Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
23:14 07 06 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Subvențiile partidelor politice în primele patru luni ale anului. Au cheltuit 113 milioane de milioane de lei! (DOCUMENT)

ro

07 Jun, 2025 16:38 357 Marime text
  • În urma alegerile din 2024, opt partide primesc subvenții
  • Până în luna mai, inclusiv, au primit 98 de milioane de lei
  • În primele patru luni ale anului 2025, partidele au cheltuit 113 milioane de milioane de lei
  • Mai mult de jumătate, 58 de milioane, au fost cheltuiți de PSD

Expert Forum a analizat subvențiile partidelor politice luna aprilie 2025. Datele, în format interactiv pot fi consulate la www.banipartide.ro/subventii.
În urma alegerile din 2024, opt partide primesc subvenții.
Până în luna mai, inclusiv, au primit 98 de milioane de lei.
În primele patru luni ale anului 2025, partidele au cheltuit 113 milioane de milioane de lei, din care 72 de milioane, adică aproape 63%, pentru presă și propagandă. Mai mult de jumătate, 58 de milioane, au fost cheltuiți de PSD.

 

Cheltuieli ianuarie – aprilie 2025

În luna aprilie, partidele au cheltuit 21 de milioane de lei, din care 11 pentru presă și propagandă, 2,5 pentru personal și 1,4 pentru investiții în bunuri mobile și imobile.
Jumătate din cheltuieli sunt cele pentru presă și propagandă.

Având în vedere că perioada de campanie electorală a început pe 4 aprilie, iar după această dată în mod normal cheltuielile pentru promovare ar trebui să fie considerate cheltuieli pentru campania electorală, este greu de înțeles pe ce s-au cheltuit acești bani – indiferent dacă partidele avea contracte cadru, pe termen mai lung, sau nu cu anumiți furnizori.

Legea nu interzice partidelor să continue să cheltuie bani pentru propria promovare sau pentru funcționarea lor, cum de altfel le și permite să transfere bani din subvenții pentru campania electorală, pentru a-și promova candidații.

Întrucât nu știm ce conțin aceste contracte, nu putem face decât speculații. Însă, partidele politice nu ar trebui să mai poată cheltui pentru propria promovare din fondurile de subvenție, dacă au competitori electorali înregistrați, dacă nu le transferă pentru cheltuieli de campanie. Acest mecanism poate reduce transparența procesului și vorbim de o finanțare dublă, care nu poate fi urmărită la fel de ușor ca cea din campanie.

Reamintim că și în cazul campaniei desfășurate de PNL pentru Nicolae Ciucă (panourile) s-au folosit bani din subvenții pentru promovarea partidului, în paralel cu campanie electorală, fără niciun fel de marcaj, iar unele birouri electorale au considerat că a fost vorba de campanie electorală mascată.



Cele mai importante cheltuieli pentru fiecare partid sunt următoarele:

PSD a cheltuit 8 milioane de lei și a investit cel mai mult, 74% din bani, în contracte pentru presă și propagandă (6 mil. lei) și 10% pentru personal (763 mii de lei).
Pentru consultanță politică a cheltuit 204 mii de lei (2,5 %), iar pentru sondaje de opinie 296 mii de lei (3,6%). Restul de fonduri au fost cheltuite pe alte categorii.

AUR a cheltuit 4,2 milioane de lei: 65% pentru presă și propagandă (2,8 mil lei), 11% pentru deplasări în țară și străinătate (465 mii de lei) și 7% (327 mii lei) pentru Organizarea de activitati cu caracter politic.
Restul de fonduri au fost cheltuite pe alte categorii.


USR a cheltuit 3,9 milioane de lei: 31% din bani pentru presă și propagandă (1,2 mil. lei), 23% pentru personal (928 mii lei) și 13% pentru consultanță politică (525 mii de lei). Restul de fonduri au fost cheltuite pe alte categorii.

PNL a cheltuit în ianuarie 3,1 milioane de lei, din care 1,2 milioane de lei pentru rata pentru cumpărarea sediului (40%). Pentru presă și propagandă a alocat o treime din bani – un milion de lei, iar pentru personal 10% – 342 mii de lei.
Restul de fonduri au fost cheltuite pe alte categorii.

SOS România a cheltuit 1,6 milioane de lei, din care 23% pentru activități cu caracter politic – 389 mii de lei, 18% (303 mii de lei) pentru deplasări în străinătate, și câte 14% pentru transport și materiale de întreținere și funcționare sedii. Restul de fonduri au fost cheltuite pe alte categorii și nu a cheltuit bani pentru linia bugetară presă și propagandă.

PMP a cheltuit 187 mii de lei, din care trei sferturi pentru personal (138 mii de lei) și 10% pentru chirii și utilități sedii (20 mii lei). Restul de fonduri au fost cheltuite pe alte categorii.

Pro România a cheltuit 117 de mii de lei, din care 49% pentru chirii și utilități (57 mii de lei) și o treime (33 mii lei) pentru personal. Pentru Organizarea de activitati cu caracter politic a cheltuit 23 mii de lei. Restul de fonduri au fost cheltuite pe alte categorii.

POT a cheltuit 150 mii de lei, din care 42% (63 mii lei) pentru investiții în bunuri mobile și imobile, 23% pentru producția si difuzarea de spoturi publicitare (35 mii lei) și câte 23 de mii de lei pentru onorarii avocați, executori și experți și consultanță politică. Restul de fonduri au fost cheltuite pe alte categorii. Pentru presă și propagandă au cheltuit 3235 de lei.

Forța Dreptei a cheltuit 9.746 lei, din care majoritatea pentru personal 6.118 lei.
Raportul integral asupra subvențiilor și cheltuielilor partidelor politice poate fi consultat în secțiunea „documente".


PRECIZĂRI:

Legea 190 din 2018, la articolul 7, menționează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare și protecția datelor cu caracter personal.

Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.


Citește și:

Raport Expert Forum Finanțarea campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din 2025 – turul 2 (DOCUMENT)

 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii