60 de ani de teatru de păpuşi la Constanţa: Ioana Jora, un curcubeu de emoţii pe cerul copilăriei
Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
13:10 18 08 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

60 de ani de teatru de păpuşi la Constanţa Ioana Jora, un curcubeu de emoţii pe cerul copilăriei

ro

16 Dec, 2016 00:00 977 Marime text

În teatrul de păpuşi putem vorbi despre o nobleţe a modestiei, pentru că aici vedetele sunt ele, Păpuşile. Cu talent, cu iubire pentru copii, actorii mânuitori ai Teatrului de Păpuşi Constanţa au animat zeci de personaje, dăruind publicului lor de acasă şi de peste graniţele ţării frumuseţe, înţelepciune, bucurie.

S-a născut într-o familie care i-a cultivat dragostea pentru artă, pentru frumos. Părinţii ei au fost animatori ai vieţii artistice de amatori din Galaţi, oraşul natal. Tatăl ei,  avocat, a studiat la Paris şi artă dramatică, iar mama ei a fost directoarea Ateneului Popular „V.A. Urechia” şi, mai apoi, a Palatului Culturii din Galaţi.
 
A debutat cu mult succes la vârstă de 18 ani, cu rolul titular din „Scufiţa roşie”, pe scena Teatrului de Păpuşi Galaţi. A fost  actriţa acestui teatru între anii 1957 şi 1969. Îşi aminteşte cu plăcere şi duioşie de rolurile din „Elefănţelul curios” şi „Sânziana şi Pepelea” (în regia lui Valeriu Moisescu) şi de un rol anume creat pentru ea din „Mâinile, sus”, spectacol scris şi regizat de Ion Maximilian.
 
A devenit actriţă a Teatrului de Păpuşi Constanţa convinsă de regizorul Ion Maximilian, atunci director al Teatrului Dramatic Constanţa. Din 1969 devine, prin transfer, actriţă a Teatrului de Păpuşi Constanţa, până la pensionare, în anul 1998.
 
Rolurile ei pe scena constănţeană le-aş asemui cu un curcubeu: roluri în culori calde, altele în culori puternice, splendidă alcătuire de măiestrie, sensibilitate şi forţă, dramatism interpretativ, dar şi mult umor. Roluri brodate pe aripi largi de fantezie.
 
Cu grijă de artizan pentru fiecare detaliu, cu inteligenţă, cu un glas vibrant, ce stă sub semnul tuturor armoniilor - aşa îşi mânuieşte Ioana Jora păpuşile. Fiecare participare a ei la un festival naţional sau internaţional i-a adus admiraţia criticii. Un cronicar exigent, foarte zgârcit cu laudele, asemuia, la Festivalul de Teatru de la Kecskemét, Ungaria, 1994, felul ei de interpretare a rolului Capra din „Capra cu trei iezi” cu cel al unei Medee moderne. Criticul Valentin Silvestru i-a admirat la Gala Naţională a Păpuşarilor (Cluj-Napoca, 1994) înalta măiestrie a mânuirii, rafinamentul interpretării. 
 
Un actor generos, aşa cum numai marii actori ştiu să fie, Ioana Jora a dăruit mult din experienţa ei tinerilor actori. Prezenţa sa în teatrul constănţean a însemnat pentru colegii ei aflaţi la început de drum o şansă, o promisiune de soluţii creatoare, pe care ei au valorificat-o la maximum sub îndrumarea ei.
    
Odată mi-a mărturisit că îşi dedică rolurile copiilor, dar şi oamenilor mari care încă îşi mai aduc aminte că au fost mai întâi copii.    Este distinsă cu premii ale unor importante festivaluri de gen din ţară şi din străinătate.
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii