Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
08:07 25 02 2018 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Poezie-festivaliera pentru patru orase

ro

18 Mar, 2008 00:00 596 Marime text
1205785329.jpg

Succesul de care s-a bucurat anul trecut proiectul cultural a facut ca, in 2008, orasul poeziei sa se mute in vechea cetate Tomis

Cea de-a IV-a editie a Festivalului Primavara Poetilor este in plina desfasurare. Pentru 12 zile, Constanta este orasul poeziei. Despre ce inseamna aceasta manifestare, care, in 2008, a ajuns in Franta la o editie aniversara - un deceniu de existenta, ne vorbeste Amelia Stanescu, directorul festivalului. De mentionat ca, in 2008, festivalul s-a extins, poezia fiind celebrata si la Mangalia, Ovidiu si Eforie Sud.

Isi gaseste poezia locul la Constanta?


Fara indoiala, si merita sa fie numit "Orasul Poeziei".

De ce credeti ca orasul are nevoie de o Primavara a Poetilor?


Nu doar acest oras are nevoie de poezie, ci fiecare dintre noi, in parte. Apollinaire marturisea, de altfel, ca, "fara poezie, viata nu este suportabila".

Care este criteriul care recomanda Constanta drept oras al poeziei?


Anul trecut, proiectul cultural de la Constanta a fost unul dintre cele mai importante din tara. Dar sa nu-l uitam pe marele Ovidiu si pe toti scriitorii de valoare ai locului.

Carui tip de public se adreseaza acest festival? Se poate vorbi despre Primavara Poetilor ca despre o manifestare cu circuit inchis, adresata numai cunoscatorilor?


Nicidecum nu este o manifestare cu circuit inchis sau adresata unui public elitist. Ne adresam tuturor celor care sunt sensibili la arta, celor care au nevoie de ea spre a se desavarsi.

Credeti ca este nevoie ca poezia sa fie scoasa in strada?


Si in strada, dar, mai exact, acolo unde este cel mai mult nevoie de ea: in scoli si licee.

Ce aduce nou editia din acest an?


Calificativul onorant de "oras al poeziei" m-a determinat sa largesc spatiul si timpul de desfasurare al evenimentelor. "Printemps des Poetes" omagiaza astfel poezia in patru orase (Constanta, Mangalia, Ovidiu si Eforie Sud) timp de douasprezece zile! Printre proiectele noi pentru aceasta editie se numara: lectura la Penitenciarul Poarta Alba, vizand dialogul dintre "lumea dinauntru si lumea din afara", "Noaptea devoratorilor de poezie cu Iulia Pana si invitatii sai", mixaje de muzica si poezie "Future Sound of Poetry" - duminica, la Club The Fish, si multe altele.

Faptul ca festivalul s-a extins anul acesta la nivel judetean releva interesul publicului pentru poezie?


Poezia este intrinseca oricarei fiinte. Avem nevoie de arta, avem nevoie de cultura, iar raspunsul pe care l-am primit de la organizatorii si participantii la acest festival mi-a demonstrat acest lucru. In plus, anul acesta, avem doi parteneri semnificativi: Inspectoratul Scolar Judetean Constanta si Casa Corpului Didactic, dupa cum si mai multe scoli implicate, care sustin prin activitatile lor promovarea pertinenta a poeziei.

Se preconizeaza noutati si pentru editia viitoare?


In special, ne dorim sa avem puterea financiara ca sa aducem, in calitate de invitati, poeti importanti din tara.

De cand sunteti directoarea acestui festival?


Este al doilea an de cand sunt desemnata sa ma ocup de acest festival. Am fost pentru primavara poetica pontica initiatoarea unui proiect intins pe patru zile - anul trecut - si douasprezece, anul acesta.

Ce criterii va recomanda ca director al Festivalului?


In primul rand, dincolo de faptul ca ador poezia si traiesc pentru si prin ea, sunt eu insami poeta, membra a Uniunii Scriitorilor din Romania. Acum patru ani, am reusit sa ajung la Paris si sa observ cu atentie proiectele originale "Printemps des Poetes". Cu trei ani in urma, am participat la actiunile desfasurate la Bucuresti.

In postura de cadru didactic, ce credeti ca este de facut pentru ca tinerii sa se intoarca la poezie, sa redescopere farmecul versurilor?


Din punctul meu de vedere, rolul fundamental in promovarea culturii in scoli, licee, universitati il are profesorul, care trebuie sa stie sa faca stiuta indispensabilitatea cartii in educatia tinerilor, sa gaseasca cele mai bune metode de a face placuta lectura si de a dovedi cat mai multa exigenta si obiectivitate in evaluarile zilnice si cele de sfarsit de ciclu, general sau liceal.

Scris de: {autor}Mirela STINGA {/autor}

Ti-a placut articolul?

Comentarii