Locul 11A sau povestea singurului supraviețuitor al tragediei aeriene din India
Locul 11A sau povestea singurului supraviețuitor al tragediei aeriene din India
13 Jun, 2025 20:00
ZIUA de Constanta
406
Marime text



Supraviețuirea unui pasager, care a scăpat printr-o ușă de evacuare la câteva secunde după ce avionul Boeing 787 Dreamliner al companiei Air India s-a prăbușit, ucigându-i pe toți ceilalți aflați la bord, a dus la speculații firești cu privire la locul său din avion, 11A, considerat de unii ''mai sigur'' decât celelalte, transmite Reuters, citată de Agerpres.
Experții în avioane comerciale susțin că lucrurile nu sunt atât de simple, ținând cont de configurațiile diferite ale aparatelor de zbor, de particularitățile extrem de diferite ale modului în care se prăbușesc avioanele și de faptul că șansa de a supraviețui unui astfel de incident ține de o țesătură complexă de factori.
''Fiecare accident este diferit și este imposibil să preconizezi supraviețuirea în funcție de locul din avion'', a declarat Mitchell Fox, director al ONG-ului american Flight Safety Foundation.
Ramesh Viswash Kumar, unicul supraviețuitor al accidentului aviatic de joi, a povestit că locul său, 11A, se afla în apropierea unei ieșiri de urgență de la bordul cursei Air India care tocmai decolase de la Ahmedabad spre Londra și a reușit să iasă singur din epava în flăcări a aeronavei.
Locurile aflate în apropierea unei ieșiri de urgență te pot ajuta să supraviețuiești unui accident dar nu întotdeauna va fi locul 11A pentru că avioanele pot avea zeci de configurații diferite.
''În această situație particulară, pentru că pasagerul se afla lângă ușa de urgență, a fost cu siguranță cel mai sigur loc din avion'', a comentat și Ron Bartsch, președintele firmei de consultanță AvLaw Aviation Consulting din Sydney, Australia. ''Dar nu este întotdeauna 11A. A fost vorba de 11A în această configurație interioară a avionului Boeing 787''.
Un studiu cu privire la accidentele aviatice produse începând din 1971 și publicat în 2007 în revista Popular Mechanics, ajungea la concluzia că pasagerii din partea din spate a avionului au șanse mai mari de supraviețuire. Alți experți sunt de părere că segmentul din dreptul aripilor oferă mai multă stabilitate.
Apropierea față de o ieșire de urgență îți dă oportunitatea de a fi unul dintre primii care părăsesc avionul, deși unele ieșiri pot fi blocate într-un accident, așa cum erau ieșirile de pe cealaltă parte a avionului în care se afla Viswash Kumar. Acestea nu puteau fi deschise din cauza zidului clădirii peste care căzuse avionul.
În luna ianuarie a anului trecut, un panou din care lipseau câteva șuruburi s-a desprins din partea laterală a unui Boeing 737 MAX în mijlocul zborului, producând o gaură în fuselaj și afectând locul din vecinătatea panoului. Din fericire, nimeni nu ocupase acel loc, iar incidentul nu a produs victime.
Locurile dinspre culoarul din interiorul avionului pot oferi o cale de evacuare mai rapidă, dar cu prețul unui risc mai crescut de a fi lovit în cap de bagajele care cad din spațiul de depozitare de deasupra acestor locuri - un pericol mult mai frecvent întâlnit decât prăbușirea aeronavelor.
De asemenea, potrivit experților, atenția acordată instructajului făcut de însoțitorii de bord înainte de decolare - instructaj considerat de cele mai multe ori drept o rutină - poate îmbunătăți considerabil șansele de salvare în cazul unui incident grav.
Spre exemplu, respectarea disciplinată a indicațiilor de evacuare date de echipaj, inclusiv lăsarea în urmă a bagajelor, a fost un factor cheie în salvarea tuturor celor 379 de pasageri și membri ai echipajului de la bordul unui avion aparținând Japan Airlines în luna ianuarie a anului trecut. Avionul, un Airbus A350 s-a ciocnit cu un avion al Pazei de Coastă pe Aeroportul Haneda din Tokyo, accident în care au murit cinci dintre cei 6 membri ai echipajului de pe avionul de dimensiuni mai mici.
Aceste instrucțiuni de securitate includ informații cu privire la modul corect de legare a centurii de siguranță, poziția corectă în cazul unei aterizări forțate și direcțiile de evacuare. O bună sugestie este numărarea rândurilor de scaune până la cea mai apropiată ieșire de urgență - o informație vitală dacă cabina se umple cu fum și vizibilitatea este scăzută.
În pofida unor dezastre precum prăbușirea avionului aparținând Air India, designul aeronavelor a evoluat în direcția creșterii probabilității ca pasagerii să se poată salva dintr-un accident aviatic rar, conform lui Fox. Printre măsurile moderne pentu creșterea siguranței pasagerilor se numără iluminarea podelei, detectarea incendiilor și stingătoare, materiale mai puțin inflamabile pentru cabină și acces îmbunătățit la ieșirile de urgență.
''Au existat progrese remarcabile în designul cabinei avioanelor care au îmbunătățit supraviețuirea accidentelor la sol sau în apropierea acestuia'', a subliniat Fox.
Citește și
MAEPrintre victimele prăbușirii avionului din India nu se află cetățeni români
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii