Justiție Constanța Dispută juridică între Asociația Italienilor din România cu BEC și BEC Constanța. Dosarul, plimbat între instanțe
Justiție Constanța: Dispută juridică între Asociația Italienilor din România cu BEC și BEC Constanța.


Părți în dosar sunt Grosaru & Asociaţii SPRL - Reprezentant Convenţional al Asociaţiei Italienilor din România - RO.AS.IT., recurent reclamant, Biroul Electoral Central - Intimat pârât și Biroul Electoral de Circumscripție nr. 14 Constanța, intimat pârât.

Recursul a fost declarat la data de 28 aprilie 2025 de Grosaru & Asociaţii SPRL - Reprezentant Convenţional al Asociaţiei Italienilor din România - RO.AS.IT..

La data de 7 noiembrie 2024, Curtea de Apel București a declinat competența către Tribunalul Constanța.
Solutia pe scurt: Admite excepţia necompetenţei materiale, invocată din oficiu. Declină competenţa de soluţionare în favoarea Tribunalului Constanţa. Fără cale de atac. Pronunţată azi, 07.11.2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor, prin mijlocirea grefei“ – conform Portalului Instanțelor de Judecată.

Solutia pe scurt: Admite excepţia necompetenţei materiale şi teritoriale a Tribunalului Constanţa. Declină competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Curţii de Apel Bucureşti. Constată ivit conflictul negativ de competenţă şi înaintează dosarul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Pronunţată astăzi, 15.11.2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei“ – conform Portalului Instanțelor de Judecată.

Conform Rejust.ro, prin cererea înregistrată pe rolul Curţii de Apel Bucureşti-Contestaţii Electorale la data de 05.11.2024, reclamanta Asociația Italienilor din România – RO.AS.IT. a solicitat în contradictoriu cu pârâtul Biroul Electoral Central suspendarea efectelor Procesului-verbal nr. 7/30.10.2024 pentru completarea Biroului Electoral de Circumscripție Județeană nr. 14 Constanța cu reprezentanții partidelor politice, organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțelor politice și alianțelor electorale care participă la alegeri, altele decât partidele politice parlamentare și Grupul Parlamentar al Minorităților.Solutia pe scurt: Admite excepţia lipsei capacităţii de folosinţă a pârâtului invocată din oficiu. Respinge cererea de suspendare formulată de reclamantul ASOCIAŢIA ITALIENILOR DIN ROMÂNIA-RO.AS.IT., CIF 28088500 în contradictoriu cu pârâtul BIROUL ELECTORAL CENTRAL, ca fiind formulată în contradictoriu cu o persoană fără capacitate de folosinţă. Cu drept de recurs în termen de 5 zile de la comunicare care se depune la Tribunalul Constanţa şi se va judeca de către Curtea de Apel Constanţa. Pronunţată la data de 26.02.2025, în conformitate cu prevederile art. 402 din CPC sub rezerva art. 396 alin. 2 din CPC raportat la art. 401 alin. 2 teza ultimă din CPC.“ – conform Portalului Instațelor de Judecată.
Despre Asociaţia Italienilor din România – RO.AS.IT.La termenul de judecată din data de 07.11.2024, în fața Curții de Apel București - Contestaţii Electorale, reclamanta a procedat la extinderea cadrului procesual pasiv, arătând că înțelege să formuleze cererea în contradictoriu cu pârâții Biroul Electoral Central și cu Biroul Electoral de Circumscripție nr. 14 Constanța.
Prin sentinţa civilă din data de 07.11.2024, Curtea de Apel Bucureşti-Contestaţii Electorale a admis excepţia necompetenţei materiale, invocată din oficiu, şi a declinat competenţa de soluţionare a cererii în favoarea Tribunalului Constanța, instanţă în a cărei rază teritorială se află sediul Biroului Electoral de Circumscripţie Judeţeană nr. 14 Constanţa.
Prin sentinţa din data de 15.11.2024, Tribunalul Constanța -Secţia I civilă a admis excepţia necompetenţei materiale și teritoriale, invocată din oficiu, şi a declinat competenţa de soluţionare a cererii în favoarea Curţii de Apel Bucureşti, reţinând că, potrivit cererii de chemare în judecată are calitatea de pârât Biroul Electoral Central, cu sediul în București, la dosarul cauzei neregăsindu-se nicio cerere de precizare a acțiunii inițiale în sensul introducerii în calitate de pârât a Biroului Electoral de Circumscripție Județeană nr. 14 Constanța.
Constatând ivit conflictul negativ de competenţă, Tribunalul Constanța-Secţia I civilă a suspendat judecata şi a trimis dosarul Înaltei Curți de Casație și Justiție, în vederea pronunţării regulatorului de competenţă, fiind înregistrat pe rolul Secţiei I civile la 4 decembrie 2024.
Deliberând asupra conflictului negativ de competenţă, Înalta Curte de Casație și Justiție, prin Decizia pronunţată în şedinţa din camera de consiliu de la data de 09.12.2024, a stabilit competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Constanţa – Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La data de 14.01.2025 dosarul a fost înregistrat pe rolul Tribunalului Constanţa Secţia de Contencios administrativ şi fiscal şi a primit termen de judecată la data de 12.02.2025 când, instanţa a invocat, din oficiu, excepţia lipsei capacităţii procesuale de folosinţă a pârâţilor şi a rămas în pronunţare.
Analizând actele depuse la dosarul cauzei, prin prisma excepţiei invocate, instanţa reţine următoarele:
Potrivit art. 56 din Codul procedură civilă
„(1) Poate fi parte în judecată orice persoană care are folosinţa drepturilor civile.
(3) ##### capacităţii procesuale de folosinţă poate fi invocată în orice stare a procesului.”
Conform art. 206 alin. 1 din Codul civil persoana juridică poate avea orice drepturi şi obligaţii civile.
În baza art. 251 alin. 1 din Codul civil, „persoanele juridice (...) încetează la data actului prin care s-a dispus încetarea sau, după caz, la data îndeplinirii oricărei alte cerinţe prevăzute de lege.”.
Birourile electorale, inclusiv Biroul Electoral Central, sunt autorităţi publice ce se înfiinţează potrivit legii, în vederea organizării alegerilor.
Biroul Electoral Central este o autoritate publică cu activitate şi competenţe esenţialmente temporare, înfiinţat strict pentru un anumit ciclu electoral (în cauză alegerile parlamentare din anul 2024), ce se desfiinţează după finalizarea scrutinului, fără posibilitatea reînfiinţării şi fără ca atribuţiile să îi fie preluate de o a altă autoritate publică.
În acord cu Decizia nr. ### D din data de 7 decembrie 2024 emisa de Biroul Electoral Central, privind încetarea activităţii Biroului Electoral Central, a birourilor electorale de circumscriptie, a Biroului electoral pentru votul prin corespondenta si a oficiilor electorale constituite la alegerile pentru Senat si Camera Deputatilor, s-a decis urmatoarele: potrivit art. 1 alin. 1 „Biroul Electoral Central îşi încetează activitatea în a treia zi de la data publicării în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea 1, a rezultatului alegerilor, la ora 23,59.”
La alin. 2 din decizie se prevede „Birourile electorale de circumscriptie, Biroul Electoral pentru votul prin corespondenta si oficiile electorale constituite la alegerile pentru Senat si Camera Deputatilor din anul 2024 îşi încetează activitatea la data de 9 decembrie 2024, la ora 23.59.”
La alin. 3 din decizie se mentionează „Birourile si oficiile electorale mentionate la alin. 1 si 2 asigura relatia cu publicul si inregistreaza solicitarile, intampinarile si contestatiile receptionate cel mai taziu pana la data de 7 decembrie 2024, ora 19,00, pe care le solutioneaza pana la momentul incetarii activitatii.”.
Tribunalul a constatat că sesizarea instanţei, s-a făcut prin cererea depusă prin email la data de 05.11.2024, înainte de data la care autoritatea publică şi-a încetat definitiv activitatea, iar termenul de judecată dispus în această cauză, a fost stabilit la data de 12.02.2025, având în vedere declinările succesive de competenţă survenite între instanţa mai întâi sesizată, în speţă Curtea de Apel Bucureşti şi Tribunalul Constanţa-Secţia I civilă şi stabilirea competenţei materiale şi teritoriale de soluţionare a cauzei în favoarea acestei instanţe, prin regulatorul de competenţă pronunţat de ÎCCJ. Cu toate acestea, potrivit art. 1 alin. 2 din Decizia nr. ### D din data de 7 decembrie 2024 emisă de Biroul Electoral Central, activitatea acestuia şi cea a Biroului Electoral de Circumscriptie nr. 14 Constanţa, îşi încetaseră activitatea în data de 9 decembrie 2024, ora 23,59.
Capacitatea procesuală de folosinţă constă în aptitudinea unei persoane de a avea drepturi şi obligaţii pe plan procesual.
Tribunalul a invocat din oficiu exceptia lipsei capacităţii procesuale de folosinţă, deoarece la momentul soluţionării cererii formulate de reclamant, respectiv la data de 12.02.2025, pârâtul nu mai exista ca entitate pentru a putea fi parte în proces, deoarece activitatea acestuia a încetat, conform Deciziei nr. ### D din data de 7 decembrie 2024 emisă de Biroul Electoral Central“ - conform rejust.ro
Potrivit site-ului oficial, Asociaţia Italienilor din România – RO.AS.IT. – a fost înfiinţată în anul 1993, la Suceava, din iniţiativa unui grup de descendenţi ai emigranţilor italieni stabiliţi în zona Bucovinei, cu mult entuziasm şi dăruire, cu dorinţa explicită de a reface unitatea comunităţii italienilor din România, a cărei viaţă a fost frântă de vitregiile istoriei din ultimii 50 de ani (premergători lui 1989).
În anul 1996, Asociaţia Italienilor din România a dobândit personalitate juridică, în baza Legii nr. 21/1924, modificată de O.G. nr. 26/2000, a Legii nr. 246/2005 pentru aprobarea O.G. nr. 26/2000 şi a art. 62, alin. (2) din Constituţia României, perioada de funcţionare fiind nedeterminată, iar în anul 2008 a primit statut de utilitate publică, în baza Hotărârii Guvernului României Nr. 109/30.01.2008.
Conform prevederilor statutului său, RO.AS.IT. îşi desfăşoară activitatea atât în România, la sediile sale şi prin intermediul filialelor teritoriale create (v. rubrica filiale), cât şi în Italia. Încă de la înfiinţare, membrii Asociaţiei Italienilor din România şi-au propus să reclădească pas cu pas acea etapă din traseul istoric al comunităţii italiene, când ei erau profund implicaţi în modernizarea României interbelice, traseu întrerupt atât de brutal.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Pentru documentarea acestui articol s-au folosit informații și de pe platforma rejust.ro.
Citește și:
Justiție ConstanțaDosarul privind contestația la legea electorală făcută de Asociația Italienilor din România - RO.AS.IT, la Curtea de Apel. Stadiul dosarului
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp