#citeşteDobrogea: 164 de ani de la naşterea părintelui ingineriei româneşti, Anghel Saligny. Află marele său regret legat de Podul de la Cernavodă!
Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
01:26 16 08 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#citeşteDobrogea 164 de ani de la naşterea părintelui ingineriei româneşti, Anghel Saligny. Află marele său regret legat de Podul de la Cernavodă!

ro

19 Apr, 2018 00:00 2137 Marime text
Unul dintre cei mai importanţi ingineri români, recunoscut internaţional datorită inovaţiilor sale în lumea construcţiilor civile, Anghel Saligny este cel care ne-a lăsat moştenire obiective primordiale pentru dezvoltarea Dobrogei, cum sunt Portul Constanţa, silozurile şi mai ales Podul de la Cernavodă.
 
Descendent al unei familii de origine franceză, din Alsacia, Anghel Saligny s-a născut pe 19 aprilie 1854, în comuna Şerbăneşti, judeţul Tecuci (actualmente, judeţul Galaţi) şi a murit la data de 17 iunie 1925, Bucureşti. Tatăl său, pe numele lui complet Alfred Rudolf de Saligny, a fost pedagog şi s-a stabilit în România la începutul anilor 1850.
 
Tânărul Saligny a studiat ingineria la Şcoala Tehnică Superioară din Charlottenburg, între anii 1870-1874, la trei ani după absolvire angajându-se într-un proiect ambiţios, alături de inginerul Gheorghe Duca, de construire a căii ferate între Ploieşti şi Predeal.
 
Între anii 1889 şi 1909, Saligny a condus lucrările de construcţie a portului Constanţa, folosind în premieră pentru România piloţii şi radierele din beton armat în construcţiile portuare.
 
Perioada marilor sale creaţii începe în anul 1889, moment în care a terminat proiectul podului peste Dunăre. Până în 1895 a lucrat intens la această construcţie, constituind apogeul activităţii şi încoronarea operei sale. Este cunoscută povestea inaugurării acestui colos, eveniment unde, în prezenţa regelui Carol I, inginerul Anghel Saligny şi-a pus viaţa zălog, asistând dintr-o ambarcaţiune, chiar sub pod, cum trec 19 locomotive.
 
În lucrarea „O istorie a oraşului Cernavodă“, de Adrian Cârlescu şi Sorin Colesniuc, găsim citată o povestioară din cartea scriitorului Nicolae Ionescu-Johnson, respectiv întâlnirea sa cu Anghel Saligny, care venea foarte des la Cernavodă, pentru a studia, de la nivelul Dunării, diverse detalii tehnice, căutând erorile şi slăbiciunile potenţiale ale construcţiei.

De altfel, Saligny avea să-i mărturisească scriitorului:

Eu ştiu mai bine ce greşeli am făcut! Şi este mai ales una pe care nu mi-o iert. Trebuia să fac pe pod o cale dublă - una pentru căruţe şi pietoni, să mai fi existat şi o altfel de legătură între Muntenia şi Dobrogea“.

 
Merită amintit că, la vremea aceea, presa internaţională - „L’Illustration“ şi „Illustrierte Zeitung“ - semnala cititorilor remarcabila realizare a poporului român.
 
Marele inginer Anghel Saligny s-a stins din viaţă pe 17 iunie 1925, în Bucureşti.
 
Citeşte şi:
 
#scrieDobrogea Anghel Saligny, uriașul din bronz care-și contemplă creația și marea (galerie foto)
 

 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii