Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
00:34 21 11 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Cine şi de ce a atacat în instanţă regulamentul privind parcajul? Bătălia pe cele aproximativ 20.000 de locuri de parcare din municipiul Constanţa!

ro

30 Oct, 2018 00:00 2878 Marime text
În şedinţa Consiliului Local Municipal Constanţa din luna iunie s-a aprobat „Regulamentul de organizare şi funcţionare a parcărilor publice de pe raza municipiului Constanţa“. Regulamentul stabileşte cadrul general de reglementare pentru desfăşurarea activităţilor de amenajare, întreţinere, plată, rezervare a locurilor de parcare, ridicare a vehiculelor, precum şi drepturile şi obligaţiile persoanelor fizice sau juridice care utilizează locurile de parcare. Domeniul public aparţinând municipiului Constanţa este structurat pe zone de parcare grupate pe cartiere. Amenajarea locurilor de parcare se realizează de către administratorul tramei stradale, SC Confort Urban SRL, sau alte entităţi autorizate, în colaborare cu departamentele cu atribuţii în domeniu din subordinea Primăriei Constanţa sau a Inspectoratului de Poliţie Judeţean Constanţa.
 
Potrivit proiectului, rezervarea locurilor de parcare este valabilă de luni până vineri, în intervalul orar 17.00 - 8.00, inclusiv sâmbăta, duminica şi de sărbătorile legale. În intervalul 8.00 - 17.00, de luni până vineri, inclusiv, deţinătorul autorizaţiei nu mai are drept prioritar de folosinţă asupra locului de parcare. Oricine poate folosi acel loc de parcare.

În proiectul de hotărâre se precizează că cei care deţin autorizaţie pentru locul de parcare şi nu respectă legea vor fi amendaţi cu suma de 1.000 de lei. În municipiu sunt în acest moment aproximativ 20.000 de locuri de parcare, fără a le lua în calcul pe cele aproape 4.000 din staţiunea Mamaia.
 
Locuri de parcare create artificial şi tarife prohibitive!
 
Regulamentul nu se aplică deocamdată, fiind totul la stadiu de acomodare. Asta şi pentru că Asociaţia „Constanţa Altfel” a atacat în instanţă acest regulament referitor la parcările publice. Iată cum argumentează reprezentanţii asociaţiei „nelegalitatea” regulamentului.
 
„Deşi se pretinde că priveşte doar parcările publice (adică doar parcările amenajate, situate în apropierea instituţiilor, a autorităţilor sau a clădirilor de utilitate publică), în realitate se referă la toate locurile posibile de parcare situate pe domeniul public sau privat al municipiului. Consecinţa: vor fi toate taxate, mai devreme sau mai târziu, hotărârea permite. 

Nici proiectul de hotărâre şi nici hotărârea astfel cum au fost adoptate nu au fost însoţite de notă de fundamentare, expunere de motive, referatul de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus, documente obligatorii potrivit art. 7 alin. 2 din Legea nr.52/2003 în procedura adoptării unui act normativ. Pentru că nici primarul, nici aparatul acestuia şi nici consilierii locali nu au habar că hotărârea aprobată este un act normativ şi trebuie să respecte nişte reguli minime. 

Regulamentul introduce noţiunile de „parcare de reşedinţă”, „parcare mixtă de reşedinţă şi cu tarif orar” şi „parcări rezidenţiale” pe care uită însă să le definească. Consecinţa: nu se cunoaşte regimul acestora. Deşi regulamentul prevede că „domeniul public aparţinând municipiului Constanţa este structurat pe zone de parcare grupate pe cartiere”, nu cuprinde şi o zonare efectivă a municipiului şi nu indică relevanţa zonării. Iar zonarea funcţie de cartier este chiar idioată. În Regulament se vorbeşte doar de amenajarea locurilor de parcare, nu şi despre stabilirea locurilor de parcare, deşi noţiunile nu se confundă, iar stabilirea locurilor de parcare se face doar împreună cu Poliţia Rutieră. 

Regulamentul nu prevede plata unor taxe/tarife de parcare diferenţiate, funcţie de zonă, dar şi de timpul de staţionare. Regulamentul nu permite achitarea pe bază de abonament a tarifului/taxei pentru parcarea publică cu tarif orar, deşi numeroase parcări sunt situate lângă instituţii/autorităţi publice, iar angajaţii acestora şi nu numai utilizează zilnic parcarea de lângă instituţia în care îşi desfăşoară activitatea. 
Regulamentul prevede că utilizarea locurilor de parcare se face gratuit sau cu perceperea unor taxe de parcare, fără însă a se indica situaţiile în care utilizarea locului de parcare este gratuită.

Regulamentul deleagă administratorului parcărilor (Confort Urban SRL) atribuţii ce aparţin exclusiv autorităţii publice locale (stabilirea locurilor de parcare publică, stabilirea şi/sau modificarea programului de taxare, modificarea tipului şi destinaţiei parcărilor).
Regulamentul nu stabileşte cum se fac venit sumele încasate cu titlu de tarife de parcare, deşi acesta este încasat de o societate comercială, chiar înfiinţată de autoritatea publică locală.

Regulamentul nu stabileşte tarifele aplicabile pentru locurile de parcare din parcările cu tarif orar, statuând că acestea vor fi stabilite de administratorul parcărilor, în speţă Confort Urban SRL, deşi taxa de parcare este o taxă locală supusă prevederilor Codului Fiscal, prin urmare trebuie stabilită de autorităţile administraţiei publice locale.

Deşi regulamentul prevede că taxele de parcare sunt „stabilite anual prin hotărâre a Consiliului Local, în conformitate cu prevederile legii fiscale”, la momentul adoptării HCL nr.235/2018 nu exista nicio HCLM care să stabilească taxa de parcare pentru parcările cu tarif orar, nici nu a fost adoptată o astfel de hotărâre până la data prezentei. Mai mult decât atât, nici proiectul de hotărâre de Consiliu Local pentru stabilirea impozitelor şi taxelor locale la nivelul municipiului Constanţa începând cu anul 2019 nu prevede tariful/taxa pentru utilizarea locurilor de parcare din parcările cu tarif orar. Prin proiectul respectiv, la fel ca şi în hotărârile din anii anteriori, este reglementată doar taxa de rezervare a locului de parcare, adică a abonamentelor pentru parcările de reşedinţă.

Regulamentul prevede exclusiv obligaţiile utilizatorilor locurilor de parcare, nu şi obligaţiile administratorului parcărilor publice, în condiţiile în care perceperea unei taxe presupune cu necesitate oferirea în contrapartidă a unui serviciu public, care în situaţia de faţă nu poate fi limitat la amenajarea locurilor de parcare (prin amenajare emitentul înţelegând trasarea unor marcaje rutiere şi montarea unor indicatoare), ci ar trebui să includă cel puţin următoarele activităţi/obligaţii: întreţinerea şi repararea părţii carosabile aferentă parcărilor publice, efectuarea şi întreţinerea curăţeniei pe suprafaţa parcărilor publice, efectuarea deszăpezirii şi combaterea poleiului pe suprafaţa parcărilor publice etc.

În condiţiile în care pentru taxa de parcare percepută nu se oferă în contrapartidă niciun serviciu, sunt încălcate prevederile art. 2 pct. 55 din Legea nr.273/2006 privind finanţele publice locale, potrivit cu care taxa reprezintă „suma plătită de o persoană fizică sau juridică, de regulă, pentru serviciile prestate acesteia de către un operator economic, o instituţie publică ori un serviciu public”.

Dispoziţiile Regulamentului ce permit administratorului parcărilor să decidă oricând şi în orice condiţii modificarea programului de taxare, modificarea tipului şi destinaţiei parcărilor, sunt nelegale. Programul de parcare fiind stabilit prin hotărâre de consiliu local nu poate fi modificat decât printr-o altă hotărâre de consiliu local, iar nu prin simpla decizie a unui operator economic. În ce priveşte modificarea tipului şi destinaţiei parcărilor. 

Intervalul orar 8-17 corespunde unui program normal de lucru al instituţiilor bugetare. Însă nu toţi locuitorii municipiului Constanţa sunt angajaţi la „stat”, sens în care, potrivit Regulamentului, posesorii locurilor de parcare de reşedinţă pe bază de abonament care lucrează în domeniul privat şi al căror program de lucru nu se încadrează în intervalul orar 08.00 - 17.00, vor fi obligaţi să achite pe lângă taxa de rezervare a locului de parcare şi un tarif orar zilnic pentru perioada ce excedează intervalul 08.00 – 17.00. În aceeaşi situaţie se regăsesc studenţii şi pensionarii.
Trecând peste faptul că titularii autorizaţiilor de rezervare loc parcare nu au certitudinea că vor putea beneficia de locurile de parcare rezervate, aceştia plătesc în realitate taxa de rezervare pentru intervalul orar 17.00 – 08.00, interval în care potrivit Regulamentului toate celelalte locuri de parcare publice pot fi utilizate fără plată.

Măsura complementară a ridicării vehiculului instituită prin Regulament este nelegală. Pentru că autorităţile publice locale nu au dreptul de a reglementa sancţiuni complementare, dar şi pentru că sancţiunea complementară a ridicării autovehiculelor se poate dispune exclusiv de către poliţia rutieră şi doar în ce priveşte autovehiculele parcate neregulamentar”, notează Asociaţia „Constanţa Altfel”, în acţiunea adresată instanţei. 


Citeşte şi:
 
Repartiţia locurilor de parcare în perioada sezonului estival Ce prevede noul regulament privind parcările publice de pe raza municipiului Constanţa! (document)
 
Ce prevede Regulamentul de organizare şi funcţionare a parcărilor publice de pe raza municipiului Constanţa (documente)

 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • petre vlase 31 Oct, 2018 09:48 Problema se rezolva sinplu. Primaria trebuie sa oblige ca automobilistii ce stau la case sa isi bage masinile in curti, iar ce ce stau la blocuri fara parcari sa fie obligati sa se asocieze in vrdrea construirii de parcari pe verticala, deasupra aleilor auto, sau investitori privati sa investeasca in asa ceva( cu termen de 2 ani).