A cumpărat un Land Rover de 70.000 de euro, dar a ajuns în instanță. Dosarul a ajuns la Curtea de Apel Constanța după ani de reclamații
A cumpărat un Land Rover de 70.000 de euro, dar a ajuns în instanță. Dosarul a ajuns la Curtea de Apel Constanța


Începând cu anul 2020, societatea Air-Company SRL a deschis o acțiune în justiție împotriva firmei Exclusiv Auto ENB SRL, solicitând rezoluțiunea unui contract de vânzare-cumpărare privind un autoturism Land Rover Discovery.
Procesul a fost unul complex și de durată, cu numeroase termene și amânări.
La data de 22 iunie 2023, Tribunalul Constanța a admis cererea principală, dispunând rezoluțiunea contractului dintre Air-Company și Exclusiv Auto ENB și repunerea părților în situația inițială: autoturismul urma să fie restituit pârâtei (Exclusiv Auto ENB), iar suma de 330.131 lei urma să fie restituită reclamantei (Air-Company). Totodată, s-a dispus rezoluțiunea contractului dintre Exclusiv Auto ENB și Premium Auto SRL și repunerea în situația anterioară, inclusiv obligația de plată a unor cheltuieli de judecată.
Ulterior, printr-o încheiere din noiembrie 2023, Tribunalul a corectat o eroare materială din sentință, clarificând faptul că suma trebuie restituită reclamantei Air-Company și nu pârâtei.
Ulterior, cazul a ajuns la Curtea de Apel Constanța, unde a fost admis apelul formulat de Premium Auto SRL. În aprilie 2024, Curtea de Apel a schimbat complet decizia Tribunalului, respingând acțiunea principală ca nefondată și cererea de chemare în garanție, și a obligat Air-Company să plătească cheltuieli de judecată către Premium Auto SRL.
Pe parcurs, Curtea a emis și o decizie prin care a completat dispozitivul unei hotărâri anterioare, obligând Air-Company să plătească către Exclusiv Auto ENB suma de 6.703 lei reprezentând cheltuieli de judecată aferente taxei judiciare de timbru.
Dosarul este în continuare la Curtea de Apel, cu unele apeluri și recursuri declarate de părți, iar ultimele modificări au fost înregistrate în octombrie 2025.
Potrivit rejust.ro, în data de 28.04.2017 intre ea, în calitate de cumpărătoare si parata, S.C. ######## #### ### S.R.L., in calitate de vânzătoare a fost încheiat contractul nr.826/28.04.2017, având ca obiect autovehiculului marca Land Rover New Discover. Preţul convenit a fost achit prin intermediul finantarii leasing, transferul dreptului de proprietate operând în conditiile art.19 din contract, in luna aprilie 2019. Reclamanta mai arată că, după numai şase luni de la încheierea contractului şi predarea bunului, după numai 8389 km parcurşi autoturismul a început să prezinte o serie de defecţiuni de natură mecanică şi electrică.
În apărare, SC Auto Italia Impex SRL, reprezentantul oficial al mărcii, a arătat că toate defecțiunile au fost remediate în perioada de garanție și că autoturismul „a fost în permanență în stare de funcționare, nefiind identificate vicii ascunse de fabricație”. Compania a mai subliniat că reclamantul „a continuat să folosească vehiculul pe toată durata procesului”, aspect care ar confirma lipsa unui prejudiciu real.
„Dupa interventia asupra acestor defectiuni, la aproximativ doua luni au aparut noi probleme: s-a defectat sistemul de climatizare şi butonul de volum de la radio. Dupa interventia asupra acestor noi defectiuni, la un interval de o luna sau doua, s-au ivit altele, respectiv: s -a desprins ornamentul de pe plafonul autoturismului, iar senzorii de parcare (atat cei frontali cat şi cei din spate) prezentau erori frecvente de funcționare sau nu funcționa deloc.
Pana la acest moment (octombrie 2018), o optiune viabila pentru rezolvarea amiabila a acestor probleme era reducerea corespunzătoare a pretului potrivit art.1710 alin.(1) lit.c) Cid civil. ####, defecțiunile ivite in luna octombrie 2018, ce .0 constat in faptul ca usa stania spate s-a deschis singura in timpul mersului pe autostrada Bucuresti—Constanta, punând în primejdie viața pasagerilor de pe locurile din spate, i-au determinat sa considere ca au fost efectiv înșelați de pârâtă. În urma acestui eveniment a fost evident ca nici siguranta pasagerilor si nici a celorlalți participanti la trafic nu este garantata, ci chiar pusa in pericol de acest autoturism.
Acest episod a fost deosebit de frustrant pentru administratorul societăţii, care s-a gasit in postura de a conduce un autoturism ce valoreaza mai mult de 70.000,00 EUR, cu portierele legate cu sfoara, pentru a se deplasa pana la sediul paratei. Pentru a confirma cauza necunoscuta a viciilor si a justifica suplimentar solicitarea de rezolutiune, se arată că in luna martie 2020, au aparut defecțiuni si la cealalta portiera, respectiv cea din dreapta spate, in sensul ca mecanismul de închidere s -a defectat, iar portiera nu s -a mai putut inchide fară intervenția service-ului autorizat (de aceasta data, defecţiunea nu s-a ivit in timpul mersului).
La decizia de a solicita, initial înlocuirea bunului si, in prezent, rezoluțiunea vanzarii, au contribuit şi urmatoarele defecțiuni ivite in perioada de garantie:
- climatizarea nu functiona corespunzator, necesitând înlocuirea modulului clima;
- chederul aferent portierei dreapta fata s-a desprins,
- potentiometrul radioului nu functiona câteodata;
- manerul interior de prindere al portierei din dreapta spate s-a desfăcut si a necesitat reparatii;
- usile din spate nu se mai deschideau din interior, ci numai din exterior,
- torpedoul superior nu se mai inchidea, ramanand întredeschis, fapt ce deranja pasagerul din dreapta;
- clapeta aferenta sistemului de climatizare de sub panoul de bord a ramas blocata,
- ornamentele din metal amplasate pe usa dreaptă faţă a ruginit necesitând înlocuirea.
În afara de deschiderea portierelor in mers, o alta defecţiune foarte gravă a constat in faptul ca ornamentele din interior ale parbrizului nu au asigurat etansarea corespunzatoare a acestuia astfel ca apa provenită de la precipitaţii a patruns in interiorul habitaclului.
Cu aceasta ocazie, ca urmare a pătrunderii apei in autoturism, s-au udat toate circuitele electrice din bord, fapt ce putea conduce la aparitia unui scud circuit electric urmat de incendiu, fiind afectate pentru viitor şi contactele electrice amplasate sub bord. Totodată s-a udat şi mocheta din autoturism, emanand ulterior un miros neplacut de umezeală“.- se arată pe rejust.ro.
Pentru clarificarea situației, instanța a dispus o expertiză tehnică auto. Expertul desemnat a concluzionat că „defecțiunile reclamate au fost remediate corespunzător și nu afectează siguranța ori funcționalitatea vehiculului”, precizând că „nu s-au identificat vicii de fabricație sistemice”.
„Expertul tehnic consideră că observaţiile efectuate pe 09.03.2022, în parcarea Tribunalului Constanţa, cu ocazia convocării părţilor, în prezenţa părţilor, la autoturismul marca/tipul Land Rover New Discovery, seria de identificare a autoturismului, SALRA2BNXHA004287, parcurs înregistrat la bord 71 266 km, arată un grad generalizat de rugină/coroziune la piese, atât din compartimentul motor, piese care nu vin în contact direct cu precipitaţiile atmosferice, cât şi la piese exterioare, cum ar fi organele de rulare. Părţile participante în parcarea Tribunalului Constanţa, cu ocazia convocării părţilor pentru realizarea expertizei tehnice, au considerat că nu este necesară deplasarea autoturismului la service S.C. Exclusiv Auto ENB S.R.L, cu sediul în Constanţa, pentru teste suplimentare, autoturismul fiind funcţional în acel moment. Expertul tehnic nu a analizat şi nu putea să analizeze starea tehnică a autoturismului la momentul promovării acţiunii. Expertul tehnic a analizat starea tehnică a autoturismului de la data punerii în funcţiune până la data efectuării expertizei tehnice şi nu a răspuns prin raportare doar la incidentul din 2018. Raportat la incidentul din octombrie 2018, când uşa spate stânga s-a deschis în mers, pe autostradă, şi a rămas blocată în poziţia deschis, afectând siguranţa circulaţiei pasagerilor şi a celorlalţi participanţi la trafic, a fost întreruptă deplasarea, autoturismul a fost dus la service cu uşa spate stânga legată cu sfoară, conform afirmaţiei conducătorului auto. Expertul consideră că, dacă se interzice pasagerilor în timpul opririi sau staţionării să deschidă sau să lase deschise uşile autoturismului fără să se asigure că nu creează un perieol pentru circulaţie, acest lucru este cu atât mai periculos în timpul deplasării, când creează un pericol de cădere a pasagerilor din autoturism şi/sau de acroşare a uşii de repere fixe, care mărginesc calea de rulare sau de acroşare de alte vehicule aflate în trafic, fiind un pericol pentru circulaţie.” Potrivit notificării privind viciile ascunse, transmisă vânzătorului, reclamantul a comunicat pârâtei faptul că autovehiculul vândut prezintă vicii care îl fac impropriu utilizării normale şi care nu i-au fost aduse la cunoştinţă la data încheierii tranzacţiei. Potrivit art.1270 Cod civil, contractul valabil incheiat are putere de lege între părţile contractante. De asemenea, conform art. 1549 Cod civil, dacă nu cere executarea silită a obligaţiilor contractuale, creditorul are dreptul la rezoluţiunea sau, după caz, rezilierea contractului, precum şi la daune-interese, dacă i se cuvin. Potrivit art. 1554 alin.1 Cod civil, contractul desfiinţat prin rezoluţiune se consideră că nu a fost niciodată încheiat. #### prin lege nu se prevede altfel, fiecare parte este ţinută, în acest caz, să restituie celeilalte părţi prestaţiile primite.
Condiţiile esenţiale pentru declararea rezoluţiunii sunt: una din parţi să nu-şi fi executat obligaţiile, neexecutarea să fie suficient de importantă şi se datoreze culpei pârâtului, iar debitorul să fi fost pus în întârziere. Potrivit disp. art. 1710 cod civ. (1) În temeiul obligaţiei vânzătorului de garanţie contra viciilor, cumpărătorul poate obţine, după caz:a) înlăturarea viciilor de către vânzător sau pe cheltuiala acestuia;
b) înlocuirea bunului vândut cu un bun de acelaşi fel, însă lipsit de vicii;
c) reducerea corespunzătoare a preţului;
d) rezoluţiunea vânzării.
(2) La cererea vânzătorului, instanţa, ţinând seama de gravitatea viciilor şi de scopul pentru care contractul a fost încheiat, precum şi de alte împrejurări, poate dispune o altă măsură prevăzută la alin. (1) decât cea solicitată de cumpărător.“- se mai arată pe rejust.ro.
„Defecțiunile apărute au fost remediate, iar autoturismul a putut fi utilizat în mod normal. Prin urmare, nu se poate vorbi despre un viciu ascuns grav sau despre o lipsă de conformitate de natură să justifice rezoluțiunea contractului”, se arată în motivarea instanței.
Potrivit rejust.ro, în consecinţă, se va dispune repunerea părţilor în situaţia anterioară încheierii contractului prin restituirea bunului – autoturism, către pârâtă şi a prețului către pârâtă, respectiv a sumei de 330.131 lei (contravaloarea sumei de 71.767,63 euro).
Pentru aceleaşi motive expuse mai sus, având în vedere că pârâta a cumpărat autoturismul nou, de la chemata în garanţie, instanţa, raportat la capătul principal de cerere, va admite şi cererea de chemare în garanţie formulată de pârâtul S.C. ######## #### ### S.R.L. în contradictoriu cu chemata în garanţie ####### #### S.R.L. şi va dispune rezoluţiunea contractului de vânzare cumpărare autoturism Auto Land Rover, model Discovery, materializat prin factură, vânzător SC ####### #### S.R.L. şi cumpărător S.C. ######## #### ### S.R.L.
În consecinţă, se va dispune repunerea părţilor în situaţia anterioară încheierii contractului prin restituirea bunului către chemata în garanţie şi a prețului către pârâta S.C. ######## #### ### S.R.L., respectiv a sumei de 309.706,14 lei. În ceea ce priveşte cheltuielile de judecată, instanţa, potrivit art. 453 alin. 1 C.pr.civ., va obliga pârâta S.C. ######## #### ### S.R.L. să plătească reclamantei S.C. ########### S.R.L. suma totală de 34.480,87 lei, cheltuieli de judecată constând în – suma de 25.502 lei onorariu avocat, - suma de 1.500 lei onorariu expert, - suma de 6.906 lei contravaloare taxă timbru şi suma de 572,87 lei cheltuieli transport avocat. Totodată, va obliga chemata în garanţie să plătească pârâtei S.C. ######## #### ### S.R.L. suma de 6703 lei cheltuieli de judecată constând în contravaloare taxă timbru.
Despre Exclusiv Auto ENB SRL
Firma Exclusiv Auto ENB din Constanța, a fost înființată la data de 28.09.2007 și are ca obiect principal de activitate codul CAEN 9531 - Repararea și întreținerea autovehiculelor.
Cifra de afaceri Exclusiv Auto ENB a fost de 105.317.273 lei în anul 2024, cu un profit de 3.165.061 lei.
Comparativ cu anul anterior, compania a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri cu 10,86%.
Exclusiv Auto ENB SRL a raportat un număr de 43 angajați în anul 2024.
Asociat unic și administrator Exclusiv Auto ENB SRL este Florea Marian. Acesta este asociat și la Feral Interland SRL din județul Constanța.
Despre Air-Company SRL
Firma Air-Company SRL din Năvodari, a fost înființată la data de 17.09.1998 și are ca obiect principal de activitate codul CAEN 6812 - Dezvoltare (promovare) imobiliară.
Cifra de afaceri Air-Company SRL a fost de 2.193.235 LEI în anul 2024, cu un profit de 293.883 lei.
Comparativ cu anul anterior, compania a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri cu 187,96%.
Air-Company SRL a raportat un număr de 12 angajați în anul 2024.
Asociat unic și administrator Air-Company SRL este Airinei Marian.
Despre Premium Auto SRL
Firma Premium Auto SRL din București, a fost înființată la data de 16.09.2003 și are ca obiect principal de activitate codul CAEN 4671 - Comerț cu ridicata al autovehiculelor.
Cifra de afaceri Premium Auto SRL a fost de 335.990.368 lei în anul 2024, cu un profit de 14.611.175 lei.
Comparativ cu anul anterior, compania a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri cu 22,44%.
Premium Auto SRL a raportat un număr de 30 angajați în anul 2024.
Acționar Premium Auto SRL este Tiriac Asset Holdings Limited din Cipru. Administratori sunt ITH Management Office SRL, Ivănescu Mihail, Tarassoff Oana - Elena.
Tiriac Asset Holdings Limited este acționar și la Allianz - Tiriac Asigurări SA, Asian Vehicles Trading SRL din București.
Ivănescu Mihail este asociat și administrator la Miva Creations SRL din Ilfov.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
De asemenea, pentru redactarea acestui articol au fost folosite și informații de pe termene.ro.
Citește și:
Licitații ConstanțaȘcoala din Movilița, reabilitată cu bani din PNRR. Primăria Topraisar a semnat cu Air-Company SRL și Zethouse Development SRL (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp