Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
00:39 30 11 2020 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Nava Evangelia sau epava de la Costinești. 52 de ani de când a devenit epavă. Cum s-a întâmplat

ro

11 Oct, 2020 05:31 2633 Marime text
  • Vasul era construit la șantierele navale Harland and Wolff din Belfast, Irlanda de Nord 

Peste câteva zile, mai precis pe 15 octombrie, se împlinesc 52 de ani de la naufragiul navei Evangelia, în dreptul coastelor localității Costinești.

Întrega tevatură a început, de fapt, în seara zilei de 14 octombrie 1968, atunci când la Grupul de Intervenții și Salvare (GISN-Agenția Română de Salvare a Vieților Oamenilor pe Mare-în prezent) s-a primit un semnalul de pericol SOS prin radio prin care o ambarcațiune avertiza navele din apropiere și oficialitățile că se află în stare de dificultate aproape de litoralul românesc.

Imediat nava a fost identificată ca fiind nava Evangelia, de 7.355 tdw, motor de 2.650 CP, pavilion Grecia.

Nava era construită la șantierele navale Harland and Wolff din Belfast, Irlanda de Nord fusese lansată pe apă la 28 mai 1942 de către ministerul de război englez pentru a înlocui pierderile cauzate de submarinele germane, potrivit Wikipedia.

Primul proprietar a fost Blue Star Line.

n perioada celui de-al doilea război mondial a activat mai mult in America de sud transportând carne congelată.

De-a lungul timpului nava a purtat mai multe nume: Empire Strength până în 1946, Saxon Star 2 până în 1961, când a aparținut celebrului armatotr grec Aristotel S Onassis, Redbrook până în 1965 și E. Evangelia.

Ultimul proprietar a fost „Hegif Cia Nav SA” .


La 15 octombrie 1968, nava a eșuat la circa 1,5 km de plaja nordică a stațiunii Costinești.

Cu aproximativ 12 ore înaintea eșuării, echipajul de pe Evangelia ceruse ajutor prin radio Grupului de Intervenții și Salvare Navală al portului Constanța prin transmiterea unui SOS tradus „Save Our Soul” (salvați-ne sufletul), prin care ambarcațiunea sesiza că se află în stare de dificultate.

Grupul de Intervenție a luat legătura radio cu echipajul aflând astfel că este vorba de o navă cargo sub pavilion grecesc.
 
Ulterior, epava navei Evangelia a fost intens mediatizată și împreună cu obeliscul de pe plajă, a devenit simbolul stațiunii Costinești și unul dintre punctele de atracție pentru turiști.

Notă: pentru cei mai în vârstă și care își amintesc, la câteva zile de la naufragiu, întreaga plaja de la Costinești până la Tuzla, devenise galben-portocalie de câte portocale și citrice pluteau în apropierea plajei.
 
Sursa foto: Arhivă ZIUA de Constanta
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii