Daniel David a semnat ordinul privind înființarea Programului Național pentru pilotarea sistemică a planurilor-cadru în învățământul liceal
Daniel David a semnat ordinul privind înființarea Programului Național pentru pilotarea sistemică a planurilor-cadru
01 Jul, 2025 14:21
ZIUA de Constanta
196
Marime text



Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David a semnat ordinul privind înființarea Programului Național pentru pilotarea sistemică a planurilor-cadru în învățământul liceal
Varianta standard, aprobată recent, a parcurs un proces lung de consultare și dezbateri. Potrivit ministrului Daniel David, a rezultat în final o variantă care, față de versiunea aflată în vigoare (1 - 5) și față de cea pusă în consultare/dezbatere (1 - 4), include următoarele modificări derivate din consultare/dezbatere:
1)accentuează mai bine profilul/specializarea;
2) aduce un modul de cultură națională (readucând gramatica la acest nivel și istoria românilor/României și geografia României ca discipline);
(3) asigură un echilibru mai bun între discipline pentru a forma cele opt (8) competențe-cheie;
(4) regândește oferta școlii (care trebuie să includă obligatoriu câteva discipline relevante) și
(5) descentralizează mai mult decizia la nivelul școlii/elevului.
„Sigur că unii colegi ar fi dorit mai multe ore pentru disciplinele proprii, dar, așa cum am spus, era important să avem un echilibru pentru a forma toate cele opt (8) competențe-cheie, prin prisma noii viziuni expuse mai sus. Pentru a putea înțelege însă noua viziune este nevoie aici de un mindset nou, prin care să pricepem că descentralizarea la decizia elevilor/școlii nu înseamnă eliminare de ore - acolo unde se dorește, orele în plus pot fi obținute din curriculum flexibil, printr-un act educațional de calitate care să convingă elevii și școala!
Cei care ar fi dorit, totuși, să se pună accentul pe alte aspecte au acum, prin semnarea ordinului de ministru privind înființarea Programului Național pentru pilotarea sistemică a planurilor-cadru în învățământul liceal, varianta unei personalizări la nivel de unitate școlară. Îi încurajez să o folosească!” , a transmis Daniel David.
Conform ministrului, varianta permite printre altele:
1. Flexibilitate și autonomie curriculară mai mari: prin alocarea unui segment consistent curriculumului CDEOȘ (până la 2000 ore/arie curriculară pe ciclu), planul-cadru alternativ permite o autonomie reală a școlii și elevului în definirea, în parteneriat autentic, a parcursului educațional. Unitățile de învățământ pot construi oferte proprii relevante, în baza unor analize de nevoi, resurse și oportunități locale.
2. Personalizarea și diferențierea parcursului educational: modelul propune o abordare centrată pe elev și pe traseul său de dezvoltare, permițând configurarea unor rute de învățare flexibile, adaptate fiecărei filiere, profil, calificări sau domeniu vocațional sau profesional.
3. Conectarea școlii la partenerii externi: prin dezvoltarea segmentului CDEOȘ, planul-cadru alternativ deschide școala către comunitate, instituții, operatori economici, ONG-uri și autorități locale, cu scopul de a integra în actul educațional activități de voluntariat, internship-uri, proiecte comunitare, ateliere de practică sau activități aplicate.
Aceștia sunt primii pași în reforma curriculară la nivel de liceu, următorii pași presupunând: noi programe, manual, formarea profesorilor
„Prima generație (clasa a IX-a) va beneficia de această reformă educațională din anul școlar 2026 - 2027, urmând apoi să se introducă gradual la nivel liceal în următorii ani. Ne așteptăm la rezultate educaționale semnificativ mai bune, naționale și internaționale, care să se reflecte în performanță/progres/reducerea analfabetismului funcțional și a abandonului școlar, nu mai târziu de 5 ani!”, a punctat ministrul David.
Citește și
Ministerul EducațieiReforme majore în educație, universități și cercetare, anunțate pentru perioada 2025–2028 (DOCUMENTE)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii