Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
00:08 17 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Redevine functional Santierul Naval Militar Mangalia?

ro

26 Aug, 2008 00:00 3415 Marime text
1219689618.jpg

Santierul Naval Militar si-a gasit, dupa ani de incercari repetate ale autoritatilor centrale de a-l privatiza, un cumparator. Anuntul a fost facut, la finele saptamanii trecute, de ministrul Apararii, Teodor Melescanu, la Constanta. Firma care a preluat santierul este Lrssen LAR Investment GmbH.

Fondat in 1956 si odinioara unul dintre cele mai mari santiere navale militare din Europa, Santierul Naval Militar Mangalia (cunoscut drept SN1) a inceput sa decada vertiginos in anii ’90. Imediat dupa Revolutie, santierul avea peste 2.000 de angajati, alaturi de 500 de militari in termen. Astazi, personalul abia ajunge la 100 de suflete. Cladirile fostelor sectii ale santierului au ajuns o ruina, multe dintre acestea au fost preluate de Primaria Mangalia si transformate in ceea ce acum formeaza Parcul Industrial. Ici-colo, cate un palc de caini hamesiti completeaza nota dezolanta a ceea ce a mai ramas din vechiul santier. In 1956, la infiintare, unitatea era o simpla baza de reparatii a Marinei Militare. Dupa 20 de ani, santierul este preluat de Ministerul Apararii, sub umbrela caruia a stat pana dupa Revolutia din 1989. In preajma Revolutiei, santierul s-a aflat in cea mai "glorioasa" perioada a sa. In 1990 Santierul Naval Militar este trecut la Arsenalul Armatei, regie autonoma aflata in subordinea Ministerului Apararii. Desi mai toate santierele militare erau aproape de colaps, la Mangalia lucrurile mergeau destul de bine. Existau comenzi destule - circa 90% din navele Marinei Militare au fost construite aici, printre acestea aflandu-se si crucisatorul Marasesti, majoritatea corvetelor, fregatelor, remorcherelor, vedetelor, torpiloarelor, purtatoarelor de rachete din dotarea Marinei Militare. In 1993-1994 ritmul din Santier era unul din inertie, in aceasta perioada avand loc primele plecari de personal, cei mai buni dintre angajati preferand sa se angajeze sau sa isi infiinteze firme subcontractoare. In 1994 are loc prima disponibilizare masiva a angajatilor: 400 de oameni parasesc institutia definitiv, iar constructia de nave este partial sistata. Anual, sunt disponibilizate alte sute de persoane. In 2000, regia este "absorbita" de Compania Nationala Romarm, pentru circa un an. Din 2001, santierul este preluat de Ministerul Economiei si Comertului.

Lrssen LAR Investment GmbH se va axa in continuare pe reparatiile de nave

Autoritatile centrale care s-au succedat la putere nici nu au mai cautat posibilitati de redresare a santierului: s-a incercat privatizarea cu orice chip. La licitatiile repetate ce au avut loc pentru SN1 au participat "nume" celebre - "2X1 Holding", administrata de Ion Dumitrache si Felix Stroe, Grupul "Energetic Tender", apartinand omului de afaceri Ovidiu Tender, ba chiar si celebra Rolls Royce. Chiar si Daewoo Mangalia Heavy Industries a participat la una dintre licitatii si a si castigat. Din pacate, schimbarea conducerii de atunci a DMHI chiar in "focul" licitatiei a dus si la schimbarea strategiei Daewoo Mangalia, care a dorit sa se axeze nu pe constructia de port-containere, ci pe nave de transport gaze, cel putin asa declarau mai-marii DMHI. Coreenii au pierdut atunci banii pentru caietul de sarcini si participarea la licitatie, insa se pare ca nu au regretat. Alte runde de licitatii, alti posibili cumparatori, alte luni de tensiune si alte zeci de muncitori concediati. Numarul lor a ajuns la numai 95 de persoane. "De fapt, nu este vorba despre o vanzare-cumparare", afirma directorul general al Santierului Naval Militar Mangalia, Doru Jianu. "A fost semnat un contract de asociere in scop comercial intre santier si Lrssen LAR Investment GmbH. Managementul va apartine nemtilor: ei vor semna contracte, ei vor retehnologiza santierul, iar angajatii actuali vor munci pentru firma germana. Se pare ca, din cei 95 de muncitori, 85 vor fi preluati, prin contract, de Lrssen LAR Investment GmbH, iar ceilalti vor ramane, cel putin in perioada urmatoare, tot la SN1". Obiectivul Lrssen LAR Investment GmbH la Mangalia va fi acelasi cu al santierului preluat: constructia si repararea navelor militare si civile.

Scris de: {autor}M.D.M.{/autor}

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii