Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
08:03 18 07 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Portul Constanţa, visul unei campanii electorale Cum l-au „şuntat“ miniştrii lui Ponta pe Mazăre

ro

25 Sep, 2014 00:00 3118 Marime text
De la începutul guvernării Ponta, Radu Mazăre, liderul PSD Constanţa, pare mai degrabă „şuntat“, decât ajutat de colegii săi de partid. Asta pentru că, deşi au trecut mai bine de doi ani de când le tot promite constănţenilor un nou pachet din acţiunile Portului Constanţa, Mazăre se loveşte constant de tot soiul de piedici în acest demers, piedici venite, mai mult sau mai puţin surprinzător, tocmai de la cei care, cel puţin teoretic, ar fi trebuit să-i „netezească“ drumul spre realizarea visului său.

 De la „înscăunarea“ lui Victor Ponta, liderul PSD, în funcţia de premier, Radu Mazăre, primarul municipiului Constanţa, a avut numai de „tras“ în problema Portului. Planul său de a transfera, cu titlu gratuit, un nou pachet din acţiunile Portului Constanţa (13%) de la Ministerul Transporturilor sub „umbrela“ administraţiei locale a rămas şi acum doar la stadiul de intenţie. De unde, iniţial, s-a vorbit despre un proiect de lege iniţiat de o parte dintre parlamentarii PSD de Constanţa (deputaţii Manuela Mitrea şi Eduard Martin şi senatorii Nicolae Moga şi Alexandru Mazăre), ulterior, s-a mers pe ideea unei hotărâri de guvern. Atâta doar că au trecut deja doi ani, iar măreţele planuri ale primarului Constanţei nu se concretizează.

Toţi miniştrii din timpul guvernării Ponta, fie ei liberali, fie social-democraţi, s-au exprimat făţiş împotriva transferului sau au găsit diverse motive pentru ca demersurile să nu înceapă.
 
„Portul Constanţa trebuie să rămână în coordonarea Ministerului Transporturilor“

 
Amintim, în acest sens, schimbul de replici pe care Radu Mazăre l-a avut cu fostul ministru al Transporturilor, liberalul Relu Fenechiu, ministru pe care edilul-şef al Constanţei nu s-a sfiit să-i ironizeze pentru faptul că e moldovean. „Eu n-am vorbit cu nici un Fenechiu, pe mine nu mă interesează Fenechiu. Eu am discutat cu Ponta despre Port. Fenechiu, Menechiu... ce zile el. Oricum nu ştie despre port nimic, că-i moldovean“, îi reproşa Mazăre fostului ministru liberal.

Reacţia lui Fenechiu nu a întârziat: „Sincer, mă uit în ochii lui Radu Mazăre şi aş aştepta să îşi ceară scuze, dacă el mă respectă aşa cum îl respect şi eu, ca om politic. Pentru că da, Radu Mazăre a venit să avem o discuţie bărbătească şi oficială despre Portul Constanţa. I-am spus că părerea mea este că Portul Constanţa, fiind de importanţă strategică, trebuie să rămână în coordonarea Ministerului Transporturilor, şi asta e părerea mea“, explica Fenechiu, în primăvara lui 2013.

Aşa cum era de aşteptat, şeful municipalităţii constănţene nu i-a cerut niciodată scuze lui Fenechiu pentru declaraţiile făcute.

 „Nu văd niciun avantaj pentru Constanţa prin transferul Portului“


 Nici liberala Ramona Mănescu, de asemenea fost ministru al Transporturilor, nu a văzut cu ochi buni intenţia lui Mazăre de a majora pachetul de acţiuni deţinut de municipalitate în Portul Constanţa. Mănescu a declarat, încă de la începutul mandatului său, că autorităţile locale au deja suficiente acţiuni: „Autorităţile locale au 20%. Vi se pare că nu au destul?!?“, întreba, retoric, fostul ministru al Transporturilor.
Ulterior, Ramona Mănescu declara, într-un interviu acordat cotidianului ZIUA de Constanţa, că nu vede un avantaj în transferul pachetului de 13% din acţiunile Portului Constanţa de la Ministerul Transporturilor la administraţia Mazăre. „Nu văd niciun avantaj prin transferul Portului. Oamenii îşi vor pierde locurile de muncă“, avertiza liberala. Mai mult, Ramona Mănescu mărturisea că, în perioada în care a condus Ministerul Transporturilor, pe tema transferului acţiunilor Portului Constanţa „presiuni au fost din partea premierului şi a primarului Mazăre. Probabil că era o prioritate politică“, menţiona actualul europarlamentar.

Şova... fuse, fuse şi se duse


Ramonei Mănescu i-a urmat, la conducerea ministerului, după ieşirea de la guvernare a USL, social-democratul Dan Şova. De la acesta din urmă s-a aşteptat „marea cu sarea“. Mai exact, având în vedere că Şova a fost „unul de-al lor“, s-a presupus că el va da, în sfârşit, undă verde acestui transfer. Lucrurile păreau a fi bătute în cuie, căci Dan Şova declara, în calitate de ministru, că transferul va asigura o reprezentare egală a intereselor autorităţilor centrale şi locale la o companie de interes strategic (Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa). Mai mult, social-democratul spunea sus şi tare că ministerul va ceda pachetul de 13% din acţiuni, având în vedere şi că această mutare va determina o creştere a investiţiilor în Portul Constanţa.

Liberalii şi democrat-liberalii, dar şi sindicaliştii şi operatorii portuari s-au opus vehement acestui transfer, astfel că niciun document decisiv nu a fost semnat în sensul concretizării transferului.

Deşi, la început, se trecea cu nonşalanţă peste faptul că Portul Constanţa este un obiectiv strategic de interes naţional, ulterior, ministrul Dan Şova a anunţat că a sesizat Comisia Europeană pentru ca aceasta să se pronunţe cu privire la intenţia autorităţilor române de a transfera pachetul de 13% din acţiunile Portului de la Ministerul Transporturilor la administraţia Mazăre.
Ei bine, şi de această dată, Radu Mazăre a rămas „neconsolat“, căci nici măcar un ministru PSD, în speţă Dan Şova, nu a fost în stare să concretizeze visul primarului Constanţei. Reamintim că pe acest vis a bătut Mazăre monedă în campania electorală pentru alegerilor locale din iunie 2012.

Nici ministrul Rus nu încurajează transferul


Nici actualul ministru al Transporturilor, Ioan Rus - deci tot un social-democrat -, nu s-a arătat extrem de încântat de transferul râvnit de Radu Mazăre. Rus spunea, în luna iulie a acestui an, că nu îi va ceda mai multe acţiuni din Portul Constanţa primarului Mazăre, pe motiv că statul trebuie să deţină cel puţin 50% + 1 din acţiuni. Iată aşadar încă o aşa-numită veste proastă pentru liderul PSD Constanţa care, în ultimii doi ani, a repetat obsesiv că transferul acţiunilor Portului Constanţa reprezintă rezultatul unei negocieri politice între el şi premierul Ponta.
E drept că, ulterior declaraţiilor ministrului Rus, prim-ministrul a atenuat mesajul pe tema transferului, declarând că „Primăria Constanţa va primi noi acţiuni la Port după alegerile prezidenţiale“ pentru că, vezi, Doamne, până atunci, preşedintele Traian Băsescu se va opune oricărui proiect, implicit şi acestui transfer.

CL Constanţa nu poate fi titularul acţiunilor Portului


Interesant este însă faptul că planurile edilului-şef al municipiului Constanţa par a fi zădărnicite inclusiv de Avocatul Poporului. Amintim, în acest sens, că, la începutul lunii septembrie, Avocatul Poporului a atacat la Curtea Constituţională legea prin care, în 2008, un pachet de 20% din acţiunile Portului Constanţa a trecut, cu titlu gratuit, de la Ministerul Transporturilor, sub „umbrela“ administraţiei Mazăre.
Avocatul Poporului explică faptul că „Legea nr. 216/2008 privind transmiterea cu titlu gratuit a unui pachet de 1.369.125 de acţiuni deţinute de stat la Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, reprezentând 20% din capitalul social, către Consiliul Local al municipiului Constanţa, contravine dispoziţiilor art. 136 alin. (1) şi alin. (2) şi art. 121 alin. (2) din Constituţie“. Instituţia menţionează că, potrivit prevederilor constituţionale, „o autoritate publică locală, cum este, în speţă, Consiliul Local al municipiului Constanţa, nu poate fi titular al unui drept recurgând din raporturile cu alte persoane juridice, titulare ale unor astfel de drepturi putând fi doar unităţile administrativ-teritoriale“. Totodată, susţine Avocatul Poporului, „Consiliul Local al municipiului Constanţa - autoritate deliberativă - nu are patrimoniu propriu, nefiind, astfel, în măsură a fi titularul dreptului de proprietate asupra pachetului de acţiuni în cadrul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa. „Singurele în măsură a fi titulare ale dreptului de proprietate asupra pachetului de 20% dintre acţiunile deţinute în cadrul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa SA nu pot fi decât statul sau unitatea administrativ-teritorială, în speţă, municipiul Constanţa“, adaugă Avocatul Poporului. În această ordine de idei, instituţia apreciază că transmiterea unei părţi din patrimoniul statului către o entitate care nu poate fi titular de drepturi şi obligaţii constituie o încălcare a dreptului de proprietate privată al statului.
De menţionat că Avocatul Poporului a sesizat deja Curtea Constituţională cu privire la neconstituţionalitatea legii privind transferul acţiunilor Portului Constanţa, iar Curtea urmează să se pronunţe.

Nu mai puţin important este că Victor Ciorbea, Avocatul Poporului, a fost propus şi susţinut pentru această funcţie de PSD.
 
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii