Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
05:20 22 01 2019 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Se caută noi proprietari Şantierele navale din Mangalia, scose la licitaţie de Ministerul Economiei

ro

15 Apr, 2013 00:00 4149 Marime text
Ministrul Economiei, Varujan Vosganian, a declarat că ministerul pe care îl conduce va începe privatizările, iar primele societăţi care vor fi scoase la vânzare sunt Plafar şi Sanevit, urmate de Şantierele navale de la Mangalia şi de prezentarea planului de reorganizare la Oltchim. Varujan Vosganian a mai afirmat că în perioada următoare va prezenta şi caietul de sarcini pentru parteneriatul de la Cuprumin.

„Vrem sa dezvoltam o gândire nouă, în care să explicam faptul că nu banul este principala resursă. Într-o economie modernă, primele resurse sunt informaţia, comunicarea, managementul, mai ales managementul riscului, înţelegerea timpului ca resursa economică, şi pe urma banii. În acelaşi timp, trebuie să cultivam, din nou, spiritul antreprenorial. Toate acestea fac parte dintr-o strategie de politică industrială. Prestigiul unei ţări stă în prestigiul industriei sale. Reindustrializarea se poate face în zonele de vârf, noi trebuie să ardem etape”, a precizat ministrul. În Mangalia, statul român este acţionar majoritar la Şantierul Naval Mangalia şi Şantierul Naval 2 Mai. Şantierul Naval Mangalia a apărut în 1956, ca unitatea de construcţii şi reparaţii navale. Până în anul 2000, a funcţionat în subordinea Ministerului Apărării. La scurt timp după trecerea la Ministerul Industriei, Şantierul Naval Mangalia a intrat într-un declin continuu, care s-a acutizat după preluarea companiei de către AVAS. Ajuns în pragul falimentului, şantierul a fost pasat la Ministerul Economiei. Plin de datorii, cu o dotări neperformante şi organizare proastă, şantierul a funcţionat ani la rând în pierdere. În octombrie 2008, a fost lansată asocierea în participaţiune cu firma germană Lürssen Lar Investment GmbH, parte a Grupului Lürssen.

La Şantierul Naval 2 Mai, statul, prin Ministerul Economiei, deţine 93,8878% din capitalul social, restul de 6,1122% aparţine acţionarilor minoritari, persoane fizice. Obiectul principal de activitate al companiei constă în administrarea participaţiilor la compania mixtă româno-coreeană Daewoo - Mangalia Heavy Industries (cota de 49% din acţiuni).  DMHI a luat naştere pe 14 februarie 1997, printr-un joint-venture între concernul Daewoo(în prezent Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co.) şi Şantierul Naval 2 Mai Mangalia. Sud-coreenii au intrat în asociere cu 53 milioane de dolari, din care mare parte sub formă de know-how, şi deţin 51% din acţiuni. Aportul de capital social al statului român a fost şantierul naval propriu-zis (mai puţin terenul, în suprafaţă de 793.274 mp, evaluat la 50,92 milioane dolari), pentru care a primit 49% din acţiuni. De-a lungul timpului, partenerul sud-coreean s-a oferit, în mai multe rânduri, să cumpere cei 793.274 mp de teren, de la SN 2 Mai, dar a fost refuzat. În loc să vândă terenul care îi aduce un venit sigur, din chiria plătită de DMHI, partea română le-a cerut partenerilor să cumpere pachetul de 49% de acţiuni.

Ti-a placut articolul?

Comentarii