TERMENE Lista lui Bolojan. Pierderi totale de aproape 20 mld. lei, dar pe listă sunt și companii profitabile, precum Oil Terminal sau CNCIR
TERMENE: Lista lui Bolojan. Pierderi totale de aproape 20 mld. lei, dar pe listă sunt și companii profitabile,
09 Dec, 2025 17:33
ZIUA de Constanta
135
Marime text
135
Marime text
Lista celor 17 companii de stat propuse pentru reformă de guvernul Bolojan cuprinde atât firme care înregistrează pierderi istorice, cât și firme profitabile. În perioada 2008-2024, companiile din listă au acumulat pierderi totale de aproape 20 mld. lei, conform datelor disponibile.
- CFR Marfă
- Metrorex
- Tarom
- CFR Călători
- Electrocentrale Grup SA
- Electrocentrale București SA
- Oil Terminal SA
- CNCIR SA
- ROFERSPED
- CFR IRLU
- Societatea de Administrare Active Feroviare „SAAF”
- SFT-CFR SA
- Societatea Națională a Căilor Ferate Române
- Compania Națională de Căi Ferate CFR
- Telecomunicații CFR SA
- Societatea Tipografica Filaret
- Societatea de Reparații Locomotive CFR SCRL Brașov
Dintre companiile incluse pe listă, două sunt deja în faliment, mai exact CFR IRLU și SFT-CFR, în timp ce Societatea de Administrare Active Feroviare SAAF este în insolvență, iar Societatea Națională a Căilor Ferate Române a fost marcată în lista guvernului ca fiind „pre-insolvență”.
Dacă selectăm perioada 2008-2024, cel mai amplu interval de timp pe care îl acoperă datele Termene, vom observa că majoritatea au pierdere pe sold (adică diferența dintre pierderile agregate și profiturile nete cumulate), mai exact 11 dintre ele, mergând până la cele care au înregistrat doar pierderi în perioada analizată, cum ar fi CFR Marfă sau Tarom.
De cealaltă parte, sunt firme care au profit pe sold, cum ar fi Electrocentrale București sau ROFERSPED, dar sunt și firme care au doar profit, fără pierderi, în perioada analizată, cum ar fi Oil Terminal sau CNCIR. Cifrele și rezultatele financiare nu au fost singurul criteriu de selecție, întrucât a fost luat în calcul rolul strategic pe care acestea îl au în economie și pentru funcționarea statului.
Unele dintre aceste companii au un istoric de două sau trei decenii, în timp ce altele au fost înființate abia în urmă cu câțiva ani. Dacă selectăm perioada 2008-2024, cel mai amplu interval de timp pe care îl acoperă datele Termene, companiile din listă au pierderi agregate de 19.923.781.942, adică peste 19,9 mld. lei.
În același timp, profiturile cumulate pentru aceeași perioadă de timp s-au ridicat la 4.665.411.836 lei, adică 4,67 mld. lei. Asta înseamnă un sold al pierderii nete agregate de 15,26 mld. lei, dacă calculăm diferența dintre pierderile agregate și profiturile cumulate pentru perioada 2008-2024.
CFR Marfă
Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă "CFR Marfă” SA a avut afaceri de 677,2 mil. lei în 2024, în scădere cu 14% față de anul anterior, o pierdere netă de 328,6 mil, lei, mai mare cu 43% decât pierderea din 2023, respectiv 3.049 de angajați, în scădere cu 6%.
Compania este controlată de statul român prin Ministerul Transporturilor. În perioada 2008-2024, CFR Marfă a avut 17 ani de pierderi și niciun an de profit, acumulând pierderi agregate de peste 4,1 mld. lei. În cifre absolute, compania a avut pierderi nete cumulate de 4.141.567.146 lei.
Metrorex
Compania Metrorex a avut afaceri de 1,17 mld. lei în 2024, în creștere cu 6%, o pierdere netă de 181,1 mil. lei, cu 3% sub pierderea din anul anterior, respectiv 4.882 de angajați, în scădere cu 2%. Compania este deținută de statul român.
În perioada 2008-2024, compania a fost profitabilă într-un singur an, mai exact 2022, când a avut un profit net de 2,5 mil. lei. În rest, compania a avut șase ani în care rezultatul profit/pierdere a fost zero, dar și zece ani în care a înregistrat pierderi.
În total, pierderile Metrorex din perioada analizată s-au ridicat la aproape 1,99 mld. lei, conform datelor Termene. În cifre absolute, compania a avut pierderi agregate de 1.987.525.251 lei și un profit net cumulat de 2.511.515 lei. Asta înseamnă un sold al pierderii nete agregate de 1,985 mld. lei.
Tarom
Compania Națională de Transporturi Aeriene Române Tarom SA nu a depus încă bilanțul pe anul 2024, iar cele mai recente date arată afaceri de 1,26 mld. lei și o pierdere de 87,1 mil. lei în 2023, respectiv 1.143 de angajați.
Acționariatul Tarom este format din Ministerul Transporturilor (98,0141%), Compania Națională Aeroporturi București (1,0398%), Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian Romatsa (0,886%) și Longshield Investment Group (0,0601%).
În perioada 2008-2023, Tarom a înregistrat 16 ani de pierderi și niciun an de profit, acumulând pierderi totale de peste 3 mld. lei. În cifre absolute, pierderea netă agregată a fost de 3.035.039.551 lei, în perioada analizată.
CFR Călători
Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători – CFR – Călători SA a avut afaceri de 3,49 mld. lei în 2024, în creștere cu 23% față de anul anterior, un profit net de 29,3 mil. lei, comparativ cu o pierdere netă de 210,8 mil. lei în 2023, respectiv 10.597 de angajați, în scădere cu 3%. Compania este deținută de stat prin Ministerul Transporturilor.
În perioada 2008-2024, CFR Călători a avut doar cinci ani de profit și 12 ani de pierderi. În total, pierderile cumulate s-au ridicat la 3,24 mld. lei.
În cifre absolute, compania a avut pierderi agregate de 3.236.586.278 lei și un profit net cumulat de 181.474.750 lei. Asta înseamnă un sold al pierderii nete negative de 3,06 mld. lei în perioada analizată.
Electrocentrale Grup SA
Compania Electrocentrale Grup SA a avut afaceri de 5,7 mil. lei în 2024, în creștere cu 11% față de anul anterior, o pierdere netă de 3,4 mil. lei, mai mare cu 343% față de pierderea din 2023, respectiv 32 de angajați, în scădere cu 4%. Compania este deținută de statul român prin Ministerul Energiei.
În perioada 2013-2024, compania a avut trei ani de profit și nouă ani de pierderi. În total, pierderile cumulate s-au ridicat la 84,1 mil. lei.
În cifre absolute, compania a avut pierderi agregate de 84.111.177 lei și un profit net cumulat de 1.797.303 lei. Asta înseamnă un sold al pierderii nete agregate de 82,3 mil. lei.
Electrocentrale București SA
Electrocentrale București SA a avut afaceri de 2,5 mld. lei în 2024, în scădere cu 19% față de anul anterior, un profit net de 431,1 mil. lei, în creștere cu 252% față de 2023, respectiv 1.738 de angajați, în scădere cu 1%.
Compania este deținută de statul român prin Ministerul Energiei (97,51%), alături de Romgaz (2,49%). În perioada 2008-2024, compania a avut 13 ani de profit și patru ani de pierderi. În total, pierderile cumulate s-au ridicat la 1,73 mld. lei.
În cifre absolute, compania a avut pierderi agregate de 1.731.166.801 lei și un profit net cumulat de 3.067.284.933 lei. Asta înseamnă un sold al profitului net de 1,34 mld. lei.
Oil Terminal SA
Oil Terminal SA a înregistrat afaceri de aproape 474 mil. lei în 2024, în creștere cu 35% față de anul anterior, un profit net de 19,2 mil. lei, în creștere cu 34%, respectiv 1.016 angajați, în creștere cu 2%.
Compania este listată la BVB, unde acționariatul este format din Ministerul Energiei (98,7578%), alături de persoane fizice (9,6063%) și persoane juridice (2,6359%). În perioada 2008-2024, compania a avut 16 ani de profit și un an în care a raportat un rezultat profit/pierdere zero, adică veniturile și cheltuielile au fost exact la același nivel.
În cifre absolute, compania a avut profituri nete cumulate de 88.974.742 lei.
CNCIR SA
Compania Națională pentru Controlul Cazanelor (CNCIR) SA a avut afaceri de 130,7 mil. lei în 2024, în creștere cu 4%, un profit net de 15,2 mil. lei, în scădere cu 6%, respectiv 560 de angajați, în scădere cu 1%.
Compania este controlată de statul român prin Ministerul Energiei. În perioada 2011-2024, compania a avut 14 ani de profit și niciun an de pierderi. În cifre absolute, CNCIR a avut profituri nete cumulate de 214.995.862 lei.
ROFERSPED
ROFERSPED SA a avut afaceri de 32,8 mil. lei în 2024, în scădere cu 62% față de anul anterior, o piedere netă de 6,3 mil. lei, comparativ cu un profit net de sub 5.000 de lei în 2023, respectiv 18 angajați, în scădere cu 72%.
Compania este controlată de CFR Marfă. În perioada 2008-2024, compania a avut 14 ani de profit și trei ani de pierderi. În total, pierderile s-au ridicat la 7,7 mil. lei.
În cifre absolute, compania a avut pierderi agregate de 7.728.312 lei și un profit net cumulat de 35.234.510 lei. Asta înseamnă un sold al profitului net de 27,5 mil. lei.
CFR IRLU
Societatea Întreținere și Reparații Locomotive și Utilaje – CFR IRLU este o companie care a intrat în faliment în anul 2025. Compania a avut afaceri de 89,3 mil. lei în 2024, în scădere cu 15% față de anul anterior, respectiv o pierdere netă de 59,5 mil. lei, mai mult decât dublu față de anul anterior.
În perioada 2008-2024, compania a înregistrat doar doi ani profit, mai exact 2015 (363.000 de lei) și 2017 (19.400 de lei), marcând pierderi în 15 dintre ultimii 17 ani. În total, pierderile CFR IRLU din perioada analizată s-au ridicat la 236,1 mil. lei.
Firma este deținută de CFR Marfă. În cifre absolute, compania a avut pierderi agregate de 236.120.488 lei și un profit net cumulat de 382.393 lei. Asta înseamnă un sold al pierderii nete agregate de 235,7 mil. lei în perioada analizată.
Societatea de Administrare Active Feroviare „SAAF”
Societatea de Administrare Active Feroviare „SAAF” SA, aflată în insolvență din 2024, a avut afaceri de aproape 391.000 de lei anul trecut, în scădere cu 26% față de 2023, respectiv o pierdere netă de circa 57.000 de lei.
Compania este controlată de statul român prin Ministerul Transporturilor. În perioada 2008-2024, compania a avut cinci ani de profit, nouă ani de pierderi și trei ani în care a raportat un rezultat profit/pierdere zero, adică veniturile și cheltuielile au fost exact la același nivel.
În total, pierderile s-au ridicat la 6,9 mil. lei. În cifre absolute, compania a avut pierderi agregate de 6.912.508 lei și un profit net cumulat de 764.340 lei. Asta înseamnă un sold al pierderii nete agregate de 6,1 mil. lei, în perioada analizată.
SFT-CFR SA
Societatea Feroviară de Turism SFT-CFR SA, aflată în faliment din 2018, a înregistrat pierderi în 16 din cei 17 ani din perioada 2008-2024. Singurul an în care a avut profit în acest interval este 2022, din vânzare de active. Compania este controlat de Ministerul Transporturilor.
În total, compania a avut pierderi cumulate de 77,5 mil. lei. În cifre absolute, compania a avut pierderi agregate de 77.546.230 lei și un profit de 7.357.931 lei, ceea ce înseamnă un sold al pierderii nete agregate de 70,2 mil. lei în perioada analizată.
Societatea Națională a Căilor Ferate Române
Societatea Națională a Căilor Ferate Române (SNCFR) RA a fost restructurată și reorganizată în 1998 ca regie autonomă, dar nu pare să înregistreze activitate. Pe lista publicată de guvern, în dreptul SNCFR scrie „pre-insolvență”.
Datele disponbile pe Termene.ro arată că în perioada 2008-2024 societatea a depus bilanț doar între anii 2009-2015. Mai mult, în această perioadă nu a raportat venituri, dar a înregistrat profit într-un an și pierderi în șase ani.
În total, pierderile s-au ridicat la 19,5 mil. lei. În cifre absolute, societatea a avut pierderi agregate de 19.511.247 lei și un profit net de 107.780 lei, ceea ce înseamnă un sold al pierderii nete agregate de 19.403.467 lei, pentru anii 2009-2015.
Compania Națională de Căi Ferate CFR
Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA a avut afaceri de 1,2 mld. lei în 2024, în creștere cu 5%, o pierdere netă de 432,1 mil. lei, mai mică cu 26% comparativ cu pierderea din 2023, respectiv 24.493 de angajați, în scădere cu 1%.
Societatea este controlată de statul român prin Ministerul Transporturilor. În perioada 2008-2024, compania a avut șapte ani de profit și zece ani de pierderi, acumulând o pierdere totală de 5,14 mld. lei.
În cifre absolute, compania a avut pierderi agregate de 5.137.416.016 lei și un profit net cumulat de 1.013.266.949 lei. Asta înseamnă un sold al pierderii nete agregate de 4,1 mld. lei.
Telecomunicații CFR SA
Societatea Telecomunicații CFR SA a avut afaceri de 69,4 mil. lei în 2024, în creștere cu 8% față de anul anterior, o pierdere netă de 9,95 mil. lei, aproape dublu față de pierderea din 2023, respectiv 564 de angajați, în scădere cu 4%.
Compania este controlată de ministerul Transporturilor, alături de Compania Națională de Căi Ferate CFR. În 2025, acționarii firmei au decis că Telecomunicații CFR va fi absorbită de Compania Națională de Căi Ferate CFR.
În perioada 2008-2024, compania a înregistrat nouă ani de profit și opt ani de pierderi, acumulând pierderi totale de 112,1 mil. lei. În cifre absolute, compania a avut pierderi agregate de 112.142.552 lei și un profit net cumulat de 23.728.844 lei. Asta înseamnă un sold al pierderii nete agregate de 88,4 mil. lei.
Societatea Tipografica Filaret
Societatea Tipografica Filaret SA a avut afaceri de 5,3 mil. lei în 2024, în linie cu rezultatul din anul anterior, un profit net de 106.000 lei, în creștere cu 264% față de 2023, respectiv 34 de angajați, în scădere cu 9%. Firma este deținută de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA.
În perioada 2008-2024, firma a înregistrat nouă ani de profit și opt ani de pierderi. În total, pierderile cumulate s-au ridicat la 9,7 mil. lei.
În cifre absolute, compania a avut pierderi agregate de 9.690.709 lei și un profit net cumulat de 1.005.530 lei. Asta înseamnă un sold al pierderii nete agregate de aproape 8,7 mil. lei în perioada analizată.
Societatea de Reparații Locomotive CFR SCRL Brașov
Societatea de Reparații Locomotive CFR SCRL Brașov a avut afaceri de 217,2 mil. lei în 2024, în creștere cu 45% față de anul anterior, un profit net de 4,8 mil. lei, în creștere cu 704%, respectiv 1.412 angajați. Firma este deținută de CFR Călători.
În perioada 2008-2024, compania a avut zece ani de profit și șapte ani de pierderi. Pierderile cumulate au ajuns la 100,7 mil. lei în această perioadă.
În cifre absolute, compania a avut pierderi agregate de 100.717.676 și un profit net cumulat de 26.524.454 lei. Asta înseamnă un sold al pierderii nete agregate de 74,2 mil. lei în perioada analizată.
În plus
Pe lângă cele 17 companii care sunt incluse oficial în listă, guvernul a menționat și societatea Petrotrans SA, care este în faliment și a fost propusă de Ministerul Energiei spre analiza comitetului pentru reformă, pentru clarificarea situației patrimoniale.
Înainte ca guvernul să publice lista oficială cu primele 17 companii de stat care intră în procesul de reformă, presa a vehiculat o altă listă, cu 27 de companii de stat, dintre care o parte se regăsesc pe lista oficială.
ARticol preluat de pe termene.ro
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii
Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi


