Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
07:57 16 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

La Parastasul defunctei Intertir SA, coliva a luat-o statul si pomana familia Martin

ro

17 Feb, 2006 00:00 2116 Marime text

Printre marile lovituri date de fratii Gheorghe si Dumitru Martin a fost achizitionarea de catre acestia a societatii de transport Intertir SA Constanta * Fosta autobaza a achizitionat 20 de autotrenuri marca Renault, in baza unui imprumut de la Bancorex * Ulterior, firma a inregistrat pierderi si a ajuns pe lista AVAB * Lichidarea judiciara a fost pusa in miscare in anul 1998 la solicitarea Bancorex SA * Datoria a fost preluata ulterior de AVAB pentru suma de 8.869.097 de franci francezi * G&T Consulting, firma fratilor Martin a trecut la reorganizarea societatii * Desi in aceasta perioada au existat si incasari, din creditul Intertir, catre AVAB, G&T nu a platit nimic * Pe 26 iunie 1998, Tribunalul Constanta a fost investit, la cererea Bancorex SA, sa inceapa procedura falimentului fata de SC Intertir SA, fiind desemnat ca lichidator SC Lomax SRL * Noul proprietar preconiza ca prin disponibilizari sa realizeze o economie la salarii de 1877.928.000. lei * Paradoxal, sub administrarea lui Dumitru Martin cheltuielile de personal au crescut * Desi au fost vandute o serie de active, sumele obtinute nu au fost folosite pentru achitarea datoriilor fata de creditor * Martin a inchiriat catre cealalta firma a sa cele mai bune capete de tractor si remorci pe care le-a exploatat * In urma unor manevre contabile, la finalul contractelor, societatea a inregistrat o noua pierdere de aproape zece miliarde de lei * Restrangandu-si activitatea, cea mai mare parte a personalului Intertir SA a fost transferat la Polaris M Holding SRL * Nimeni nu mai are curiozitatea sa vada cum s-a derulat afacerea "Intertir" si care sunt pagubele statului in urma contractului cu G&T Consulting

ZIUA de Constanta a lansat de curand o campanie de demascare a unor afaceri din care statul a iesit cu pierederi insemnate. Printr-o serie de tertipuri financiar-contabile discutabile persoane influente au facut averi fabuloase in urma unor privatizari facute sub bagheta APAPS. Ziarul nostru a mai publicat afacerile familiei fostului prefect Martin. Fratii Martin sunt experti in afacerile din care statul iese mereu in pierdere, iar persoanele lor in profit. Prima afacere care i-a scos din anonimat a fost cea de salubrizare. Succesul societatii Polaris M Holding s-a cladit pe colapsul programat de fostul primar Gheorghe Mihasi pentru societatea de salubrizare a primariei Ecosal. Polaris, firma fratilor Martin a fost capusa care a prosperat pe spatele societatii primariei Constanta. In cativa ani Ecosal a colapsat si Polaris a luat proportii detinand in prezent monopol pe activitatea de salubrizare a orasului Constanta. Un alt capitol din sirul afacerilor fratilor Martin in detrimentul statului este afacerea "Intertir". De Gheorghe si Dumitru Martin si de apropiatii lor este legata privatizarea Intertir SA Constanta. Societatea era una viabila. Pentru a putea deveni profitabila conducerea societatii a achizitionat 20 de autotrenuri marca Renault cu un credit luat de la Bancorex. Ulterior, firma a inregistrat pierderi si a ajuns pe lista AVAB, cu datoria pe care o avea la defuncta Bancorex. Lichidarea judiciara a fost pusa in miscare in anul 1998 la solicitarea Bancorex SA, preluata ulterior de AVAB. La data respectiva, suma in litigiu era de 8.869.097 franci francezi. Contractul de vanzare-cumparare, intre G&T Consulting SRL si APAPS (fostul FPS) Constanta s-a incheiat la data de 21 februarie 2000. Modalitatea de plata a fost stabilita astfel: 36% avans, diferenta urmand a fi platita in 12 rate de cate 462.991.320 lei. Ultima rata scadenta trebuia achitata la data de 21 februarie 2003. La vremea respectiva, societatea avea 101 angajati. In contractul cu APAPS, G&T Consulting SRL se obliga sa nu procedeze la restructurari ce duc la concedieri colective, masura impusa in conformitate cu art. 3111 din HG nr. 450/1999. Masura trebuia mentinuta timp de trei ani. La licitatia la care firma lui Dumitru Martin si-a adjudecat Intertir, tuturor participantilor le-a fost inmanata adresa nr. 275/2000, prin care erau instiintati despre sentinta civila cu privire la confirmarea planului de reorganizare si numirea administratorului pentru urmarirea debitoarei Intertir. G&T Consulting SRL a refacut planul de reorganizare si l-a depus la dosarul nr. 1201/com/1998. In acest nou document au fost preluate o serie de masuri din cel aprobat initial, propunandu-se noi surse de venituri din care trebuiau sa fie achitate datoriile societatii. Era prevazut ca, in perioada martie 2000-martie 2003, sa fie vandute 27 de autotractoare marca Roman, in locul celor zece autotrenuri Renault inscrise in planul initial. Au fost vandute doar doua autotrenuri si s-au obtinut 94.500.000 lei. Au mai fost vandute 27 de semiremorci, incasandu-se 1129.022.000 lei si doua tractoare universale pe care s-au obtinut 32.528.000 lei.Nimic nu se plateste, totul se transforma in capitalIn luna februarie 2001, s-a vandut si platforma betonata pentru 152.315.000 lei, fata de 15.153.150.000 lei, cat era prevazut initial. Diferenta de pret este de 15 miliarde. Tot in aceeasi luna s-a instrainat statia de alimentare cu carburanti la valoarea de 37.703.000 lei. In planul de reorganizare se stipula ca pe aceasta statie s-ar fi putut obtine 2718.143.000 lei. Pierderile sunt imense, dar nu se opresc aici.Cu toate ca au fost si incasari, in perioada amintita, nu s-a achitat nimic din creditul Intertir, preluat de AVAB de la Bancorex, desi asa era stipulat in planul de reorganizare. Conform aceluiasi document, trebuiau achitate datoriile restante, mai putin cele de la CAS, pentru care se obtinuse reesalonarea. Asa se face ca datoriile au crescut. Practic, dosarul nr. 1201/COM/1998 a avut ca reclamanti creditorii SC Intertir SA: ORCB Bucuresti, fosta Bancorex, Administratia Finantelor Publice si Casa Judeteana de Pensii Constanta - avand ca obiect Legea nr. 64/1995, promovata de aceste institutii -, in contradictoriu cu societatea de transport. Tribunalul Constanta fusese investit, la 26.06.1998, cu cererea formulata de Bancorex SA, privind inceperea procedurii falimentului fata de SC Intertir SA.De la Martin, tot la MartinJudecatorul sindic a dispus ca administratorul judiciar sa prezinte lunar situatia financiara a averii debitoarei si sa faca dovada convocarii creditorilor pentru a asculta raportul si darea de seama contabila. Fata de concluziile raportului intocmit de catre administratorul judiciar asupra situatiei economico-financiare a SC Intertir SA si a modurilor de realizare a planului de reorganizare, a fost formulata cererea de incepere a procedurii falimentului fata de debitoare. SC Intertir SA a formulat intampinare la cererea administratorului judiciar. S-a invocat faptul ca in baza contractului nr.13/23 februarie 2001, incheiat cu SC Polaris M Holding SRL, SC Intertir SA a vandut o parte dintre activele sale, urmand sa achite creantele declarate cu banii obtinuti. Planul de reorganizare a activitatii debitoarei a fost confirmat la data de 24 ianuarie 2000. Raportul administratorului judiciar concluziona ca debitorul nu s-a conformat planului de reorganizare. De asemenea, s-a constatat o redresare a activitatii si o crestere a cuantumului sumelor ce urmau a fi distribuite creditorilor. In finalul sentintei nr. 1526/2001, instanta a dispus declansarea procedurii de faliment a SC Intertir SA si a desemnat ca lichidator SC Lomax SRL Constanta. Revenind la contractul de privatizare, la capitolul sase, "Eficientizarea activitatii", noul proprietar preconiza ca prin disponibilizari se va realiza o economie la fondul de salarii de 1877.928.000. lei. Au fost concediati in primul an 40% dintre angajati si, paradoxal, cheltuielile de personal au crescut comparativ cu 1999 si 2000. Aceasta crestere nejustificata s-a datorat maririlor salariale exagerate acordate tuturor directorilor. Se pare ca acesta a fost pretul tacerii platit de Dumitru Martin pentru a nu intampina greutati in procesul de devalizare al Intertir. In plus, sumele obtinute din vanzarea mijloacelor fixe prevazute in planul de reorganizare nu au fost folosite pentru achitarea datoriilor fata de creditori, ci la acoperirea cheltuielilor curente ale societatii. Suma de 946.854.000 lei care a fost incasata cu titlu de despagubire pentru un autotir avariat, ce constituia garantia creditului restant, a fost de asemenea deturnata si cheltuita pe nevoi curente. Dar luna februarie 2001 a fost cea in care s-a dat tunul cel mare. Societatea a vandut la licitatie publica cea mai mare parte a patrimoniului, active ale societatii, cladiri la valoarea istorica de 7.656.917.533 lei si tot terenul din evidenta, in suma de 10.442.901.373 lei. In contractele de vanzare s-a stabilit ca banii pe aceste active vor fi incasati in rate pe o perioada de trei ani. Incasarile au fost inregistrate in conturile 472 "Venituri inregistrate in avans" si 471 "Cheltuieli inregistrate in avans". In urma acestei manevre contabile, la finalul contractelor, societatea a inregistrat o noua pierdere de 9.992.282.105.lei. Restrangandu-si activitatea, cea mai mare parte a personalului Intertir SA a fost transferat la cealalta societate controlata de familia Martin, Polaris M Holding SRL. Cele 18 autotractoare Renault au fost transferate la Polaris pentru o chirie de 1260 USD/luna. De asemenea, au fost transferate 27 de semiremorci, pentru care se percepea o chirie de 1890 USD/luna. Pentru a-si recupera creantele, Polaris a executat niste autoterenuri ale deja defunctei societati de transport. Asta ar fi una dintre ultimele actiuni inainte de a se inapoia statului ce a mai ramas din SC Intertir SA. Din nou observam ca a castigat capusa Polaris M Holding. Nimeni pana la aceasta ora nu a controlat daca G&T s-a tinut de termenii contractului cu AVAS. Oricum averea familiei Martin a crescut dupa aceasta afacere.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii