Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:46 25 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Un secol de la inaugurarea portului modern Constanta

ro

25 Sep, 2009 22:48 8395 Marime text

Descarca document: documente_ziua_port.pdf

Du-te la:

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • telceanu 04 Aug, 2011 00:18 am gasit in cele din urma pe wikipedia, dar la un nume sensibil diferit : coiciu, deci altfel decat este scris pe frontispiciul scolii, unde este scris cu `k`. in fine, este vorba de fapt de aceeasi persoana si am realizat ca este o mare personalitate ce a lucrat in administratia publica din Constanta sfarsitului de veac XIX si inceputului de veac XX....
  • marius telceanu 16 Jul, 2011 22:08 va multumesc pentru acest articol. eu nu sunt din constanta, dar pentru ca am trecut des in aceasta vara prin cartierul koiciu si am vazut si o scoala cu acest nume, am incercat sa gasesc o minima informatie despre personalitatea dlui mihail koiciu si nu am gasit decat extrem de greu, acest articol si doar atat. banuiesc ca toata conducerea scolii ar fi fericita ca turistii sa gaseasca mai usor informatii despre mentorul spiritual al scolii si nu trebuie decat sa posteze un articol dansul, pe wikipedia. sunt sigur ca cei de la scoala respectiva detin mai multe date si banuiesc ca ar dori sa stim si noi, asa, din dorinta de a nu trece prin cartier in nepasarea caracteristica zilelor noastre....
  • cismaru catalin 05 Sep, 2010 12:03 din pacate nu pot decat sa va dau dreptate ; si tatal meu este tot " un fost specialist din fosta industrie romaneasca " a lucrat pe mai toate santierele importante din tara , si el este dezamagit si scarbit de ce se intampla
  • redactor sef-emilian andrei 26 Sep, 2009 20:45 pentru fost constructor: asteptam noutati de la dv. pareti a fi un mare cunoscator. aveti adresa mea de e-mail. emilian_ziua@yahoo.com
  • fost constructor 26 Sep, 2009 15:02 ps.la romanian discovery*** pana sa incepem noi history la "romanian discovery",ne-au luat-o altii inainte,ca de obicei in ultimul timp, cu mici realizari recente, ale lor, in tara noastra,cu reporteri romanasi, de-ai nostri.vezi , autostrada transilvania in http://www.adevarul.ro/articole/cluj-video-autostrada-transilvania-vedeta-pe-discovery-channel.html sau pe www://industrialjunkie-nl.discoverychannel.co.uk/aflevering.html.
  • surmelis argentina pusa 26 Sep, 2009 14:09 In aceeasi postura de sarbatorita poate fi considerata si BISERICA "Sfintii Constantin si Elena " din orasul Harsova de Constanta ,deoarece se spune ca aceasta a fost sfintita in 1909, in prezenta REGELUI CAROL 1 si a familiel sale regale. Clopotul acestei biserici a fost turnat de bunicul meu patern,grec, SURMELIS CHIRIAC.
  • fost constructor 26 Sep, 2009 13:35 canalul dunare-marea neagra ** Cernavoda-Agigea-62km si Poarta Alba-Midia Navodari-27,5 km, intimplator am fost contemporan, ba chiar am participat la echiparea si probele ecluzelor. Lucrarea este 100% romaneasca: conceptie: IPTANA,ISPH,IPCF-Bucuresti,CCSITEH-timisoara,sa.executie senal si ecluze partea de betoane: Centrala Constructii Canal Dunare Marea Neagra,condusa de un dr.ing. general de armata, cu sediul la medgidia. Antreprizele de constructii si montaj pe teren Constanta(ICH-Cta),Basarabi(Murfatlar),Medgidia, Cernavoda,Agigea-Vulcan Bucuresti-protectii anticorozive porti,sa. Monteori:in ecluze energomontaj, pe teren multi altii. Furnizori masini constructii: iug Braila: excavatoare electrice cu cupa de 8mc,asimilate in conceptie proprie(1 sau 2 au fost import urss),alte excavatoare si masini de constructii de la braila,nicolina iasi,craiova,toata tara.Autocamioane raba 16t-brasov cu miile,autocamioane belaz de 50 t(urss), autocamioane Mirsa-sibiu de 50 t,autocamioane Mirsa-sibiu de 1o0 t, trailer miriapod mirsa de 160t,autobuze,microbuze-bucuresti,aro-cimpulung muscel,dacia-pitesti(nu suv-uri,atv-uri,jeep-uri),etc. echipamentele si podurile la canal au fost uzinate de catre Centrala Industriala de Utilaj Energetic Bucuresti(60 de salariati) prin intreprinderile: UCM resita(echipamentele de hidraulica grea de actionare a portilor),CM bocsa(poduri peste canal:cernavoda,Medgidia,valea dacilor,poarta alba si ovidiu,macarale portuare,echipament hidromecanic),SN-Constanta(portile petronsoane),IUT bistrita(batardouri), caransebes(idem),UM-timisoarasa,plopeni(pompe hidraulice),iut tirgoviste si moreni pt.alte 2 poduri:agigea si basarabi. au mai fost in senal si alti proiectanti si constructori de retele electrice,de apa, foraje,imnunatairi funciare,agricultura,etc. s-au dezafectat prin implozie de catre armata mari statii de pompe. armata a participat masiv in colaborare cu antreprizele de specialitate. tineretul avea santier national, participind nemijlocit la constructie.toate autobazele din judete au participat cu masini si soferi. lucrarile de prospectare la cdmn(62km) au inceput in 1973, in 1978 s-a infiintat beneficiarul: administratia cdmn agigea cu grupa de diriginti de santier pe fiecare sub lucrare. in 1982 a inceput montajul echipamentelor in ecluze, in 1983 se faceau probe cu apa in ecluze si in mai 1984,cdmn, a fost inaugurat. canalul poarta alba navodari a inceput in 1983 si a fost inaugurat in noiembrie 1987. ce am vrut sa spun cu istoria aceasta? canalul dunare marea neagra si PAMN nu s-au sapat manual cum se insinueaza de catre unii,care nu cunosc realitatea sau cauta sa o mistifice, in bascalie. a fost o lucrare de o tehnicitate si anvergura deosebita a inteligentei romanesti(ex la basarabi spre agigea exista un tronson de creasta cu adincimea sapata de 70m). el a urmat, firesc, altor constructii deosebite baraje,hidro si termocentrale,complexul de navigatie si hidroenergetic portile de fier I si II(in timpul canalului DMN), mine la suprafata,combinate siderurgice,chimice si de constructii de masini,uzine,constructii civile si industriale,porturi,aeroporturi,transfagarasan,cai ferate,metrou,etc,etc.anumiti specialisti si masinile erau purtati de la un santier la altul. de ce am enumerat toate aceste lucrari grandioase? 1.ca sa se vada ca unele din institutele si mari intreprinderi ale noastre n-au fost puse in stare de "adormire, ci practic au disparut. 2. ca sa se vada ca numai prin munca se forjeaza background de specialisti.specialistii direct de pe bancile scolii sau facultatii au doar o cultura generala de specialitate.urmeaza 5 ani de productie pt. specializare.nu asa era inainte: 2 ani stagiatura, rezidentiatul la medic(e si acum),sa.? deci,daca vom da toate lucrarile la straini, de unde sa avem specialisti, de unde valuta(deficit bugetar mic)? daca nefiind competitivi nu exportam, cit mincam,macar sa producem in agricultura?indatoram numai pe next generation! iar de autostrazi se vede nu suntem in stare, sa construim(decit 130km pif.2004).platim valuta,care nu o avem, pt.orice cui batut la straini. trebuie o altfel de adoptare, cu lozinca draga unora "prin noi insine", dind tronsoane de autostrada fiecarui judet prin consiliul judetean. ce mai, descentralizare, dar prin munca!
  • fost constructor 26 Sep, 2009 13:27 prin noi insine,cand?** mini transporturilor(fost maxi) sa reactiveze proiectantii nostrii autohtoni dinainte de "89:IPTANA-Institutul de Proiectari Transporturi Auto Navale si Aeriene(avea sediul chiar in palatul mini transporturilor-a proiectat A1,aeroporturile, porturile, drumuri,atit in tara cit si prin alte tari),IPCF-Institutul de Proiectari Cai Ferate, sa ,constructorii nostrii:CCCF:Centrala Constructii Cai Ferate,TCDPPA-Trustul Constructii Drumuri Poduri Porturi si Aeroporturi,sa.toata ziua, buna ziua, licitatii cu firme straine de proiectare,constructii,receptie.pai, compania de autostrazi ca beneficiar, n-are nici macar diriginti de santier si comisie de receptie romana?cine sunt ceei care arunca banii(valuta, care nu o avem) asa pe fereastra, cind noi pe vremuri am facut lucrari similare, cu forte proprii.nu mai avem pic de mindrie,nici macar profesionala, ca sa nu mai vorbim de cea patriotica.mai nou,toata lumea "se pricepe" la autostrazi, ca si la fotbal, ca la agricultura.aici deja nu ne mai pricepem.dovada ca importam 80%,ruinind in datorie externa next generation,cind altadata asiguram in totalitate consumul intern de produse agricole si dadeam si la export.in plus, exportam si produse industriale complete, nu componente,ca acum!inlaturarea acestei anomalii trebuie sa fie preocuparea conducerii politice a tarii.ca nu se intimpla asa, e o singura explicatie-background-ul din ce in ce mai slab al acesteia si lipsa de aplecare si vointa, de documentare spre istoricul si traditiile noastre tehnologice de dinainte de "89, dar si big eroarea cum ca legea cererii si ofertei ar actiona spontan reglind totul de la sine.fals,ea regleaza,dar, in absenta unor mari dezechilibre,..in caz de mari dezechilibre,statul trebuie sa intervina masiv si inteligent..ori,deocamdata, suntem in criza economica=>rolul statului trebuie sa creasca nu numai la nivel strategic,ci si la nivel operativ prin companii de stat,inclusiv de constructii autostrazi! ex. "prin noi insine",inainte de anul 1900, inginerul roman Anghel Saligny(a carui stranstranepoti suntem) proiecta si executa podul de la cernavoda si Silozul din Portul constanta.iara,noi,noi,epigonii,cind? asadar, inainte de "89 s-au construit autostrada A1 bucuresti-pitesti-110km si tronsonul fetesti -cernavoda-25km din autostrada A2.dupa "89, explozia transportului auto fiind evidenta, privatizind aproape toata industria si agricultura,sa au fost bani, iar daca socotim ca actualul executiv s-a angajat la 200 km*anx19ani,puteam avea inca 3800km de autostrada, dar noi ne-am mai ales cu cca.130km din autostrada A2 bucuresti-fetesti, pif in anul 2004. acestea fiind zise,in problema autostrazilor, sa nu mai dam vina pe greaua mostenire de dinainte de "89, deoarece de cca.20 de ani puteam construi 3800km de autostrazi,ori noi am construit doar 130km,iar in ultimii 4 ani, 0 km!
  • fost constructor 26 Sep, 2009 13:22 romanian discovery ** dupa cum se observa in ziua de azi,romania nu mai conteaza ca tara tehnologica,nici pt necesitatile ei: 1.nu mai stim sa producem complet nimic(decit componente),in afara de citeva sectoare :autoturisme dacia pitesti-sub licenta privatizat cu renault,citeva combinate siderurgice: galati-privatizat cu mital,tirgoviste,santiere navale pt export,imgb,privatizat in decadere mare,citeva combinate petrochimice-vindute si astea,sa. 2.bogatiile subsolului,au fost concesionate la straini 3.mai mult, intretinerea concesionata la straini:ex.apa nova si metrorex in bucuresti 4.agricultura, atomizata in mii de parcele,doar in citeva locuri: fc vaslui si inca citeva, s-au gasit intreprinzatori pt.mari suprafete.restul,agricultura de subzistenta pt.sateni(50% din popoulatie).zootehnia industriala aproape a disparut. 5.comertul se face mai mult cu produse din import:agricole si alimentare(prin moluri,carora nu li s-au pus conditii sa se aprovizioneze de la noi), aparatura electronica, haine,incaltaminte(industrie usoara),etc 6.nu mai producem, printre altele: tractoare,masini de teren,camioane si basculante grele, masini agricole, masini industrie alimentara,industrie usoara si grea s-au desfiintat si dat la fier vechi fabrici,combinate intregi.s-au desfiintat:institutele de proiectari judetene,centrele de proiectari sicercetari pt diferite echipamente,institutele centrale de cercetari si proiectari pe ramura 7.constructiile de dupa "89 au fost date la straini: autostrazi,doar buc-fetesti,pif 2004, a fost finalizata, restul merg f.greu:in ultimii 4 ani=0 km autostrazi.s-a dat ,la straini(pe valuta ,care n-o avem),inclusiv,proiectarea, executia,receptia, desi noi aveam intreprinderi specializate ca :CCCF,TCDPPA,sa, IPTANA pt.proiectare,diriginti de santier romani si IGSIC pt receptie si control, pt.asemenea constructii. 8.constructiile de locuinte le dezvolta asa zisii dezvoltatori (speculatori) internationali, care prin lacomia lor,alaturi de banci,au declansat actuala criza economica mondiala.o alta chestiune s-ar parea ca proiectele lor de blocuri,sa nu tin cont de gradul de seismicitate a bucurestiului si altor orase. 9.ce lucrari de constructii mai facem noi, sunt de mica intindere si adincime:asfaltari,apa canalizare la sate,fintini arteziene muzicale in fiecare oras mai mare,sa. etc,etc. xxxxxxxxx urmare acestei situatii in care si politicieni si presa parca sunt in anestezie generala(continua fuga dupa o tigla(mai mare sau mai mica) sau ceva, ca fostii ceapisti in anii "90,au indepartat oamenii cu backgroundul necesar,raminind numai epigoni-"simtiri reci, harfe zdrobite"), pt.a trezi spiritul antrepenorial si vocatia de constructor ale poporului nostru, popularizati din ziarele vremii,emisiuni tv, de la muzeul national istoricul realizarilor noastre tehnologice importante ca de ex:inainte de 1900 podul de la Cernavoda si portul constanta construite de ing.Anghel Saligny,avioane:Aurel Vlaicu,Vuia,Coanda sa.intre cele 2 razb.mondiale construirea de catre UCMResita si SNGalati a 2 submarine,sa, dupa "44: hidrocentrala si lacul Bicaz, Portile de Fier I,II,canalul dunare marea neagra,santierele navale,fabrici uzine,autostrada Buc-Pitesti,cvartale blocuri locuinte,poduri peste dunare, locomotive cu abur si electrice,nave si motoare navale,etc.se poate si prin tvr,o emisiune stil discovery-"romanian discovery".daca nu ne apucam de treaba serioasa organizata romaneasca de la "vladica la opinca", ne vom afunda tot mai mult in derizoriu si manele,fiind in pericol sa devenim in ordine,din societate in popor si din popor in populatie.