Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
23:17 08 08 2020 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Proiecte majore ale Guvernului pentru Constanța Peste 1,3 miliarde de euro destinate exclusiv porturilor din județ. Drumuri expres și modernizarea aeroporturilor, pe lista investițiilor de milioane de euro (document)

ro

03 Jul, 2020 00:00 2920 Marime text
  • Guvernul a anunțat o serie de proiecte ce vizează investiții majore inclusiv în județul Constanța.
  • Peste 1,33 miliarde de euro sunt destinate exclusiv porturilor din județ, sumă căreia i se adaugă și altele.
  • Pentru Drumul expres Măcin-Tulcea-Constanța este prevăzut un cost cu TVA de 1075,7 milioane de euro.
  • Drumul Trans Regio „Alternativa Techirghiol“ are un cost estimat la 62,8 milioane de euro cu TVA.
Drum expres Măcin-Tulcea-Constanța, modernizarea căii ferate pe relațiile Constanța – București și Port Constanța – Palas, investiții masive în Portul Constanța, precum și în porturile Cernavodă, Hârșova, Medgidia, dar și noi terminale cargo și terminale de pasageri pentru trafic național și internațional pentru aerporturile din cadrul rețelei primare – Constanța, Iași, București-Otopeni, Craiova, Cluj Napoca, Timișoara și Sibiu. Toate aceste măsuri sunt cuprinse în planul de investiții și relansare economică, dat publicității de Guvernul României.
Guvernul României a dat publicității un ambițios plan de investiții și relansare economică. Acesta cuprinde măsuri pentru întreaga țară și nici Constanța nu a fost lăsată deoparte în repartizarea investițiilor viitoare. Din contră, mari sume vor fi alocate, potrivit Planului de investiții,1,33 miliarde de euro fiind destinate numai porturilor constănețene, sumă căreia i se adaugă și altele.

Drum expres în Dobrogea


O primă măsură ce îi interesează pe toți șoferii dobrogeni, dar și pe cei care tranzitează Constanța și Tulcea în general privește Drumul Expres Măcin – Tulcea – Constanța, pe care Guvernul liberal anunță că îl va pune la punct. Potrivit Planului de investiții, acesta reprezintă un obiectiv prioritar între proiectele de investiții în infrastructura rutieră.
Conform datelor oficiale, acesta va avea o lungime de 187,7 km, costurile pentru realizarea sa fiind estimate la 904 milioane de euro, fără TVA, cu un cost mediu de 4,8 milioane de euro/km. Costul cu TVA, potrivit aceleiași surse, ar urma să ajungă la aproximativ 1075,7 milioane de euro.
„Pe  termen  mediu,  Guvernul  își  propune  să  asigure conectarea provinciilor istorice ale țării și  conectarea  cu  statele  din  Vestul,  Sudul  și  Nordul țării prin demararea lucrărilor la aproxi-mativ  3.000  de  km  de  autostrăzi  și  drumuri  expres,  cu  un  cost  estimat  de  31  miliarde  de  euro“, se arată în Planul de investiții.
Astfel, printre proiectele de autostrăzi și drumuri expres aflate în implementare și menționate în anexele cuprinse în Planul de investiții se numără cel ce privește rețeaua secundară Constanța –Vama Veche, un proiect tip Trans Regio (conform MPGT), cu o lungime de 49 km, un cost estimat de 36,7 milioane de euro, fără TVA și 43,7 milioane de euro cu TVA, costul mediu fiind de 0,7 milioane de euro pe kilometru.
Un alt punct de interes pentru cei ce bat drumurile județene din Constanța este proiectul privind rețeaua secundară „Alternativa Terchirghiol“, de asemenea de tip Trans Regio. Acest drum va avea o lungime de 22 km, un cost estimat la 52,8 milioane de euro fără TVA, 62,8 milioane de euro cu TVA și un cost mediu de 2,4 milioane de euro pe kilometru.

Modernizarea porturilor


Așa cum menționam anterior, și Portul Constanța este vizat de investiții majore. Din cele 1,3 miliarde de euro destinate sectorului naval, cea mai mare parte a sumelor vor fi investite în Portul Maritim Constanța
„În contextul în care în sectorul naval investițiile au fost puternic neglijate în  ultimii 30 de ani, Guvernul a programat investiții semnificative, de peste 1,3 miliarde de euro pentru modernizarea și extinderea infrastructurii porturilor maritime, cu accent pe Portul Maritim Constanța“, potrivit Planului de Investiții.
Se mai arată în documentul Guvernului că „sunt anticipate investiții cumulate de peste 2,06 miliarde de euro pentru modernizarea, extinderea și dezvoltarea tuturor porturilor  fluviale  din  rețeaua  primară  și  secundară.  precum:  Portul  Giurgiu,  Portul  Calafat,  Portul  Corabia,  Portul  Sulina,  Portul  Tulcea,  Portul  Galați,  Portul  Brăila,  precum  și  în  porturile:  Cernavodă,   Călărași,   Oltenița,   Drobeta   Tr.   Severin,  Orșova,  Moldova  Veche,  Mahmudia,  Chilia Veche, Isaccea, Măcin-Turcoaia, Hârșova, Fetești,  MedgidiaBasarabiOvidiu,  Luminița,  Zimnicea, Turnu Măgurele, Bechet“.
Conform Anexelor cuprinse în Planul făcut public de Guvern, obiectivele de investiții pentru sectorul portuar includ mai multe proiecte.

Accentul se pune pe Portul Constanța


Primul în lista pusă la dispoziție de Guvern este Studiul „privind dezvoltarea obiectivelor individuale în cadrul porturilor maritime din România“, ce vizează Porturile Constanța, Mangalia și Midia și pentru care a fost anunțat un cost total de 5 milioane de euro, cu TVA.
Pentru Portul Constanța mai sunt pregătite și alte proiecte. Guvernul intenționează să extindă la patru benzi „drumul dintre Poarta 7 și joncțiunea cu obiectivul Pod rutier la km 0+540 a CMDN cu drumul care realizează legătura între Poarta 9 și Poarta 8 spre zona de Nord a Portului Constanța“, proiect care va costa 23 de milioane de euro. Aceeași sumă va fi asigurată și pentru proiectul ce vizează modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice, în timp ce pentru extinderea la patru benzi a drumului de circulație între Poarta 10 bis și Poarta 10 vor fi alocate 11 milioane de euro.
Proiectul privind „extinderea și modernizarea infrastructurii de apă și canalizare prin preluarea de ape pluviale și stabilizarea zonei adiacente“ va avea un cost de 21 de milioane de euro, iar pentru „asistență tehnică pentru pregătirea proiectelor din Master-plan pentru infrastructura rutieră și de acces“ sunt puse la bătaie 0,5 milioane de euro.
Alte 23 de milioane de euro sunt destinate realizării unei infrastructuri-rețea de tip port-community-system, în vederea operaționalizării sistemului de digitalizare, iar 24 de milioane de euro vor fi asigurate pentru proiectul „Cheu de acostare adiacent – canal de legătură între danele 85-89“.
Dezvoltarea insulei artificiale va costa 70 de milioane de euro, iar costurile pentru dezvoltarea molurilor 3 și 4 se vor ridica la 500 de milioane de euro.
Alte 500 de milioane de euro vor fi investite în Portul Constanța prin intermediul unor proiecte de dezvoltare în conformitate cu rezultatele studiului de identificare a obiectivelor individuale.

Și porturile fluviale vor beneficia de investiții


Pentru proiecte similare au fost puse la bătaie câte 40 de milioane de euro pentru Porturile Midia și, respectiv, Mangalia, în timp ce toate porturile vor beneficia de „proiecte de siguranță, securitate și depoluare în porturile fluviale“, costul fiind de 50 de milioane de euro.
Totodată, și porturile dunărene sunt luate în calcul în Planul de investiții al Guvernului.
Printre proiectele de modernizare a infrastructurii portuare pentru porturile dunărene se numără cel privind „modernizarea și extinderea capacității de operare în Portul Ovidiu“, pentru care vor fi alocate 14,8 milioane de euro, cu TVA. Pentru „modernizare și extindere capacitate Port Medgidia“ vor fi alocate 21,3 milioane de euro, cu TVA, iar pentru „modernizare și dezvoltare Port Cernavodă“ vor fi alocate 100 de milioane de euro, cu TVA.
Totodată, mai sunt prevăzute proiecte de moderinzare și dezvoltare pentru Porturile Medgidia (28,7 milioane de euro cu TVA), Basarabi (Murfatlar – 50 de milioane de euro cu TVA) și Ovidiu (35,2 milioane de euro, cu TVA).

Se dezvoltă rețeaua de cale ferată Port Constanța - Palas


În ce privește rețeaua de cale ferată, sunt prevăzute investiții pentru modernizarea rețelei primare, proiectele noi însumând circa 2.400 km și având un cost estimat de 14,3 miliarde de euro. Acestora li se adaugă 600 km în proiecte aflate în implementare, potrivit Planului de investiții, cu o valoare de 3,6 miliarde de euro.
În acest sens, pentru asigurarea obiectivelor de conectivitate, spun guvernanții, vor fi implementate mai multe proiecte noi de modernizare a cării ferate în rețeaua primară, printre care se numără și rețeaua Port Constanța – Palas.
Proiectul acest ocupă, de altfel, primul loc în lista Proiectelor noi de modernizare a căii ferate, cuprinsă în Anexa nr. 2 a Planului de Investiții. Astfel, pentru acest proiect, ce vizează modernizrea și dezvoltarea rețelei Port Constanța – Palas, cu o lungime de 180 km, a fost estimat un cost fără TVA de 300 de milioane de euro, respectiv 357 de milioane de euro cu TVA, costul mediu fiind de 1,7 milioane de euro pe kilometru.
În Planul de investiții se mai arată că se va accelera finalizarea mai multor proiecte aflate în rețeaua primară, care se află deja în implementare, printre care se numără și rețeaua Constanța – București.
Acest proiect deschide lista celor cuprinse în aceeași Anexă nr. 2 cu proiecte afalte în implementare. Potrivit datelor oficiale, este vorba despre modernizarea rețelei Constanța – București, lungimea fiind de 225 km, costul estimat fără TVA fiind de 64,8 milioane de euro și, respectiv, 77,1 milioane de euro, cu TVA. Costul mediu este de 0,3 milioane de euro pe kilometru.

Bani pentru aeropoturile constănțene


Investiții masive sunt prevăzute și pentru Sectorul aeroportuar și nici aici Constanța nu a fost trecută cu vederea.
„În funcție de categorie, aeroporturile naționale vor beneficia de următoarele proiecte investiționale: Pentru   aeroporturile   din   cadrul   rețelei   primare – Constanța, Iași, București-Otopeni, Craiova, Cluj Napoca, Timișoara și Sibiu– sunt preconizate noi terminale cargo, terminale de pasageri pentru trafic național și internațio-nal, precum și legături intermodale la nivel de infrastructură feroviară și rutieră, cu costuri estimate de 1,8 miliarde de euro“, se arată în Planul de investiții elaborat de Guvern.
Astfel, pentru Constanța sunt prevăzute două proiecte de modernizare a infrastructurii aeroportuare, acestea deschizând lista investițiilor menționate de Guvern în acest sector.
Primul proiect vizează „creșterea securității și siguranței traficului de pasageri pe Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu“, cu un cost total de 15,6 milioane de euro cu TVA. A doua direcție de modernizare pentru județul Constanța vizează „alte proiecte de dezvoltare, siguranță și securitate aeroportuară“, cu un cost total de 184,3 milioane de euro cu TVA.
De asemenea, „pentru   aeroporturile   din   cadrul   rețelei   secundare – Tuzla, Tulcea, Bacău, Suceava, Brașov, Târgu Mureș, Baia Mare, Satu Mare, Oradea și Arad – se vor dezvolta terminale de pasageri pentru trafic național și internațio-nal, terminale cargo, asigurându-se totodată cel puțin o legătură intermodală. Investițiile se vor ridica la 1,1 miliarde de euro“.
În acest sens, pentru Aeroportul Tuzla sunt anunțate 100 de milioane de euro cu TVA, bani destinați unor „proiecte de dezvoltare, siguranță și securitate aeroportuară“.

Sistemul energetic național


Nu în ultimul rând, investițiile în sistemul energetic național anunțate de Guvern prin Planul de investiții și relansare economică includ sume de 168.650.000 de lei, respectiv 34.847.921 de euro, în perioada 2020-2025, pentru Oil Terminal SA. La rândul său, Conpet SA va beneficia de investiții de 450.000.000 de lei, respectiv 92.982.891 de euro, în următorii cinci ani, iar Uzina Termoelectrică Midia SA este programată să primească 309.920.000 de lei, respectiv 64.038.350 de euro, în același interval.
Tot în sistemul energetic se va investi în Societatea Energetică Electrica S.A. (678.200.000 de lei - 140.135.548 de euro), Electrocentrale Grup S.A. (254.000.000 de lei - 52.483.676 de euro), Hidroelectrica S.A. (26.042.000.000 de lei - 5.381.023.225 de euro), dar și în Societatea Națională Nuclearelectrica S.A. (2.254.626.543 de lei - 465.870.432 de euro). Nu în ultimul rând, vor fi alocate sume și pentru Societatea Națională de Gaze Naturale Romgaz S.A. Mediaș (15.693.000.000 de lei - 3.242.623.357 de euro), dar și pentru Societatea de Administrare a Participațiilor în Energie S.A. (4.488.082.000 de lei - 927.366.311 de euro).

Noi proiecte pentru preluarea gazelor de la țărmul Mării Negre


În ce privește sistemul național de transport energetic, sunt prevăzute noi dezvoltări în scopul preluării gazelor de la țărmul Mării Negre, ce vizează „crearea unui punct suplimentar de preluare gaze naturale din perimetrele de exploatare off-shore ale Mării Negre“. Totodată, se va avea în vedere „Modernizarea S.M.G. Isaccea 1 și Negru Vodă 1“, mai exact, modernizarea stațiilor de măsurare gaze din punctele de interconectare pentru creșterea gradului de asigurare a securității energetice în regiune. Pentru aceste proiecte s-a luat decizia de finanțare.
Mai sunt și alte proiecte, aflate, potrivit Guvernului, într-o fază avansată de dezvoltare, pentru care nu s-a luat încă decizia de finanțare. Printre acestea se numără și „Dezvoltarea pe teritoriul României a Coridorului Sudic de Transport pentru preluarea gazelor naturale de la țărmul Mării Negre“, proiect ce vizează „preluarea gazelor naturale ce urmează a fi produse în Marea Neagră în SNT în vederea transportului lor în Romania și pe piețele europene“.

În Secțiunea Document puteți consulta și descărca integral Planul de investiții și relansare economică al Guvernului.

Citește și:

Investiţii în sectorul energetic din România:

 

Ti-a placut articolul?

Comentarii