) și a XII-a (anul IV). Pe parcursul demonstrațiilor, metodele propuse și aplicate de prof. Garabet Kümbetlian, se bazau pe folosirea în exclusivitate a cunoștințelor însușite de elevi la lecțiile de matematică din clasa a IX-a și a X-a, și unde nu era posibil, pe înlocuirea calculului bazat pe folosirea integralelor, cu cel bazat pe folosirea sumelor. În felul acesta a imaginat demonstrații originale la nivelul cunoștințelor însușite de elevi și care să nu vicieze conținutul științific al materiei predate. Unele dintre aceste demonstrații propuse au fost publicate și în revista “Învățământul Profesional și Tehnic”.
 
 
3. Realizarea primei echilibrări a MANEVRELOR NAVEI- ȘCOALĂ (BRICULUI) ”MIRCEA”, în anul 1976. Prof. Garabet Kümbetlian a reușit să modeleze sistemul manevrelor fixe ca unul multiplu static-nedeterminat (modelarea sistemului de cabluri). Calculele au fost finalizate și cu ajutorul studenților din anul II de la Facultatea de Electromecanică. În final, baza de date obținută prin calcule a fost pusă la dispoziția Comandamentului Marinei Militare. Detalii în [1] pag. 247 și [4].
 
4. S-a preocupat de Istoria disciplinei „Rezistența materialelelor”. Traducere de Kümbetlian G. „Istoria Rezistenței materialelor”, Ed. AGIR, București, 2006, după Timoshenko, St. P., „History of strength of materials”, Mc Graw‑Hill Book Company Inc., N.Y. 1983, 440 pagini, ISBN 973–720‑062–4.
 
Bibliografie
 
1. Garabet Kümbetlian, Amintiri și povestiri, Editura AGIR, 2016
2. Garabet Kümbetlian, Liceul Industrial Energetic din Constanța, Academia Româna, Comitetul Român pentru Istoria și Filosofia Științei si Tehnicii, STUDII ȘI COMUNICĂRI / DIS, vol. VII, 2014, http://studii.crifst.ro/2014.php
3. Garabet Kümbetlian, Liceul Industrial Energetic din Constanța, 1966-1972, de Prof. univ. dr. ing. G. Kümbetlian, https://www.scribd.com/doc/303452090/Liceul-Industrial-Energetic-din-Constan%C5%A3a-1966-1972-by-Prof-univ-dr-ing-Garabet-Kumbetlian
4. Garabet Kümbetlian, 40 de ani de la prima echilibrare a manevrelor NAVEI- ȘCOALĂ (BRICULUI) ”MIRCEA” (în anul 1976), https://www.slideshare.net/MarinVlada/bricul-mircea-by-prof-dr-garabet-kmbetlian
5. Garabet Kümbetlian, Centenarul nașterii academicianului Gheorghe Buzdugan, în Studii și Comunicări, vol. IX, pp. 163-167, Academia Română, Editura MEGA, 2016, http://studii.crifst.ro/doc/2016/2016_02_02.pdf
6. „Istoria Rezistenței materialelor”, Ed. AGIR, București, 2006, traducere de Kümbetlian G., după Timoshenko, St. P., „History of strength of materials”, Mc Graw‑Hill Book Company Inc., N.Y. 1983, 440 pagini, ISBN 973–720‑062–4.
7. M. Vlada, Profesorul dr. Garabet Kümbetlian, http://mvlada.blogspot.ro/2010/09/profesorul-dr-garabet-kumbetlian.html
8. CNIV Romania, Colegiul Tehnic Energetic din Constanța aniversează 50 de ani de la înființare, http://www.c3.cniv.ro/?q=2016/cte
9. M. Vlada, Profesorul Andrei Gheorghe, http://www.matematicaprofandrei.ro/testimonial_marin-vlada/
10. M.Vlada, Profesorul Andrei Gheorghe, http://mvlada.blogspot.ro/2010/09/profesorul-de-matematica-gheorghe.html
11. M. Vlada, De la LIE 1973 la CTE 2013, http://mvlada.blogspot.ro/2013/06/de-la-lie-1973-la-cte-2013.html
12. EurIng Tiberiu, D. Babeu, Profesorul universitar Garabet Kümbetlian, la 75 de ani, Univers Ingineresc nr. 5/2011 (483) - http://www.agir.ro/univers-ingineresc/numar-5-2011/profesorul-universitar-garabet-k%C3%BCmbetlian-la-75-de-ani_3251.html
13. E.Tiberiu, D. Babeu, Prof. univ. dr. ing. Garabet Kümbetlian, la 80 de ani, Univers Ingineresc, nr. 4, 16-29 feb. 2016, http://www.agir.ro/univers-ingineresc/numar-4-2016/prof-univ-dr-ing-garabet-a-kumbetlian-la-80-de-ani_5157.html
 
 
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii