Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
05:18 11 12 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Un succes răsunător la Constanţa - Gala Extraordinară de An Nou (galerie foto)

ro

16 Jan, 2017 00:00 2825 Marime text
Dirijorul italian Romolo Gessi, aflat pentru a patra oară la Constanţa, a fost, şi de această dată, extrem de încântat de colaborarea cu artiştii Teatrului „Oleg Danovski”.
 
Arhiplină! Aşa a fost, sâmbătă seară, sala Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski”, deşi condiţiile meteo nu au fost deloc prietenoase. Nimic nu a stat însă în calea constănţenilor care au dorit să participe la Gala Extraordinară de An Nou, convinşi fiind că vor petrece o seară magică în compania muzicii şi a dansului. Într-adevăr, seara a fost memorabilă, cu un maestru din ţara lui Verdi şi a lui Puccini - Romolo Gessi - la pupitrul dirijoral, cu orchestra, corul, balerinii şi cei şase solişti lirici ai Teatrului „Oleg Danovski”, care s-au alăturat în cea de-a doua parte a galei: sopranele Laura Eftimie şi Smaranda Drăghici, mezzosoprana Lucia Mihalache, tenorii Doru Iftene şi Răzvan Săraru şi baritonul Marius Eftimie.

Un repertoriu special, cu „hituri” şi piese mai puţin cunoscute

Prima seară a avut în prim-plan orchestra Teatrului „Oleg Danovski”, de alegerea programului muzical ocupându-se dirijorul Romolo Gessi. „Am alcătuit un program în care am alternat lucrări spumoase, iubite de către public, cu unele mai puţin cunoscute, dar, de asemenea, de mare interes. Am debutat cu uvertura operetei «Der Zigeunerbaron» (n.r. «Voievodul ţiganilor»), de Johann Strauss, una dintre paginile dificile ale repertoriului specific acestui gen muzical. Apoi a fost rândul unei alte lucrări deosebite, «Piave Marsch», prezentă în program prin conotaţia istorică: se împlinesc o sută de ani de la apariţia acesteia, fiind scrisă special de către Franz Lehar în memoria fratelui său, baronul Antal von Lehar, combatant în cadrul Primului Război Mondial în calitate de comandant de regiment pe frontul italian în dreptul localităţii Piave. Printr-o fericită coincidenţă, în vecinătatea regiunii locuiesc şi eu, în prezent. Această piesă de sine stătătoare a cunoscut un mare succes în epocă, determinând, într-un final, pe compozitor să o includă în următoarea sa operetă, «Wiener Frauen» (n.r. «Femeile vieneze»). «Florentiner Marsch» (n.r. «Marşul florentin»), de Julius Fucik, este o altă lucrare mai puţin cântată în repertoriul de concert, urmărită cu interes şi aplauze ritmate de către publicul din sală. Au mai fost piesele «hit» ale repertoriului specific concertelor festive de Anul Nou, din creaţia compozitorului Johann Strauss (Leichtes Blut - Polka Schnell din «Wiener Blut» (n.r. «Sânge vienez»), «Unter Donner und Blitz» Polka (n.r. polca «Tunete şi fulgere»), Annen-Polka, dar şi Neue Pizzicato Polka, op. 449, o lucrare rar prezentată publicului, de o dificultate şi un rafinament aparte”, a spus, pentru ZIUA de Constanţa, dirijorul Romolo Gessi.

Dans şi muzică

După pauză, orchestra s-a mutat în fosă, cedând sala baletului, corului şi soliştilor lirici. Momentele coregrafice, spectaculoase, dinamice - s-a observat amprenta creativă a lui Horaţiu Cherecheş - au alternat cu părţile în care corul şi soliştii au fost vedete.
 
„Această idee minunată de a prezenta gala în două părţi, o introducere simfonică, urmată de un spectacol complex, prin etalarea atâtor genuri muzicale - operă, operetă, momente coregrafice şi chiar şi musical, printr-un fragment din «My Fair Lady» - aparţine doamnei director Daniela Vlădescu”, a precizat Romolo Gessi.
 
Dirijorul italian, aflat pentru a patra oară la Constanţa - de două ori pentru a asigura conducerea muzicală a Concertului de Anul Nou (în 2016 şi 2017) şi de două ca preşedinte al juriului Concursului Internaţional de Dirijat „Black Sea” -, a fost, şi de această dată, extrem de încântat de colaborarea cu artiştii Teatrului „Oleg Danovski”.
 
„A fost o experienţă deosebită să lucrez aici, înconjurat de artişti sufletişti, de membrii corului, bine pregătiţi, de solişti de înalt nivel profesional, dar şi de balerini, o colaborare mai puţin obişnuită fiind aceasta între efectivul orchestrei, cu trupa şi momentele coregrafice din program. Succesul colaborării cu maeştrii balerini se datorează şi faptului că m-am bucurat de o constructivă comunicare, intuitivă sub toate aspectele, cu Horaţiu Cherecheş, un coregraf de primă mărime, un star, aş putea spune. De asemenea, am împărtăşit o bună colaborare cu toţi soliştii implicaţi în concert, de la tenorul Doru Iftene la mezzosoprana Lucia Mihalache, tenorul Răzvan Săraru, soprana Laura Eftimie şi baritonul Marius Eftimie, tânăra soprană Smaranda Drăghici, care a interpretat o drăgălaşă şi cochetă păpuşă mecanică, transmiţând prin jocul scenic şi vocal acea subtilitate a umorului francez, specifică lui Offenbach, umor transpus într-o pagină muzicală foarte dificilă tehnic, redată cu profesionalism. Orchestra a cântat şi acompaniat toată seara cu aplomb şi flexibilitate, urmărind atent subtilităţile agogice şi dinamice ale repertoriului”, a apreciat maestrul italian.

Romolo Gessi este şef de compartiment şi profesor la Facultatea de Dirijat şi Muzică de Cameră de la Conservatorul din Trieste şi profesor invitat la Universitatea de Muzică din Viena. 

„Oricând mă reîntorc să onorez cu bucurie invitaţia de a dirija la Constanţa, mai ales când aceasta vine din partea doamnei director Daniela Vlădescu, ca întotdeauna, promotoarea unor concepţii artistice de maximă eficienţă. Sper ca formula din această seară să fi fost una pe placul publicului şi, în special, să fi reuşit, noi, toţi artiştii, din fosă sau de pe scenă, să transmitem emoţia şi mesajul nostru publicului, la nivelul aşteptărilor”, a conchis dirijorul Romolo Gessi.
 
Sursa foto: ZIUA de Constanţa

Ti-a placut articolul?

Comentarii