Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
13:32 09 10 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Justiție Constanța European Metal Services SA cu pierderi și datorii de 19,8 milioane lei, amendată cu 100.000 lei de Garda de Mediu. Iată motivul

ro

09 Oct, 2025 11:05 202 Marime text
Foto cu rol ilustrativ, Sursa foto: Freepick

SC European Metal Services SA a formulat apel împotriva hotărârii pronunțate de Judecătoria Constanța la data de 7 august 2025, prin care instanța a respins, ca neîntemeiată, plângerea contravențională formulată de societate împotriva Gărzii Naționale de Mediu – Comisariatul Județean Constanța.

„Tip solutie: Respinge plângerea
Solutia pe scurt: Respinge plângerea contravenţională formulată de petenta xxx, în contradictoriu cu intimata xxx, ca neîntemeiată. Menţine procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei seria GNM nr. 015481 din data de 25.10.2024, ca legal şi temeinic. Cu drept de apel în termen de 30 de zile de la comunicare, care se va depune la Judecătoria Constanţa. Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei astăzi, 07.08.2025.
Document: Hotarâre  9879/2025  07.08.2025”, se arată pe Portalul Instanțelor de Judecată.

În centrul litigiului se află un proces verbal, întocmit în urma unui control efectuat în perioada 24–25 octombrie 2024. Potrivitdocumentelor, societatea a fost amendată cu suma de 100.000 lei pentru nerespectarea obligațiilor impuse prin autorizația de mediu.

SC European Metal Services SA a susținut în plângerea inițială că procesul-verbal ar fi nelegal, susținând, printre altele, lipsa indicării exacte a datei săvârșirii faptei, ceea ce, în opinia sa, putea atrage nulitatea absolută a documentului. Totodată, compania a susținut că desfășoară activitate de operator portuar în baza unor licențe emise anual de către administrația portuară și că, din acest motiv, nu ar fi necesară o autorizație de mediu distinctă pentru operarea fierului vechi. În subsidiar, a cerut înlocuirea amenzii cu un avertisment.
„Prin cererea înregistrată pe rolul acestei instanţe la data de 08.11.2024, sub numărul #####/212/2024, petenta ######## ##### ######## S.A., a solicitat în contradictoriu cu intimata ##### Naţională de Mediu, admiterea plângerii şi, în principal, anularea Procesului-verbal contestat ##### ### ### ######/25.10.2024, iar în subsidiar înlocuirea sancţiunilor aplicate prin procesul-verbal contestat cu sancţiunea contravenţională a avertismentului. În motivarea cererii, petenta a învederat instanţei, în esenţă, că procesul-verbal este nelegal întrucât în cuprinsul acestuia nu au fost menţionate toate împrejurările ce pot servi la aprecierea gravității faptei şi la evaluarea eventualelor pagube pricinuite. Totodată, a apreciat că actul sancționator este nelegal întrucât nu este menţionată data săvârşirii contravenţiei, fiind menţionată doar data întocmirii procesului-verbal şi a controlului, 24-25.10.2024.

Petenta a arătat că în lipsa acestui element nu se poate aprecia s-a împlinit termenul de prescripţie pentru sancţionarea contravenţională a petentei, fapt ce constituie o cauza de nulitate absolută a procesului-verbal. Cu privire la temeinicia actului sancționator, petenta a precizat că este operator portuar şi prestează servicii portuare din anul 2003, licenţele de lucru fiind emise anual. A arătat că din anul 2003 primeşte spre operare portuară doar fier vechi (deşeuri metalice feroase pregătite conform STAS) pentru livrarea la export. Petenta a precizat că activitatea de operator portuar este autorizata de către ######## ######### ############# ########## ######## S.A. Constanta, prin Licenţele de Lucru nr. 181,182 şi 183, pentru desfăşurarea activităţii conform claselor 5210 si 5224 din cod CAEN rev.2. Petenta a arătat că niciunul dintre operatorii portuari din portul Constanţa şi Constanta Sud -Agigea, specializaţi în operarea de fier vechi, nu are autorizaţie de mediu pentru această activitate, nefiind necesară, toţi prestând activitatea în baza Licenţelor de lucru eliberate de ######## ######### ############# ########## ######## S.A. Constanta, pentru activităţile clasificate la codurile 5210 si 5224 din cod CAEN rev.2.”, potrivit Rejust.
Instanța de fond a respins însă toate aceste argumente, menționând că, la data controlului, societatea nu a respectat mai multe obligații esențiale prevăzute în autorizația de mediu. Printre neregulile constatate se numără necurățarea decantorului cu firme autorizate, depozitarea necorespunzătoare a uleiurilor uzate, scurgeri de motorină în zona rezervoarelor fără utilizarea de material absorbant, precum și lipsa raportării anuale în Sistemul Integrat de Mediu pentru anul 2023.

Judecătoria Constanța a hotărâr că aceste deficiențe reflectă o conduită gravă, cu potențial ridicat de afectare a mediului, și a considerat că sancțiunea de 100.000 lei, aplicată la nivelul maxim prevăzut de lege, este proporțională cu gravitatea faptei și pericolul social al acesteia.
„Potrivit autorizaţiei de mediu, petenta avea obligaţia de a asigura curăţarea decantorului ori de câte ori este nevoie, cu societăţi autorizate din punct de vedere al protecţiei mediului, obligaţie pe care nu şi-a îndeplinit-o. Potrivit capitolului „Păstrarea evidenţei conform O.U.G. nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor” din cuprinsul autorizaţiei de mediu, petenta avea obligaţia de a stoca uleiurile uzate în recipiente adecvate în spaţii corespunzător împrejmuite şi securizate, pentru prevenirea scurgerilor necontrolate, obligaţie pe care aceasta nu şi-a îndeplinit-o având în vedere că la data controlului s-a constatat că uleiurile uzate rezultate din schimbul mecanic al utilajelor sunt colectate într-un spaţiu special amenajat, securizat şi inscripţionat, dar şi pe platforma portuară în butoaie metalice, unele neacoperite. În jurul acestora existau urme de neutralizare a scurgerilor cu absorbant din dotare. În continuare, instanţa constată că potrivit capitolului III din autorizaţia de mediu, petenta avea obligaţia de a raporta anual datele şi informaţiile privind gestionarea deşeurilor generate şi tranzitate în Sistemul Integrat de Mediu, obligaţie pe care petenta nu a îndeplinit-o pentru anul 2023.

În final, instanţa reţine că petenta avea obligaţia de a utiliza material absorbant în cazul unor scurgeri accidentale de produse petroliere, potrivit capitolului nr. II din autorizaţia de mediu, obligaţie pe care aceasta nu a îndeplinit-o având în vedere că la data efectuării controlului în imediata vecinătate a rezervorului de motorină, exista un alt rezervor mobil amplasat în cuvă metalica cu o capacitate de 600 de litri, utilizat în caz de avarie sau pe timp de noapte pentru alimentarea utilajelor, iar lângă acesta existau urme de scurgere de motorină nefiind neutralizate cu material absorbant. ##### în vedere aceste considerente, instanţa constată că în mod legal petenta a fost sancţionată pentru fapta contravenţională reţinută în cuprinsul procesului-verbal constând în aceea că a încălcat obligația de a funcționa cu respectarea prevederilor autorizației/autorizației integrate de mediu pentru activitățile care fac obiectul procedurilor de reglementare din punctul de vedere al protecției mediului. Analizând modul de individualizare al sancţiunii aplicate, instanţa constată că aceasta trebuie să fie proporţională cu gradul de pericol social al faptelor comise, pentru această operaţiune recurgându-se la criteriile prevăzute de art. 21 alin. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, şi anume împrejurările în care a fost săvârşită fapta, de modul şi mijloacele de săvârşire a acesteia, de scopul urmărit, de urmarea produsă, precum şi de circumstanţele personale ale contravenientului şi de celelalte date înscrise în procesul-verbal.

Potrivit art. 26 alin. 1 din Legea nr. 292/2018 constituie contravenție și se sancționează nerespectarea prevederilor art. 20 alin. (1), art. 23 alin. (1) și (3) cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei, pentru persoane juridice. Agentul constatator a aplicat petentei amenda în cuantumul maxim de 100.000 lei, instanța apreciind că aceasta a fost corect individualizată. În acest sens, instanţa reţine că sancţiunea contravenţională stabilită în sarcina petentei este justificată de imperativul protecției mediului.


În ceea ce priveşte caracterul proporţional al amenzii contravenţionale în cuantum de 100.000 lei, instanţa reţine că sancţiunea contravenţională este consecinţa propriei conduite a petentei, care nu a înţeles să îşi îndeplinească obligațiile stabilite în Autorizaţia de mediu, astfel încât eventualele prejudicii aduse mediului înconjurător sau comunității sunt consecința directă a propriei culpe şi prezintă un pericol social sporit de natură a avea efecte semnificative asupra mediului.

Pentru considerentele arătate anterior, apreciind că procesul-verbal de contravenție este legal și temeinic întocmit, iar sancțiunea corect individualizată, instanța urmează a respinge plângerea formulată, ca neîntemeiată.”, se arată pe Rejust.
În consecință, prin hotărârea nr. 9879/2025 pronunțată în data de 7 august 2025, instanța a respins plângerea ca neîntemeiată și a menținut procesul-verbal ca fiind legal și temeinic.

Ulterior, SC European Metal Services SA a formulat apel împotriva acestei decizii, cauza, cu indicativul 33079/212/2024, fiind înregistrată pe rolul Tribunalului Constanța la data de 3 octombrie 2025. Până la acest moment, nu a fost stabilit un nou termen de judecată în apel.
 
Despre European Metal Services SRL (2000) Constanța
 

Societatea, este controlată de General Metal-Tawil Group S.A.L. Holding, persoană juridică libaneză  cu sediul social în Liban, Beirut,  cu sediul în El Ghobeireh, Airport Road, Beydoun Centre, etajul 1, Beirut, înregistrată în Registrul Comerţului sub numărul 1900734 din data de 8.06.2006.

Societatea a fost fondată de Semmakie Abdulkader, Tawil Zouhair și Tawil Abbas, potrivit termene.ro.

Administratorii sunt: Tawil Zouhair, Hudris Ovidiu-Florin și Semmakie Abdulkader.

Acționarii care reprezintă legal împreună sau separat societatea din Liban sunt Tawil Ababs  cetăţean român, născut în Liban, Alkhaiam Marjuiun, domiciliat în satul Cuza Vodă,  jud. Călăraşi, Tawil Zouhair român, născut în Liban, Alkhaiam Marjuiun, domiciliat în București și  Semmakie Abdulkader cetățean român născut în Alep, Siria domiciliat în Constanța.

Societatea European Metal Services SA (2000)  funcționează în Portul Constanța în prelungirea Danei 26 și în Danele 91-93 cu activitate declarată manipulări.

În anul 2024, European Metal Services SA (2000) Constanța a declarat pierderi financiare și datorii cumulate de 19,8 milioane lei, cifră de afaceri de 12,8 milioane  lei, 56 de angajați și active în valoare de 25,5 milioane lei.

Semmakie Abdulkader mai figurează în firmele: Sulina Shipyard SRL și Seahorse Maritime SRL.

Tawil Zouhair mai apre în societățile: Remat SA, Vodylas SRL, Tawil Metal Recycling SRL, Metal Exchange Bucuresti SRL, Metalrom SRL, Sulina Shipyard SRL  și Remat Pascani SRL.

Tawil Abbas mai apare în următoarele firme: Remat SA, Vodylas SRL, Tawil Metal Recycling SRL, Metal Exchange Bucuresti SRL, Metal Group Comimpex SRL și Arosa Industries SRL.

Hudris Ovidiu-Florin mai figurează în societățile: Hof Management Consult SRL, Hof & Asociatii SRL și Remat Pascani SRL.

Tawil Group, aşa cum reiese din prezentarea postată pe site-ul companiei, este un grup de firme cu capital integral privat condus şi coordonat de familia libaneză Tawil încă din anul 1964. Obiectul principal de activitate este colectarea si valorificarea deseurilor feroase şi neferoase. De-a lungul timpului, acest grup de firme a reuşit să îşi extindă afacerea ajungȃnd în prezent să opereze în 25 de ţări şi să deţină locaţii în peste 8 ţări care ajută la o bună funcţionare a acestui domeniu de activitate.

General Metal-Tawil Group S.A.L. Holding Liban a avut sediul, până de curând, în sectorul 29 din clădirea nr. 2494 din zona imobiliară Ras Beirut (bulevardul Rachid Karameh, clădirea Verdan 2000 Verdan-Beirut).

Grupul de firme deţine în portofoliu afaceri în mai multe județe din România: Remat Prahova SA, Remat SA (Călărași), Tawil Metal Recycling Deva, dar şi mai multe complexe industriale: Almet Năvodari, Phoenix Medgidia, Arosa Industries.

Pentru documentarea acestui articol s-au folosit informații și de pe platforma termene.ro. 
  
PRECIZĂRI:

Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.


Citește și:
Primăria Siliștea contestă amenda de peste 40.000 de lei aplicată de Garda de Mediu Constanța
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii