Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
03:11 15 08 2020 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Președintele României a conferit Ordinul Național „Serviciul Credincios” în grad de Ofițer maestrului Emilian Elizian Boroghină

ro

01 Aug, 2020 00:00 1877 Marime text

În semn de înaltă apreciere pentru dăruirea, talentul și profesionalismul închinate, timp de mai multe decenii, Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, precum și pentru activitatea de aprofundare și promovare a operei lui William Shakespeare, impunându-se la nivel internațional drept un reper al cercetării în domeniul teatrului, președintele Klaus Iohannis a conferit Ordinul Național „Serviciul Credincios” în grad de Ofițer maestrului Emilian Elizian Boroghină.


În vârstă de 80 de ani, împliniți la începutul acestui an, maestrul Emil Boroghină a făcut onoarea de a include în repertoriul Teatrului de Stat Constanța și a Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova, deopotrivă, spectacolul „Ovidiu – Tristele și Ponticele”, după Publius Ovidius Naso, după cum aflăm de pe site-ul oficial al instituției constănțene.
Gestul său reprezintă, totodată, un act de înaltă cultură națională, ce își propune, prin punerea în scenă cu mijloace moderne a operei poetului Ovidiu, racordarea la valorile culturii universale. Ovidiu este al lumii, este însă și al nostru, îndeosebi prin Tristele și Ponticele, iar trecerea a 2000 de ani de la moartea lui pe țărmurile Tomisului îi reconfirmă valoarea.
Conceptul de spectacol este cel de performance multimedia. Spiritualizat, profund, apăsat de anii exilului, poetul intră în scenă după ce publicul a înțeles, din desfășurarea proiecției video inițiale, că omul Ovidiu a murit. În actorul de pe scenă este sufletul ieșit din corp al lui Ovidiu – corpul a rămas suspendat într-un fel de limb marin, el se mișcă ușor, dus de valuri, la țărm. Poetul nu realizează încă faptul că a murit, continuă să se zbuciume, să spere, să recadă în deznădejde, și doar spre sfârșit, când se întoarce și privește proiecția, își vede corpul în ape. Revelația că este desprins de propriul lui corp trecător, dus de valuri, integrat deja în țărm și mare, că a murit fizic, îi descoperă spiritul, pe calea de a se elibera de suferințele pământești”, se mai arată pe site-ul citat.
 

Ceea ce mă definește este o mare voință de a realiza lucruri ce par altora aproape imposibile

După cum afirmam, la începutul acestui an, pe 23 ianuarie, maestrul Emil Elizian Boroghină a împlinit 80 de ani, prilej pentru Ion Jianu, să publice o amplă biografie purtând titlul „Fenomenul Emil Boroghină” pe site-ul citestema.ro


pe care, cu acordul administratorilor acestui elitist site cultural ce promovează lectura de calitate, îl reproducem în continuare.


Născut în Corabia, oraș pe malul Dunării, Emil Elizian Boroghină avea să-și piartăd tatăl la vârsta de 15 ani, acesta decedând la doar 41 de ani, după o lungă și, pe atunci, necruțătoare boală. Constantin Boroghină, tatăl lui Emil, era secretar al Primăriei și apoi al raionului Corabia. Și el, tatăl lui Emil Boroghină, rămăsese fără tată pe când avea nici trei ani… Bunicul lui Emil murise pe câmpul de luptă în Primul Război Mondial.
Copilăria și adolescența i-au fost marcate de privațiunile perioadei de după al Doilea Război Mondial. În toamna anului 1959, devenea student la Institutul de Artă Cinematografică din București, clasa profesorului Dinu Negreanu, institut pe care-l va absolvi în 1963.
Fiind bursier al Sfatului Popular Regional Oltenia, avea obligaţia de a deveni actor al teatrului acestei regiuni, aşa că, începând din anul 1963, a devenit component al colectivului de actori ai Teatrului Naţional Craiova.
Biografia lui Emil Boroghină este una bogată și inspirațională. Între 1963 şi 1988 a fost actor al Teatrului Naţional Craiova, apoi timp de 12 ani director general al acestuia (1988-2000), perioadă care este considerată drept cea mai fastă din istoria teatrului, prin colaborarea cu regizorul Silviu Purcărete. Și probabil una dintre cele mai fructuoase ale teatrului românesc.
Este fondator (din 1994) şi director al Festivalului Internaţional Shakespeare, preşedinte al Fundaţiei Shakespeare (Craiova), vicepreşedinte al Reţelei Europene a Festivalurilor Shakespeare, Societar de Onoare al Teatrului Naţional „Marin Sorescu” Craiova şi membru al Senatului UNITER.
Dintre multele distincții menționăm: Premiul pentru directorat, acordat de secția de critică a UNITER (în 1991), primul de acest fel acordat în România și apoi Premiul pentru cel mai bun director de teatru în 1993, laureat al Premiului Academiei Române, Premiul Fundației pentru Teatru și Film pentru cea mai importantă personalitate a Teatrului Românesc 1995, Premiul British Council pentru cel mai bun manager de teatru, Premiul Galei UNITER 2015. Totodată, Emil Boroghină a fost încununat de American Biographical Institute cu distincția Omul anului 1995 și cu distincția Omul secolului 21, pentru deosebite realizări, a International Biographical Centre Cambridge în anul 2001; decorat cu Ordinul Naţional „Serviciu Credincios” în grad de Cavaler, titlul de Doctor Honoris Causa al Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chișinău (2017) și al Universității din Craiova (2018), Premiul de excelență al Academiei Internaționale „Mihai Eminescu” din Craiova (2019). Este Cetățean de Onoare al municipiului Craiova și al orașului Corabia.
 

Deceniul de aur TNC 1991-2000 și Festivalul Shakespeare, operele vieții lui Emil Boroghină

Rugat în urmă cu un an să se autodefinească, Emil Boroghină a afirmat: „Ceea ce mă definește este o mare voință de a realiza lucruri ce par altora aproape imposibile. De când mă știu, dar mai ales din ziua preluării direcției Teatrului Național din Craiova, 23 februarie 1988, mi-am fixat obiective care, printr-un incredibil efort colectiv, au impus teatrul nostru în prim-planul teatrului românesc și apoi și în cel al teatrului european și mondial! Pentru o lungă perioadă de timp, Craiova a fost unul dintre centrele teatrale de cel mai mare interes la nivel internațional, performanțele sale nefiind, până acum, egalate de niciun alt teatru din România. Marile realizări ale acelei perioade ale Teatrului Național – datorate unui colectiv exemplar, modelat de un șlefuitor de diamante și arhitect al unor mari construcții, regizorul Silviu Purcărete, slujit până la limitele sacrificiului de un director considerat la acea vreme vizionar – cred sincer că au înscris Craiova pe harta culturală a lumii”.
Teatrul Național din Craiova și-a prezentat, între anii 1991 și 2000, marile sale spectacole la aproape toate marile festivaluri internaționale de pe toate continentele lumii: în aproape toată Europa (Edinburgh, Avignon, Paris, Londra, Lisabona, Barcelona, Bruxelles, Amsterdam, Luxemburg, Roma, Milano, Viena și multe altele), în Orientul îndepărtat al Asiei, în Japonia, Coreea de Sud, Singapore. Adăugați și: Australia (la Melbourne), Africa (la Cairo), America de Sud (Sao Paolo), America de Nord (New York, Montreal). În acel adevărat deceniu de aur au fost 97 de turnee care, dincolo de participarea propriu-zisă, care însemna o încununare, au adus Craiovei 12 premii internaționale, unele de cea mai mare strălucire pentru întreg teatrul românesc.
Între 23 aprilie și 3 mai 2020 se va desfășura la Craiova a 12-a ediție a Festivalul Internațional Shakespeare, festival al cărui creator este Emil Boroghină. Un foarte apreciat critic teatral din România considera că Festivalul Shakespeare este opera vieții lui Emil Boroghină. Ceea ce în 1994 (anul când Emil Boroghină a fondat Festivalul Internațional Shakespeare, n.n.) „părea o utopie, un gând aproape nebunesc al unui ins în care a crezut un mănunchi restrâns de oameni, a devenit acum un eveniment cultural de rezonanță europeană la a cărui susținere și existență contribuie mult mai mulți”. Festivalul Shakespeare, bijuteria de preț a Craiovei, este definit de o parte dintre marii shakespeareologi și critici de teatru ai lumii drept cel mai important festival de acest fel, consacrat bardului englez într-o țară non-anglofonă.


Sursa text: citestema.ro



Sursa foto: Facebook Emil Boroghina
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii