Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
09:26 19 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

In memoriam Oleg Danovski, omul născut peste hotare care a lăsat amprenta baletului în Constanța și în România

ro

09 Feb, 2023 00:00 2045 Marime text
  • Sub conducerea sa, baletul românesc s-a bucurat de succese și recunoaștere fără precedent în străinătate
  • La 17 ani avea să devină cel mai tânăr coregraf din lume
  • Ultimul spectacol pe care l-a creat a fost „Crăiasa zăpezilor”
 
Reputatul artist s-a născut în anul 1917, pe 9 februarie, în orașul Voznesensk, pe atunci parte a Imperiului Rus.
 
Oleg Danovski a făcut carieră ca dansator și coregraf, el fiind întemeietorul școlii moderne de balet din România, fondatorul și directorul primului teatru de balet din țară.
 
A apărut pe toate marile scene ale lumii, precum cea a Teatrului Bolșoi, Operei din Milano sau Metropolitan New York.
 
Sub conducerea sa, baletul românesc s-a bucurat de succese și recunoaștere fără precedent în străinătate.
 
Înclinația spre partea artistică a moștenit-o de la mama lui, care a fost maestră de balet la Teatrul din Cernăuți. Inițial, Oleg Danovski a fost atras de vioară, instrument pe care l-a studiat timp de șapte ani. Ulterior, s-a dedicat dansului.
 
La 14 ani a fugit de acasă împreună cu o elevă de-a mamei sale, ajungând în București. În capitală, Oleg Danovski a avut prima slujbă la Teatrul Cărăbuș, unde și-a câștigat existența ca balerin. În scurt timp, Oleg Danovski a devenit prim solist, acceptând provocarea de a înlocui un coleg care se îmbolnăvise. Grație prestației sale, a primit porecla de „Sfinxul Slav”.
 
La 17 ani avea să devină cel mai tânăr coregraf din lume.
 
A lucrat la Teatrul Evreiesc, unde a studiat regia cu Iacob Sternberg.
 
Următorul pas a fost mutarea la Opera Română din București, unde a fost solist și a montat remarcabile spectacole.
 
Danovski a avut prilejul de a monta la Londra „Lacul lebedelor”, unul din cele mai cunoscute spectacole de balet din lume, la invitația lui Robert Helpmann.
 
În anul 1949, artistul a fost ales decan al Academiei de balet.
 
A militat pentru separarea baletului de operă, fără a avea succes.
 
În anul 1978, în timp ce se afla în drum spre Varna, pentru a juriza un festival internațional de balet, Oleg Danovski a făcut un popas la Constanța, ce avea să fie un moment marcant al carierei. Aici s-a întâlnit cu Aurel Manolache, directorul Teatrului de revistă „Fantasio”. Cei doi au pus bazele unei colaborări, prin înființarea unei secții de balet la Teatrul „Fantasio”, denumită „Ansamblul de balet clasic și contemporan”. Inițial era constituit din absolvenți ai liceelor de coregrafie din București și Cluj, primul spectacol montat fiind „Chopiniana”. Oleg Danovski a mai pus în scenă trilogia ceaikovskiană: „Lacul lebedelor”, „Frumoasa din pădurea adormită” și „Spărgătorul de nuci”.
 
În 1990, prin hotărârea lui Andrei Pleșu, ministrul Culturii de la acea vreme, era constituită instituția autonomă Teatrul de Balet „Oleg Danovski”. Prin hotărârea nr. 151 din 2004 a Direcției de Cultură a Consiliului Județean Constanța, Teatrul de Balet a fost desființat și comasat cu Opera și Filarmonica din Constanța.
 
Oleg Danovski a primit distincția Ordinul Muncii clasa a III-a „pentru merite deosebite în opera de construire a socialismului, cu prilejul celei de a XX-a aniversări a eliberării patriei”, în anul 1964.
 
Ultimul spectacol pe care l-a creat a fost „Crăiasa zăpezilor”. Deși starea lui de sănătate era precară, Oleg Danovski a reușit să monteze piesa în doar două săptămâni.
 
Artistul și-a găsit odihna veșnică în orașul de la malul mării. Decesul a avut loc la data de 21 octombrie 1996, cu câteva luni înainte de a împlini 80 de ani.
 
În volumul lui Jean Badea intitulat „Dicționar. Lumea artistică a Constanței. Teatrul de balet Oleg Danovski” (publicat în 2001, din iniţiativa directorului de atunci al TBOD, dr. Ana Maria Munteanu) regăsim mai multe pagini dedicate maestrului coregrafiei românești, cu fragmente de comentarii și cronici apărute în presa vremii:
 

„O.D. a îmbinat severa geometrie a baletului clasic cu vocabularul fulgurant al dansului modern. El prezintă nu doar rezolvarea excelentă a unor probleme de estetică coregrafică, dar şi un caz pasionat de izbândă în domeniul atât de dificil al înnoirii. ( ... ) Iar gama largă a acestui ansamblu se datorează pe de o parte tinereţii şi însufleţirii elementelor ce o alcătuiesc, pe de altă parte maestrului de balet Oleg Danovski, care reia totul de la capăt atunci când totul părea încheiat, ca şi cum şi-ar arunca beţe între roate pentru ca ideea să se afirme cât mai repede, cât mai convingător“. (George SBÂRCEA, România liberă, 15 iulie 1980).

 
În anul 2012, Doina Jela publica monografia „Oleg Danovski – omul, artistul, legenda”, o carte-document care realizează portretul complex al coregrafului și omului Oleg Danovski.
 
Citește și:
#DobrogeaDigitală Despre Oleg Danovski - „A îmbinat severa geometrie a baletului clasic cu vocabularul fulgurant al dansului modern“

 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii