Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
13:12 07 11 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Expoziția „Călătoria” a artistei Mirela Dimcea este vernisată la Muzeul de Artă Constanța

ro

07 Nov, 2025 10:59 245 Marime text
Sursa foto: Muzeul de Artă Constanța

Sâmbătă, 8 noiembrie, începând cu ora 15.00, la Muzeul de Artă Constanța va avea loc vernisajul expoziției de pictură „Călătoria”, cu lucrări semnate de artista Mirela Dimcea.
 
„Cu un parcurs educativ și profesionalcare combină în mod fericit facultatea de filosofie și cea de pictură, Mirela Dimcea este o prezență distinctă în lumea artiștilor constănțeni, cu un univers ideatic aparte, ce reușește prin desen și culoare să propună o viziune meditativă asupra lumii. Artista este și un iubit formator și educator al viitorilor artiști, profesoară la Colegiul de Arte „Regina Maria” din Constanța. Acest lucru face ca valențele picturii sale să fie dublate de intențiile pedagogice, iar lucrările să își îmbogățească astfel semnificațiile”, se arată în comunicatul de presă al Muzeului de Artă Constanța.
 
Expoziția este curatoriată de Lelia Pîrvan-Rus, directorul Muzeului de Artă Constanța, care referindu-se la creația artistei Mirela Dimcea afirma:
„În periplul său academic bucureștean, Mirela a avut șansa de a se afla în preajma unor artiști importanți precum: Vasile Grigore, Gheorghe Anghel, Sorin Ilfoveanu, Ștefan Câlția, Ion Sălișteanu, Mirel Zamfirescu, Alexandru Chira, însă, poate cel mai important pentru un creator, prezența acestor nume importante ale artelor vizuale românești nu i-au atenuat deloc puterea de a rezista tentației mimetice.

În toată creația sa, artista este fundamental interesată să picteze locul unde omul se întâlnește în Călătoria sa cu infinitul: prin coloristica aleasă, miturile capătă carne și respiră, îngerii se apropie de noi și ne veghează, iar grădinile pline de întâmplări cotidiene se deschid spre cer; tema iubirii de semeni constituie, cumva, firul roșu al expozițiilor sale (roșul sangvin fiind dealtfel o dominantă a cromaticii sale).

Ciclurile de picturi prezente în expoziția actuală au în miezul lor Omul, cu proiecțiile și cu semnele universului său spiritual. Destinul personajelor sale împrumută ceva din tihna orelor de relaxare, dintr-o existență marcată de contemplare și meditație, care nu are însă de-a face cu nici un fel de dramatism sau patos existențial - expresionist, chiar dacă ritmul viguros ale desenelor sale, bogăția cromatică și apetența pentru compozițiile deschise ne-ar putea îndrepta gândul într-acolo.

Omul, în lucrările artistei, reprezintă simbolul etern, iar faptul că ea poate fi catalogată ca un artist figurativ este un lucru cert, însă lucrările sale sunt foarte simbolice și dincolo de clasificări, ele sunt martorii tăcuți ai unei vieți intens spiritualizate și a unei viziuni stenice asupra vieții: îngerii Mirelei au aripi pentru zbor, dar reprezintă și porțile care leagă pământul și divinul. Biserica, cu arcade și scări, devine un loc de trecere,în timp ce Adam și Eva nu sunt prezentați ca niște damnați, ci reprezintă cuplul primordial, aflat în căutarea cunoașterii. În grădinile ei, păsările, peștii, caii și pisicile reprezintă alfabetul unei lumi în care formele și culorile se completează reciproc și trăiesc într-o deplină armonie, completată de ocruri sau violeturi care se echilibrează cromatic.

În compoziții de largă respirație, artista alternează suprafețele de culoare compacte ce își găsesc ecoul în pete vibrate sau transparente, iar formele intersectate, ca niște armături desenate în spațiul compozițional semnifică, de fapt, planuri suprapuse, sedimentări și posibile călătorii într-un timp și spațiu alternativ, reprezentând tot atâtea variante de decriptare a mesajului poetic.

În Călătoria sa, privitorul se apropie de oameni, îngeri, animalele care îi populează pașnic grădinile, pentru că pictura sa se adresează în primul rând celor care caută frumusețea dincolo de aspectul exterior, celor care sunt familiarizați cu termenul prin care vechii greci denumeau frumusețea, Kalos, care devenea în accepțiunea lui Platon o cale, o metodă de inițiere. Acest tip de construcție trimite la ideea de timp stratificat, de memorie, post-memorie, discurs și experiență personală, toate condensate în imagini și teme specifice unui absolvent de filosofie, dar și unui artist care pune întrebări esențiale prin temele abordate. O altă particularitate a picturii sale, dar și a artistului este ambivalența: Mirela este ea însăși un amestec de emoție și putere calmă, de siguranță afișată și fragilitate asumată.Astfel, artista nu își propune să șocheze, dar tocmai prin această discreție rafinată a picturii și a retoricii filosofice,ea reușește să transmită un sentiment de forță.


Pentru cei care vor să îi înțeleagă lucrările, putem spune că ele se aseamănă artistei: Mirela este o pictoriță care îți arată că fragilitatea poate fi mai tare decât zidurile și că, uneori, puterea stă nu în violența imaginii, ci înreziliența artistului care își cunoaște forța creatoare.Vă invităm așadar într-o Călătorie prin universul pictural al Mirelei Dimcea, pentru a descoperi locul secret în care emoția se transformă în imagini poetice,pline de armonie”.

Expoziția este organizată cu sprijinul Consiliului Județean Constanța, iar publicul iubitor de artă poate admira lucrările expuse în lunile noiembrie și decembrie ale anului 2025.
 
Citește și:
Muzeul de Artă Constanța prezintă vernisajul expoziției de omagiere a artistului Gabriel Stratulat 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii