Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:56 16 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Se implinesc 80 de ani de la primul zbor al hidroavionului Getta

ro

04 Aug, 2005 00:00 1343 Marime text
In cadrul manifestarilor prilejuite de "Luna spiritualitatii marinaresti", organizata de Liga Navala Romana in perioada 15 iulie - 15 august a.c., s-a desfasurat marti, 2 august, simpozionul "Ansamblul comemorativ Getta". La evenimentul care s-a desfasurat la Muzeul Marinei din Constanta au participat membrii Ligii Navale Romane, dar si aviatori trecuti in rezerva. Au luat cuvantul Comandorul (r) prof. univ. dr. Inginer. Vasile Reghintovschi si inginerul Mircea Stoica, fiul constructorului hidroavionului RAS-1 Getta, care a avut primul zbor pe 15 august 1925. Vasile Reghintovschi, care a marturisit ca a fost in aviatie de la 17 la 63 de ani, a aratat audientei prezente ca istoria ne poate spune in mod obiectiv cine am fost, cine suntem si cine vom fi. Din punct de vedere al aviatiei, comandorul a spus ca "am fost, suntem si vom fi cei care i-am dat lumii pe Traian Vuia si pe Henri Coanda", cel din urma fiind inventatorul si realizatorul avionului cu reactie. De asemenea, Reghintovschi a tinut sa precizeze ca programul spatial american "Apollo" a fost supervizat de un roman, prof. univ. dr. Petre Augustin, specialist in probleme de aeroelasticitate. De asemenea, s-a discutat si despre hidroavionul Getta de la al carui prim zbor se implinesc 80 de ani pe 15 august a.c. Denumit asa dupa numele fiicei proprietarului firmei producatoare si dupa cel al inginerului Radu A. Stoica "Getta - R.A.S.-1" s-a ridicat pentru prima data la o altitudine de 500 metri, fapt laudat de catre specialistii timpului. Realizarea acestui hidroavion la Constanta a reprezentat un eveniment foarte important pentru aeronautica romaneasca. Desi s-a dovedit a fi un aparat cu calitati exceptionale din punct de vedere nautic si aerodinamic, gratie unor principii noi pentru acea vreme, folosite in realizarea sa si dupa realizarea a trei astfel de aparate, in 1926, in urma unor teste efectuate de o comisie de aviatori si specialisti, rezultatele au fost considerate nemultumitoare. Proprietarul G.I. Georgescu a contestat seriozitatea testelor, punand sub semnul indoielii buna credinta a unor membri din comisie. El s-a adresat in mai multe randuri Ministerului de Razboi, cerand o noua expertiza, dar a fost refuzat. Cu toate acestea, hidroavionul RAS-1 Getta a ramas in istoria aeronauticii romanesti.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii